AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #1 Skrevet 3. januar 2017 Hei! Jeg har ei jente på 15 som elsker og utforske og prøve ut nye ting, og nå vurderer hun og gå hennes 2 år på vgs i USA som utvekslingsstudent. Jeg har ikke sett så nærme på dette enda, men jeg lurer på hvordan det var for dere som har hatt ungdommer som er gått på skole utenfor Norge. Hun må klare seg helt på egenhånd, og har ingen bekjente rundt seg. Dette er jo snakk om og ha barnet mitt i et annet land i 10-11 måneder, borte fra meg. Hun fortalte meg at man bor hos en vertsfamilie som skal ta vare på hun som om hun er dattera deres. Hvordan kan man vite at det er en trygg familie og gi bort dattera si til? -Usikker mor. Anonymkode: fa16d...edd 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #2 Skrevet 3. januar 2017 Det går nok veldig bra! Man gjør dette gjennom et selskap som har masse erfaring med utveksling, og familiene som bruker har gått igjennom kontroller og har gode referanser. De er veldig mye strengere mot barna sine i den alderen i USA enn det man er i Norge med barn på videregående. Hun kommer til å få en opplevelse for livet, og kommer til å vokse så mye. Du går jo fremdeles lov til å snakke med henne, selv om det er bra å gi litt rom. Hun må få lov til å leve et liv der borte uten å måtte rapportere tilbake hjem. Det er også viktig med litt avstand så man ikke får så mye hjemlengsel, spesielt i starten. Det er MANGE som har vært på utveksling i USA - bare google USA utveksling blogg, så kan du lese uendelige blogger om ungdommer som koser seg gløgg i hjel, og i tillegg lærer seg ekstremt mye. Anonymkode: ff708...560 9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #3 Skrevet 3. januar 2017 Anbefaler AFS. Kan også anbefale å reise til et land som ikke er engelskspråklig. Da vil hun lære et annet språk flytende, noe som vil åpne mange dører etter vgs. Anonymkode: bd936...940 3
Serafina. Skrevet 3. januar 2017 #4 Skrevet 3. januar 2017 Det er organisasjoner som har drevet med dette i årevis og dere bør gå gjennom en av dem. Det går an å bytte familie hvis det ikke funker, men i de fleste tilfellene går det veldig bra. Tenk deg for en reise dette vil være for din datter, i utvikling, selvstendighet og ikke minst språkmessig. Ikke la din frykt stoppe henne fra dette. Dere vil ha kontakt gjennom året og når året er omme kan du dra over og møte henne hvis det passer for deg. De jeg kjenner som har dratt avgårde er veldig fornøyde. 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #5 Skrevet 3. januar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler AFS. Kan også anbefale å reise til et land som ikke er engelskspråklig. Da vil hun lære et annet språk flytende, noe som vil åpne mange dører etter vgs. Anonymkode: bd936...940 Vil ikke dette bli utfordrene, i tillegg at hun skal få tålig gode karakterer også? Og er det mulig og lære et språk i løpet av et skoleår? Anonymkode: fa16d...edd
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #6 Skrevet 3. januar 2017 I USA er det dessverre normalt å få udugelige og uegnede vertsfamilie, så vær obs på det! Om hun får en fin vertsfamilie kommer hun nok til å få et kjekt år. Får hun derimot en fæl vertsfamilie så ikke vent å se om det går seg til... det gjør det ikke... BYTT! Styr unna EF. Gjør henne også obs på kulturforskjeller, og generelt et strengere liv. Anonymkode: 8aa56...3bd 6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #7 Skrevet 3. januar 2017 Til dere to andre; hva for noen organisasjoner/selskap anbefaler dere, som har mye erfaring? Anonymkode: fa16d...edd
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #8 Skrevet 3. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til dere to andre; hva for noen organisasjoner/selskap anbefaler dere, som har mye erfaring? Anonymkode: fa16d...edd Vet ikke om denne var rettet mot meg, men jeg var utvekslingsstudent via EF og har kun erfaring med EF dessverre. Anonymkode: 8aa56...3bd
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #9 Skrevet 3. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vet ikke om denne var rettet mot meg, men jeg var utvekslingsstudent via EF og har kun erfaring med EF dessverre. Anonymkode: 8aa56...3bd Så EF er dårlig? Anonymkode: fa16d...edd
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #10 Skrevet 3. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil ikke dette bli utfordrene, i tillegg at hun skal få tålig gode karakterer også? Og er det mulig og lære et språk i løpet av et skoleår? Anonymkode: fa16d...edd Det er engelsk. Unge i dag får høre engelsk i film, musikk, spill, serier, nettet, uttrykk i dagligspråket, osv. Uttalen kan kanskje være litt rusten, men det går seg nok til Jeg har ikke gått på amerikansk high school selv, men slik jeg har forstått så er det en del lettere å få gode karakterer der. Type karakter B er rundt normalen og A er lettere oppnåelig enn en 6'er Anonymkode: 88534...6e9 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #11 Skrevet 3. januar 2017 Hvilket fylke i Norge bor datteren din i? Anonymkode: da8ab...b0b
saltvann Skrevet 3. januar 2017 #12 Skrevet 3. januar 2017 Kun erfaring med EF, anbefaler ikke dem.. men anbefaler å dra på utveksling Selv om jeg opplevde kjipe ting så var det veldig lærerikt 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #13 Skrevet 3. januar 2017 Nabojenta har vært ett år i USA. NOE SOM HAR BERIKET HENNE OG FORELDRENE PÅ ALLE MÅTER. Anbefales. (Store bokstaver ved en feil.) Anonymkode: 18dd7...3d8 3
Juniper Skrevet 3. januar 2017 #14 Skrevet 3. januar 2017 Har hørt om mange det ikke har gått så greit med. Trøblete vertsfamilier og tvilsomt miljø. En i gamleklassen min kom hjem med en del nye vaner innen dop og dritt, og gikk til hundene. Hvis det er snakk om 2. året på VGS, så nærmer hun seg jo 18 og må få litt mer frihet. Det er imidlertid andre ting jeg heller hadde sendt ungen min på! Hva med å snakke med en studieveileder på VGS og høre hva slags erfaringer de har? 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #15 Skrevet 3. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så EF er dårlig? Anonymkode: fa16d...edd Kanskje de har blitt bedre de siste åra, men det tviler jeg dessverre på. Anonymkode: 8aa56...3bd 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #16 Skrevet 3. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilket fylke i Norge bor datteren din i? Anonymkode: da8ab...b0b Rogaland Anonymkode: fa16d...edd
Serafina. Skrevet 3. januar 2017 #17 Skrevet 3. januar 2017 Sjekk brukererfaringer hos de ulike organisasjonene og snakk med rådgiver på skolen slik at du lan få kontakt med andre som tenker det samme eller allerede har vært ute et år. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #18 Skrevet 3. januar 2017 Lær henne å sette grenser og hvordan hun skal være forsiktig så ikke noen utnytter eller voldtar henne Anonymkode: 18d17...326 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #19 Skrevet 3. januar 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har ei jente på 15 som elsker og utforske og prøve ut nye ting, og nå vurderer hun og gå hennes 2 år på vgs i USA som utvekslingsstudent. Jeg har ikke sett så nærme på dette enda, men jeg lurer på hvordan det var for dere som har hatt ungdommer som er gått på skole utenfor Norge. Hun må klare seg helt på egenhånd, og har ingen bekjente rundt seg. Dette er jo snakk om og ha barnet mitt i et annet land i 10-11 måneder, borte fra meg. Hun fortalte meg at man bor hos en vertsfamilie som skal ta vare på hun som om hun er dattera deres. Hvordan kan man vite at det er en trygg familie og gi bort dattera si til? -Usikker mor. Anonymkode: fa16d...edd Hva koster ett år på videregående i USA - totalt for ett år? Anonymkode: afafc...da7
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #20 Skrevet 3. januar 2017 5 minutter siden, Juniper skrev: Har hørt om mange det ikke har gått så greit med. Trøblete vertsfamilier og tvilsomt miljø. En i gamleklassen min kom hjem med en del nye vaner innen dop og dritt, og gikk til hundene. Hvis det er snakk om 2. året på VGS, så nærmer hun seg jo 18 og må få litt mer frihet. Det er imidlertid andre ting jeg heller hadde sendt ungen min på! Hva med å snakke med en studieveileder på VGS og høre hva slags erfaringer de har? Tusen takk, det er nemlig det om dattera mi klarer og ta ansvar selv for valgene sine og passe på seg selv. Anonymkode: fa16d...edd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå