Gå til innhold

Photoshop: Hva er gaussian blur på norsk i CS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat fått ny versjon av Photoshop. Og nå sliter jeg med en dusteting. Hva er funksjonen gaussian blur i norsk CS-versjon?? Finner ikke. Ja ja, sånn er det å gå fra engelsk til norsk :oops:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

hm. jeg har en engelsk versjon av Photoshop cs, og der ligger Gaussian blur i hvert fall som nr fire ovenfra av blur-valgene i filter-menyen. Så kanskje du finner det derfra?

Skrevet

Det er det som er, at det ikke ligger som nr. fire av blur-funksjonene. Forvirrende. Men takk for tips uansett, Gjest. Setter pris på at du prøver å hjelpe :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

ok. da foreslår jeg eliminasjonsmetoden - motionblur har feks en retning og blurrer bare på den ene siden, radial blur går "rundt" (bra beskrivelse...) et sentrum, gjennomsnitt/average ser ut til å blande alt til en suppe osv. Gaussian har navnet sitt fra normalfordelingsfunksjonen.

http://mathworld.wolfram.com/GaussianFunction.html

det ser ut som Gaussian blur blurrer like mye overalt på et bilde, om du har striper i bildet blir kantene på stripene myke.

Fra Photoshop help:

The blur filters soften a selection or an entire image, and are useful for retouching. They smooth transitions by averaging the pixels next to the hard edges of defined lines and shaded areas in an image.

Hvis du fortsatt ikke finner filteret er det kanskje mulighet for at du har en ufullstendig versjon av programmet...?

Skrevet

Litt utenfor temaet, men holder noen av dere på med Maya? Og om så er har dere noe erfaringer verd å dele på ? :)

Gjest Anonymous
Skrevet
Litt utenfor temaet, men holder noen av dere på med Maya? Og om så er har dere noe erfaringer verd å dele på ? :)

Litt uinteressant svar, men nei for min del:(

Vet at mange innen bl a animasjonsbransjen i Norge bruker Maya framfor 3d-studio, tror programmet er mer stabilt og sånn. Men jeg har dessverre ikke mye erfaring med 3d. Vet bare bittelitt om polygoner og rendring, jeg...

Skrevet
Litt uinteressant svar, men nei for min del:(

Vet at mange innen bl a animasjonsbransjen i Norge bruker Maya framfor 3d-studio, tror programmet er mer stabilt og sånn. Men jeg har dessverre ikke mye erfaring med 3d. Vet bare bittelitt om polygoner og rendring, jeg...

Prøver meg med overgang fra Photoshop til Maya. Er interessant men litt kronglete og.. ;) Måtte jo bare spørre siden jeg så dere snakket om photoshop.

tusle ut

Skrevet

Virker som jeg kan få til det jeg vil under "Gjør uskarpt" og "Bevegelsesuskarphet" eller "Smart uskarphet" :-)

Skrevet
Prøver meg med overgang fra Photoshop til Maya. Er interessant men litt kronglete og.. ;) Måtte jo bare spørre siden jeg så dere snakket om photoshop.

tusle ut

Overgang fra Photoshop til Maya?? Da er det nok ikke 3D-programmet Maya du snakker om... 3D-programmet Maya (som blir brukt i Ringenes Herre, Shrek osv) kan man ikke bruke som bildebehandlingsprogram a la Photoshop, det er et konstruksjonsprogram. Hva slags Maya er dette da?

Skrevet

Overgang fra Photoshop til Maya?? Da er det nok ikke 3D-programmet Maya du snakker om... 3D-programmet Maya (som blir brukt i Ringenes Herre, Shrek osv) kan man ikke bruke som bildebehandlingsprogram a la Photoshop, det er et konstruksjonsprogram. Hva slags Maya er dette da?

Joda, er det. Bruker ikke photoshop til bildebehandling men "tegning" àlà det avataren min. Så for meg blir det hvertfall en overgang til 3D. Spennende å sette figurer i bevegelse. Er Maya 6.0 jeg holder på med.

Skrevet
Virker som jeg kan få til det jeg vil under "Gjør uskarpt" og "Bevegelsesuskarphet" eller "Smart uskarphet" :-)

Så du bruker "Blur" og "Motion Blur" eller "Smart Blur" da altså? ;)

Litt utenfor temaet' date=' men holder noen av dere på med Maya? Og om så er har dere noe erfaringer verd å dele på ?[/quote']

Eneste forholdet mitt til Maya er litt enkel eksperimentering som resulterte i en middelmådig nybegynnertutorial: Creating text and materials in Maya.

Mener å huske at den ble skrevet for Maya 2.5 men prinsippene er de samme selv om funksjoner kanskje ikke ligger på nøyaktig de samme stedene.

Skrevet
Eneste forholdet mitt til Maya er litt enkel eksperimentering som resulterte i en middelmådig nybegynnertutorial: Creating text and materials in Maya.

Mener å huske at den ble skrevet for Maya 2.5 men prinsippene er de samme selv om funksjoner kanskje ikke ligger på nøyaktig de samme stedene.

Hei :) Takk for linken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...