AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #1 Skrevet 3. januar 2017 Har en 7mnd katt som jeg har vært ute sammen med siden han bare var 4 måneder gammel og liker seg ute. Siden han nå er 7 måneder og kastrert så tenkte jeg å begynne å slippe katten ut alene og har allerede begynnt med 30 min om gangen, men nå viser han tegn til å være lenger ute så da er spørsmålet. Hvor lenge er det greit at han er ute ekstra? 1-2 timer? Anonymkode: df86d...d48
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #2 Skrevet 3. januar 2017 De fleste sier at man skal vente til de er mellom 8-12 mnd, men mine har vært ute alene fra de var 6 mnd (dog ikke i noe tettbygd strøk). Du skal være 100% sikker på at pus veit hvor den hører hjemme Anonymkode: 59efc...8a0
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #3 Skrevet 3. januar 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste sier at man skal vente til de er mellom 8-12 mnd, men mine har vært ute alene fra de var 6 mnd (dog ikke i noe tettbygd strøk). Du skal være 100% sikker på at pus veit hvor den hører hjemme Anonymkode: 59efc...8a0 De gangene jeg har hatt pus alene i max 30 minutter har han alltid 100% av tiden sprunget inn, så det viser jo at han vet veien hjem og går aldri langt og det er jo ikke et tettbygd strøk dette heller. Anonymkode: df86d...d48
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #4 Skrevet 3. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: De gangene jeg har hatt pus alene i max 30 minutter har han alltid 100% av tiden sprunget inn, så det viser jo at han vet veien hjem og går aldri langt og det er jo ikke et tettbygd strøk dette heller. Anonymkode: df86d...d48 Det som er en fordel er jo at den er kastrert, noe som vil dempe suget etter å vandre. Jeg hadde nok tenkt at det vil gå bra, siden du har vært ute med den så mye siden den var 4 mnd Anonymkode: 59efc...8a0
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #5 Skrevet 4. januar 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som er en fordel er jo at den er kastrert, noe som vil dempe suget etter å vandre. Jeg hadde nok tenkt at det vil gå bra, siden du har vært ute med den så mye siden den var 4 mnd Anonymkode: 59efc...8a0 Katten er jo selvfølgelig kastrert, hadde ikke turt å slippe den ut hvis ikke. Men nå som det er så kalt ute er jeg veldig usikker på hvor lenge det er lurt å ha katten ute, han har jo allerede begynt å røyte så det er jo vel bra?. Anonymkode: df86d...d48
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #6 Skrevet 4. januar 2017 Hvis du skal la den være ute alene så bør du iallefall chippe den. For selv om den kommer tilbake hver gang så skal det ikke så mye til før den plutselig forsvinner. Er nok at den blir plaget av en skjære og løper litt lenger vekk enn vanlig og roter seg bort. Anonymkode: 27b1b...de5 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #7 Skrevet 4. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du skal la den være ute alene så bør du iallefall chippe den. For selv om den kommer tilbake hver gang så skal det ikke så mye til før den plutselig forsvinner. Er nok at den blir plaget av en skjære og løper litt lenger vekk enn vanlig og roter seg bort. Anonymkode: 27b1b...de5 At katten var chippet og kastrert var gjort for ikke så veldig lenge siden så dette er ordnet. Jeg vet jo at han ønsker å utvide territoriet sitt så jeg tenker jo stadig på akkurat det du skriver nå, så jeg prøver hver halvtime å få den inn. Anonymkode: df86d...d48
exictence Skrevet 4. januar 2017 #8 Skrevet 4. januar 2017 Flott at du har sørget for at han er kastrert og chippet. Da går det sikkert greit at han er lengre ute av gangen. Det beste er om han hadde en kattedør, helst chip kattedør, slik at han kan komme inn når han vil. Så kan det være lurt å lage til et tilfluktssted ute, en kasse eller lignende med et teppe. Han bør også få tilgang til noe vann ute hvis han ikke kan gå inn og drikke når han vil. 2
exictence Skrevet 4. januar 2017 #9 Skrevet 4. januar 2017 år du laget til en kattedør er det supert både for pusen og deg. Så slipper du hele tiden passe på om pus vil inn og ut. Og det er veldig fint å ha hvis du/dere skal vekk noen dager og noen skal passe ham. Så vet du at han kan gå ut og inn som han vil. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #10 Skrevet 4. januar 2017 Akkurat nå, exictence skrev: Flott at du har sørget for at han er kastrert og chippet. Da går det sikkert greit at han er lengre ute av gangen. Det beste er om han hadde en kattedør, helst chip kattedør, slik at han kan komme inn når han vil. Så kan det være lurt å lage til et tilfluktssted ute, en kasse eller lignende med et teppe. Han bør også få tilgang til noe vann ute hvis han ikke kan gå inn og drikke når han vil. Holder faktisk på å lage en plass til katten av en plast eske jeg har hatt liggende så han får noe varmt å ligge i, men det jeg tenker på mest er hvor lenge det er lurt å ha dyret ute, altså hvor mange timer - minutter før jeg prøver å få han inn? Anonymkode: df86d...d48 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #11 Skrevet 4. januar 2017 1 minutt siden, exictence skrev: år du laget til en kattedør er det supert både for pusen og deg. Så slipper du hele tiden passe på om pus vil inn og ut. Og det er veldig fint å ha hvis du/dere skal vekk noen dager og noen skal passe ham. Så vet du at han kan gå ut og inn som han vil. Det med kattedør er jeg veldig usikker på, vil jo helst ikke ha fangsten til katten i gangen heller da :/ Anonymkode: df86d...d48
exictence Skrevet 4. januar 2017 #12 Skrevet 4. januar 2017 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Holder faktisk på å lage en plass til katten av en plast eske jeg har hatt liggende så han får noe varmt å ligge i, men det jeg tenker på mest er hvor lenge det er lurt å ha dyret ute, altså hvor mange timer - minutter før jeg prøver å få han inn? Anonymkode: df86d...d48 Så fint at du gjør. Jeg har kattedør, så da har jeg latt pus bestemme det selv etter at jeg har kastrert dem. Eller dvs bare på dagtid den første tiden. Stengte kattedøren og hadde pus inne om natten til den hadde rundet året. Nå er det lite trafikk her jeg bor og trygt om natten. Personlig hadde jeg ikke vært så trygg på å ha katten ute hvis jeg visste at den ikke kunne komme seg inn når den ville. Hvis din pus trives ute og du kan merke at den ikke vil inn, så er det jo greit å bare la den få være ute. Men mener du hvis du er borte og ikke hjemme, tror jeg bare at jeg ville gjort det noen timer, eller kanskje alltid hatt den inne hvis jeg var borte. Hvis jeg var hjemme og kunne følge med om den ville inn, så kunne den fått vært ute så lenge den ville på dagtid. Endret 4. januar 2017 av exictence
exictence Skrevet 4. januar 2017 #13 Skrevet 4. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det med kattedør er jeg veldig usikker på, vil jo helst ikke ha fangsten til katten i gangen heller da :/ Anonymkode: df86d...d48 Ha, a, ja, det kan jeg forstå. Men det er stor forskjell fra pus til pus. Han vi har nå er 10 år og har kun to ganger tatt med seg noe byttedyr inn. Det var kjempe kjedelig, men verdt at den har døren likevel, synes vi. Men den forrige katten vår tok mus med inn til stadighet. Det var utrolig kjedelig. Men likevel kunne vi ikke tenke oss å ha katt uten å ha kattedør. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #14 Skrevet 4. januar 2017 2 minutter siden, exictence skrev: Så fint at du gjør. Jeg har kattedør, så da har jeg latt pus bestemme det selv etter at jeg har kastrert dem. Eller dvs bare på dagtid den første tiden. Stengte kattedøren og hadde pus inne om natten til den hadde rundet året. Nå er det lite trafikk her jeg bor og trygt om natten. Personlig hadde jeg ikke vært så trygg på å ha katten ute hvis jeg visste at den ikke kunne komme seg inn når den ville. Hvis din pus trives ute og du kan merke at den ikke vil inn, så er det jo greit å bare la den få være ute. Men mener du hvis du er borte og ikke hjemme, tror jeg bare at jeg ville gjort det noen timer, eller faktisk alltid hatt den inne hvis jeg var borte. Hvis jeg var hjemme og kunne følge med om den ville inn, så kunne den fått vært ute så lenge den ville på dagtid. Katten trives veldig godt ute og det kan til tider når den har ekstra energi den må få ut være litt slitsomt å få den inn, så når katten er lenger ute en den pleier så tar jeg meg en rusletur i området rundt og henter han, han vil jo selvfølgelig ned med en gang men jeg tar han inn og venter heller noen timer før jeg slipper han ut igjen. Anonymkode: df86d...d48 1
exictence Skrevet 4. januar 2017 #15 Skrevet 4. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Katten trives veldig godt ute og det kan til tider når den har ekstra energi den må få ut være litt slitsomt å få den inn, så når katten er lenger ute en den pleier så tar jeg meg en rusletur i området rundt og henter han, han vil jo selvfølgelig ned med en gang men jeg tar han inn og venter heller noen timer før jeg slipper han ut igjen. Anonymkode: df86d...d48 Det høres fint ut at du viser omsorg og bryr deg. Det kan være fint å være ute med pus noen ganger også når du IKKE skal ta han inn. Gå bort og klappe på han og ikke ta han opp. Da blir det lettere å ta pus når den ikke kan vite alltid om du skal ta den opp eller ikke. Ta med litt ekstra godbiter, f.eks annen type tørrfor enn det han er vant med, gi litt selv om du ikke tar han opp. Og gi litt når han kommer inn, så blir det attraktivt å komme inn. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #16 Skrevet 4. januar 2017 32 minutter siden, exictence skrev: Det høres fint ut at du viser omsorg og bryr deg. Det kan være fint å være ute med pus noen ganger også når du IKKE skal ta han inn. Gå bort og klappe på han og ikke ta han opp. Da blir det lettere å ta pus når den ikke kan vite alltid om du skal ta den opp eller ikke. Ta med litt ekstra godbiter, f.eks annen type tørrfor enn det han er vant med, gi litt selv om du ikke tar han opp. Og gi litt når han kommer inn, så blir det attraktivt å komme inn. Skal prøve dette, takk for tips Anonymkode: df86d...d48
Passiata Skrevet 5. januar 2017 #17 Skrevet 5. januar 2017 Du er en god og omsorgsfull katteeier. Katten er vel nå godt vant med nabolaget etter turene med deg, så det skulle gå bra å la den være ute så lenge den vil nå. Skjønner godt at du vil passe på den, 7 måneder er jo bare kattungen ennå. Det viktigste er nok at du tar den inn om kvelden til den blir større og at den har et tørt sted i ly for vinden der den kan søke ly om du ikke er hjemme når den vil inn igjen. Ellers ser det ut som du gjør alt riktig her. Lykke til videre!
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #18 Skrevet 5. januar 2017 Husk at det er vinter og kaldt. Spesielt for små puser som ikke er ferdig utvokst. Så dersom du ikke har chippet kattedør som katten kan å bruke, ville jeg fortsatt å holde på 30 minutter ute uten tilsyn. For de forfryser ører og poter veldig lett nå på vinteren. Anonymkode: 8da56...cf6 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #19 Skrevet 5. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Husk at det er vinter og kaldt. Spesielt for små puser som ikke er ferdig utvokst. Så dersom du ikke har chippet kattedør som katten kan å bruke, ville jeg fortsatt å holde på 30 minutter ute uten tilsyn. For de forfryser ører og poter veldig lett nå på vinteren. Anonymkode: 8da56...cf6 Slik som vinteren er nå så holder jeg meg på 30 minutter, men akkurat nå så sover pus i sofaen og holder seg god og varm etter et stort måltid Anonymkode: df86d...d48
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #20 Skrevet 5. januar 2017 10 timer siden, Passiata skrev: Du er en god og omsorgsfull katteeier. Katten er vel nå godt vant med nabolaget etter turene med deg, så det skulle gå bra å la den være ute så lenge den vil nå. Skjønner godt at du vil passe på den, 7 måneder er jo bare kattungen ennå. Det viktigste er nok at du tar den inn om kvelden til den blir større og at den har et tørt sted i ly for vinden der den kan søke ly om du ikke er hjemme når den vil inn igjen. Ellers ser det ut som du gjør alt riktig her. Lykke til videre! Takk for hyggelig tilbakemelding, jeg vil nok tro at katten er den mest bortskjemte kattepus i nabolaget. Alt det beste til pus vettu :D Anonymkode: df86d...d48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå