AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #1 Skrevet 3. januar 2017 Hei alle sammen! Jeg er ei jente på 22 år som har som nyttårsforsett å begynne å trene ordentlig. (Altså ikke en gang annenhver uke som det har blitt det siste året) Jeg har altså en veldig utrent kropp. Jeg har absolutt ingen ønsker om å bli en fitnessjente, men heller bygge litt muskler (spesielt på rumpe og lår) og stramme opp kroppen. Ønsker også å trene for å få en bedre helse, mer energi og selvtillit. Jeg tenker å trene 2-3 ganger i uka, setter jeg meg et høyere mål enn det vet jeg at jeg kommer til å feile. Jeg vet man behøver tung styrketrening for å få resultater. Men må man ha et fast opplegg man følger? Må man ha de samme øvelsene hver gang? Jeg liker å variere og ta ting på sparket alt etter hva som er ledig på senteret og hva jeg har lyst til å trene akkurat den dagen. Så om jeg feks. mandag trener beinpress og bulgarsk utfall som rumpe/lår øvelse, mens jeg neste gang trener feks. bulgarsk utfall og hip thrust? Er det helt feil? Vil jeg få dårlige resultater av det? Tenker å fullkroppsprogram. Er det 3x12 som er det beste? Eller 3x8? Eller kan jeg variere her også? En siste ting! Jeg trenger også en bedre kondisjon, i tillegg til at jeg liker følelsen av å være svett og sliten etter trening. Er det veldig fy fy å feks. løpe på mølla i 20-30 min eller melde seg på en spinningstime etter en styrkeøkt? Har lest at kondisjon etter styrketrening ødelegger for muskelbyggingen, mens andre steder har jeg lest at det ikke stemmer.. Som sagt, jeg ønsker synlige resultater, men også et opplegg som gjør at det er mulig å gjennomføre over tid. Anonymkode: 54a56...cb8
Gjest Overrasket Skrevet 3. januar 2017 #2 Skrevet 3. januar 2017 Det høres ut for meg som om det som hadde passet deg er HIIT, høyintensitets intervalltrening. Liten eller ingen belastning utover kroppsvekten, mange repitisjoner, få pauser og mye varisjon.
Uffda Skrevet 3. januar 2017 #3 Skrevet 3. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har absolutt ingen ønsker om å bli en fitnessjente, men heller bygge litt muskler (spesielt på rumpe og lår) og stramme opp kroppen. Er jo det fitnessjenter driver med.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #4 Skrevet 3. januar 2017 5 minutter siden, Overrasket skrev: Det høres ut for meg som om det som hadde passet deg er HIIT, høyintensitets intervalltrening. Liten eller ingen belastning utover kroppsvekten, mange repitisjoner, få pauser og mye varisjon. Hmm, skal prøve å google og se om det er noe for meg. 4 minutter siden, Uffda skrev: Er jo det fitnessjenter driver med. Ja, er kanskje i grunn det. Jeg mente at jeg ikke ønsker å ha like "kompliserte" og strenge treningsprogrammer som de som stiller i fitness. Jeg vil at trening skal være en liten del av livet mitt, og ikke noe jeg må tenke og fokusere på hver eneste dag. Om du skjønner? Jeg vil ganske enkelt bare komme i bedre form og bli litt strammere. Anonymkode: 54a56...cb8
Uffda Skrevet 3. januar 2017 #5 Skrevet 3. januar 2017 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm, skal prøve å google og se om det er noe for meg. Ja, er kanskje i grunn det. Jeg mente at jeg ikke ønsker å ha like "kompliserte" og strenge treningsprogrammer som de som stiller i fitness. Jeg vil at trening skal være en liten del av livet mitt, og ikke noe jeg må tenke og fokusere på hver eneste dag. Om du skjønner? Jeg vil ganske enkelt bare komme i bedre form og bli litt strammere. Anonymkode: 54a56...cb8 Da er det fullkropp 3 ganger i uka som gjelder. Hvis du vil ha noe som jeg definerer så resultater som trenger du et fast opplegg du følger ukentlig. Å skippe en uke her eller en økt der fører bare til at å skippe blir en vane, så bli det ingenting ut av det. Du må ha en planlagt for for progresjon og du må være innom de essensielle løftene 2- 3 ganger i uka. Er en fordel å kjøre fulllkropp tre ganger i uka, men går an å splitte opp om du gidder å bruke 4-5 dager i uka for å få resultater som antageligvis er underlegne de de får på 3 fullkroppsøkter. Lett å bare starte med noe basic som 5x5. Vil du derimot bruke lettere vekter som du kan kjøre høyere repetisjoner på, så bør du legge opp et eller annet løp der du øker vekta hver uke og går ned med repetisjonene annenhver uke. Eks : uke 1: 70 kg 12x3 uke 2: 72,5 kg 12x3 Uke 3: 75 kg 10 x3 etc. edit: vettaf om jenter tåler så aggressiv progresjon. mulig du trenger en ekstra uke på samme vekt eller så kan du kjøpe sånne mikrovekter på et halvt kg å prøve å øke med det. Men prinsippet er uansett å bli god på baseøvlesne å bli vant til å trene kroppen hard 3 ganger i uka. Da får du resultater. Endret 3. januar 2017 av Uffda
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå