Gå til innhold

Småbarnsfasen uten avlastning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

flere i samme situasjon? Vi har valgt å bosette oss i en større by. Men til tider føles det ensomt og slitsomt. Langt unna storfamilien

Anonymkode: 9bcdd...cd2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Langt de fleste må klare seg uten familie som avlastere, uansett hvor nære eller fjernt familien bor. 

Anonymkode: b03b0...f4d

• Liker 29
Skrevet

Sånn er det for oss også. Familien kan komme på overnattingsbesøk slik at vi kan få en date sammen eller om vi vet på forhånd at jobb og annet hoper seg opp, men det er for langt vekk til at det kan tas på sparket. Avlasting i form av regelmessig henting i barnehage og lignende, ettermiddagsbesøk hos besteforeldre og overnatting (uten at vi må reise tur-retur i 4-5 timer) går ikke. Men dette visste vi før vi fikk barn, så det går greit - vi er innstilt på det. :) 

Men det betyr jo ikke at vi av og til kunne ønsket oss at besteforeldrene og mitt søsken bodde i nærheten... :ler:

• Liker 4
Skrevet

Ja, men det går fint. Visste det da jeg ble gravid og valgte å beholde, at jeg ikke kommer til å få hjelp verken økonomisk eller med barna mine :) Synes bare det er sårt for barna mine at de andre i barnehagen gleder seg ofte til besteforeldrene skal komme og hente, mens mine barn kommer aldri til å gjøre det. Klarer meg fint uten avlastning. Har mange venner som har tilbydd seg, men vi bytter heller på å gå ut, så har vi kjærestetid i hjemmet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Sånn er det for de fleste i det daglige. Det går bra, men er hektisk og slitsomt til tider. Er det ingen andre i "storbyen" rundt dere som har det likt? Ikke så mange besteforeldre eller onkler som henter i vår barnehage i hvertfall. Våre foreldre er gamle og bor andre steder, det er vi som må hjelpe dem. 

Anonymkode: d582e...9d8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det nok for mange. Jeg ble alenemor med to små, da minste var 6 mnd. Far ville ikke ha noe med de å gjøre. Hans foreldre bodde i utlandet, og mine var døde. Så jeg var helt alene, og hadde aldri avlastning. Og det var tøft, men det gikk, for jeg hadde ikke noe valg. Men nå er minste barnet 11 år, og det er så utrolig godt at barna er mye mer selvstendige. Og de klarer seg helt fint alene i noen timer. Så det er noen tøffe år, men det blir bedre. 

Anonymkode: c3815...616

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi løste det med au-pair. Han var mye ute å reiste i jobb, jeg studerte og vi fikk ikke barnehageplass. 

Anonymkode: de567...db7

• Liker 3
Skrevet

Vi bor langt unna begges familier og fikk tre barn på fire år. Det gikk og går veldig bra. Klart vi savner å kunne svippe innom ofte framfor å ha lengre besøk sjeldnere, men rent praktisk er det sjelden vi savner barnevakt. 

Skrevet

Vi har svært lite avlastning, enda familien bor nær. Har en supertante som studerer i en annen by, og hun sitter gjerne barnevakt på kveldene de gangene i året hun er hjemom, men utenom det så er det svært lite av både kveldsvakter og generell avlastning. Sistnevnte har vi ikke hatt noe av siden julebordet for 3 år siden, mener jeg å huske. Da var det min bror og svigerinne som ville passe dem. Da fikk vi levere ungene til middagstid for at barna skulle bli kjent med hus og beboere før leggetid (ja, de kjente dem, men aldri vært alene med dem).

Vi er to om ansvaret, så det går absolutt rundt uten problemer. Regnte ikke med at livet med barn skulle bli et enkelt, avslappende liv, og det er helt lov å være sliten. Vi forventet ingen avlastning, og har ikke lagt opp hverdagen slik at vi har behov for det heller.

Unntaket er når vi er ute for å prøvekjøre bil. Det er styrete med unger da, ja... 

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor nærme besteforeldrene til barna. Kunne hatt avlastning om vi hadde villet, men har alltid takket nei. 

Anonymkode: e53d7...2f4

AnonymBruker
Skrevet

Vi har aldri hatt barnevakt på 8 år og to barn, enda besteforeldre bor 10 min unna. Deilig at ungene er blitt litt større, lettere nå. Var et par år som var veldig slitsomme og tøffe.

Anonymkode: 500d5...88a

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

flere i samme situasjon? Vi har valgt å bosette oss i en større by. Men til tider føles det ensomt og slitsomt. Langt unna storfamilien

Anonymkode: 9bcdd...cd2

Du kan bestille time hos barnevernet og be om avlastning :) 

Anonymkode: 8d7ed...dfd

Skrevet

Hva med venner som har barn? Kan dere ikke avlaste hverandre? Danne småbarnsgrupper for dette, eller holde kontakt med andre i barselgruppa?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er fullt mulig å skaffe seg en fast barnepasser. Det er fortsatt en populær ekstrajobb hos spesielt tenåringsjenter. 

Anonymkode: 02b33...c92

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bestille time hos barnevernet og be om avlastning :) 

Anonymkode: 8d7ed...dfd

Så lett er det ikke da. Jeg har vært helt alene med 2 barn, jeg er kronisk syk. Ene barnet har diagnose. Og jeg fikk avslag. Så hvorfor skal da to voksne mennesker, med 2 barn få avlastning?

Anonymkode: c3815...616

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil nevne at det i noen kommuner finnes noe som heter Home-start. Det er frvillighetsarbeid, og er gratis. Da er det en person som kommer hjem til deg/dere og passer barna hjemme, eller tar dem med ut på tur/lekeplassen.

Anonymkode: 1c429...89f

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil nevne at det i noen kommuner finnes noe som heter Home-start. Det er frvillighetsarbeid, og er gratis. Da er det en person som kommer hjem til deg/dere og passer barna hjemme, eller tar dem med ut på tur/lekeplassen.

Dette er vel beregnet på familier med spesielle behov for avlastning, vil jeg tro. Er man to (friske) foreldre med barn uten spesielle utfordringer så må man nok klare brasene selv. 

Anonymkode: 83bba...e1a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke familie i samme by og derfor sjeldent barnevakt, men jeg har jo avlastning i mannen min og han i meg. Treffer venner på kveldstid for å koble av litt, eller reiser bort for en overnatting en sjelden gang :) 

Jeg og mannen får jo ikke vært like impulsive som før vi fikk barn, men har heldigvis engasjerte besteforeldre som gjerne passer hvis vi spør. Vi gjør det dog svært sjelden foreløpig. 

• Liker 1
Skrevet

samme her...

Heldigvis har vi begge ganske fleksibel jobb, så jeg begynner kl. 7 og henter fra bhg tidlig, han begynner kl. 10, så trenger ikke å levere så veldig tildig og stresse om morgen. Det blir verre etter ferie for den eldre begynner på skolen og da må vi levere og hente fra 2 steder, men hvis man må, så må man...

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vel beregnet på familier med spesielle behov for avlastning, vil jeg tro. Er man to (friske) foreldre med barn uten spesielle utfordringer så må man nok klare brasene selv. 

Tro hva du vil, men det stemmer ikke. Vi var selv to voksne her hjemme, en 3 åring og en baby. Jeg var så veldig, veldig sliten i babyfasen. Det var aldri noe spørsmål hvorvidt jeg "var sliten nok", jeg fikk først en hyggelig dame til meg en dag i uken, to timer. Deretter fikk jeg enda en dame som kom hit en annen dag i uken, i to timer. Jeg fikk avlastning i et halvt år, men jeg ble spurt om jeg ønsket å forlenge avtalen. Men da var behovet så mye mindre, så det takket jeg nei til.

Og ja. Mannen var hjemme da den ene damen var her. Den andre var her på dagtid. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...