Gå til innhold

Flytte til Spania for 1 år, har dere råd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Familien vurderer å bo i Spania 1 år. Vi har 2 skolebarn og trenger råd på hvordan gjøre dette praktisk, og tips om hvordan gjøre dette på en best mulig måte. På forhånd takk :)

Anonymkode: 74249...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal barna gå på spansk skole eller norsk? Har dere bestemt dere for hvor i landet dere skal bo? Om dere vurderer norsk eller skandinavisk skole er vel kanskje både området og muligheten for skoleplass plassen å begynne. Ta kontakt med skolene og be om informasjon.

Om de skal gå på Spansk skole er det jo et helt, stort land å ta av. Det er til dels store regionale forskjeller i Spania når det gjelder hva som behøves for et lengre opphold, men det er sjelden noe problem. Det kan være lurt å få noen til å fikse papirene, ellers kommer dere til å bruke mye tid på slike ting de første månedene.

Spørsmålet er litt for bredt til å gi et bedre svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi vurderte det, og siden det bare var for 1 skoleår, så hadde vi da valgt norsk skole. Men vi kom ikke så langt i planleggingen. Siden mannen min ikke ønsket det.

Anonymkode: b80c6...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har bodd noen år i Spania, men hadde ikke barn den gangen. Jeg ville valgt norsk skole når det bare er for ett år. De fleste norske barn som skal inn i spansk skole må gå ett klassetrinn ned pga. av det spanske skolesystemet er kommet lenger enn det norske. 

Skal dere jobbe i Spania kan det være greit å forberede seg på seksdagers arbeidsuker, i Spania har de fleste kun en fridag i uken.

Skal dere bo på kanariøyene ville jeg valgt Tenerife eller Lanzarote. På fastlandet så tror jeg f.eks Malaga eller Alicante er fine steder for skandinavere.

Anonymkode: 3201a...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere bør i hvert fall finne et sted som har en norsk eller internasjonal skole. Har sett flere som har dårlige erfaringer med å ha norske barn i spansk skole. De blir sett ned på og ignorert, og lærerene er ikke til noen hjelp.

Anonymkode: 00779...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hvor lenge reiseforsikringen deres varer, og utvid den om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, hjertesukka skrev:

Sjekk hvor lenge reiseforsikringen deres varer, og utvid den om nødvendig.

Ingen reiseforsikringen gjelder for mer enn 3 mnd. Men hvis de melder flytting til Spania kommer de under den spanske helseordningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må dere finne ut hvor dere vil bo. Ønsker dere å bo i det ekte Spania, eller vil dere bo i en norsk koloni? 

Ønsker dere å bo i nærheten av havet eller innlandet? 

Skal dere jobbe der og har dere i så fall skaffet dere jobb? 

Spania er et stort land så dere må tenke godt på hva dere ønsker og hva som er hensikten med oppholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tirben skrev:

Ingen reiseforsikringen gjelder for mer enn 3 mnd. Men hvis de melder flytting til Spania kommer de under den spanske helseordningen. 

Tenkte mer på den vanlige reiseforsikringen som folk flest har, som varer for 1 mnd reise. Hvis man emigrerer gjelder andre regler. Jeg ville valgt midlertidig flytting hvis dere skal være der et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...