AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #1 Skrevet 3. januar 2017 Familien vurderer å bo i Spania 1 år. Vi har 2 skolebarn og trenger råd på hvordan gjøre dette praktisk, og tips om hvordan gjøre dette på en best mulig måte. På forhånd takk Anonymkode: 74249...b5a
Whoops Skrevet 4. januar 2017 #2 Skrevet 4. januar 2017 Skal barna gå på spansk skole eller norsk? Har dere bestemt dere for hvor i landet dere skal bo? Om dere vurderer norsk eller skandinavisk skole er vel kanskje både området og muligheten for skoleplass plassen å begynne. Ta kontakt med skolene og be om informasjon. Om de skal gå på Spansk skole er det jo et helt, stort land å ta av. Det er til dels store regionale forskjeller i Spania når det gjelder hva som behøves for et lengre opphold, men det er sjelden noe problem. Det kan være lurt å få noen til å fikse papirene, ellers kommer dere til å bruke mye tid på slike ting de første månedene. Spørsmålet er litt for bredt til å gi et bedre svar
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #3 Skrevet 4. januar 2017 Vi vurderte det, og siden det bare var for 1 skoleår, så hadde vi da valgt norsk skole. Men vi kom ikke så langt i planleggingen. Siden mannen min ikke ønsket det. Anonymkode: b80c6...8a1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #4 Skrevet 4. januar 2017 Har bodd noen år i Spania, men hadde ikke barn den gangen. Jeg ville valgt norsk skole når det bare er for ett år. De fleste norske barn som skal inn i spansk skole må gå ett klassetrinn ned pga. av det spanske skolesystemet er kommet lenger enn det norske. Skal dere jobbe i Spania kan det være greit å forberede seg på seksdagers arbeidsuker, i Spania har de fleste kun en fridag i uken. Skal dere bo på kanariøyene ville jeg valgt Tenerife eller Lanzarote. På fastlandet så tror jeg f.eks Malaga eller Alicante er fine steder for skandinavere. Anonymkode: 3201a...f6d
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #5 Skrevet 4. januar 2017 Dere bør i hvert fall finne et sted som har en norsk eller internasjonal skole. Har sett flere som har dårlige erfaringer med å ha norske barn i spansk skole. De blir sett ned på og ignorert, og lærerene er ikke til noen hjelp. Anonymkode: 00779...e18
hjertesukka Skrevet 4. januar 2017 #6 Skrevet 4. januar 2017 Sjekk hvor lenge reiseforsikringen deres varer, og utvid den om nødvendig.
tirben Skrevet 4. januar 2017 #7 Skrevet 4. januar 2017 6 timer siden, hjertesukka skrev: Sjekk hvor lenge reiseforsikringen deres varer, og utvid den om nødvendig. Ingen reiseforsikringen gjelder for mer enn 3 mnd. Men hvis de melder flytting til Spania kommer de under den spanske helseordningen.
tirben Skrevet 4. januar 2017 #8 Skrevet 4. januar 2017 Først må dere finne ut hvor dere vil bo. Ønsker dere å bo i det ekte Spania, eller vil dere bo i en norsk koloni? Ønsker dere å bo i nærheten av havet eller innlandet? Skal dere jobbe der og har dere i så fall skaffet dere jobb? Spania er et stort land så dere må tenke godt på hva dere ønsker og hva som er hensikten med oppholdet.
hjertesukka Skrevet 4. januar 2017 #9 Skrevet 4. januar 2017 2 minutter siden, tirben skrev: Ingen reiseforsikringen gjelder for mer enn 3 mnd. Men hvis de melder flytting til Spania kommer de under den spanske helseordningen. Tenkte mer på den vanlige reiseforsikringen som folk flest har, som varer for 1 mnd reise. Hvis man emigrerer gjelder andre regler. Jeg ville valgt midlertidig flytting hvis dere skal være der et år.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #10 Skrevet 4. januar 2017 Tusen takk for innspill Anonymkode: 74249...b5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå