Gå til innhold

Erfaringer med psykose?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Lurer på om noen her har erfaring med psykose? 

Har en bror som har hatt psykose. Han var veldig syk da han var tvangsinnlagt på sykehuset, men er nå bedre og
ønsker å slutte på medisiner mot legens anbefaling (han er ikke lenger på tvang)...

Anonymkode: be90f...2aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva lurer du på? 

Anonymkode: 24dc5...4e0

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva lurer du på? 

Anonymkode: 24dc5...4e0

Hvordan er det å ha en psykose? Er det stor sjanse for at han blir dårlig igjen av å slutte på medisiner? Er det mulig at han kan bli tvunget til å ta medisiner (slik som før) selv om han ønsker å slutte?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det å ha en psykose? Er det stor sjanse for at han blir dårlig igjen av å slutte på medisiner? Er det mulig at han kan bli tvunget til å ta medisiner (slik som før) selv om han ønsker å slutte?

Hvordan det er å ha psykose kan jeg ikke svare på, det har jeg aldri hatt, men jeg har jobbet med psykotiske mennesker i mange år.

Hvor stor sjansen for at han skal bli psykotisk igjen umedisinert kommer an på flere ting; årsaken til psykosen (har han en psykoselidelse, f.eks schizofreni, er det større sjanse for at han blir syk uten medisiner enn om det var en reaktiv psykose), stressorer (hvis han lever i et trygt og stabilt miljø er det større sjanse for å unngå psykoser enn om han utsettes for stressorer), bruk av rusmidler (mange mennesker som er utsatt for psykose blir oftere syke når de er påvirket av rusmidler enn når de er edrue) mm.

Jeg vil tro at han kan komme til å bli tvunget til å ta medisiner igjen, hvis han slutter, blir syk og innlagt igjen. Samtidig kan det gå bra for ham å slutte, og da er det ingen grunn til at noen skal fatte medisineringsvedtak (og dermed tvinge ham).

Det kan gå bra, men det kan også gå skikkelig dårlig. Jeg hadde håpet at han, om han er fast bestemt på å slutte med medisiner, i det minste er åpen om det til legen sin, slik at legen kan følge med på utviklingen.

Anonymkode: 94bfe...072

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro at han kan komme til å bli tvunget til å ta medisiner igjen, hvis han slutter, blir syk og innlagt igjen. Samtidig kan det gå bra for ham å slutte, og da er det ingen grunn til at noen skal fatte medisineringsvedtak (og dermed tvinge ham).

Altså ingen mulighet for at han kan bli tvangsmedisinert nå før han slutter? Han må først slutte og så bli dårlig igjen før dette eventuelt kan skje?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså ingen mulighet for at han kan bli tvangsmedisinert nå før han slutter? Han må først slutte og så bli dårlig igjen før dette eventuelt kan skje?

Ja. Med mindre de har vedtak på at han er permanent umyndiggjort, så kan de heldigvis ikke tvangsmedisinere noen uten akutt fare for liv og helse.

Anonymkode: 1309f...58d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er nok ikke det. Han er ikke på tvang nå, skriver du. Det er en stor inngripen i et menneskes liv å bruke tvang, så dette er strengt lovregulert. For at en lege skal kunne fatte vedtak om tvangsbehandling skal han være svært syk, legen må begrunne vedtaket med observasjoner, og forsøk på frivillig behandling skal ha blitt gjort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som psykiatrisk sykepleier og har erfaring med psykosepasienter. Psykose oppleves nok forskjellig fra person til person, men kan vel på generelt grunnlag beskrives som å ha en virkelighetsoppfattelse som ikke deles av andre rundt den som er syk. Dette kan innebære å høre og se ting andre ikke gjør, ha vrangforestillinger om f.eks å være forfulgt eller ha tankeforstyrrelser i form av tanketomhet eller tankekaos. Mange preges av angst, mistenksomhet og uro. Andre igjen kan f.eks ha grandiose forestillinger om seg selv og ha det "kult" i psykosen. Nå kjenner jeg ikke til detaljene rundt din brors tilstand, men vil uansett anbefale å følge leges råd rundt medisiner. Dette fordi man en periode i etterkant av en psykose er sårbar for tilbakefall, uansett om symptomene ikke lenger til stede. Varighet vurderes av lege og avhenger av diagnose og den enkeltes sårbarhet for psykose.  Det er forskjell på en rusutløst psykose og en psykoselidelse som schizofreni. Så lenge broren din ikke er underlagt tvangsbehandling, står han fritt til å avslutte medisinering. Ved akutt fare for liv og helse, eller hvis han gradvis skulle bli syk igjen og samtidig motsetter seg behandling, vil han nok risikere å bli innlagt på tvang og få et tvangsmedisineringsvedtak. Etter min erfaring er det ganske vanlig at man ønsker å slutte på medisiner når symptomene forsvinner. Mange må dessverre flere runder inn og ut av sykehus med tilbakefall, før man erkjenner at man har behov for medisiner over tid. Men dette blir som sagt individuelt. Håper uansett det går bra med deg og broren din! 

Anonymkode: 5e9db...86f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takker for alle svar hittil! Lurer på hvordan jeg kan være der på best mulig måte for broren min nå når han slutter på medisiner? Er det noe spesielt jeg burde være obs på?

AnonymBruker
Skrevet

Takker for alle svar hittil! Lurer på hvordan jeg kan være der på best mulig måte for broren min nå når han slutter på medisiner? Er det noe spesielt jeg burde være obs på?

Ikke gå ut fra at han er dårlig, og "skrem" han med det. Har han bestemt seg, så hjelper ikke dette, men det kan ende opp med å gå troll i ord.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gå ut fra at han er dårlig, og "skrem" han med det. Har han bestemt seg, så hjelper ikke dette, men det kan ende opp med å gå troll i ord.

Takk for svar! Skal prøve så godt jeg kan å være der for han...

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er han enig i at han var psykotisk sist gang? Er dette noe han vil prøve å unngå igjen? Hvis han ikke var enig i at han var syk (ikke hadde innsikt), og heller ikke enig nå i ettertid i at han trengte behandling sist gang, kan det by på større utfordringer å hjelpe ham til å unngå å bli psykotisk igjen. Hvis han er enig i at han var psykotisk og trengte behandling da han var det, kan du kanskje snakke med ham om hva dere skal gjøre hvis han står i fare for å bli psykotisk igjen. For eksempel kan dere skrive en plan over hva dere skal se etter av symptomer, og hva dere skal gjøre hvis disse oppstår. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er han enig i at han var psykotisk sist gang? Er dette noe han vil prøve å unngå igjen? Hvis han ikke var enig i at han var syk (ikke hadde innsikt), og heller ikke enig nå i ettertid i at han trengte behandling sist gang, kan det by på større utfordringer å hjelpe ham til å unngå å bli psykotisk igjen. Hvis han er enig i at han var psykotisk og trengte behandling da han var det, kan du kanskje snakke med ham om hva dere skal gjøre hvis han står i fare for å bli psykotisk igjen. For eksempel kan dere skrive en plan over hva dere skal se etter av symptomer, og hva dere skal gjøre hvis disse oppstår. 

Nei, han har ikke særlig med innsikt dessverre. Har hele tiden nektet for at han vært syk og medisinering. Selv tror jeg kanskje egentlig han vet det innerst inne. 

AnonymBruker
Skrevet

Han har nå sluttet på medisiner, noen som vet hvor lang tid det går før medisinen er ute av kroppen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...