AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #1 Del Skrevet 3. januar 2017 Jeg har bachelor i Markedsføringsledelse med Logistikkledelse som fordypning. Fra BI 2014. Av relevant arbeidserfaring har jeg jobbet i ca 2 år i salgsbransjen som salgskonsulent. Hos et Telemarketing firma og hos et annet mer seriøst firma som er blandt Nordens største på betalingsløsninger. Men jeg begynner å bli lei av salg bl.a når man ikke har stabil lønn. Altså når fastlønna er månedlig og provisjon er kvartalsbasert. Hvilke yrker kan jeg med min utdannelse søke etter og som tilbyr god fastlønn og ingen provisjon? Samt at man gjerne ikke bruker telefon som arbeidsverktøy konstant. Noen som evt har valgt en helt annen vei uten å måtte studere på nytt i maaange år? Er åpen for alle forslag samt innspill i hva dere med nogenlunde lik utdannelsesbakgrunn jobber med. Med vennlig hilsen og godt nytt år! Anonymkode: ceb19...f4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #2 Del Skrevet 3. januar 2017 Om det har noe å si så bor jeg på Lillestrøm og jobber i Oslo. TS Anonymkode: ceb19...f4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #3 Del Skrevet 4. januar 2017 dytter opp Anonymkode: ceb19...f4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lakrisbjørn Skrevet 4. januar 2017 #4 Del Skrevet 4. januar 2017 Har du vurdert å ta master? Jeg har en relativt lik utdannelse, men tverrfaglig. Fikk vesentlig større muligheter med en tverrfaglig master på toppen av en praktisk rettet bachelor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #5 Del Skrevet 4. januar 2017 Finnes jo mange markedskoordinator, Key Account stillinger, bare til å sjekke finn.no. Har selv master i Markedskommunikasjon, men er nyutdannet så er ikke kommet ordentlig i gang med søkingen. 3 timer siden, Lakrisbjørn skrev: Har du vurdert å ta master? Jeg har en relativt lik utdannelse, men tverrfaglig. Fikk vesentlig større muligheter med en tverrfaglig master på toppen av en praktisk rettet bachelor. Hvor lett fikk du jobb Lakrisbjørn? Måtte du jobbe deg oppover eller? Jeg har selv tverrfagelg bachelorgrad. Anonymkode: b6234...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lakrisbjørn Skrevet 4. januar 2017 #6 Del Skrevet 4. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Finnes jo mange markedskoordinator, Key Account stillinger, bare til å sjekke finn.no. Har selv master i Markedskommunikasjon, men er nyutdannet så er ikke kommet ordentlig i gang med søkingen. Hvor lett fikk du jobb Lakrisbjørn? Måtte du jobbe deg oppover eller? Jeg har selv tverrfagelg bachelorgrad. Anonymkode: b6234...c83 Jeg fikk jobb forholdsvis lett. Skrev ikke en eneste tradisjonell søknad. La istedenfor ned en hel haug arbeid mens jeg gikk på universitetet for å få erfaring og kontakter. Da jeg var ferdig satt jeg med flere frivillige stillinger, en stor portefølje med frilansarbeid og gode referanser. Fikk velge mellom fire arbeidsgivere da jeg fikk min første jobb, alle ulike stillinger. To av de ble jeg headhuntet til basert på tidligere arbeid. De to andre fikk jeg ved, bokstavelig talt, gå til de med CVen i hånda og si: "Her er CV'en og portefølja mi. Kan begynne på mandag." Jobben jeg valgte var med liten stillingsbrøk, men arbeidsgiver og arbeidsoppgaver var interessante. Slapp å servere kaffe og skrive referater i tre år før jeg faktisk fikk jobbe, liksom. Arbeidsgiver fikk etterhvert gjennombruddet og mer å gjøre. Samtidig fikk jeg mer ansvar og flere arbeidsoppgaver. Å være med en bedrift i sterk vekstfase fra oppstart (omtrent iallefall) har vært en fantastisk erfaring. I dag jobber jeg med noe helt annet enn den første jobben. Første jobb var rettet mot utdannelsen min, i de jeg har nå tilbyr utdannelsen min noe annet i forhold til de andre med samme stillingstittel. Selv om det er et element av "å jobbe seg oppover", er det ikke snakk om fra gulvet og opp. Det er heller endring av arbeidsoppgaver og ansvar underveis. Tror dessverre ikke det er så lett å få jobb gjennom Finn etc. Iallefall ikke om man er nyutdannet. Samtidig tror jeg det lønner seg å tenke utradisjonelt og gå utenfor komfortsonen sin for å bygge en unik totalpakke. Men igjen, jeg har master. Var ikke måte på hvor mer interessant jeg var med den på plass, enn hva jeg var med bare bachelor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #7 Del Skrevet 4. januar 2017 Lakrisbjørn, har du studert på universitetet (hvilken?) eller Campus Christiania? Har aldri hørt begrepet tverrfaglig bachelor, hva er forskjellen på din bachelor og min fra BI? Det er utrolig smart det du har gjort. "mens jeg gikk på universitetet for å få erfaring og kontakter. Da jeg var ferdig satt jeg med flere frivillige stillinger, en stor portefølje med frilansarbeid og gode referanser." Ingen ga meg råd eller tegn om at jeg burde ha gjort noe mer enn bare fokus på å ha gode karakterer. Jeg innså aldri viktigheten av det å jobbe myye frivillig, og søke på ubetalte/dårlig betalte jobber ved siden av studiet for å få den spennende og relevante erfaringen. Dette innså jeg ikke før jeg begynte å bli ferdig med bachelor.. Og nå er jeg redd det blir for sent å bygge opp all den erfaringen nå som jeg er 25 og det heller er på tide med en så god jobb som mulig med det jeg kan bidra med. Med den arbeidserfaringen jeg har, faglig kunnskap, personlighet og ambisjon. For meg føles det virkelig som at man må jobbe fra gulvet og opp med denne bacheloren. Samtidig er det ingen garanti for at de fleste med master får den jobben de ønsker.. Frykter det blir igjen bortkastede penger på 2 nye år på med flere hundre tusen kr i gjeld - oppå bachelorgjelda.. Har likevel søkt på mange jobber innen PR både hod Loreal Paris og hos firmaer som spesialiserer seg på Inbound marketing . Har en sertifisering på inbound marketing via Hubspot Academy. Har flere ganger endt med å være topp 2-kandidat, og andre ganger blitt avvist uten tilbakemelding. Så ja jeg er litt fortvilet.. føles som om jeg har gått i en kjempefelle ved å ta denne bachelorgraden.. Er virkelig lei av salg altså. For hver dag jeg går på den jobben jeg har idag frister det mer og mer å takke for seg. Jeg vet ikke hva som er det beste valget for meg å ta altså. Hvilken retning jeg bør gå. Anonymkode: ceb19...f4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #8 Del Skrevet 4. januar 2017 Kan du forresten nevne hvilke firmaer du har jobbet for og hvilket du jobber for nå? hvilken stilling har du og hva slags arbeidsoppgaver hadde du gjennom tidene som du sa har endret seg ? TS Anonymkode: ceb19...f4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #9 Del Skrevet 4. januar 2017 Har du fått fast jobb eller driver du med noe eget ved siden av? Anonymkode: ceb19...f4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lakrisbjørn Skrevet 4. januar 2017 #10 Del Skrevet 4. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lakrisbjørn, har du studert på universitetet (hvilken?) eller Campus Christiania? Har aldri hørt begrepet tverrfaglig bachelor, hva er forskjellen på din bachelor og min fra BI? Det er utrolig smart det du har gjort. "mens jeg gikk på universitetet for å få erfaring og kontakter. Da jeg var ferdig satt jeg med flere frivillige stillinger, en stor portefølje med frilansarbeid og gode referanser." Ingen ga meg råd eller tegn om at jeg burde ha gjort noe mer enn bare fokus på å ha gode karakterer. Jeg innså aldri viktigheten av det å jobbe myye frivillig, og søke på ubetalte/dårlig betalte jobber ved siden av studiet for å få den spennende og relevante erfaringen. Dette innså jeg ikke før jeg begynte å bli ferdig med bachelor.. Og nå er jeg redd det blir for sent å bygge opp all den erfaringen nå som jeg er 25 og det heller er på tide med en så god jobb som mulig med det jeg kan bidra med. Med den arbeidserfaringen jeg har, faglig kunnskap, personlighet og ambisjon. For meg føles det virkelig som at man må jobbe fra gulvet og opp med denne bacheloren. Samtidig er det ingen garanti for at de fleste med master får den jobben de ønsker.. Frykter det blir igjen bortkastede penger på 2 nye år på med flere hundre tusen kr i gjeld - oppå bachelorgjelda.. Har likevel søkt på mange jobber innen PR både hod Loreal Paris og hos firmaer som spesialiserer seg på Inbound marketing . Har en sertifisering på inbound marketing via Hubspot Academy. Har flere ganger endt med å være topp 2-kandidat, og andre ganger blitt avvist uten tilbakemelding. Så ja jeg er litt fortvilet.. føles som om jeg har gått i en kjempefelle ved å ta denne bachelorgraden.. Er virkelig lei av salg altså. For hver dag jeg går på den jobben jeg har idag frister det mer og mer å takke for seg. Jeg vet ikke hva som er det beste valget for meg å ta altså. Hvilken retning jeg bør gå. Anonymkode: ceb19...f4f 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan du forresten nevne hvilke firmaer du har jobbet for og hvilket du jobber for nå? hvilken stilling har du og hva slags arbeidsoppgaver hadde du gjennom tidene som du sa har endret seg ? TS Anonymkode: ceb19...f4f Noen av spørsmålene dine krever at jeg svarer litt detaljert, noe jeg ikke ønsker fordi det vil bli lett å finne ut hvem jeg er. Skal prøve å svare ellers etter beste evne Bacheloren min var to år med praktiske fag, ett med et valgfritt. Jeg hadde statsvitenskap her, noe som selvsagt var teoretisk. Masteren var tverrfaglig. Alt ble tatt på et norsk universitet, ikke i Oslo eller Trondheim. Relativt nyutdannet fra et relativt nytt studie. Ingen sa noe til meg om erfaring og kontakter heller. Det første steget mot erfaring og nettverk tok jeg fordi jeg kjedet meg på fritiden. Ble frivillig i en slags rådgiverposisjon for nyetablerte organisasjoner. Om jeg ikke husker feil var dette andre semester, andre år på bachelor. Året etter gjorde jeg ikke så mye annet enn å bidra til noen porteføljebyggende, praktiske oppgaver for organisasjonen jeg var frivillig i. Da jeg begynte på siste semester på bachelor (23-24 år) fikk jeg et økonomiproblem og måtte jobbe som frilanser for å få penger inn, siden jeg ikke fikk typiske "studentjobber" på annet vis. Forstod raskt hvor smart dette var og deretter gikk det i ett, hvor livet egentlig bestod i å sørge for tiden jeg ikke var student lenger. Ble med på alt jeg ble spurt om, og tok på meg latterlige oppgaver. Markedsresearch til 8 kr timen, for eksempel. Skal sies at jeg fikk bedre betalte oppdrag også (tusen kroner timen), men målet - da jeg hadde god råd igjen - var uansett å få bygd på LinkedIn-en min. Jeg var ikke mye yngre enn deg, så det er absolutt tid. For alt du vet kan det første steget du tar nå være det som faktisk får deg jobb. Eller det kan være jobben du får etter jobben du får først. Kun tiden kan vise. Jeg har jobbet med PR og jeg har jobbet med markedsføring. Sistnevnte er egentlig ikke helt relevant til utdannelsen min, men fordi det kan bygge på totalpakken valgte jeg å gå for det. Dog som frilanser i et svært tidsbegrenset prosjekt. Tok også Hubspots Inbound marketing, samt det emailkurset de tilbyr. Oppdragsgiver brukte riktignok en annen modell, men uansett ser det bra ut på CV'en. Oppdragsgiver var basert i Oslo, og en av mine medarbeidere her ga meg tipset som endret fremtidsplanene mine. Jo større organisasjon, jo vanskeligere er det å få ansvarposisjon som nyutdannet. Herfra begynte jeg å spille meg inn hos de mindre. Søkte rundt på nettet etter start-ups, deltok på kurs i regi av Innovasjon Norge etc. Solgte tjenestene mine inn som pro-bono i starten, men endte opp i et av de som fast ansatt med betaling. Det var denne jeg nevnte i innlegget over. Etter en relativt kort tid (5-6 mnd) gikk jeg til et lite byrå med engasjementskontrakt, samtidig som jeg jobbet med to egne start-ups. Jeg gjør forsåvidt alt dette fortsatt, men har også tittelen "analytiker" uten at jeg kan gå noe nærmere inn på det. For å forklare endringene enkelt. I starten fikk jeg beskjed om hva som skulle gjøres og hvordan det skulle gjøres. Etterhvert ble jeg med på å utforme prosessene. Hadde jeg kun søkt mot de store bedriftene hadde jeg aldri kunnet gjort det. Med mindre jeg hadde vært rå på å servere kaffe og booke møter i noen år først selvsagt. Til det siste spørsmålet jeg ikke fikk sitert: Jeg har to stillinger som utgjør nesten 100% til sammen, men jeg er og inne i to "egenoppstartede" bedrifter. Med ulik grad av involvering riktignok. Er egentlig bare en på laget sånn sett, men jeg har vært med fra ideunnfangelse til der vi er nå. Jobber fortsatt frivillig ulike steder til ulike tider, samt frilanser i ny og ne om det er noe jeg føler kan gi meg noe. *Pust* Noen ganger må man gå nye veier. Det betyr ikke at du bør slutte med det du gjør, tvert i mot. Bare tenk "mindre Finn.no, mer kreativitet." Hva ønsker du? Hva syns du er spennende eller høres spennende ut? Sjekk ut startupmatcher for eksempel. Mye gøy der. Eller kanskje du har en egen forretningsidé? Ta kontakt med grunderhuset i Oslo (ganske sikker på at de har minst ett) eller Innovasjon Norge - selv om sistnevnte krever at du har litt peil. Og sånn i farta, delta på alt av arrangementer du kommer over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #11 Del Skrevet 5. januar 2017 Takk for den fyldige tilbakemeldingen :D morsomt at du skrev *pust* haha Skal svare ordentlig når jeg kommer hjem. Skjønner godt at du prøvde å svare etter beste evne uten å "avsløre" hvem du er (det er ikke min intensjon for deg hehe ) Men hvilket(e) universitet(er) er det som tilbyr det du har studert I bade bachelor og master sånn I tilfellet jeg ønsker å videreutdanne meg plutselig. Er det da offentlig skole? HVORFOR har jeg ikke visst om disse studiestedene fra før*!!!* Hva heet bachelorgraden du tok og mastergraden? Skal ikke lete etter navnet ditt på noen skole forresten hehehe Kan du gi et liite hint av hva dine to start-ups går ut på? Hva er produktet/tjenestene/bransjen? Ok så per dags dato jobber du på engasjementskontrakt (som du håper du får fast stilling på og betalt arbeid), driver 2 start-ups og har stilling som analytiker. Så totalt jobber du I 3-4 firmaer. Når du sier en på laget, betyr det at dere er kun to som jobber sammen med start-upsene? At dere starter opp bedriften fra scratch eller jobber dere for en som har starta opp bedriften og trenger videre hjelp med forretningsplanen osv. Så per dags dato har du ikke helt den beste lønna men heller mye frivillig arbeid ? Tusen takk for alle de rådene du kom med underveis! Skal definitivt holde øye på arrangementer ect. Anonymkode: ceb19...f4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lakrisbjørn Skrevet 5. januar 2017 #12 Del Skrevet 5. januar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for den fyldige tilbakemeldingen :D morsomt at du skrev *pust* haha Skal svare ordentlig når jeg kommer hjem. Skjønner godt at du prøvde å svare etter beste evne uten å "avsløre" hvem du er (det er ikke min intensjon for deg hehe ) Men hvilket(e) universitet(er) er det som tilbyr det du har studert I bade bachelor og master sånn I tilfellet jeg ønsker å videreutdanne meg plutselig. Er det da offentlig skole? HVORFOR har jeg ikke visst om disse studiestedene fra før*!!!* Hva heet bachelorgraden du tok og mastergraden? Skal ikke lete etter navnet ditt på noen skole forresten hehehe Kan du gi et liite hint av hva dine to start-ups går ut på? Hva er produktet/tjenestene/bransjen? Ok så per dags dato jobber du på engasjementskontrakt (som du håper du får fast stilling på og betalt arbeid), driver 2 start-ups og har stilling som analytiker. Så totalt jobber du I 3-4 firmaer. Når du sier en på laget, betyr det at dere er kun to som jobber sammen med start-upsene? At dere starter opp bedriften fra scratch eller jobber dere for en som har starta opp bedriften og trenger videre hjelp med forretningsplanen osv. Så per dags dato har du ikke helt den beste lønna men heller mye frivillig arbeid ? Tusen takk for alle de rådene du kom med underveis! Skal definitivt holde øye på arrangementer ect. Anonymkode: ceb19...f4f Utdannelsen min står på denne listen, men noe nærmere enn det tør jeg ikke. Selv om ikke du søker etter meg, kan det fort være noen andre som gjør det. Begge start-upsene er tjenesteyting på ulikt plan. En har som mål å påvirke by- og samfunnsplanlegging basert på konkrete modeller for deltakelse og prosess, mens den andre er mer tradisjonell byråvirksomhet med en tvist (vi lager ikke nettsider for å si det sånn). Vi er forholdsvis seks og fire som er involvert. Driver hovedsakelig med merkevarebygging, men også andre strategier mot marked. I akkurat disse har jeg vært med på scratch, altså at vi har utformet forretningsmodell og forretningsplan fra scratch selv. Hentet investorer, samarbeidspartnere etc. Hele pakka basically. I starten er det litt "alle gjør litt av alt", men begge to er såpass på vei at arbeidsoppgavene er mer "satt". For enkelhetens skyld: Den ene er et vanlig AS, den andre underlagt en annen organisasjons vedtekter. Altså at den ligger under en annen organisasjon. Målet mitt er ikke å få fast jobb i disse, ei heller å få fast jobb der jeg har jobb. Målet mitt er at de erfaringene og kunnskapene jeg får, kan ta meg ett steg videre. På et eller annet tidspunkt regner jeg med å starte ordentlig for meg selv, men ingen av de jeg er med på nå passer meg i et langtidsperspektiv. Jeg er fortsatt ung og trenger erfaring og er ikke klar for en tradisjonell 8-16 jobb. Ligger på 500k - 600k brutto per nå, noe som egentlig er relativt lite med tanke på hvor mye jeg faktisk jobber. Forrige uke jobbet jeg med start-upene i nesten 70timer, omtrent ubetalt. Det er det negative med å starte opp selv, det kan ta tid før man får lønn. Vi får snart investeringsmidler i den ene som tilsier at jeg får greit betalt, men da har det vært seks - syv måneder gratisarbeid i forkant. Det første halvåret jeg jobbet hadde jeg lav lønn, og akkurat nok til at jeg klarte meg. Jobber sjeldent under 50 timer ila en uke, fordelt på alle syv dagene. Der hvor jeg har jobb, jobber jeg vanlige uker med mellom 30 og 40 timer. Hadde ikke gått ned mye i lønn om jeg kun hadde gjort det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå