AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #1 Skrevet 3. januar 2017 Jeg byttet i høst jobb til et stort it-konsulentfirma og nå når jeg er ute hos en kunde med flere andre, fikk vi vite at kunden vil holde stengt i sommer. Greit nok, vi kunne sikkert jobbe hjemmefra med prosjektet eller fra kontoret til vår arbeidsgiver tenkte vi. (jobber som utvikler) Men kunden ønsker ikke at vi skal jobbe med prosjektet mens de holder stengt. Kontoret vårt har jo sommeravvikling de også, så det er jo begrenset med hva vi får gjort der inne foruten å rydde, arkivere ting osv. Spørsmålet er altså om vi kan pålegges tvungen ferie av vår egen arbeidsgiver fordi kunden holder stengt pga ferieavvikling? Dette lager jo en god del problemer i forhold til at vi, som flere andre småbarnsfamilier, har småferier ellers i året å legge av penger til, ordinære regninger som må betales etc. Prøvde å finne noe informasjon om dette på Lovdata, men fant ikke så mye nyttig informasjon for denne problemstillingen. Men kanskje noen her på forumet, som jobber som konsulent, har erfaring med dette fra tidligere? Anonymkode: c49c4...fed
DobbelX Skrevet 3. januar 2017 #2 Skrevet 3. januar 2017 Sånn på generell basis kan du ikke kreve å få tatt ut ferie når du måtte ønske, arbeidsgiver har rett til å være med på å bestemme når ferien skal tas ut. Les Lov om ferie (ferieloven) på lovdata, særlig §6. 5
Gjest Margit Spat Skrevet 3. januar 2017 #3 Skrevet 3. januar 2017 Dette går inn under arbeidsgivers styringsrett, ja. Dere kan forsøke å ta det opp til drøfting, foreslå alternative løsninger osv, men arbeidsgiver har det siste ordet. Kunden eier også sitt eget prosjekt, så de har all rett til å stanse prosjektet i perioder der de selv er stengt.