AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #1 Skrevet 3. januar 2017 Jeg byttet i høst jobb til et stort it-konsulentfirma og nå når jeg er ute hos en kunde med flere andre, fikk vi vite at kunden vil holde stengt i sommer. Greit nok, vi kunne sikkert jobbe hjemmefra med prosjektet eller fra kontoret til vår arbeidsgiver tenkte vi. (jobber som utvikler) Men kunden ønsker ikke at vi skal jobbe med prosjektet mens de holder stengt. Kontoret vårt har jo sommeravvikling de også, så det er jo begrenset med hva vi får gjort der inne foruten å rydde, arkivere ting osv. Spørsmålet er altså om vi kan pålegges tvungen ferie av vår egen arbeidsgiver fordi kunden holder stengt pga ferieavvikling? Dette lager jo en god del problemer i forhold til at vi, som flere andre småbarnsfamilier, har småferier ellers i året å legge av penger til, ordinære regninger som må betales etc. Prøvde å finne noe informasjon om dette på Lovdata, men fant ikke så mye nyttig informasjon for denne problemstillingen. Men kanskje noen her på forumet, som jobber som konsulent, har erfaring med dette fra tidligere? Anonymkode: c49c4...fed
DobbelX Skrevet 3. januar 2017 #2 Skrevet 3. januar 2017 Sånn på generell basis kan du ikke kreve å få tatt ut ferie når du måtte ønske, arbeidsgiver har rett til å være med på å bestemme når ferien skal tas ut. Les Lov om ferie (ferieloven) på lovdata, særlig §6. 5
Gjest Margit Spat Skrevet 3. januar 2017 #3 Skrevet 3. januar 2017 Dette går inn under arbeidsgivers styringsrett, ja. Dere kan forsøke å ta det opp til drøfting, foreslå alternative løsninger osv, men arbeidsgiver har det siste ordet. Kunden eier også sitt eget prosjekt, så de har all rett til å stanse prosjektet i perioder der de selv er stengt.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #4 Skrevet 3. januar 2017 TS her. Jo, jeg er klar over at jeg ikke selv kan kreve at jeg skal ha ferie da og da. Men spørsmålet er vel om vi kan tvinges til å ta ferie (som da må dekkes opp av feriepenger) i en gitt periode pga kunden holder stengt. Anonymkode: c49c4...fed
Gjest Margit Spat Skrevet 3. januar 2017 #5 Skrevet 3. januar 2017 (endret) Ja, arbeidsgiver kan bestemme at dere som er utleid skal avholde ferien i den perioden oppdragsgiver holder stengt. (Gitt at oppdragsgiver ikke holder stengt lenger enn den lovfestede ferien). Endret 3. januar 2017 av Margit Spat
DobbelX Skrevet 3. januar 2017 #6 Skrevet 3. januar 2017 Hva mener du med at ferie må dekkes opp av feriepenger? Du får vel fire eller fem uker ferie uten lønn uansett når du tar ut ferien, og du får vel feriepenger på samme tidspunkt hvert år, uansett når du har ferie? Du kan ikke kreve å bestemme når du skal ta ferien din, samtidig har arb.giver rett til å bestemme når du skal ta den ut (innenfor ferielovens bestemmelser). 3
Gjest Blondie65 Skrevet 3. januar 2017 #7 Skrevet 3. januar 2017 Ferie dekkes opp av feriepenger? Hva i all verden er det du mener? Ja, arbeidsgiver kan kreve at du tar tre uker ferie i perioden juni til september (sjekk ferieloven). Det er veldig vanlig at arbeidsgivere krever at man tar ferie i juli grunnet at dette er tiden kundene har ferie.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #8 Skrevet 3. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jo, jeg er klar over at jeg ikke selv kan kreve at jeg skal ha ferie da og da. Men spørsmålet er vel om vi kan tvinges til å ta ferie (som da må dekkes opp av feriepenger) i en gitt periode pga kunden holder stengt. Anonymkode: c49c4...fed Ja, det kan dere. Det går under arbeidsgivers styringsrett, så lenge hovedferieperioden på 3 uker blir lagt til perioden 1. juni-30. september. Anonymkode: 79091...f6e
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #9 Skrevet 3. januar 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette lager jo en god del problemer i forhold til at vi, som flere andre småbarnsfamilier, har småferier ellers i året å legge av penger til, ordinære regninger som må betales etc. Anonymkode: c49c4...fed Hva har regninger som må betales med når ferien avvikles å gjøre? Anonymkode: 8cb33...a6c 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #10 Skrevet 3. januar 2017 For noen trekkes ferien når de har ferie, og ikke en bestemt mnd har jeg hørt. Er ikke slik hos oss da så kan ikke si 100% men har hørt noen si det😊 Anonymkode: 6c995...822
applestories Skrevet 3. januar 2017 #11 Skrevet 3. januar 2017 Her er dette helt normalt. Det er en del fabrikker rundt her og de stenger nesten utelukkende i fire uker om sommeren. Den største stenger også i nabofylkets høstferie - det skapte en del problemer i noen år da foreldre fikk en friuke uken før skolen her stengte for høstferie. Det er jo også slik for alle som jobber turnus i kommunen - ihvertfall heromkring. Da har man enten senferie eller tidligferie, og neste år er det omvendt. Arbeidstaker tilpasser seg arbeidsgiver, ikke omvendt. Det er slik jeg er vokst opp, selv om jeg ikke har det slik selv. 2
Gjest Nori Skrevet 3. januar 2017 #12 Skrevet 3. januar 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noen trekkes ferien når de har ferie, og ikke en bestemt mnd har jeg hørt. Er ikke slik hos oss da så kan ikke si 100% men har hørt noen si det😊 Anonymkode: 6c995...822 Ja, men da er det jo bare å ikke bruke feriepengene før ferien avvikles. Det er jo ikke noe problem.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #13 Skrevet 3. januar 2017 TS her. Grunnen til at jeg lurte var jo at jeg i alle år jeg har jobbet, ikke har vært vant til konsulentlivet jeg har gått over til. Tidligere tok vi ferie når det passet oss, gjerne på vinteren da kona er fra andre siden av kloden, og dermed fikk doble sommer i løpet av året. Og det gjør vi i år også, men fikk jo litt å tenke på når vi fikk beskjed om at vi da mest sannsynlig vil gå store deler av sommeren (4-5 uker) med kun en lønn i husstanden med mindre vi sparer opp for å dekke opp dette. Andre i firmaet vårt er ute hos relativt store kunder, så der er det jo business as normal, selv i sommerferien. Jeg kan jo selvsagt prøve å vise til at de kun kan be oss om å ta 3 uker i fellesferien, men ønsker jo ikke å legge opp til en konflikt heller når jeg kun har vært der siden i høst. Nå ja, takk uansett for alle tips og innspill Anonymkode: c49c4...fed
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #14 Skrevet 3. januar 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Grunnen til at jeg lurte var jo at jeg i alle år jeg har jobbet, ikke har vært vant til konsulentlivet jeg har gått over til. Tidligere tok vi ferie når det passet oss, gjerne på vinteren da kona er fra andre siden av kloden, og dermed fikk doble sommer i løpet av året. Og det gjør vi i år også, men fikk jo litt å tenke på når vi fikk beskjed om at vi da mest sannsynlig vil gå store deler av sommeren (4-5 uker) med kun en lønn i husstanden med mindre vi sparer opp for å dekke opp dette. Andre i firmaet vårt er ute hos relativt store kunder, så der er det jo business as normal, selv i sommerferien. Jeg kan jo selvsagt prøve å vise til at de kun kan be oss om å ta 3 uker i fellesferien, men ønsker jo ikke å legge opp til en konflikt heller når jeg kun har vært der siden i høst. Nå ja, takk uansett for alle tips og innspill Anonymkode: c49c4...fed Da har du misforstått. Du har krav på tre uker sammenhengende i hovedferieperioden, men det er ingenting i veien for at arbeidsgiver pålegger deg å ta ut hele feriefritiden sammenhengende ved driftsstans. Har dere ikke råd til det, får dere droppe ferie på vinteren. Du vil heller ikke ha krav på fri da, hverken som ferie eller permisjon uten lønn, og du bør ikke belage deg på at du vil få fri når du ønsker det. Anonymkode: 79091...f6e 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #15 Skrevet 3. januar 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Grunnen til at jeg lurte var jo at jeg i alle år jeg har jobbet, ikke har vært vant til konsulentlivet jeg har gått over til. Tidligere tok vi ferie når det passet oss, gjerne på vinteren da kona er fra andre siden av kloden, og dermed fikk doble sommer i løpet av året. Og det gjør vi i år også, men fikk jo litt å tenke på når vi fikk beskjed om at vi da mest sannsynlig vil gå store deler av sommeren (4-5 uker) med kun en lønn i husstanden med mindre vi sparer opp for å dekke opp dette. Anonymkode: c49c4...fed Tjente du ikke opp feriepenger i fjor? Anonymkode: 8cb33...a6c 1
Gjest Nori Skrevet 3. januar 2017 #16 Skrevet 3. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tidligere tok vi ferie når det passet oss, gjerne på vinteren da kona er fra andre siden av kloden, og dermed fikk doble sommer i løpet av året. Og det gjør vi i år også, men fikk jo litt å tenke på når vi fikk beskjed om at vi da mest sannsynlig vil gå store deler av sommeren (4-5 uker) med kun en lønn i husstanden med mindre vi sparer opp for å dekke opp dette. Anonymkode: c49c4...fed Så du har planer om to "feirer"? Har du undersøkt at dette er OK for arbeidsgiver?
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #17 Skrevet 3. januar 2017 TS Vi hadde ikke planlagt to ferier, nei. Begge to ville da ha jobbet i sommer og ungene ville være sammen med besteforeldre ved behov. Feriepenger har vi jo begge to, men mye av dette brukes når vi reiser til den andre siden av kloden om ikke lenge. Men spørsmålet mitt er jo forsåvidt besvart, så da har jeg lært at jeg nå må få selgerne på kontoret til å selge meg inn på et langtidsoppdrag hos et stort firma i fremtiden Anonymkode: c49c4...fed
_popcorn_ Skrevet 3. januar 2017 #18 Skrevet 3. januar 2017 det er vanlig at man får feriepenger i juni, og om man tar ferie på andre tider så får man da ferie med lønn. Dvs, du får ikke lønn, kun feriepenger i juni, uavhengig om du tar ferie eller ikke i juni. Tar du ferien i september, så får du feriepenger i juni og lønn for september.
DobbelX Skrevet 3. januar 2017 #19 Skrevet 3. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS Vi hadde ikke planlagt to ferier, nei. Begge to ville da ha jobbet i sommer og ungene ville være sammen med besteforeldre ved behov. Feriepenger har vi jo begge to, men mye av dette brukes når vi reiser til den andre siden av kloden om ikke lenge. Men spørsmålet mitt er jo forsåvidt besvart, så da har jeg lært at jeg nå må få selgerne på kontoret til å selge meg inn på et langtidsoppdrag hos et stort firma i fremtiden Anonymkode: c49c4...fed God ferie
Glitnir Skrevet 3. januar 2017 #20 Skrevet 3. januar 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS Vi hadde ikke planlagt to ferier, nei. Begge to ville da ha jobbet i sommer og ungene ville være sammen med besteforeldre ved behov. Feriepenger har vi jo begge to, men mye av dette brukes når vi reiser til den andre siden av kloden om ikke lenge. Men spørsmålet mitt er jo forsåvidt besvart, så da har jeg lært at jeg nå må få selgerne på kontoret til å selge meg inn på et langtidsoppdrag hos et stort firma i fremtiden Anonymkode: c49c4...fed Dersom du har avtale med arbeidsgiver om ferie på vinteren kan de ikke uten videre endre på dette. De kan heller ikke pålegge deg å ta ubetalt fri utover din avtalte ferie. Sånn bortsett fra det er det arbeidsgiver som bestemmer når du får ferie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå