AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #1 Skrevet 3. januar 2017 Jeg fikk høre i dag at et menneske jeg kjenner er blitt meddommer. H*n har ikke fått noen sak enda, men venter på det. Jeg synes det er veldig bekymringverdig at denne personen skal være med på å dømme i rettsaker. H*n er meget psykisk ustabil, uberegnelig, har flere anmeldelser på seg fra uavhengige personer for netthets og sjikanering (henlagt "pga. bevisets stilling", selv om beviser foreligger), stalker bl.a. helsepersonell på sosiale media med fake profiler (også familiene til sin nåværende og tidligere fastlege), har sendt inn falske alvorlige bekymringsmeldinger til barnevernet på noen hun er sur på, har fått bot for å tenne på søppelbøtten inne der h*n bodde tidligere og gjør stadig vekk ting for å ødelegge for andre mennesker. De tingene jeg nevnte er bare noe av det h*n har gjort. Hvordan fungerer egentlig dette med å være meddommer? Er de virkelig så slepphendte når det gjelder å velge ut folk? Jeg tror ikke denne personen har noen dom på seg, men i loggen hos politiet så har h*n ganske mye på seg. Hvis det er så enkelt er jeg utrolig bekymret for rettsvesenet vårt. Er det noe man kan gjøre? Anonymkode: 4f55e...df8
Legokloss Skrevet 3. januar 2017 #2 Skrevet 3. januar 2017 Du kan ta kontakt med kommunen der vedkommende bor /er med i utvalget fra, gjøre dem oppmerksom på de tingene og be om at de vurderer en vandelskontroll i medhold av domstollovens paragraf 73. Vilkårene ift vandel står forresten i paragraf 72. For øvrig så skal utvalget av meddommere iht domstollovens paragraf 67 være allsidig og representere alle deler av befolkningen - og det har de jo da klart 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #3 Skrevet 3. januar 2017 36 minutter siden, niledh skrev: Du kan ta kontakt med kommunen der vedkommende bor /er med i utvalget fra, gjøre dem oppmerksom på de tingene og be om at de vurderer en vandelskontroll i medhold av domstollovens paragraf 73. Vilkårene ift vandel står forresten i paragraf 72. For øvrig så skal utvalget av meddommere iht domstollovens paragraf 67 være allsidig og representere alle deler av befolkningen - og det har de jo da klart Takk for svar! Jeg har sett på den paragrafen du snakker om, og også § 45 i politiregisterloven som de henviser til, men jeg synes det er litt vanskelig å tyde. H*n har ingen dom på seg for de tingene jeg ramset opp, betyr det da at h*n glipper igjennom og kan bli meddommer? Jeg skal vurdere å kontakte kommunen uansett, men greit å vite hva jeg snakker om. Anonymkode: 4f55e...df8
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #4 Skrevet 3. januar 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk høre i dag at et menneske jeg kjenner er blitt meddommer. H*n har ikke fått noen sak enda, men venter på det. Jeg synes det er veldig bekymringverdig at denne personen skal være med på å dømme i rettsaker. H*n er meget psykisk ustabil, uberegnelig, har flere anmeldelser på seg fra uavhengige personer for netthets og sjikanering (henlagt "pga. bevisets stilling", selv om beviser foreligger), stalker bl.a. helsepersonell på sosiale media med fake profiler (også familiene til sin nåværende og tidligere fastlege), har sendt inn falske alvorlige bekymringsmeldinger til barnevernet på noen hun er sur på, har fått bot for å tenne på søppelbøtten inne der h*n bodde tidligere og gjør stadig vekk ting for å ødelegge for andre mennesker. De tingene jeg nevnte er bare noe av det h*n har gjort. Hvordan fungerer egentlig dette med å være meddommer? Er de virkelig så slepphendte når det gjelder å velge ut folk? Jeg tror ikke denne personen har noen dom på seg, men i loggen hos politiet så har h*n ganske mye på seg. Hvis det er så enkelt er jeg utrolig bekymret for rettsvesenet vårt. Er det noe man kan gjøre? Anonymkode: 4f55e...df8 Dette er ingeting du kan eller kommer noen vei med å forsøke å gjøre noe annet enn å akseptere. Er man godkjent som meddommer, så sitter man til man loddrett dummer seg ut. Selv da er det vanskelig å bli fjernet fra meddommerlisten mot sin vilje. Forøvrig er jeg godt kjent med at "mye rart" sitter som meddommere. Anonymkode: 91abc...066 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #5 Skrevet 3. januar 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ingeting du kan eller kommer noen vei med å forsøke å gjøre noe annet enn å akseptere. Er man godkjent som meddommer, så sitter man til man loddrett dummer seg ut. Selv da er det vanskelig å bli fjernet fra meddommerlisten mot sin vilje. Forøvrig er jeg godt kjent med at "mye rart" sitter som meddommere. Anonymkode: 91abc...066 Skjønner. Nå mistet jeg troen på rettssystemet vårt. Skummelt at noen som burde sittet i rettssalen selv, og som er så farlig for alle rundt seg, skal sitte med en slik makt. Anonymkode: 4f55e...df8
Legokloss Skrevet 3. januar 2017 #6 Skrevet 3. januar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg har sett på den paragrafen du snakker om, og også § 45 i politiregisterloven som de henviser til, men jeg synes det er litt vanskelig å tyde. H*n har ingen dom på seg for de tingene jeg ramset opp, betyr det da at h*n glipper igjennom og kan bli meddommer? Jeg skal vurdere å kontakte kommunen uansett, men greit å vite hva jeg snakker om. Anonymkode: 4f55e...df8 Jeg skjønner godt at du it fra din opplevelse og kunnskap om ting her reagerer. Men det er et par viktige prinsipper her: - du er uskyldig inntil det motsatte er bevist - og bestemmelsene i domstolloven gjenspeiler dette. I tillegg kan det være momenter i den enkelte sak som gjør at meddommer er uegnet, inhabil eller ikke ønsket og bli "skutt ut" av advokatene (lagrettesaker). Du må også huske på at det du oppfatter som bevis ikke nødvendigvis er sterkt nok ift å fastslå tilstrekkelig grad av skyld i strafferettslig forstand. Og alle har alltid sin oppfatning av en sak (med forbehold om at jeg ikke kjenner fakta godt nok her, og om du er en av de fornærmede). - ytringsfriheten står sterkt - så kan man selvsagt debattere når det går over til trakassering, trusler osv. Men den lista henger høyt - og det er ikke alltid man vet hva folk egentlig mener heller (bare se på alle nettroll). Alternativt kan du kontakte politiet, men de kan uansett ikke gi deg opplysninger om personen så det beste her er å gå til kommunen som har valgt medlemmene. Bestemmelsen i politiregisterloven sier noe om hvilke opplysninger som kan tas med i en vandelsattest basert på straffenivå på de enkelte straffebestemmelser. Så en bestemmelse som regulerer politiets arbeid med personopplysninger og ikke noe du bør tenke på.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #7 Skrevet 4. januar 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er ingeting du kan eller kommer noen vei med å forsøke å gjøre noe annet enn å akseptere. Er man godkjent som meddommer, så sitter man til man loddrett dummer seg ut. Selv da er det vanskelig å bli fjernet fra meddommerlisten mot sin vilje. Forøvrig er jeg godt kjent med at "mye rart" sitter som meddommere. Anonymkode: 91abc...066 Om man har fått bot (unntatt forenklet forelegg) for å tenne på en søppelbytte (ordensforstyrrelse eller forsøk på ildpåsettelse), så kan man utelukkes i lang tid dersom dette skjedde noenunde nylig. Det er uansett verdt å melde inn. Det er enkelte folk som aldri bør kunne si noe om andres dommer. Anonymkode: 04e18...df0
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #8 Skrevet 4. januar 2017 Mye rart av meddommere ja. Her kom byens største sladrekjerring inn. Anonymkode: 8d25f...470
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå