Arabella Skrevet 3. januar 2017 #1 Skrevet 3. januar 2017 Det er stadig endringer i språket, men noe som går igjen i innlegg på KG, er manglende samsvar mellom substantiv/pronomen og adjektiv. Lærer ikke barn/unge dette på skolen lenger?
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #2 Skrevet 3. januar 2017 Kunne du gitt eksempler? Ellers er det svært lite opplæring i grammatikk i barneskolen. Min 6.klassing får ingen korreksjon på feilstaving eller bøying fra lærer, de bruker rett og slett ikke røde streker lenger. Opplever at det er leseforståelse de jobber med i norskfaget, ingenting annet. Anonymkode: 089b5...bde
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #3 Skrevet 3. januar 2017 Jobber masse med det i spanskundervisningen. Men merker at elevene har veldig liten forståelse for grammatiske begreper. Må ofte forklare hva et adjektiv, pronomen, infinitiv osv er. Hilsen spansklærer Anonymkode: f4659...498 1
Arabella Skrevet 3. januar 2017 Forfatter #4 Skrevet 3. januar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kunne du gitt eksempler? Ellers er det svært lite opplæring i grammatikk i barneskolen. Min 6.klassing får ingen korreksjon på feilstaving eller bøying fra lærer, de bruker rett og slett ikke røde streker lenger. Opplever at det er leseforståelse de jobber med i norskfaget, ingenting annet. Anonymkode: 089b5...bde Husene er rød; barna er like gammel; Veiene er glatt. 1
Arabella Skrevet 3. januar 2017 Forfatter #5 Skrevet 3. januar 2017 (endret) 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber masse med det i spanskundervisningen. Men merker at elevene har veldig liten forståelse for grammatiske begreper. Må ofte forklare hva et adjektiv, pronomen, infinitiv osv er. Hilsen spansklærer Anonymkode: f4659...498 Dette har jeg også lagt merke til. Jeg kan ikke skjønne hvordan noen kan lære et fremmedspråk hvis de ikke har kjennskap til sitt eget lands grammatiske begreper. Endret 3. januar 2017 av Arabella Tastaturet er ikke venn med meg. :( 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #6 Skrevet 3. januar 2017 24 minutter siden, Arabella skrev: Husene er rød; barna er like gammel; Veiene er glatt. Vil dette kunne settes i samme kategori som de som omtaler babyen sin for "baby"? Eksempel: "Baby våkner om natten". Det skjærer i ørene mine, men vet jo at jeg ikke er feilfri selv. Ser ellers mange slike feil du nevner fra voksne på Facebook, gjerne folk eldre enn meg (40-årene). Anonymkode: 089b5...bde 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #7 Skrevet 3. januar 2017 30 minutter siden, Arabella skrev: Husene er rød; barna er like gammel; Veiene er glatt. Dette skyldes dialekter, ganske enkelt. Anonymkode: 2a8c3...ba9
Arabella Skrevet 3. januar 2017 Forfatter #8 Skrevet 3. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vil dette kunne settes i samme kategori som de som omtaler babyen sin for "baby"? Eksempel: "Baby våkner om natten". Det skjærer i ørene mine, men vet jo at jeg ikke er feilfri selv. Ser ellers mange slike feil du nevner fra voksne på Facebook, gjerne folk eldre enn meg (40-årene). Anonymkode: 089b5...bde Det blir ikke på samme måte. Ellers er jeg enig med deg. "Babyen våkner om natten". Andre kjæleord som jeg synes er sukkersøte og irriterende, er "kjære" og "lille". "Kjære og jeg har en kosestund mens lille sover."
Gjest ti10 Skrevet 3. januar 2017 #9 Skrevet 3. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette skyldes dialekter, ganske enkelt. Anonymkode: 2a8c3...ba9 Hvilke dialekter?
Arabella Skrevet 3. januar 2017 Forfatter #10 Skrevet 3. januar 2017 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette skyldes dialekter, ganske enkelt. Anonymkode: 2a8c3...ba9 Det er for lettvint å skylde på. Hvor i Norge er dette vanlig? Endret 3. januar 2017 av Arabella
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #11 Skrevet 3. januar 2017 8 minutter siden, Arabella skrev: Det blir ikke på samme måte. Ellers er jeg enig med deg. "Babyen våkner om natten". Andre kjæleord som jeg synes er sukkersøte og irriterende, er "kjære" og "lille". "Kjære og jeg har en kosestund mens lille sover." Ikke minst sambo da, jeg tenker bare "Sambo fra Kongo" hver gang jeg leser det. Det er ikke så mye som skal til før det blir en ordentlig setning. "Min kjære og jeg har en kosestund mens den lille sover." Anonymkode: 089b5...bde 2
Gjest Margit Spat Skrevet 3. januar 2017 #12 Skrevet 3. januar 2017 13 minutter siden, Arabella skrev: Det er for lettvint å skylde på. Hvor i Norge er dette vanlig? Jeg kan tenke meg at det bl.a. kan forekomme i dialekter med apokope.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #13 Skrevet 3. januar 2017 55 minutter siden, Arabella skrev: Husene er rød; barna er like gammel; Veiene er glatt. Jobber som norsklærer på en ungdomsskole på Østlandet, dette har jeg aldri observert. Hvor i landet ser du slike feil? Anonymkode: 0d820...bac
Arabella Skrevet 3. januar 2017 Forfatter #14 Skrevet 3. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber som norsklærer på en ungdomsskole på Østlandet, dette har jeg aldri observert. Hvor i landet ser du slike feil? Anonymkode: 0d820...bac Det er bare å lese på KG, så ser du eksempler i massevis. Hvor i landet folk er fra, vet jeg selvfølgelig ikke.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #15 Skrevet 3. januar 2017 1 time siden, Margit Spat skrev: Jeg kan tenke meg at det bl.a. kan forekomme i dialekter med apokope. Stemmer, trøndsk og nordnorsk. "Dem er bitt gammel nu". Anonymkode: 2a8c3...ba9
Smultring Skrevet 3. januar 2017 #16 Skrevet 3. januar 2017 (endret) Jeg har faktisk aldri tenkt på at adjektivene får entallsform i min dialekt når ordene de står til, er i flertall. Men det ville føles rart å skrive "veiene er glatt", selv om jeg sier "veian e glatt". Noen mener at skriftspråket er i oppløsning fordi "bermen" nå skriver mye mer enn før og leser hverandres skriblerier. Det er sikkert noe i det. Dessuten er jo nesten alt vi skriver, hasteinnlegg på diverse nettsteder. Egentlig sitter vi jo og leser kladder/førsteutkast skrevet av folk som ikke kan skrive. Det var jo helt annerledes før. Endret 3. januar 2017 av Smultring 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #17 Skrevet 3. januar 2017 3 timer siden, Margit Spat skrev: Jeg kan tenke meg at det bl.a. kan forekomme i dialekter med apokope. Jepp. Jeg kommer fra apokopeland: - Vægan e glatt - Husa e raud - Ungan e lik gammel Men jeg skriver riktig da. Mulig det er manglende oppfølging på skolen som gjør at folk skriver mer fonetisk, men tror også det er mer muntlig språk i sms/sosiale medier. Anonymkode: 0c46b...458
miagunda Skrevet 9. januar 2017 #20 Skrevet 9. januar 2017 Husker bare hva verb er, navnet på alt det andre er gått i glemmeboken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå