AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #1 Skrevet 3. januar 2017 Er det utnytting å la 13-14åringer jobbe 4-5 timer en ettermiddag i uka, i tillegg til 7 timer hver fjerde lørdag og søndag? Når de ikke mottar lønn ikroner og øre, men får bruke bedriftens tjenester gratis i helgene om disse tjenestene ikke er utleid? La dem jobbe påskedagene, uten noen form for tillegg i lønna? Gir dette grunnlag til å tipse arbeidstilsynet, eller er det storm i et vannglass? Har en 12-åring som blir 13 til sommeren, som allerede nå ønsker å søke på denne jobben slik at det kanskje blir jobb fra sommeren, men etter å ha snakket med en annen forelder lurer jeg på om jeg skal kontakte arbeidstilsynet... Noen tanker? Ønsker ikke å oppgi bransje, da jeg er eedd for å bli gjenkjent, det er vel ikke så mange 12-åringer som allerede har søkt jobb slik at de har jobb til de fyller 13... Anonymkode: 79df7...d67
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #3 Skrevet 4. januar 2017 Dette er ikke lov. Arbeidstakere skal selvfølgelig ha betalt. Har de i det hele tatt arbeidskontrakter? Her ville jeg meldt! Anonymkode: 33742...06a 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #4 Skrevet 4. januar 2017 Høres særdeles tvilsomt ut, kontakt arb. tilsynet! Med mindre dette er en praksisplass (som det skal være avtale om med NAV eller lignende aktør) så er ikke dette lov. Anonymkode: ccd0c...279 3
herremann Skrevet 4. januar 2017 #5 Skrevet 4. januar 2017 ingen arbeidskontrakt? hva skjer så om et av barna blir skadet på jobb? arbeidstaker har jo ikke har forsikret dem. 3
Viernes Skrevet 4. januar 2017 #6 Skrevet 4. januar 2017 Så om disse tjenestene det er snakk om er utleid, så får de ikke noe som helst? Anyway, om du ikke hadde hatt noen regninger eller ansvar for noe, ville du tatt en slik jobb? Eller ville du hatt betalt? Som andre sier, hva om de blir skadet? Har de kontrakter? Utnytting i høyeste grad. Snakk med arbeidstilsynet du. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #7 Skrevet 4. januar 2017 Takk til dere som har svart. Jeg vet ærlig talt ikke om de har kontrakt og forsikring, jeg tok det som en selvfølge, så dette spurte jeg ikke om. Har sjekket litt på arbeidstilsynets sider, og der står det at barn under 15 ikke skal jobbe mer enn 2 timer i døgnet på dager med undervisning, og ikke mer enn 12 timer i uka på dager med undervisning. Så den uka de også har helgejobb blir det 18-19 timer den uken. Tillegg står det at de skal ha fri mellom 20-06 på dager med undervisning, her er de ferdig 20.30... Det står det kan gjøres unntak f.eks til film og teater, det er ikke denne jobben... Jeg skjønner jo at dette kanskje bør meldes, og at mitt barn ikke bør få lov til å jobbe her. Men da blur barnet knust, det er dette som er drømmejobben, og hadde det vært lov for 12-åringer å jobbe ville mitt barn gitt fra seg det meste for å få jobbe der allerede nå. Og så er det det med lønna da. Ingenting utbetalt. Ønsker ikke å avsløre bransjen, men hvis man later som om at det er et treningsseenter, så ville barna kunne brukt apparatene gratis hver helg om de ikke var opptatt. Samme prinsippet på en måte... De deltar også på ting i regi av denne jobben, men da må de betale full pris som andre, ingen rabatt selv om de jobber der. Kun dette de kan benytte seg av i helgene hvis det er ledig. Forelderen jeg snakket med hadde latt sitt barn jobbe påskedagene i fjor, altså røde dager men det ble ingen lønn da heller. Uff, dette lukter guffent! Kan man melde helt anonymt? Vil ikke at mitt navn skal komme opp. Anonymkode: 79df7...d67 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #8 Skrevet 4. januar 2017 Jeg ble utnyttet i 2mnd av arbeidsgiver fordi jeg var utlevert av NAV i praksis. Mange arbeidsgivere gir blanke faen i mennesker. De tenker kun økonomi. Her må alle varsle om de ser noe! Anonymkode: b921e...532
Viernes Skrevet 4. januar 2017 #9 Skrevet 4. januar 2017 Du tar kontrakt som en selvfølge, men hva med lønn da? Er ikke det også en selvfølge? Meld fra du, om så anonymt.
Knut Berg Skrevet 4. januar 2017 #10 Skrevet 4. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men da blir barnet knust, det er dette som er drømmejobben, Hvor vanskelig kan dette være? Er barnet fornøyd, burde du også være det.
Viernes Skrevet 4. januar 2017 #11 Skrevet 4. januar 2017 12 minutter siden, Knut Berg skrev: Hvor vanskelig kan dette være? Er barnet fornøyd, burde du også være det. Altså, et så ungt barn vet jo ikke bedre.
Mis(s)Understood Skrevet 4. januar 2017 #12 Skrevet 4. januar 2017 Det er mye i det du beskriver som rett ut stinker. Det ene er fravær av arbeidskontrakt. Det andre er manglende forsikringsansvar overfor barna når barna jobber med dette firmaets utstyr og eventuelt skader seg. - Yrkesskade er et helt annet regime enn fritidsskade. Så kommer at "betalingen" /avlønning finner sted i form av å kunne benytte bedriftens tjenester, dersom tjenestene ikke er utleid. Det betyr i praksis at "betalingen" forutsetter at ingen andre ønsker å kjøpe produktet (tjenesten) for at barnet skal kunne få "betalingen". Om jeg skal få tippe ltt her så er dette et firma som er i vinden, og er populært i aldersgruppen barnet ditt tilhører. Det benytter firmaet seg av, - rått og hemningsløst. Jeg gjør en spekulasjon i at arbeidet barna utfører viderefaktureres til betalende kunder indirekte (om enn indirekte). Ergo jobber i praksis barna gratis mens de bidrar til overskudd for aksjonærene/eier i utbytte for å kanskje kunne få bruke firmaets tjenester dersom disse ikke er utsolgt på ønsket tidspunkt. I dette ligger også at "betalingen" kan avbrytes umiddelbart når en betalende ekstern kunde kommer inn og kjøper tjenesten. På 3.1.2017 den 17.11, AnonymBruker skrev: Er det utnytting å la 13-14åringer jobbe 4-5 timer en ettermiddag i uka, i tillegg til 7 timer hver fjerde lørdag og søndag? Når de ikke mottar lønn ikroner og øre, men får bruke bedriftens tjenester gratis i helgene om disse tjenestene ikke er utleid? La dem jobbe påskedagene, uten noen form for tillegg i lønna? Gir dette grunnlag til å tipse arbeidstilsynet, eller er det storm i et vannglass? Har en 12-åring som blir 13 til sommeren, som allerede nå ønsker å søke på denne jobben slik at det kanskje blir jobb fra sommeren, men etter å ha snakket med en annen forelder lurer jeg på om jeg skal kontakte arbeidstilsynet... Noen tanker? Ønsker ikke å oppgi bransje, da jeg er eedd for å bli gjenkjent, det er vel ikke så mange 12-åringer som allerede har søkt jobb slik at de har jobb til de fyller 13... Anonymkode: 79df7...d67
Knut Berg Skrevet 4. januar 2017 #13 Skrevet 4. januar 2017 Akkurat nå, Viernes skrev: Altså, et så ungt barn vet jo ikke bedre. Men du vet aller best, selv om du ikke engang aner hva jobben går ut på. Og det beste er ifølge deg å ikke ta den. Din oppskrift er heller å bruke tida til å sløve.
Viernes Skrevet 4. januar 2017 #14 Skrevet 4. januar 2017 1 time siden, Knut Berg skrev: Men du vet aller best, selv om du ikke engang aner hva jobben går ut på. Og det beste er ifølge deg å ikke ta den. Din oppskrift er heller å bruke tida til å sløve. Ja, der fikk du virkelig tak i det jeg skrev. Helt ærlig, ville du tatt den jobben? (Sånn hvis du ikke hadde noe ansvar for noe)
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #15 Skrevet 4. januar 2017 Bortsett fra frivillig, i såfall. Som frivillig på gård eller stall, jobber man gjerne gratis, men det er ikke en fast jobb. Jeg er frivillig på en gård, men jobber fast et annet sted. Anonymkode: 32a1c...c03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå