Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ordlegger du deg, og hvordan blir du oppfattet?

Jeg har fått høre at jeg kan virke "aggressiv" eller "sint"  siden jeg svært sjelden bruker smileys. Det er jo interessant å høre siden det sjelden ligger en aggressiv eller sint mening bak meldingene mine, jeg er bare tilbakeholden med å bruke smileys.

Det hender også at jeg bruker mange utropstegn om hverandre, og det er denne måten å ordstille meg på som gjør at jeg kan bli oppfattet som "aggressiv".

Jeg var ikke klar over at jeg kunne bli oppfattet slik. Så jeg tenker at jeg skal spørre dere om hvordan dere ordlegger dere, og hvordan dere blir oppfattet. Blir det bedre om man bruker smileys som en del av kommunikasjonsform?

Anonymkode: 5dc3d...470

Videoannonse
Annonse
Gjest canacas
Skrevet

Tegnsetting avgjør for min del. Smileys er ikke så viktig. Bruker du mange utropstegn er det for meg det samme som at du roper. Bruker du flere spørsmålstegn antyder du at jeg er dum og at du er sint. Osv. Det er sjelden behov for utropstegn da, hva bruker du det til i sms egentlig? 

AnonymBruker
Skrevet

Mange utropstegn etter hverandre virker selvsagt veldig aggressivt. Det er jo som å "rope", over sms. 

Jeg formulerer meg ganske likt via sms som i det virkelige liv. Bruker gjerne en smiley på slutten av en melding for at den skal være mildere, men overbruker ikke emojis. Holder som regel med en i en melding.

Anonymkode: ca540...4df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare lære det å bruke smileys.

Bruk for all del ikke utropstegn eller store bokstaver.

Hei! 
KAN DU SENDE MEG NOEN BILDER?

Jeg høres litt sint ut her hva?

Hva med denne.

Hei :) 

Kan du sende meg noen bilder? :) 

Det ser mye koseligere ut.

Anonymkode: 6c9de...513

• Liker 5
Gjest GulSol
Skrevet

Hei. Har du husket å ta klærne ut av vaskemaskinen? 

Skrevet
5 minutter siden, GulSol skrev:

"Mora di jobber ikke her, vask opp etter deg selv"

Ser ut som passiv-aggressivitet er din greie.

Skrevet

Jeg ønsker helt klart en smiley eller to når jeg får en sms (trenger ikke å være etter hver eneste setning da), men bruken av utropstegn er verst. Føler da at jeg blir ropt til/skjelt ut. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruk korrekt tegnsetting akkurat slik du ellers ville gjort i et brev. 

Anonymkode: 0d638...312

• Liker 1
Skrevet

Jeg skriver forskjellig til forskjellige personer. Vet jeg at personen ikke pleier å bruke smileys så skriver jeg som regel melding uten smiley til dem. Til de som bruker smileys nesten som selve teksten skriver jeg smileys tilbake til. Da kan vi nesten kommunisere bare med det. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er like grusomt å bruke masse smileys. Noen jeg kjenner bruker unødig mye .... og masse ☺😊😂😃 osv. Det er bare såå slitsomt. Jeg nøyer meg med en, eller maks to stk smileys. Eller bruker den helt enkle punkt og streksmileyen istedenfor denne ☺.

Alt med måte med andre ord. Finn din måte og hold deg til det.

Anonymkode: 4ebd7...302

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, amativeReflection skrev:

"Mora di jobber ikke her, vask opp etter deg selv"

Ser ut som passiv-aggressivitet er din greie.

Vedkommende du siterte skrev en helt grei setning. Din omskriving derimot var hyper aggressiv. Ikke tillegg andre ting de aldri har skrevet.

Anonymkode: 4ebd7...302

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker som oftest smileys, men kommer litt an på hvem jeg sender sms. Utropstegn ligger i ordet; man roper og da virker man naturlig nok aggressivt og sint ut, spes når man bruker flere etter hverandre. Siden det er lett å misforstå når man kommuniserer skriftlig, syns jeg det er greit at man bruker en og annen smileys.  Texter jeg med folk som ikke bruker smileys, så dropper jeg det som oftest.

Anonymkode: c30f7...d69

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, GulSol skrev:

Helt grei setning som ikke trenger noen smiley, med mindre det er sendt til en tenåring som du kranglet med for fem minutter siden :) 

Bedre med utropstegn etter Hei også, enn punktum. Men kun ett! 

Legger man på flere spørsmålstegn blir det fort en beskyldning fremfor et spørsmål, feks: "Hei. Har du husket å ta klærne ut av vaskemaskinen????"

Anonymkode: af82f...34f

• Liker 5
Skrevet

Kommer an på hvem jeg skriver til. Tror jeg blir oppfattet som hyggelig. Ikke hørt noe annet.

Smileys til noen, ikke til andre. To kontakter skriver jeg tilnærmet aldri smileys til. 

Skrevet

Tror nok jeg blir oppfattet som hyggelig. Bruker smileys, men ikke overdrevent mye. Noe mer i chatmeldinger kanskje, i SMS/e-post holder det med én, i blant to i en lengre melding. Utropstegn bruker jeg kun ett av, og på slutten av setninger som ikke kan tolkes negativt, type "hei!", "lykke til!", etc. Bruk av mange utropstegn, spørsmålstegn og punktum tolker jeg slik; !!!! = sint/irritert, ??? = "er du helt idiot?", ... = oppgitt. Eller at avsender ikke er så flink til å skrive da, hvis det konsekvent skrives slik uten åpenbar grunn, finnes de og. :laugh:

Jeg bruker riktig nok aldri smileys i mer formelle meldinger, men pleier å skrive "med vennlig hilsen", "ha en fin dag/kveld/helg", etc, og fremstår nok som hyggelig da også.

AnonymBruker
Skrevet

Svigermor bruker aldri smiley, og heller ikke tegnsetting. Hun høres alltid sint ut for meg. Selv om hun skriver: det var hyggelig

Blir irritert av måten hun skriver på. Og sender minst mulig til henne.

Anonymkode: bdc12...db7

Skrevet

Det er fryktelig fort gjort å misoppfatte en skriftlig tekst.

Har en venninne som skriver slik : Kan du hente barnet mitt i bhg i dag????? Jeg står i kø!!!!! 

Om hun hadde formulert seg slik: Kan du hente barnet mitt i bhg i dag? :) . Jeg står i kø.:P

Da får teksten en mye mildere tone.. Om du forstår.. :)

Så ja, jeg bruker smilyes , og ikke hundre utropstegn, for å unngå nettopp det du sier.. Å bli oppfattet som streng/sint.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker en del smileyer. Bruker også utropstegn. Men bruker det på ting jeg tror ikke kan bli misforstått. Leger gjerne til en smiley også. Eks:Håper du snart blir frisk! 😊 Eller f.eks: savner deg! 

Anonymkode: 67327...c2a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svigermor bruker aldri smiley, og heller ikke tegnsetting. Hun høres alltid sint ut for meg. Selv om hun skriver: det var hyggelig

Blir irritert av måten hun skriver på. Og sender minst mulig til henne.

Anonymkode: bdc12...db7

Det traff spikeren på hodet! For det gjelder meg også. Altså, jeg har ikke svigermor, men jeg har enkelte i omgangskretsen som jeg sms'er minst mulig med, ettersom de har en skrivemåte jeg opplever som ganske ubehagelig. Blir lite komfortabel av å sende sms'er med dem det gjelder, både pga måten de ordlegger seg på, og hvordan de bruker tegnsetting.

Det hender jo at jeg bruker flere utropstegn etter hverandre, men for å understreke et poeng, men etter hva mange her skriver, så skjønner jeg at den bruken av utropstegn bør nok reduseres.

Anonymkode: 5dc3d...470

Skrevet

Mange utropstegn eller spørsmålstegn etter hverandre bør absolutt unngås. Jeg opplever ihvertfall dette som veldig aggressivt. Eneste unntak er om man veldig åpenbart er glad, som f.eks: "Å, jeg gleder meg!!!" 

Forøvrig enig i at null tegnsetting virker uengasjert og "flatt", slik som svigermorbeskrivelsen over her. Og store bokstaver er helt nei, både i SMS og e-post. Det virker bare barnslig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...