Gå til innhold

Hvor skal jeg ha sofa? Skal jeg ha sofa? Må jeg bygge om? Med plantegning!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kloke kvinneguiden :):hoppendeglad:

Jeg trenger litt hjelp.  Se plantegningen som er vedlagt.  Jeg elsker den åpne løsningen, men har liksom ingen god løsning for hvor jeg skal ha tv, og det synes jeg liksom at jeg må ha.  I dag står den på en liten hylle med hjul sånn litt fremfor peisen i veien for åpningen mellom stuedelen og spisestua.

Det fornuftige valget hadde kanskje vært å ha tv  foran trappa, men er bare plass til en liten treseter foran vinduene og da er det jo unaturlig å evt ha stoler på andre siden av bordet (foran tv) og evt en vinkelsofa som da har den lengste siden vinklet slik at man ikke får sett tv.  Trappa har bare sånne tynne sprinkler, så synes ikke det er så veldig fint å ha noe med en bakside inntil siden man da ser alt ledningssurr når man er i trappa.

Har noen noen gode forslag?

Plantegning.jpg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ha tv på et sånt vegg-hengt stativ en kan dra ut og vri på, på langveggen nær vinduet og sofa i kroken ved trappa? 

Anonymkode: fe73f...380

Skrevet

Ikke dumt, det var en ide jeg ikke har tenkt på tidligere:helen:  Supplere med noen ganske så lystette gardiner ved vinduene, så er det muligheter for å møblere sånn.

Jeg er fortsatt åpen for andre forslag :)

Skrevet

Nå vet jeg ikke målene i stua, men går det å ha sofaen ut i rommet, slik som dette? Har tegnet inn ca-størrelse på en liten hjørnesofa 2+2, og tv på vegg. Du mister utsikten til peisen, men den kan jo nytes fra spisestuen. Her vil du også få plass til en stol, kjøp en nett svingstol, så kan du skyve den litt inn i hjørnet ved trappen for å se peisen og utsikten, mens når du har besøk skyver du den inntil sånn jeg har lagt den på tegningen. 

Plantegning.jpg.145eb39ec11719b46d35ca071b6f1d77.jpg

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, FrkHumle skrev:

Nå vet jeg ikke målene i stua, men går det å ha sofaen ut i rommet, slik som dette? Har tegnet inn ca-størrelse på en liten hjørnesofa 2+2, og tv på vegg. Du mister utsikten til peisen, men den kan jo nytes fra spisestuen. Her vil du også få plass til en stol, kjøp en nett svingstol, så kan du skyve den litt inn i hjørnet ved trappen for å se peisen og utsikten, mens når du har besøk skyver du den inntil sånn jeg har lagt den på tegningen. 

Plantegning.jpg.145eb39ec11719b46d35ca071b6f1d77.jpg

Liker veldig godt dette, hadde tenkt å foreslå det samme. Synes det bare er kult at sofaen kommer ut fra veggen, det er ofte mye kulere enn at alle møbler er mot en vegg. Ellers var deg jo god ide med vegghengt tv som kan snus alle veier :) 

Jeg ville kanskje droppet hjørnesofaen og gått for en 2 eller 3 seter (alt etter hva det er plass til) og noen fine lenestoler på hver side av sofaen. 

Hvis det er plass så kan du jo ta spisebordet enda litt mer mot kjøkkenet og slenge inn en sjeselong foran vinduet som er "nederst" på tegningen i tillegg 👌👌

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode forslag, dere!  Dere er supre! :hoppendeglad:  Det er (dessverre) dårlig med plass for å ha sofaen vendt den veien, men skal tenke litt og vurdere bare en liten toseter eller liknende.  Flott med nye tanker jeg ikke har tenkt på selv :)

Skrevet
3 timer siden, Littlewife skrev:

Plantegning.jpg

Jeg tror du har tegnet en ekstremt liten sofa der :) Og bord og stoler. Hvis du ser litt i forhold til andre ting, feks. døren eller trappen. En dør er som oftest 80-90 cm bred, isåfall er sofaen din kun 150cm * 150cm og kun 60 cm dyp, og stolene dine ca 50 cm i diameter. 

Skrevet
10 timer siden, Pikeliten skrev:

Takk for gode forslag, dere!  Dere er supre! :hoppendeglad:  Det er (dessverre) dårlig med plass for å ha sofaen vendt den veien, men skal tenke litt og vurdere bare en liten toseter eller liknende.  Flott med nye tanker jeg ikke har tenkt på selv :)

Eier du leiligheten? Har du evt noen penger å bruke til å tilpasse litt? Tenkte hvis du flyttet verandadøren til vinduet ved spisestuen, og kledde igjen der døren var. Da hadde stua plutselig blitt veldig mye enklere å møblere. Feks. en treseter med sjeselong, pluss en lenestol. Utsikt til både peis og tv. 

Plantegning.jpg.145eb39ec11719b46d35ca071b6f1d77 (1).jpg

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, FrkHumle skrev:

Jeg tror du har tegnet en ekstremt liten sofa der :) Og bord og stoler. Hvis du ser litt i forhold til andre ting, feks. døren eller trappen. En dør er som oftest 80-90 cm bred, isåfall er sofaen din kun 150cm * 150cm og kun 60 cm dyp, og stolene dine ca 50 cm i diameter. 

@Littlewife Beklager, skal komme med noen mål, det er jo vanskelig for dere å vite om vinduene er små eller store...

Skrevet
9 timer siden, FrkHumle skrev:

Eier du leiligheten? Har du evt noen penger å bruke til å tilpasse litt? Tenkte hvis du flyttet verandadøren til vinduet ved spisestuen, og kledde igjen der døren var. Da hadde stua plutselig blitt veldig mye enklere å møblere. Feks. en treseter med sjeselong, pluss en lenestol. Utsikt til både peis og tv. 

Plantegning.jpg.145eb39ec11719b46d35ca071b6f1d77 (1).jpg

Ojoj, ny variant jeg ikke har tenkt på!  Det er borettslag, men man kan jo uansett søke styret om endringer, vet ikke før man evt får nei...  Likte denne her veldig godt :)  Taper litt dagslys, men er jo mulig det er verdt det.  Må tenke litt på denne!

Skrevet

Hei igjen

Denne gang med ca-mål på stua, hver firkant er ca 50 cm.  Har lagt ved et bilde av slik trappa ser ut.  Og mitt eget forslag.

Mulig det blir langt til tv og synes ikke det er så fint med baksiden av tv foran sånn åpen trapp...

Stue II.jpg

Stue.jpg

Trapp.jpg

Skrevet
5 timer siden, O.G. skrev:

Trenger du varmepumpe når du har peis?

Hehe, godt spørsmål. Den var nå der da jeg kjøpte. Får uansett ikke satt noe annet der pga utgangsdøra...

Skrevet
3 minutter siden, Pikeliten skrev:

Hehe, godt spørsmål. Den var nå der da jeg kjøpte. Får uansett ikke satt noe annet der pga utgangsdøra...

Ok, forstår.

AnonymBruker
Skrevet
På 3.1.2017 den 16.18, Pikeliten skrev:

Hei kloke kvinneguiden :):hoppendeglad:

Jeg trenger litt hjelp.  Se plantegningen som er vedlagt.  Jeg elsker den åpne løsningen, men har liksom ingen god løsning for hvor jeg skal ha tv, og det synes jeg liksom at jeg må ha.  I dag står den på en liten hylle med hjul sånn litt fremfor peisen i veien for åpningen mellom stuedelen og spisestua.

Det fornuftige valget hadde kanskje vært å ha tv  foran trappa, men er bare plass til en liten treseter foran vinduene og da er det jo unaturlig å evt ha stoler på andre siden av bordet (foran tv) og evt en vinkelsofa som da har den lengste siden vinklet slik at man ikke får sett tv.  Trappa har bare sånne tynne sprinkler, så synes ikke det er så veldig fint å ha noe med en bakside inntil siden man da ser alt ledningssurr når man er i trappa.

Har noen noen gode forslag?

Plantegning.jpg

Jeg ville valgt kun stoler, noe lignende dette:   http://www.slettvoll.no/inspirasjon/east-haugesund  . Og plassert tv-en på langveggen. 

Anonymkode: 8a24b...05a

AnonymBruker
Skrevet

Hva med en lettvegg foran trappa? Sånn at du kan ha tv der, men slippe å se trappesprinklene..

Anonymkode: 49787...53a

Skrevet

Eller en seksjon/vegghylle foran trappa? På Ikea er det flere forskjellige serier hvor du kan sette sammen det hyllesystemet som passer deg best. Velg en løsning som har skap med dører under TVen, så borer du hull slik at du kan ta ledninger ned gjennom skapet, så blir det skjult fra trappa :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarer ikke å skjønne hva utbyggere har tenkt her. Det er en utrolig dårlig romløsning. 

Jeg ville plassert en slank og luftig treseter med ryggen mot altandør/spisestue (frittstående), kjøpt en projektor istedenfor tv, og plassert den slik at den projekterte mot den største veggflaten. Bruker altså veggen som lerret. En lav benk langs denne veggen til nødvendige ting. Eventuelle posters og bilder utenfor den størrelsen du ønsker på tvbildet på veggen.Jeg ville unngått andre møbler, bortsett fra en kul stol og kanskje en sittepute.

Det som ødelegger mest er plassering av altandør og peis, men jeg regner med at dette ikke er noe du kan få flyttet på dessverre.

Anonymkode: 4e657...207

Skrevet (endret)
På 11. januar 2017 den 0.20, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke å skjønne hva utbyggere har tenkt her. Det er en utrolig dårlig romløsning. 

Hehe, helt enig.  Jeg lurer på hvordan opprinnelig løsning var, huset er jo fra en tid der vi ikke hadde 50 tommers TV og muligheter til å sitte metervis unna TV...

Men takk for alle gode råd så langt fra alle! :). Jeg hadde ikke kommet på så mange gode løsninger selv!

Endret av Pikeliten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...