Gå til innhold

Nettbank - fins det et kurs?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg sliter ekstremt med nettbank og skjønner ikke hva som er hva, hvordan det fungerer osv. Finner ingen god forklaring inne på nettbanken heller syntes jeg.....

Finnes det noe sted hvor det er kurs på hvordan å bruke nettbank? Føler meg veldig fortapt :)

På forhånd takk! 

TS

Anonymkode: 5e896...306

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør banken din om du kan få hjelp til dette. Enten veilending over telefon, eller å komme ned til bankkontoret og få veiledning der.

Jeg ble tilbydt dette.

Anonymkode: 8bc0b...373

Skrevet

Er det så vanskelig? Hvilken bank? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spør banken din om du kan få hjelp til dette. Enten veilending over telefon, eller å komme ned til bankkontoret og få veiledning der.

Jeg ble tilbydt dette.

Det tror jeg kanskje er en veldig god ide.... Visste ikke de tilbyr dette. Skal ta kontakt med banken min og avtale tid neste gang jeg er i hjembyen.

Er ung, og har nettopp kjøpt meg leilighet (gått fra og leie) og sliter ekstremt med nettbanken, betaling av regning osv.

Hva er eFaktura? Må man ha AvtaleGiro når man har eFaktura? Hva er forskjellen på AvtaleGiro og fast betaling? Hvorfor kan jeg ikke legge til fast betaling med KID-nummer? Hvor får jeg lagt til noen i AvtaleGiro? Må jeg ha et kort knyttet til kontoen for å betale f.eks spotify fra den?

Føler jeg sitter og roter HVER mnd med dette.... Føler meg så dum!!

TS

Skrevet

Bytt til skandiabanken, de er enklere. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Evilposelos skrev:

Er det så vanskelig? Hvilken bank? 

Handelsbanken.

AnonymBruker
Skrevet

Banken min gav meg første innføring og har siden gitt telefonsupport. Vær klar over at ulike banker har ulike nettbankløsninger. Noen er vanskeligere og mindre logisk enn andre. 

Ps. Finnes kanskje kurs for pensjonister. 

Anonymkode: 88626...f7f

AnonymBruker
Skrevet

" Support24 for privatkunder: 22 39 77 00
Husk at vi også har en døgnåpen telefontjeneste du kan ringe til om du trenger hjelp med nettbank, mobilbank, BankID og kort. Det er også hit du ringer dersom du skal sperre kort om du har mistet eller blitt frastjålet dette.
" http://handelsbanken.no/shb/inet/istartno.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=HandelsbankenNO&navid=HandelsbankenNO&navob=2&base=/Shb/Inet/ICentNo.nsf&sa=/Shb/Inet/ICentNo.nsf/default/qA58D9A7588861CA3C125696700387332

Hvor mye det koster å ringe til det nummeret vet jeg ikke, og jeg ville undersøkt dette,

AnonymBruker
Skrevet

Banken min gav meg første innføring og har siden gitt telefonsupport. Vær klar over at ulike banker har ulike nettbankløsninger. Noen er vanskeligere og mindre logisk enn andre. 

Ps. Finnes kanskje kurs for pensjonister. 

Anonymkode: 88626...f7f

Har nettbank i både Handelsbanken og Sparebanken 1! Sparebanken 1 har jeg bare sparekontoer i hvor jeg aldri tar penger ut, så har ikke så god oversikt over nettbankløsningen deres. Kanskje jeg skal se på å flytte alt over dit.

Burde kanskje spørre om det. Har hatt konto i Handelsbanken siden jeg var 15 år, så det er jo naturligvis en god stund siden. Trengte ikke mye innføring da da jeg ikke hadde tilgang på min egen nettbank (foreldre).

Har mulighet til å bruke telefonsupport så klart, men det blir vel kanskje litt dumt og ringe de bare for å sitte og spørre og grave.. (?)

TS:fnise:

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Husk at vi også har en døgnåpen telefontjeneste du kan ringe til om du trenger hjelp med nettbank, mobilbank, BankID og kort. Det er også hit du ringer dersom du skal sperre kort om du har mistet eller blitt frastjålet dette.
" http://handelsbanken.no/shb/inet/istartno.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=HandelsbankenNO&navid=HandelsbankenNO&navob=2&base=/Shb/Inet/ICentNo.nsf&sa=/Shb/Inet/ICentNo.nsf/default/qA58D9A7588861CA3C125696700387332

Hvor mye det koster å ringe til det nummeret vet jeg ikke, og jeg ville undersøkt dette,

Jeg har ringt de tidligere og fått hjelp til div. ting med nettbanken (Bank-ID på mobil, sperring av mistet kort, bestilling av nye kort++), men føler dette kanskje er litt mer omfattende (?). Vil vel egentlig ha en god innføring i nettbank for dummies.. Føler det blir litt dumt og bruke support-telefonen til dette, men kanskje ikke? :)

TS

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg kanskje er en veldig god ide.... Visste ikke de tilbyr dette. Skal ta kontakt med banken min og avtale tid neste gang jeg er i hjembyen.

Er ung, og har nettopp kjøpt meg leilighet (gått fra og leie) og sliter ekstremt med nettbanken, betaling av regning osv.

Hva er eFaktura? Må man ha AvtaleGiro når man har eFaktura? Hva er forskjellen på AvtaleGiro og fast betaling? Hvorfor kan jeg ikke legge til fast betaling med KID-nummer? Hvor får jeg lagt til noen i AvtaleGiro? Må jeg ha et kort knyttet til kontoen for å betale f.eks spotify fra den?

Føler jeg sitter og roter HVER mnd med dette.... Føler meg så dum!!

TS

Du kan ringe dem på det nummeret nevnt under, og spørre om alt dette, eller stille spørsmålene på chat til banken din dersom de har en chat-tjeneste.

Evt går det kanskje an å sende en epost til banken din med spørsmålene, og få svarene på epost dersom dette blir bedre for deg.

Jeg har ofte fått veiledning fra min bank på tlf samtidig som jeg er inne på nettbanken. Det er lurt å notere ned det de forklarer. På chat kan du velge å  lagre chatloggen, slik at du kan lese informasjonen senere også ved behov.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ringt de tidligere og fått hjelp til div. ting med nettbanken (Bank-ID på mobil, sperring av mistet kort, bestilling av nye kort++), men føler dette kanskje er litt mer omfattende (?). Vil vel egentlig ha en god innføring i nettbank for dummies.. Føler det blir litt dumt og bruke support-telefonen til dette, men kanskje ikke? :)

TS

Dette er ikke for omfattende. Jeg har spurt banken min om mange flere ting enn de tingene som du nevner.

Bankene gjør dette med glede, da de er interessert i fornøyde kunder som fortsetter med å være kunder hos dem :)

Lykke til! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nettbank i både Handelsbanken og Sparebanken 1! Sparebanken 1 har jeg bare sparekontoer i hvor jeg aldri tar penger ut, så har ikke så god oversikt over nettbankløsningen deres. Kanskje jeg skal se på å flytte alt over dit.

Burde kanskje spørre om det. Har hatt konto i Handelsbanken siden jeg var 15 år, så det er jo naturligvis en god stund siden. Trengte ikke mye innføring da da jeg ikke hadde tilgang på min egen nettbank (foreldre).

Har mulighet til å bruke telefonsupport så klart, men det blir vel kanskje litt dumt og ringe de bare for å sitte og spørre og grave.. (?)

TS:fnise:

Absolutt ikke dumt. Det er det de er der for; å hjelpe kundene sine

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Efaktura er en vanlig regning, men i stedet for at du får den i posten dukker den opp i nettbanken automatisk. Du må fortsatt gå inn og godkjenne den for at den skal bli betalt.

Fast betaling er en overføring av penger til en annen konto som du legger inn, og som utføres jevnlig, f.eks. en gang i måneden. Kan brukes til å f.eks. betale husleie. Det er dessverre ikke mulig å legge inn kid så det kan ikke brukes til å f.eks. betale minstebeløpet på kredittkort hver måned. Jeg vet ikke hvorfor, muligens er det bare for å gjøre det vanskelig å betale kredittkortgjeld.

Avtalegiro er et system som gjør at en regning kan trekkes fra din konto av den som skal ha pengene uten at du trenger å gjøre noe. Brukes av f.eks. strømleverandører. De opprettes ved at du får en vanlig regning med KID, og når du legger inn den blir du spurt om du vil opprette avtalegiro. Etter det trenger du ikke gjøre noe mer for at slike regninger skal bli betalt.

Omtrent alle utenlandske tjenester og nettbutikker må betales med VISA, Mastercard eller liknende, så ja, du må ha et bankkort som støtter det for å kunne betale dem.

Anonymkode: 63820...bd0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

" Slik inngår du avtale om eFaktura:
Når du betaler en regning i nettbanken til en som tilbyr eFaktura, får du spørsmål om du vil motta eFaktura neste gang. Aksepter og du har opprettet avtalen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Efaktura er en vanlig regning, men i stedet for at du får den i posten dukker den opp i nettbanken automatisk. Du må fortsatt gå inn og godkjenne den for at den skal bli betalt.

Fast betaling er en overføring av penger til en annen konto som du legger inn, og som utføres jevnlig, f.eks. en gang i måneden. Kan brukes til å f.eks. betale husleie. Det er dessverre ikke mulig å legge inn kid så det kan ikke brukes til å f.eks. betale minstebeløpet på kredittkort hver måned. Jeg vet ikke hvorfor, muligens er det bare for å gjøre det vanskelig å betale kredittkortgjeld.

Avtalegiro er et system som gjør at en regning kan trekkes fra din konto av den som skal ha pengene uten at du trenger å gjøre noe. Brukes av f.eks. strømleverandører. De opprettes ved at du får en vanlig regning med KID, og når du legger inn den blir du spurt om du vil opprette avtalegiro. Etter det trenger du ikke gjøre noe mer for at slike regninger skal bli betalt.

Omtrent alle utenlandske tjenester og nettbutikker må betales med VISA, Mastercard eller liknende, så ja, du må ha et bankkort som støtter det for å kunne betale dem.

Da jeg forsøkte å legge inn husleien min til borettslaget på fast betaling var ikke dette mulig pga krav om KID - hvordan får jeg da lagt den inn så den betales til forfall fast hver mnd?

Så AvtaleGiro er egentlig bare at de trekker penger fra min konto uten at jeg trenger å gjøre noe? (Etter jeg har godkjent dem) På min strømleverandør har jeg både eFaktura og AvtaleGiro - vil det si at jeg både får regningen i nettbanken OG at den blir betalt automatisk? Sender firmaet automatisk ut et trekk til min konto hver mnd da? (Går det an å gjøre slik med leien?)

Tusen takk for svar!!!!

TS :)

AnonymBruker
Skrevet

Betale regninger

Enkelt og trygt

Du kan på en enkel og trygg måte betale regningene dine blant annet via Nettbank, Mobilbank, Avtalegiro og eFaktura.

20x20interlaced.gif Nettbank 20x20interlaced.gif 20x20interlaced.gif Mobilbank
Betal på Internett
Gir deg mulighet til å betale regninger over Internett og gir deg en samlet oversikt over kontoene dine.
Bestill nettbank
  Banken i hånda
Sjekk saldo, overfør penger og betal regninger rett fra mobilen. Enklere og raskere blir det ikke!
Last ned mobilbank
20x20interlaced.gif Avtalegiro 20x20interlaced.gif 20x20interlaced.gif eFaktura
Automatisk trekk fra kontoen
Regningen blir automatisk trukket fra din konto på forfallsdag.
Les om Avtalegiro
  Regninger i Nettbanken
Få regningene direkte i Nettbanken i stedet for tilsendt i posten.
Les om eFaktura

(Fra nettsiden til Handelsbanken)

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg forsøkte å legge inn husleien min til borettslaget på fast betaling var ikke dette mulig pga krav om KID - hvordan får jeg da lagt den inn så den betales til forfall fast hver mnd?

Så AvtaleGiro er egentlig bare at de trekker penger fra min konto uten at jeg trenger å gjøre noe? (Etter jeg har godkjent dem) På min strømleverandør har jeg både eFaktura og AvtaleGiro - vil det si at jeg både får regningen i nettbanken OG at den blir betalt automatisk? Sender firmaet automatisk ut et trekk til min konto hver mnd da? (Går det an å gjøre slik med leien?)

Hvis de krever KID så er de nødt til å støtte avtalegiro for at den skal kunne betales automatisk.

Svaret til det med strømleverandøren er ja, men første gang må du nok gå inn og godta at avtalegiro blir opprettet når du betaler efakturaen.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar!!!!

TS :)

Det skal finnes en egen side for avtalegiro og efaktura inne på nettbanken din, der du haker av for å velge å melde inn de enkelte faste betalingsoppdragene som avtalegiro og/ eller efaktura.

AnonymBruker
Skrevet

Det skal finnes en egen side for avtalegiro og efaktura inne på nettbanken din, der du haker av for å velge å melde inn de enkelte faste betalingsoppdragene som avtalegiro og/ eller efaktura.

Ps

Banken har allede (på den siden som nevnt)  lagt inn en liste med forslag på faste betalingsoppdrag som du kan få på efaktura og/ eller avtalegiro, og det er som sagt bare for deg å hake av de betalingsoppdragene som du ønsker dette på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...