Gå til innhold

Når starter utdanningen?

Mirabella

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite spørsmål til dere; når starter utdanningen?

1. Når man søker på det adgangsregulerte studiet? (M.a.o det er ikke sikkert man kommer inn)

2. Når undervisningen starter, dvs. eksempelvis introduksjonsundervisning, før man har fått melding om studieplass?

(men det er jo ikke sikkert man møter opp på dette før man vet at man har fått plass)

3. Når man får skriftlig beskjed om at man har kommet inn, og svarer skriftlig at man tar imot plassen?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mirabella!

Jeg forstår ikke spørsmålene dine... :?

Hvis det gjelder et bestemt studium foreslår jeg at du kontakter studiestedet og spør der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aetat mener at studiet begynner når undervisningen begynner, altså før man får bekreftelse på opptak. Tror egentlig de mener at studiet begynner når man har søkt....

Jeg mener at studiet begynner når man har svart skriftlig at man tar imot den tilbudte studieplassen.

Det er ikke sikkert at jeg har rett, jeg bare lurer på hva andre mener....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får vel melding om studieplass før undervisningen begynner? Sånn har det ihvertfall fungert der jeg har gått på skole..

Jeg vil si at utdanningen begynner i det du møter opp på skolen og deltar i undervisningen.. icon_smile.gif Enig med aetat jeg altså..

¤ Anni ¤1212[ Dette Innlegg er endret av: Anni den 2002-03-05 20:29 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs; vet ikke om det har noe å si..men jeg fulgte ikke noen undervisning før jeg fikk melding om studieplass. Undervisningen var ikke obligatorisk.

Kjøpte heller ikke bøker eller annet studiemateriell før jeg visste 100% sikkert at jeg var kommet inn på studiet.

Og man kan vel ikke si at man er student før man vet at man har fått studieplass?

I dette studiet er det uaktuelt å ta eksamen som privatist.

Vel..jeg lurer fortsatt.....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kathruska

søknadsfrist for studier gjennom samordna opptak er 15. april. Tror man får svar om man er kommet inn på studiet 25.juli. Dersom du står på venteliste, får du brev i posten et par uker senere, og supleringsopptak foregår helt til studiestart som vanligvis er rundt 20.august. Studiet begynner vel når undervisningen starter? Men det meste av informasjon får du tilsendt fra studiestedet i god tid før undervisningen starter, det fikk i alle fall jeg. Hvis ikke, så kontakter du bare skolen, evt studentsamskipnaden ved studiestedet.. Håper jeg har forstått spørsmålene dine riktig nå?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man får ikke melding om studieplass før undervisningen starter. Dvs. dette er først og fremst introduksjonsundervisning. Med sikte på de som selvsagt har tenkt å gå videre...men det vet man jo ikke om man får, da studiet er adgangsregulert.

Og dum som jeg er, så var jo det lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper arbeidskontoret vil definere det som at studiet har begynt når du har søkt, for da er du i deres øyne ikke arbeidssøker lenger, og ikke deres ansvar. det spiller liten rolle hva du mener om saken, min erfaring er iallefall at de er lite åpne for forhandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kathruska

jeg skjønner ikke problemstillingen din i det hele tatt, hvilken utdanning er det snakk om? alt under samordna opptak får du svar på før undervisningen starter i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbeholder meg retten til å være mest mulig anonym vedr. studier, om det nå er mulig..?

Men la oss si at det ikke er grunnstudier som går via samordna opptak, men fortsettelse på et studium på et høyere nivå, der man må gjennom et nåløye for å komme videre. La oss så videre anta at man har vært fraværende student i noen år, men nå vil gå videre på studiet. Dette betyr altså at undervisningen som pågår før man blir tilbudt plass på en måte er en fortsettelse fra forrige semester. Men ikke i dette tilfellet da man har vært fraværende fra studiet(private grunner)og vært arbeidsledig før man gjennoptar studiet igjen. Når skal man da si at studiet starter?

(Håper dette var litt mere avklarende....?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du tok altså kurs i noe som du manglet kunnskaper i, og som du måtte ta for å kunne begynne utdanningen din.

Denne undervisningen som jeg snakker om var ikke obligatorisk, og jeg trengte ikke å ta den for å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Nå har det blitt avgjort; utdanningen starter når man har tatt imot tilbudt plass.

Altså slik jeg mente det var! Og Aetat har etterbetalt det jeg skulle hatt i dagpenger.

Endelig en liten seier for meg og...og dette beviser at man ikke må gi opp fordi om en blir overkjørt av offentlige etater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønnar framleis ikkje bæra, eg. Korleis kunne dei starte undervisninga før studentane hadde fått beskjed om dei hadde fått plass? Var det ingen studentar der første undervisningstime da? ("Vi underviser no men ha-ha-ha, det veit ikkje studentane")12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry, meg som rotar. Las tråden ein gong til no, og trur eg skjønte det til slutt...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes det er merkelig at det kan tolkes annerledes enn at studiene starter når undervisning starter, og man må møte på skolen. Søker man studielån får man lån fra august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at jeg begynte igjen på et studium jeg hadde vært borte fra i noen år. Studiet startet i januar/februar, og de begynte faktisk med (informasjons)forelesninger før jeg(alle) hadde fått bekreftet studieplass. Aetat definerer studieperioden fra skolestedet offisielle studiestart, og til avsluttende eksamen.

Offisielle dato måtte da HER altså være fra datoen jeg tok imot plassen. Man kan jo ikke bli regnet for å være student før man har tatt imot en studieplass. Får man tilbud om studieplass i juli og tar imot den, og semesteret begynner i august så blir det selvsagt en annen sak.

PS: Og det hadde selvsagt også vært annerledes om jeg hadde gått rett videre i studiet. Men da hadde jeg jo ikke vært arbeidsledig i mellomtiden.

Det har jo vært mye snakk om Aetat i det siste; og jeg skriver ikke dette for å hovere, men jeg må si at jeg har opplevd Aetat svært arrogant og lite imøtekommende. Du blir mistenkeliggjort med en gang, og de gidder knapt å høre på deg. For de har jo alltid rett. Dagpengene mine ble altså umiddelbart stoppet, men jeg fikk ingen beskjed om dette.(Aetat spurte bare om når undervisningen startet, de nevnte ikke at jeg ville miste dagpengene fra det tidspunktet!) Fikk heller ikke vite om klagemulighet. Alt måtte jeg undersøke selv.

Nå greide jeg meg bra økonomisk for det, men det er det ikke sikkert alle hadde gjort.

Dessuten mener jeg at små kontorer er en viss fare for rettsikkerheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...