Gå til innhold

Erfaring med kjøp av aksjer? Inspirert av VGs artikkel om unge aksjekjøpere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil du fortelle litt?

Ga det mersmak? Tjente du på det eller ikke?

Vil du anbefale å begynne med aksjer om man har mulighet?

Er det et minimumbeløp man bør kjøpe aksjer for i første omgang?

Anonymkode: b95c7...ecc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville startet med sparing i fond, så tatt det derifra. Men det er gode penger og tjene i aksjer, men det må være penger du har råd til å tape.

Ville ikke startet med aksjekjøp om du har mindre enn 50-100.000kr ihvertfall.

Så ville jeg tatt med en tur på Hegnar forumet istedenfor kvinneguiden. Hehe.

Anonymkode: 87b1e...a52

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spart i aksjer i mange år, men du må være forsiktig med å la deg lure av dem som hyper opp hvor lønnsomt det er. I slike artikler finner de gjerne dem som har tjent mest, vanligvis pga. flaks og etter at markedet generelt har gått uvanlig mye opp, og skriver om dem. Sannsynligvis tar de veldig høy risiko, og det er stor sjanse for at de ender opp som Idar Vollvik. Et par år etter at han hadde solgt Chess for 800 millioner hadde han aksjer for 2 milliarder, og et år eller to etterpå det igjen hadde han ingenting bortsett fra mange millioner i gjeld.

Anonymkode: 708dd...f7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å gå fra null peiling på aksjemarkedet til å gamble på enkeltaksjer er sjeldent lurt (eller - direkte lurt er det vel aldri, selv om noen er heldige). Selv brukte jeg et halvt år på å lese meg opp før jeg følte jeg hadde nok kunnskap til å invistere i indeksfond. Det er nok det de fleste gjør, mens de driver med litt aksjehandel på siden "for morro skyld".

Anonymkode: 15b6a...588

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spart i aksjer i mange år, men du må være forsiktig med å la deg lure av dem som hyper opp hvor lønnsomt det er. I slike artikler finner de gjerne dem som har tjent mest, vanligvis pga. flaks og etter at markedet generelt har gått uvanlig mye opp, og skriver om dem. Sannsynligvis tar de veldig høy risiko, og det er stor sjanse for at de ender opp som Idar Vollvik. Et par år etter at han hadde solgt Chess for 800 millioner hadde han aksjer for 2 milliarder, og et år eller to etterpå det igjen hadde han ingenting bortsett fra mange millioner i gjeld.

Han kjøpte ikke aksjer, og det var den store feilen hans. 

Han drev med handel i derivater, som er noe helt annet og er mye mer risikabelt. 

Anonymkode: 4b93c...8de

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å gå fra null peiling på aksjemarkedet til å gamble på enkeltaksjer er sjeldent lurt (eller - direkte lurt er det vel aldri, selv om noen er heldige). Selv brukte jeg et halvt år på å lese meg opp før jeg følte jeg hadde nok kunnskap til å invistere i indeksfond. Det er nok det de fleste gjør, mens de driver med litt aksjehandel på siden "for morro skyld".

Å lese seg opp et halvt år før man plasserer i indeksfond er omtrent som å lese seg opp et halvt år før man setter pengene på sparekonto :)  

Når det gjelder aksjehandel så er indeksfond det tryggeste og minst kompliserte man kan gjøre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å lese seg opp et halvt år før man plasserer i indeksfond er omtrent som å lese seg opp et halvt år før man setter pengene på sparekonto :)  

Når det gjelder aksjehandel så er indeksfond det tryggeste og minst kompliserte man kan gjøre. 

Kan fort bli jævlig stress i beste fall, å gå inn i slik invistering uten noe greie på hvordan markedet fungerer, når "alle andre" plutselig sitter og forteller deg hvor dum du har vært som gamblet vekk halve formuen din og du sitter og klør deg i hodet uten noe godt tilsvar. Ser ikke poenget med å anbefale folk å sette pengene sine i hverken fond eller enkeltaksjer uten at de selv vet hva de gjør, mange som har tapt stort på det også.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville startet med sparing i fond, så tatt det derifra. Men det er gode penger og tjene i aksjer, men det må være penger du har råd til å tape.

Så ville jeg tatt med en tur på Hegnar forumet istedenfor kvinneguiden. Hehe.

Anbefaler du virkelig en nybegynner å starte med så store summer? Galskap.

I mange byer er det aksjeskole. Snakk med noen som kan det. Så du blir kjent med begrepene.

Jeg kjøpte mine første aksjer for mange år siden. Summen var 10.000 kr.  Leste mye om temaet. Tabben jeg gjorde var å bruke hegnar forum. Det var det halleluja stemning, eller så var du idiot.  Hørte på de der, og kjøpte en post til. Det var rent tap. Så leste jeg lenge om en bedrift. Hadde virkelig tro på de. Tror jeg leste om de i to år, før jeg kjøpte. En aksje da kostet vel ca 2  kr. I dag er de sånn ca 20. Moro å følge med de. Jeg føler vel at kunnskapen ikke sitter som den skal, så nå har jeg plassert pengene i fond. Det er også børs avhengi.  Gått opp og ned. Ikke tapt noe. Siste mnd har min post gått opp ca 7300 kr. Det er en fin sparing. Har posten med aksjer også

Anonymkode: b8146...bdc

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan fort bli jævlig stress i beste fall, å gå inn i slik invistering uten noe greie på hvordan markedet fungerer, når "alle andre" plutselig sitter og forteller deg hvor dum du har vært som gamblet vekk halve formuen din og du sitter og klør deg i hodet uten noe godt tilsvar. Ser ikke poenget med å anbefale folk å sette pengene sine i hverken fond eller enkeltaksjer uten at de selv vet hva de gjør, mange som har tapt stort på det også.

Joda, jeg forstår at man har forskjellig utgangspunkt og risikovilje. Men å lese seg opp i et halvt år før man tør å plasse litt penger i et indeksfond - det er litt i overkant forsiktig spør du meg :) Men så er jeg ganske risikovillig selv da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det er gode penger og tjene i aksjer, men det må være penger du har råd til å tape.

Det kan være gode penger å tjene på aksjer. Har du ikke inngående kunnskap om selskapet eller bransjen kan du like godt tape pengene. Ellers er jeg enig i at du må ha råd til å tape beløpet du investerer.

Helt uenig. Ikke start med et så stort beløp. Fallhøyden er for stor. Ikke noe problem å starte med 5000-10000 kroner du har råd til å tape for å tilegne deg kunnskap like mye om egen psyke som om bransjen du ønsker å investere i.

Kurtasjen er heller ikke noe stort problem mens du er i en læringsfase. F.eks. hos Nordnet er minstekurtasjon fra kr 29 og helt ned i 1 krone for nye kunder. Da kan du prøve deg litt fram første måneden. Du kan uansett ikke forvente å tjene de store pengene den første tiden. En gode måte å lære på er å bare kaste seg ut i det. Husk bare på at du potensielt har råd til å tape hele beløpet i værste fall.

Anonymkode: 96ad2...99a

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, jeg forstår at man har forskjellig utgangspunkt og risikovilje. Men å lese seg opp i et halvt år før man tør å plasse litt penger i et indeksfond - det er litt i overkant forsiktig spør du meg :) Men så er jeg ganske risikovillig selv da. 

Ja, alt er relativt. Poenget er vel å være klar over hva slags risiko man tar, framfor å gå rundt og stresse fordi man tok en eller annen anonym forumtulling på ordet. :P

AnonymBruker
Skrevet

Han kjøpte ikke aksjer, og det var den store feilen hans. 

Han drev med handel i derivater, som er noe helt annet og er mye mer risikabelt. 

Nei, han handlet aksjer med gearing (lånte penger med sikkerhet i aksjene han har fra før) og shorting (selge aksjer man har lånt). Det er ikke noe mer spekulativt enn å handle på kredittkort og studiegjeld, slik noen av dem i VG-artikkelen har gjort.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler du virkelig en nybegynner å starte med så store summer? Galskap.

I mange byer er det aksjeskole. Snakk med noen som kan det. Så du blir kjent med begrepene.

Jeg kjøpte mine første aksjer for mange år siden. Summen var 10.000 kr.  Leste mye om temaet. Tabben jeg gjorde var å bruke hegnar forum. Det var det halleluja stemning, eller så var du idiot.  Hørte på de der, og kjøpte en post til. Det var rent tap. Så leste jeg lenge om en bedrift. Hadde virkelig tro på de. Tror jeg leste om de i to år, før jeg kjøpte. En aksje da kostet vel ca 2  kr. I dag er de sånn ca 20. Moro å følge med de. Jeg føler vel at kunnskapen ikke sitter som den skal, så nå har jeg plassert pengene i fond. Det er også børs avhengi.  Gått opp og ned. Ikke tapt noe. Siste mnd har min post gått opp ca 7300 kr. Det er en fin sparing. Har posten med aksjer også

Anonymkode: b8146...bdc

50-100.000kr er da ikke så mye. Det skal være vondt å kjøpe aksjer, sitte der og putte 5000kr inn i en aksje er helt meningsløs. Det er slike tullinger som deg som kjøper aksjer av andres hausing.. hegnar forumet er den klart beste plassen i Norge for og veksle meninger innen et selskap. Så ikke hør på disse folkene. Spar deg opp en 50.000kr, og invester. Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være gode penger å tjene på aksjer. Har du ikke inngående kunnskap om selskapet eller bransjen kan du like godt tape pengene. Ellers er jeg enig i at du må ha råd til å tape beløpet du investerer.

Helt uenig. Ikke start med et så stort beløp. Fallhøyden er for stor. Ikke noe problem å starte med 5000-10000 kroner du har råd til å tape for å tilegne deg kunnskap like mye om egen psyke som om bransjen du ønsker å investere i.

Kurtasjen er heller ikke noe stort problem mens du er i en læringsfase. F.eks. hos Nordnet er minstekurtasjon fra kr 29 og helt ned i 1 krone for nye kunder. Da kan du prøve deg litt fram første måneden. Du kan uansett ikke forvente å tjene de store pengene den første tiden. En gode måte å lære på er å bare kaste seg ut i det. Husk bare på at du potensielt har råd til å tape hele beløpet i værste fall.

Anonymkode: 96ad2...99a

Trur du må lære deg hva en investor er, og hva en spekulant er. Det er helt forskjellig på disse 2. De fleste er amatørspekulant, men kan fortsatt treffe veldig bra på aksjer. Men sier igjen.. Les på hegnar forumet så kan du lære veldig mye. 

Du burde absolutt ikke gi tips til folk mr.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trur du må lære deg hva en investor er, og hva en spekulant er. Det er helt forskjellig på disse 2. De fleste er amatørspekulant, men kan fortsatt treffe veldig bra på aksjer. Men sier igjen.. Les på hegnar forumet så kan du lære veldig mye.

Det eneste man finner på Hegnar er haussing av superspekulative aksjer som de håper å få andre til å kjøpe så prisen skal gå opp før de selger igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Daytrader litt innimellom, samtidig som jeg aktivt forvalter de vel 100000 jeg har i fond(kort sagt, jeg selger de fondene som ikke har gitt tilfredsstillende avkastning på en periode og kjøper andeler i de som stiger i stedet. Tjener ikke enorme summer, men endte opp med et sted mellom 55 og 60k i fjor, og da bruker jeg 200 kroner. Å lese bøker om trading anbefales før man begynner. Men kort sagt om trading: Ikke utsett det å ta tap når aksjen du kjøpte viser seg ikke å ha støtte, bruk stop loss, trailing stop loss og sats aldri penger du ikke har råd til å tape.

Anonymkode: 5cad0...ea3

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Daytrader litt innimellom, samtidig som jeg aktivt forvalter de vel 100000 jeg har i fond(kort sagt, jeg selger de fondene som ikke har gitt tilfredsstillende avkastning på en periode og kjøper andeler i de som stiger i stedet. Tjener ikke enorme summer, men endte opp med et sted mellom 55 og 60k i fjor, og da bruker jeg 200 000 kroner. Å lese bøker om trading anbefales før man begynner. Men kort sagt om trading: Ikke utsett det å ta tap når aksjen du kjøpte viser seg ikke å ha støtte, bruk stop loss, trailing stop loss og sats aldri penger du ikke har råd til å tape.

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste man finner på Hegnar er haussing av superspekulative aksjer som de håper å få andre til å kjøpe så prisen skal gå opp før de selger igjen.

Antar at du har tapt endel penger på hva andre forteller deg om å kjøpe, og ikke ha en formening om aksjen selv? 

Huff.. Selvfølgelig er ikke hegnar forum et sted for sånne som deg.

Utrolig mange gode innlegg der, og mange gamle karer som har masse kunnskap om aksjer. Så ta deg en tur inn dit om du vil lære mer, og skal du kjøpe en aksje så gå inn på hegnar forumet å se andres meninger. Anbefales.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antar at du har tapt endel penger på hva andre forteller deg om å kjøpe, og ikke ha en formening om aksjen selv?

Nei, jeg har aldri vært så dum at jeg følger haussingen deres. Noen ganger ville det gått bra og andre ganger elendig. Man hører bare om de gangene når det går bra, og da skryter de gjerne på seg å ha kjøpt mer enn de egentlig har.

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig mange gode innlegg der, og mange gamle karer som har masse kunnskap om aksjer. Så ta deg en tur inn dit om du vil lære mer, og skal du kjøpe en aksje så gå inn på hegnar forumet å se andres meninger. Anbefales.

Kan du gi noen eksempler på disse mange gode innleggene? Jeg har vært medlem der siden 2007, og jeg kan ikke huske å ha sett noen seriøse analyser.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...