aghj Skrevet 3. januar 2017 #1 Skrevet 3. januar 2017 Inspirert av en annen tråd her om den slappe julegjesten. Når du har gjester boende flere dager, for eksempel en småbarnsfamilier som kommer til besteforeldrene, hva forventer du at de skal bidra med sånn uoppfordret?
smalls Skrevet 3. januar 2017 #2 Skrevet 3. januar 2017 (endret) Jeg forventer at de rydder opp etter seg .De setter bestikk og sånn i oppvaskmaskin, henger opp våte håndklær etter de har dusjet, bretter sammen teppe etter de har brukt det i sofaen. Jeg takler ikke tepper som ligger i en usse på sofaen, kaster brukte q-tips osv. Jeg liker å ha det ryddig rundt meg og takler ikke rot. De må bare rote på gjesterommet, men forventer de rydder opp etter seg når de drar. Blir i noen dager, så setter jeg pris på om de hjelper til med middagen en dag. Jeg forventer at de ikke snoker i skuffer og skap på badet. Det har jeg opplevd før, og at de har tatt av mine ting. Det liker jeg ikke. Endret 3. januar 2017 av smalls 10
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #3 Skrevet 3. januar 2017 kaster søppel etter seg, ikke la bananskallet ligge igjen på stuebordet liksom. at de tilbyr seg å være med å rydde etter middag/hjelpe med middag. håndklær skal henges opp å de skal holde det ryddig rundt seg. ikke drass med deg dyna ut i stua å la den ligge der hele dagen. Anonymkode: b37cb...1c4
aghj Skrevet 3. januar 2017 Forfatter #4 Skrevet 3. januar 2017 Enn å dekke frokostbordet? Støvsuge? Ta av sengene før de drar igjen å legge i skittentøyskurv? Koke kaffe og servere? Forventer dere at de skal handle mat?
WubWub Skrevet 3. januar 2017 #5 Skrevet 3. januar 2017 Ikke en dritt, brad pitt. Jeg pleier si ; Gjør som dere vil. Eneste reglene jeg har er : Ikke sko inne. Ikke noe snoking i skap og skuffer. Ellers kan man gjøre som man vil 5
Antlers Skrevet 3. januar 2017 #6 Skrevet 3. januar 2017 Hvis jeg har invitert dem forventer jeg bare at de rydder opp etter seg. Skylle av tallerkener etter bruk, ikke la klær og ting ligge og flyte i stua, osv. Hvis de har invitert seg selv forventer jeg at de i tillegg er med på å betale for maten. Vasking og slikt tar jeg stort sett selv, men om noen tilbyr seg å hjelpe så finner jeg noe de kan bidra med.
OppNedPåAlt Skrevet 3. januar 2017 #7 Skrevet 3. januar 2017 Rydde etter seg overalt, gjesterommet kan de ta helt på slutten. De trenger ikke å vaske, men ta av sengetøy hadde vært greit. Ellers setter jeg jo pris på at de tilbyr seg å dekke på bordet, hjelpe til med middagen og sånn.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #8 Skrevet 3. januar 2017 Et par dager? Forventer ingenting. En uke, da forventer jeg rydding, spleis av en eller annen måte på mat etc. Anonymkode: 55437...1ef 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #9 Skrevet 3. januar 2017 Ingenting de er gjester. Det er ikke gjesters oppgave å gjøre noe. Anonymkode: 94920...c74 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #10 Skrevet 3. januar 2017 Siden vi er flere fra før, så blir det mange. Rydder etter seg. Rydder etter barna, leker, klær osv Rydder vekk oppvasken etter seg fra bordene, setter i maskin. Evt tømme maskin Holde badet rent etter seg,etter bruk. Sette sko i skoskapet. Hjelpe til med middag, pådekking.Om de blir lenge. Skrelle grønnsaker. Legge håndkle i skittentøy Ta av seng ved avreise. Jeg syns folk skal huske at de ikke er hjemme. Folk skal huske, at det ikke er et vanlig hotell med servitører, rydde og vaskehjelp,kokk. Sier seg selv, at er du på besøk med hele fam til en annen fam, så må du bidra. Noe annet er utelukket hos meg. Husker min mor, hvor sliten hun ble. Barn og barnebarn,med kone kom hjem. De overlot alt til henne. Anonymkode: a9ae7...abc 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #11 Skrevet 3. januar 2017 Jeg forventer absolutt ingenting når vi har venner med barn på overnattingsbesøk. Eller jo, vanlig folkeskikk, ikke føttene på bordet og slikt noe. Anonymkode: c97f5...460 3
AgentFassbender Skrevet 3. januar 2017 #12 Skrevet 3. januar 2017 Absolutt ingenting hvis det bare er noen dager. Er det nærmere 4-5 dager eller en uke så ville jeg egentlig bare krevd at de rydda opp etter seg selv og følte seg som hjemme. Ingenting er bedre enn gjester som føler seg som hjemme, så man slipper å diske opp med alt mulig hele tiden. Skulle jo tro folk hadde hatt besøk av satan etter disse smørbrødlistene de kommer med. (Omgås ikke svigermor, så kanskje det er det som er trikset) 1
hjertesukka Skrevet 3. januar 2017 #13 Skrevet 3. januar 2017 Hvis jeg har besøk av ei venninne med mann/kjæreste, så passer jeg alltid på å ha noe i bakhånd som han kan gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #14 Skrevet 3. januar 2017 4 timer siden, aghj skrev: Inspirert av en annen tråd her om den slappe julegjesten. Når du har gjester boende flere dager, for eksempel en småbarnsfamilier som kommer til besteforeldrene, hva forventer du at de skal bidra med sånn uoppfordret? Når man er på besøk hos foreldrene sine er det vel vanlig å bidra mer enn når man er på besøk hos venner. Jeg ville bidratt ved alle måltider og alt husarbeid. Ville handlet med meg mat og en liten gave. Anonymkode: ed343...994
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #15 Skrevet 3. januar 2017 Jeg forventer at folk ikke blir i flere dager. Anonymkode: a11c2...4b4 3
FantasDick Skrevet 3. januar 2017 #16 Skrevet 3. januar 2017 Ikke noe utover normal folkeskikk. Hater når gjester skal blande seg i matlagingen eller spør hvor støvsugeren er. Sitt ned. 6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #17 Skrevet 3. januar 2017 Alt med måte! Svigermor liker feks å få hjelp, og stresser sykt så da hjelper jeg! Står på kjøkkenet en hel dag jeg og spør a om det er noe jeg skal gjøre for henne! Det liker hun, og det styrker vårt bånd ( som regel da....hender jo at hun blir irritert, men hun blir mye mer irritert om jeg ikke hjelper.) Når jeg er hjemme med min forelder, så lager jeg gjerne mat, men jeg har bare far min da og han lager litt kjedelig mat. synes det er stas å lage gode måltid til han, så det pleier jeg å gjøre om han ikke ønsker å stelle selv. Er jeg hjemme kan jeg også vaske huset. venter ikke at en gammel mann på 70 skal fikse alt mulig for oss. Men er jeg feks invitert til min spreke svigerinne så spør jeg bare en gang "si ifra om jeg skal gjøre noe" og sier hun nei, sett deg ned, så adlyder jeg. Jeg går IKKE rundt henne og svirrer og lurer på hva jeg skal gjøre, for det HATER hun. Anonymkode: ecf04...b15
LittleBabyBlue Skrevet 3. januar 2017 #18 Skrevet 3. januar 2017 Jeg forventer hyggelig selskap og ikke stort annet. Har de barn forventer jeg at de passer ungene sine selv.
happiest Skrevet 3. januar 2017 #19 Skrevet 3. januar 2017 -At de hjelper til med husarbeid, i alle fall om det er de som griser rundt (f.eks småbarn som griser rundt mye med mat) -Hjelper til med matlaging/oppvask. Har man besøk noen dager hadde det vært fint å feks sluppet å lage middag en dag. -Forstår at jeg må ha litt privatliv og ikke insisterer å være med på alt jeg skal (kommer selvsagt an på hva), altså med andre ord bør de være litt selvstendige -Reiser på avtalt dag og ikke blir lenger enn først avtalt Dette kommer selvsagt an på om det er jeg selv som har invitert eller om de har spurt om å få bo hos meg. Inviterer jeg selv, så gjør jeg det fordi jeg har lyst og forventer ikke så mye av gjestene.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #20 Skrevet 3. januar 2017 Forventer at de rydder småtteri etter seg, sånn som å sette glass/bestikk/tallerken i oppvaskmaskina. Og at de ikke legger igjen masse søppel og dritt på gjesterommet. Utover det så forventer jeg ikke hjelp med middag, oppvask etter middag ol - med mindre de skal være over lengre tid. Men av helgegjester forventer jeg altså ikke så mye. Anonymkode: d015f...d94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå