Gå til innhold

Kan man få vondt i ledd av usunn mat og sukker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For et par år siden ble medisinmengden min økt kraftig (seroquel, abilify, med flere). Jeg har aldri vært overvektig, trente og blodprøvene var normale. Etter ett år var kolestorolet mitt skyhøyt, noe som kan være en bivirkning av medisiner. Problemet med slike piller er at man blir veldig sulten. Jeg klarte ikke å stå imot sult/sukkerbehov og tørste. Jeg har alltid levd sunt, men plutselig skled det helt ut. Etter to år var jeg absolutt ikke slank lenger. Jeg fikk også fryktelig vondt i både ledd og muskler. Jeg klarte ikke å trene lenger, fordi det var så vondt både under trening og etterpå. Jeg prøvde og presse meg, men formen ble også dårligere ganske umiddelbart. Etterhvert hadde jeg problemer med å komme meg opp av sofaen (!). Jeg måtte ta trapper i ett og ett trinn. Jeg gruet meg til turer med hunden, fordi det kjentes ut som om hele kroppen var dekket av blåmerker etterpå. Jeg hadde også mye vann i kroppen.

På grunn av andre, alvorlige bivirkninger ble en del medisiner kuttet ut, og dosen på seroquel trappet ned. Da ble mat og søtsaker kraftig redusert etter omtrent en måned. I det jeg begynte å spise normalt, forsvant nesten alle smertene. Det var fantastisk å kunne ta på sokkene uten problemer. Eller glede meg til lange turer i skogen. Smertene forsvant før det vistes noe særlig på vekten. Selv om vekten jevnt og trutt går nedover, har jeg fremdeles mye å ta av! Det har derfor ikke med overvekt å gjøre.  Det kan jo ha med medisinene å gjøre. Det er i så fall kjekt å vite, ved eventuell doseøkning igjen. Derfor lurer jeg på om kroppen kan få slike reaksjoner av sukker og fett? Det er jo gift for kroppen, men kan det gi slike voldsomme reaksjoner?

Anonymkode: 353a9...0c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja uten tvil. 

Ble selv diagnosert med fibromyalgi men etter å ha lagt om kostholdet, så merket jeg enorm forskjell. Nå er jeg type godt trent og i full fart igjen. 

Anonymkode: 538a0...77e

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For et par år siden ble medisinmengden min økt kraftig (seroquel, abilify, med flere). Jeg har aldri vært overvektig, trente og blodprøvene var normale. Etter ett år var kolestorolet mitt skyhøyt, noe som kan være en bivirkning av medisiner. Problemet med slike piller er at man blir veldig sulten. Jeg klarte ikke å stå imot sult/sukkerbehov og tørste. Jeg har alltid levd sunt, men plutselig skled det helt ut. Etter to år var jeg absolutt ikke slank lenger. Jeg fikk også fryktelig vondt i både ledd og muskler. Jeg klarte ikke å trene lenger, fordi det var så vondt både under trening og etterpå. Jeg prøvde og presse meg, men formen ble også dårligere ganske umiddelbart. Etterhvert hadde jeg problemer med å komme meg opp av sofaen (!). Jeg måtte ta trapper i ett og ett trinn. Jeg gruet meg til turer med hunden, fordi det kjentes ut som om hele kroppen var dekket av blåmerker etterpå. Jeg hadde også mye vann i kroppen.

På grunn av andre, alvorlige bivirkninger ble en del medisiner kuttet ut, og dosen på seroquel trappet ned. Da ble mat og søtsaker kraftig redusert etter omtrent en måned. I det jeg begynte å spise normalt, forsvant nesten alle smertene. Det var fantastisk å kunne ta på sokkene uten problemer. Eller glede meg til lange turer i skogen. Smertene forsvant før det vistes noe særlig på vekten. Selv om vekten jevnt og trutt går nedover, har jeg fremdeles mye å ta av! Det har derfor ikke med overvekt å gjøre.  Det kan jo ha med medisinene å gjøre. Det er i så fall kjekt å vite, ved eventuell doseøkning igjen. Derfor lurer jeg på om kroppen kan få slike reaksjoner av sukker og fett? Det er jo gift for kroppen, men kan det gi slike voldsomme reaksjoner?

Det kan være bivirking av Serquelen. Har samme problem selv. Hvis du leser i pakningsvedlegget står det ang muskler. Jeg har ikke høy dose heller. trener for og holde det i sjakk. 

Anonymkode: d55e7...77d

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være bivirking av Serquelen. Har samme problem selv. Hvis du leser i pakningsvedlegget står det ang muskler. Jeg har ikke høy dose heller. trener for og holde det i sjakk. 

Anonymkode: d55e7...77d

Jeg er klar over at dette er en bivirkning, og jeg har fått mange av bivirkningene som beskrives, så jeg er kanskje ekstra mottakelig. Men jeg lurer på om dette også kan komme av kostholdet mitt? Det er jo interessant med erfaringen til AB med fibromyalgi.

Når det gjelder trening, så var etterhvert dette utelukket. Jeg ville gjerne, bestilte til og med pt flere ganger, for å tilpasse nytt treningsopplegg. Men til slutt kom jeg meg ikke opp hvis jeg satt meg på gulvet. Balansen forsvant litt også, så tredemølle og en del øvelser ble utelukket. Denne er ikke blitt bedre, men jeg går jo fremdeles på Seroquel, så det kan være en bivirkning. Derfor lurer jeg litt på hvorfor noen bivirkninger er der fremdeles, mens smertene forsvinner.

AnonymBruker
Skrevet

Det anbefales for personer med smerter å spise sunt så det har mye å si.

Anonymkode: 5ac52...42e

AnonymBruker
Skrevet

Maten man spiser har mye å si, mennesker med autoimmune sykdommer er ofte mer sensitive for hva de spiser, da noen kombinasjoner eller matvarer gjør dem mildt inflammert, noe som skaper problemer andre steder i kroppen

Anonymkode: dc05a...131

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Kan være begge deler. Medisiner har bivirkninger, og bare en liten prosentdel av dem blir rapportert. Faktisk leser utviklere av medisiner på forum for å finne ut om folk opplever bivirkninger...

Skrevet

Det er veldig viktig at du tar tilskudd av basiske mineraler, de har noe som heter cal-mag på helsekosten, det er magnesium, kalsium og d vitamin i kapselform - det vil hjelpe deg. Husk at sukker tapper kroppen for basiske mineraler, og de medisinene du nevner kan forstyrre mye i kroppen. Sånn sett kan det også være hormonelt, men det er ikke farlig med tilskudd av cal mag uansett, det er eneste kosttilskudd alle leger er enige om at de aller aller aller fleste kan ta helt uten risiko.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...