Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Hvilke regler har 15 åringen? Leggetid ukedager/helger? Innetid ukedager/helger? Overnatting i ukedagene? Evig diskusjon...."Men de andre får lov til..."

Endret av PurpleRain
  • Liker 2
Skrevet

Tror ikke jeg hadde noen særlige regler... Annet enn å ikke være ute midt på natten og slike ting da, men slikt sier vel seg selv. Ante ikke hva andre hadde lov til.

Skrevet

Har en som blir 15 om en måned. Får ikke ligge over til noen i ukedagene. Innetid er innen sengetid, og sengetid er ca 21.30, (blir ofte senere..)  I helgene forskyves alt, han legger seg stort sett i 23 tiden, men får ikke være ute så lenge nå som det er mørkt. Om han ikke er til noen i nabolaget for eksempel. Prøver å være litt fleksibel på innetid, husker selv mye frustrasjon rundt dette. Men alt med måte ;) Hos dere da?

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs vel helt om 15 åringen trenger regler eller ei? Selv hadde jeg ingen regler som 15 åring, men så kom jeg hjem innen kl 7 i både hverdag og helg. Overnatting hadde jeg sjeldent, men hos venninner som foreldrene mine kjente godt.

Dersom 15 åringen ofte er ute, drar på fest, spontane overnattinger, osv, så tror jeg regler hadde vært lurt. 

Anonymkode: 7dd4d...afd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs vel helt om 15 åringen trenger regler eller ei? Selv hadde jeg ingen regler som 15 åring, men så kom jeg hjem innen kl 7 i både hverdag og helg. Overnatting hadde jeg sjeldent, men hos venninner som foreldrene mine kjente godt.

Dersom 15 åringen ofte er ute, drar på fest, spontane overnattinger, osv, så tror jeg regler hadde vært lurt. 

Anonymkode: 7dd4d...afd

Deler denne. Kommer ann på hvor mye sprell og hvor pålitelig denne ungdommen er. Jeg hadde ikke satt masse regler for et praktbarn, da jeg visste at barnet selv ville forstå de ulike tingene selv. Men jeg hadde kanskje gitt litt veiledning her og der om det var behov for det.

Anonymkode: 16a6f...af0

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ingen faste regler. Han legger seg senest 23 i ukedagene, helgene styrer han selv. 

Spørs hvor han er når han er ute. Overnatting i ukedagene blir det spurt om en gang i året ca, så han har fått lov til det.

Anonymkode: 3fba3...6ad

AnonymBruker
Skrevet

jeg hadde ingen faste regler som jeg husker. men det kan være at det sa seg selv at jeg ikke skulle henge ute til langt på natt osv. jeg var en rolig tenåring som ikke fant på noe sprell, å de gangene jeg ville ut på noe så fikk jeg stort sett lov da mamma stole på meg. jeg var hestejente så all tiden min ble brukt i stallen, så mamma var jo overlykkelig om jeg ville finne på noe UTENOM stallen med venner fra skolen :P 

Anonymkode: d8872...900

Skrevet

Alle mine barn vet at "alle andre" ikke tilhører vår familie og derfor er det fullstendig uinteressant hva de får lov til og ikke. Vi har ingen spesielle fastsatte regler. Ungene spør om lov til ting de har lyst til og får lov eller ikke ut fra den enkelte situasjonen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ukedagene må han i seng 23.00 i helgene blir det en del senere. Vi har ikke så mange andre regler siden han stort sett er hjemme. Trener 3 dager i uka

Spiller med kompiser på nett, så det er der de møtes.

Anonymkode: e6454...156

Skrevet

Min sønn legger seg klokka 22.30 på alle ukedager der han skal på skolen dagen etter. I helger og ferier der han har fri, bestemmer han leggetid selv. Det er varierende når han er i seng da, men han sover uansett ikke hele dagen etter likevel. Han "snur ikke døgnet", altså, så da er det greit.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen regler om leggetid, innetid kl. 21-22, er de hos venner og ser en film er det helt greit med 22, men henger de på senteret og er ute så er 21 grensen. 

Helt greit med overnatting i ukedagene så lenge de kan bevise at de sovner i tide og står opp greit selv. Har praktisert det i mange år, noen kombinasjoner får ikke lov med overnatting i ukedagene, mens andre får lov. 

Anonymkode: f0750...da6

AnonymBruker
Skrevet

Min datter er 16. Hun får ikke overnatte i ukedager, men i helger må hun bare gi beskjed så får hun lov, så lenge jeg har møtt enten foreldrene til vennen eller vennen selv, og disse er ordentlige folk. Ellers har hun ikke innetider, fordi jeg ser ikke poenget så lenge jeg vet hvor hun er og hun er trygg. Hun er en ansvarlig ungdom, og jeg stoler på henne. I ukedagene pleier hun å være hjemme innen 10. Hun får selv velge når hun vil legge seg. Har hatt disse reglene siden hun startet på ungdomsskolen, og det har fungert flott for både henne og meg. I helgene ringer jeg henne regelmessig (typ annenhver time) fordi hun har begynt å eksprimentere med alkohol, og jeg vil passe på at hun er trygg. Dette plager henne så klart, men det roer mammahjertet mitt å høre at hun har det gøy og er trygg, selv om hun drikker alkohol, noe jeg ikke er så glad for. 

Anonymkode: 9ffc3...f77

AnonymBruker
Skrevet
  • ingen overnatting i ukedagene, finnes noen få unntak. 
  • overnatting i helgene OK, men skal snakke med foreldrene først.
  • innetid ukedager: 21.30
  • innetid helg: 23.00, kan være senere ved noen anledninger, men da henter jeg.
  • leggetid, mest styrt selv. men skal gå inn på rommet i 22-22.30 tiden i ukedager.
  • alltid komme hjem til middag 16.00, med mindre det er typ kino med venner en gang i blandt, eller shopping.

Anonymkode: 25da9...a33

Skrevet

Innetid i ukedager  21 og leggetid klokken 22. Ender som regel opp med at hun går på badet klokken 22, bruker en halv time der og ikke legger seg til å sove før 23. Er vanskelig å få henne opp om morgenen, men kan jo ikke tvinge henne til å sovne tidligere heller. Får ikke overnatte i ukedagene, noen unntak.

Innetid klokken 22 i helgene, leggetid bestemmer hun selv i helgene. Ved spesielle anledninger bursdager e.l. får hun være ute lengre, men hun skal alltid ha på telefonen, svare når jeg sender melding/ringer. Greit med overnatting i helger, men hun får ikke overnatte hos "hvem som helst". Har noen venninner hun ikke får overnatte hos, fordi foreldrene deres har veldig slapp holdning til alkohol og innetider.

Samles til middag hjemme, der forventes det at alle i familien deltar. Unntak hvis hun skal ut å spise med venner e.l.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte:

*si ifra i god tid om jeg ikke kom hjem til middag, det vil si før min mor og far var ferdig på jobb.

*Ha strøm på mobilen til enhver tid  sånn at foreldrene mine kunne nå meg, og motsatt, om det skulle være nødvendig.  

* Avtale overnattingsbesøk i ukedager senest kvelden før kvelden.

Sånn ellers styrte jeg som jeg selv ville med inne og leggetid. 

Anonymkode: e6f18...8df

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt som fyller 15 nå straks.

Han må være inne til 21.30 i ukedager, noe tidligere hvis lekser ikke er gjort.  I seng til 22.30 i ukedager. I helger til ca midnatt.

Anonymkode: 5a2da...221

AnonymBruker
Skrevet

Når de var 15 måtte de inn 23 på helg. 21.30 på hverdag, såfremt lekser var gjort. Seng kl 23 i uken.

Anonymkode: 23431...b0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...