dillyduzit Skrevet 4. januar 2017 #21 Skrevet 4. januar 2017 (endret) 2 minutter siden, Smash00 skrev: Det der er for stress. Kan jeg ikke gjøre sånn her. Koke opp vann, og vente til vannet koker. Så heller jeg opp i risen sammen med det kokne vannet og rører rundt risen i ca 10 min? Har du tenkt å spise risottoris som vanlig ris? Da vil jeg heller anbefale at du stikker ned på en matbutikk og kjøper deg noe basmatiris istedet. Å spise slik ris som vanlig ris vil bli veldig tungt, seigt og fullstendig uten smak, men du kan jo prøve og oppdatere oss. Men ja, på vanlig ris kan du gjøre det slik. 2dl ris -> 4dl vann. (En halv kopp ris mot 1 1/2 kopp vann) Endret 4. januar 2017 av dillyduzit 3
Smash00 Skrevet 4. januar 2017 Forfatter #22 Skrevet 4. januar 2017 1 minutt siden, dillyduzit skrev: Har du tenkt å spise risottoris som vanlig ris? Da vil jeg heller anbefale at du stikker ned på en matbutikk og kjøper deg noe basmatiris istedet. Å spise slik ris som vanlig ris vil bli veldig tungt, seigt og fullstendig uten smak, men du kan jo prøve og oppdatere oss. Men ja, på vanlig ris kan du gjøre det slik. 2dl ris -> 4dl vann. (En halv kopp ris mot 1 1/2 kopp vann) Ja, tenker å spise som vanlig ris. Må spise 3k kcal om dagen. Så har kylling og har bare risottoris i huset.
dillyduzit Skrevet 4. januar 2017 #23 Skrevet 4. januar 2017 Akkurat nå, Smash00 skrev: Ja, tenker å spise som vanlig ris. Må spise 3k kcal om dagen. Så har kylling og har bare risottoris i huset. Fres risen litt ført i en panne før du tilsetter litt vann (dobbel menge vann mot ris) og popp oppi en buljong om du har. Da smaker det veldig mye bedre, og du får mer ut av risen som et måltid. 1
Smash00 Skrevet 4. januar 2017 Forfatter #24 Skrevet 4. januar 2017 3 minutter siden, dillyduzit skrev: Fres risen litt ført i en panne før du tilsetter litt vann (dobbel menge vann mot ris) og popp oppi en buljong om du har. Da smaker det veldig mye bedre, og du får mer ut av risen som et måltid. Har sånn hønsebuljong hjemme. Men når skal jeg frese risen da? Og skal jeg bare kaste den buljongen inni den kaserolla med ris imens den koker?
dillyduzit Skrevet 4. januar 2017 #25 Skrevet 4. januar 2017 (endret) 39 minutter siden, Smash00 skrev: Har sånn hønsebuljong hjemme. Men når skal jeg frese risen da? Og skal jeg bare kaste den buljongen inni den kaserolla med ris imens den koker? Fres risen med litt olje, når du hører det poppe så tilsetter du ca 4dl vann, til vannet (som nå er i pannen eller gryten) tilsetter du litt buljong. Vent ca 20 min og pass på at det ikke koker seg for tørt (da tilsetter du mer vann). Du freser risen når pannen er varm med olje. Spis. Endret 4. januar 2017 av dillyduzit
Djungelvrål Skrevet 4. januar 2017 #26 Skrevet 4. januar 2017 Dobbelt så mye vann som ris + en klype salt. Når det koker skrus varmen ned på 2-3 og ha på lokk. Kok til risen er tørr. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #27 Skrevet 5. januar 2017 Risottoris egner seg ikke til å koke på samme måte som middagsris. Anonymkode: 072d6...ed5 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #28 Skrevet 7. januar 2017 Vanlig ris; Jasmin, middagsris, basmati osv: Vann, en god klype salt, kok opp. Ha i ris til vannet dekker litt av toppen på risen. Demp platen til svak varme, fra 1-6 har jeg min plate på 2. Ha på lokk. På den varmen trekker risen, den koker ikke. IKKE RØR i risen før den er ferdig. Test at kornene er myke ved å spise en teskje fra toppen. Tar ca rundt 20 minutter med en 2 liters kasserolle, men tiden er avhengig av størrelse på kasserollen og mengde brukt. Anonymkode: 06293...5b6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #29 Skrevet 7. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vanlig ris; Jasmin, middagsris, basmati osv: Vann, en god klype salt, kok opp. Ha i ris til vannet dekker litt av toppen på risen. Demp platen til svak varme, fra 1-6 har jeg min plate på 2. Ha på lokk. På den varmen trekker risen, den koker ikke. IKKE RØR i risen før den er ferdig. Test at kornene er myke ved å spise en teskje fra toppen. Tar ca rundt 20 minutter med en 2 liters kasserolle, men tiden er avhengig av størrelse på kasserollen og mengde brukt. Anonymkode: 06293...5b6 Men TS har ikke vanlig ris. Han har risottoris og den kan ikke kokes på samme måte eller brukes som vanlig middagsris. Anonymkode: 072d6...ed5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #30 Skrevet 7. januar 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men TS har ikke vanlig ris. Han har risottoris og den kan ikke kokes på samme måte eller brukes som vanlig middagsris. Anonymkode: 072d6...ed5 Da må jeg komme til kort, vet ikke hvordan risottoris skal tilberedes. Men nå vet TS og ihvertfall hvordan man skal koke vanlig ris, om deg skulle skorte på den kunnskapen også. Anonymkode: 06293...5b6
Gjest Overrasket Skrevet 7. januar 2017 #31 Skrevet 7. januar 2017 (endret) Det er bare en måte å lage risotto på. Brun litt løk, tilsett ris og fres, tilsett litt vin og kok det inn, tilsett kraft i små porsjoner under masse røring, tilsett ost, tilsett safran, rør godt, og server. Det tar vel 45 minutter fra man tilsetter den første øsen med kraft til konsistensen er korrekt. Endret 7. januar 2017 av Overrasket
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #32 Skrevet 7. januar 2017 40 minutter siden, Overrasket skrev: Det er bare en måte å lage risotto på. Brun litt løk, tilsett ris og fres, tilsett litt vin og kok det inn, tilsett kraft i små porsjoner under masse røring, tilsett ost, tilsett safran, rør godt, og server. Det tar vel 45 minutter fra man tilsetter den første øsen med kraft til konsistensen er korrekt. 45 minutter? Det må da bli bare graut? De fleste oppskriftene jeg har sett sier omtrent 18-20 minutter. I følge denne siden er det 18-20 min. for arborio, 12-14 for carnaroli og "kortere koketid enn arborio" for vialone nano. Jeg har brukt mest arborio fordi det er det jeg oftest får tak i, og ligger nok i øvre skikt av koketiden selv, men jeg kan ikke forestille meg at det er noe som helst struktur igjen i risen etter 45 minutter. Anonymkode: 43a4f...844 1
lovedrug Skrevet 7. januar 2017 #33 Skrevet 7. januar 2017 (endret) 150ml ris og 225 ml vann,koker opp vannet uten ris ,har i risen og sett på lav varme i ca 17 min (jasmin ris) så lar du den hvile bort fra plata. Endret 8. januar 2017 av lovedrug
Gjest Hold the door Skrevet 7. januar 2017 #34 Skrevet 7. januar 2017 (endret) - Endret 12. mai 2017 av Hold the door
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #35 Skrevet 7. januar 2017 13 minutter siden, lovedrug skrev: 150dl ris og 225 dl vann,koker opp vannet uten ris ,har i risen og sett på lav varme i ca 17 min (jasmin ris) så lar du den hvile bort fra plata. Ja, da blir det jo garantert rester hele året også. Anonymkode: 072d6...ed5 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #36 Skrevet 7. januar 2017 3 minutter siden, lovedrug skrev: 150dl ris og 225 dl vann,koker opp vannet uten ris ,har i risen og sett på lav varme i ca 17 min (jasmin ris) så lar du den hvile bort fra plata. Jeg tror nok du mener 150 ml ris og 225 ml vann (som tilsvarer 1,5 dl ris og 2,25 dl vann), i alle fall om du snakker om én porsjon. Det du har beskrevet tilsvarer 15 liter ris og 22,5 liter vann. Anonymkode: 43a4f...844
lovedrug Skrevet 8. januar 2017 #37 Skrevet 8. januar 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror nok du mener 150 ml ris og 225 ml vann (som tilsvarer 1,5 dl ris og 2,25 dl vann), i alle fall om du snakker om én porsjon. Det du har beskrevet tilsvarer 15 liter ris og 22,5 liter vann. Anonymkode: 43a4f...844 ja jeg skreiv nok feil ml selfølgellig: )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå