Smash00 Skrevet 3. januar 2017 #1 Skrevet 3. januar 2017 (endret) Hei! Hvordan skal jeg egentlig koke ris? Hilsen en dårlig mann på kjøkkenet. Endret 3. januar 2017 av Smash00 1
Smash00 Skrevet 3. januar 2017 Forfatter #4 Skrevet 3. januar 2017 1 minutt siden, Cascol skrev: Slik det står på pakken?🙂 Står ikke noe på pakken. Risen er kjøpt i Sverige.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #5 Skrevet 3. januar 2017 Spørs hvilken type ris det er, men det beste er som regel å følge anvisningen på pakken. Kok opp vann, hell i riktig mngde ris ift vann og la koke så lenge som den må(spørs på typen, hurtigris, basmatiris, jasminris, villris, osv). Finnes også enklere typer der du koker risen (2 porsjoner) i en lite pakke (boil-in-bag). Anonymkode: 74f0e...3bd 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #6 Skrevet 3. januar 2017 2 minutter siden, Smash00 skrev: Står ikke noe på pakken. Risen er kjøpt i Sverige. Google navnet på risen? Anonymkode: 92d06...2a4
happiest Skrevet 3. januar 2017 #7 Skrevet 3. januar 2017 Selv om det ser ut som lite ris når du tar det oppi gryten, så blir det mer når det er ferdig kok....Så ikke overdriv. Fyll opp med vann (bør dekke en del over risen). Tilsett en klype salt. Kok og kjenn på konsistensen innimellom for å kjenne om den er blitt myk - da er risen ferdig. Som regel koker ris seg ferdig på 5-10-15-20min alt etter som type ris. 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #8 Skrevet 3. januar 2017 Jeg er ikke norsk så tilbereder ris på en litt spesiell måte, men jeg pleier å koke risen i vann, deretter heller jeg ut alt vannet også heller jeg over glovarm olje/smeltet smør. Deretter lar rører jeg alt rundt og lar olja/smøret trekke godt inn i risen før jeg gjør det klart til servering. Hvor mye vann og olje/smør jeg bruker kommer an på hvor mye ris det er snakk om. Risen jeg vanligvis bruker kjøper jeg på en utenlandsk butikk. Men som sagt jeg er ikke norsk og mange av mine venner syns jeg lager ris på en spesiell måte, men de syns likevel risen er veldig god. Dette var kanskje ikke til stor hjelp, det beklager jeg hehe Anonymkode: 04c7a...8ad 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #9 Skrevet 3. januar 2017 Vask / skyll risen til vannet som renner gjennom er helt klart for å få ut sand og stivelse. La den eventuelt stå i vann i alt fra en stund til flere timer. Varm litt olje i gryta og " stek" risen til den blir blank. Tilsett litt salt og vann så d dekker ca en cm over. Legg på lokk, skru ned varmen og la stå i ca 10 min. Anonymkode: 9b7c6...33d
Gjest Catalina Culès Skrevet 3. januar 2017 #10 Skrevet 3. januar 2017 Altså 2 dl vann til 1 dl ris. Når vannet koker, så skrus platen ned litt og risen helles i. Rør rundt til det begynner å småboble. Sett så på ett tett lokk og la risen småkoke antall minutter etter anvisning på pakken.
Gjest Sugemerke Skrevet 3. januar 2017 #11 Skrevet 3. januar 2017 (endret) Skyll ris. Finn kasserolle tilpasset rismengde. Lite ris, liten kasserolle. Mye ris, stor kasserolle. Ris i kasserolle. Vann til et tommelledd over risen. Kok opp, demp plata og la trekke til vannet er borte og risen myk. Voila. Endret 3. januar 2017 av Sugemerke
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #12 Skrevet 4. januar 2017 12 timer siden, Sugemerke skrev: Skyll ris. Finn kasserolle tilpasset rismengde. Lite ris, liten kasserolle. Mye ris, stor kasserolle. Ris i kasserolle. Vann til et tommelledd over risen. Kok opp, demp plata og la trekke til vannet er borte og risen myk. Voila. Jeg støtter denne metoden, den blir stort sett alltid bra. Til Ts: IKKE RØR I RISEN! Da svir den seg. Anonymkode: 8e565...4e9 2
Smash00 Skrevet 4. januar 2017 Forfatter #13 Skrevet 4. januar 2017 (endret) Her er risen Endret 4. januar 2017 av Smash00
Smash00 Skrevet 4. januar 2017 Forfatter #14 Skrevet 4. januar 2017 Skal jeg bare helle oppi vann, hvor mye? Og skal jeg ikke ha oppi olje og? Hele den risen på bildet over skal spises.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #15 Skrevet 4. januar 2017 2 minutter siden, Smash00 skrev: Her er risen Det er vel "Boil in bag"-ris? Da skal det stå på kartongen den lå i. Anonymkode: 92d06...2a4
Smash00 Skrevet 4. januar 2017 Forfatter #16 Skrevet 4. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel "Boil in bag"-ris? Da skal det stå på kartongen den lå i. Anonymkode: 92d06...2a4 Nei. Står bare hva du kan servere risen med osv. Ikke noe spesifikt om hvordan den lages
dillyduzit Skrevet 4. januar 2017 #17 Skrevet 4. januar 2017 På 3.1.2017 den 14.38, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke norsk så tilbereder ris på en litt spesiell måte, men jeg pleier å koke risen i vann, deretter heller jeg ut alt vannet også heller jeg over glovarm olje/smeltet smør. Deretter lar rører jeg alt rundt og lar olja/smøret trekke godt inn i risen før jeg gjør det klart til servering. Hvor mye vann og olje/smør jeg bruker kommer an på hvor mye ris det er snakk om. Risen jeg vanligvis bruker kjøper jeg på en utenlandsk butikk. Men som sagt jeg er ikke norsk og mange av mine venner syns jeg lager ris på en spesiell måte, men de syns likevel risen er veldig god. Dette var kanskje ikke til stor hjelp, det beklager jeg hehe Anonymkode: 04c7a...8ad NAM! 8 minutter siden, Smash00 skrev: Her er risen Dette ser ut som grøtris/risottoris. Hvilken ris har du kjøpt? Er det såfall risottoris, så pleier jeg å steke dem med litt løk til jeg hører en poppelyd, da fyller jeg på med ca 4dl vann pr 2dl ris. Øker med ca 2dl og hiver oppi en liten buljong terning. 1
Smash00 Skrevet 4. januar 2017 Forfatter #18 Skrevet 4. januar 2017 Akkurat nå, dillyduzit skrev: NAM! Dette ser ut som grøtris/risottoris. Hvilken ris har du kjøpt? Er det såfall risottoris, så pleier jeg å steke dem med litt løk til jeg hører en poppelyd, da fyller jeg på med ca 4dl vann pr 2dl ris. Øker med ca 2dl og hiver oppi en liten buljong terning. Ja er risottoris.
dillyduzit Skrevet 4. januar 2017 #19 Skrevet 4. januar 2017 (endret) 4 minutter siden, Smash00 skrev: Ja er risottoris. Fres opp løk, hvitløk i en kjele/panne, ca 2dl (jeg pleier å ta ca 4dl for rester) la det steke til du hører en poppelyd, fyll på med vann ca 4dl - kok, blir det tynt med vann, etterfyller du. Risen er ferdig når du kan ta en på en kniv, og mose den mot en plate. Eventuelt kan du smake på et av kornene, kjenner du kjernen enda, men begynner å bli myk, gi det ca 5 minutter til. Jeg pleier å lage risotto slik; 1 løk, 2 hvitløksfedd, 4dl risotto, 8dl vann, 1 buljong, 1/2 brokkoli i terninger, 2dl erter. Løk stekes først, tilsett risen og la den poppe i noen minutter (pass på, det kan brenne seg), hell oppi ca 4dl vann og tilsett buljong. Ved slutten av steke/koketiden tilsetter du grønnsaker som du smaker godt. Topp eventuelt med parmesan. Og du, bare sånn for sikkerhetens skyld; risen skal ikke kokes i pose. Endret 4. januar 2017 av dillyduzit 1
Smash00 Skrevet 4. januar 2017 Forfatter #20 Skrevet 4. januar 2017 2 minutter siden, dillyduzit skrev: Fres opp løk, hvitløk i en kjele/panne, ca 2dl (jeg pleier å ta ca 4dl for rester) la det steke til du hører en poppelyd, fyll på med vann ca 4dl - kok, blir det tynt med vann, etterfyller du. Risen er ferdig når du kan ta en på en kniv, og mose den mot en plate. Eventuelt kan du smake på et av kornene, kjenner du kjernen enda, men begynner å bli myk, gi det ca 5 minutter til. Jeg pleier å lage risotto slik; 1 løk, 2 hvitløksfedd, 4dl risotto, 8dl vann, 1 buljong, 1/2 brokkoli i terninger, 2dl erter. Løk stekes først, tilsett risen og la den poppe i noen minutter (pass på, det kan brenne seg), hell oppi ca 4dl vann og tilsett buljong. Ved slutten av steke/koketiden tilsetter du grønnsaker som du smaker godt. Topp eventuelt med parmesan. Og du, bare sånn for sikkerhetens skyld; risen skal ikke kokes i pose. Det der er for stress. Kan jeg ikke gjøre sånn her. Koke opp vann, og vente til vannet koker. Så heller jeg opp i risen sammen med det kokne vannet og rører rundt risen i ca 10 min?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå