AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #1 Skrevet 3. januar 2017 Ble enige for flere måneder siden. Har booket lokaler, fotograf osv. Jeg også betalt depositum for dette. Nå sier han at kjæresten har mistet jobben og han mest sannsynlig ikke har mulighet til å betale det han skal, da de skal leve på hans lønn fremover. Hva gjør jeg? Jeg har ikke mulighet til å betale hans del Vi har tenkt at selskap/fotograf/dress kommer på ca 15-16.000kr. Anonymkode: a40a8...f9c
Gjest chisandra Skrevet 3. januar 2017 #2 Skrevet 3. januar 2017 Da bør du vel avbestille eller nedgradere noe av det som var planlagt? Og prøve å få overtalt han til å bidra noe, om enn mindre enn det som var meningen.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #3 Skrevet 3. januar 2017 Fotograf og lokale er jo betalt depositum til, så da vil jeg jo tape de pengene. Spurte han for 5 år siden om vi skulle sette av 300kr i mnd hver, slik at vi ikke kom i denne situasjonen. Det ville han ikke. Hvor ligger grensen for særtilskudd? Kan jeg få noe igjen der? Tenker også at han må vurdere om han må invitere alle? Feks at unge tanter/onkler ikke kan ha med følge? At personer min sønn ikke har store kontakten med må vike? Anonymkode: a40a8...f9c 3
ajarRun Skrevet 3. januar 2017 #4 Skrevet 3. januar 2017 Det er jo bare snakk om 8000 kroner. Jeg ville ikke startet noe stort drama og rasert konfirmasjonen på grunn av en slik sum. Bare krev inn pengene etterpå, dere har en avtale. Forklar at dersom dere må endre planene må han betale depositumene. 14
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #5 Skrevet 3. januar 2017 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Det er jo bare snakk om 8000 kroner. Jeg ville ikke startet noe stort drama og rasert konfirmasjonen på grunn av en slik sum. Bare krev inn pengene etterpå, dere har en avtale. Forklar at dersom dere må endre planene må han betale depositumene. 8000kr er faktisk endel penger hvis man ikke har så mye fra før. Hvorfor skal ts ta hele støyten økonomisk? Her bør far bare stille opp å betale det han har vært med på å avtale. Hadde vært noe annet hvis ts hadde bestemt alt uten at far var med på planlegginga av hvilke utgifter som de skal bruke på konfirmasjonen til ungen. Som du sier så er det "bare" 8000kr, så da bør det ikke være et problem for far å spytte i de pengene heller. Far får ta opp et lån. Gjestelista fra far sin side bør også skrenkes inn hvis han ikke kan betale for sin familie. Plukk bort de som barnet ikke har kontakt med og nesten ikke aner hvem er. Anonymkode: 7d8d4...51c 23
vintage Skrevet 3. januar 2017 #6 Skrevet 3. januar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fotograf og lokale er jo betalt depositum til, så da vil jeg jo tape de pengene. Spurte han for 5 år siden om vi skulle sette av 300kr i mnd hver, slik at vi ikke kom i denne situasjonen. Det ville han ikke. Hvor ligger grensen for særtilskudd? Kan jeg få noe igjen der? Tenker også at han må vurdere om han må invitere alle? Feks at unge tanter/onkler ikke kan ha med følge? At personer min sønn ikke har store kontakten med må vike? Anonymkode: a40a8...f9c Hvis han ikke kan være med å bidra, må det vel også være naturlig for han at gjesteliste skrumpes inn. Mener han at han ikke kan bidra med en eneste krone? 11
ajarRun Skrevet 3. januar 2017 #7 Skrevet 3. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 8000kr er faktisk endel penger hvis man ikke har så mye fra før. Hvorfor skal ts ta hele støyten økonomisk? Her bør far bare stille opp å betale det han har vært med på å avtale. Hadde vært noe annet hvis ts hadde bestemt alt uten at far var med på planlegginga av hvilke utgifter som de skal bruke på konfirmasjonen til ungen. Som du sier så er det "bare" 8000kr, så da bør det ikke være et problem for far å spytte i de pengene heller. Far får ta opp et lån. Gjestelista fra far sin side bør også skrenkes inn hvis han ikke kan betale for sin familie. Plukk bort de som barnet ikke har kontakt med og nesten ikke aner hvem er. Anonymkode: 7d8d4...51c Jeg sa ikke at hun skulle lide økonomisk, jeg sa hun skulle ta krangelen om pengene etterpå. Hvis han har avtalt å betale halvparten kan han ikke uten videre trekke seg, og han må iallefall betale depositumene for tjenestene som ikke blir brukt. Å drive på å ekskludere hans familie selektivt kan fort være en slik ting som ødelegger forholdet til barnet. Det virker helt idiotisk å risikere det på grunn av småpenger. Men hele problemet illustrerer hvorfor man bør skrive en avtale (kontrakt) med budsjett før slike situasjoner. Da har man avklart begge partene sine plikter, man tvinges til å diskutere ting, og hvis man senere blir uenig har man skrevet ned hva man ble enig om. Kontrakter burde brukes betraktelig oftere enn det de gjøres i dag. Det er ikke vanskelig å formulere en avtale. Det er heller ingen formelle krav, så du kan skrive den som den vil. Bare husk at det som er tvetydig vil ofte gå i favør av den som ikke formulerte avtalen. 9
Gjest Rose11 Skrevet 3. januar 2017 #8 Skrevet 3. januar 2017 29 minutter siden, amativeReflection skrev: Det er jo bare snakk om 8000 kroner. Jeg ville ikke startet noe stort drama og rasert konfirmasjonen på grunn av en slik sum. Bare krev inn pengene etterpå, dere har en avtale. Forklar at dersom dere må endre planene må han betale depositumene. Bare 8000kr?
Calleia Skrevet 3. januar 2017 #9 Skrevet 3. januar 2017 Har han/du mulighet for å spørre om å låne disse pengene av foreldre el? Så betale tilbake når økonomien har stabilisert seg for han/deg?
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #10 Skrevet 3. januar 2017 34 minutter siden, amativeReflection skrev: Det er jo bare snakk om 8000 kroner. Jeg ville ikke startet noe stort drama og rasert konfirmasjonen på grunn av en slik sum. Bare krev inn pengene etterpå, dere har en avtale. Forklar at dersom dere må endre planene må han betale depositumene. Signerer denne. Skriv en kontrakt med nedbetalingsplan og legg ut for ham i mellomtiden. Dersom hele økonomien raser av 8000 kroner i uforutsette utgifter så burde man vel uansett ikke koste på seg unødvendigheter som profesjonell fotograf og dyr dress. Hva gjør du om vaskemaskinen ryker TS, eller om det plutselig kommer en uventet bilregning på 10 000 kroner? Man lever farlig om man som familie ikke har en real sikkerhetsbuffer. Bare få dette nedfelt skriftlig med en nedbetalingsplan. Anonymkode: b8cdc...0de 13
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #11 Skrevet 3. januar 2017 Om dere i fellesskap har satt opp budsjett og gjesteliste bør han betale sin del som avtalt. Alternativt må dere krympe inn på budsjettet så langt det lar seg gjøre, uansett så har dere en konfirmasjon i vente, og han må være med på å betale. Hadde forsøkt å fått til en dialog med hvordan dere skal spare inn, og med lovnad om hva han betaler. Anonymkode: f971a...676 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #12 Skrevet 3. januar 2017 Mange fedre som sier " ja" til konfirmasjonsdeling. De vil jo ikke fremstå som en som ikke har råd. Vet jo flere som betaler masse bidrag, som har måttet flyttet osv pga konfirmasjon. Hvorfor inviterte dere folk som barnet ikke har kontakt med,når du i neste setning er villig til å kutte de ut?. Og hvorfor begynte ikke du selv å spare for 5 år siden? Nå har hans samboer mistet jobben. Det betyr mye ned i inntekt. Som ledig selv,vet jeg hva det betyr. Du kan ikke true penger ut av folk. Du kan ta det via nav. Ikke sikkert du får halve summen der heller. Han kan bli trekt ekstra pga konfirmasjon. Da i "avdrag". Jeg var i samme situasjon. Far hadde ikke råd. Ny fam osv. Jeg fikk via nav, men kun 30 % av hva det kostet. Ble betalt i avdrag. Vet ikke reglene i dag. Kunne ikke tenke meg å skvise ut noen av hans familie. Jeg måtte ta opp lån,for å klare det. Resten hadde jeg spart til. Anonymkode: 372e6...db1 6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #13 Skrevet 3. januar 2017 At fars dame har mistet jobben er ikke ditt problem. Er det ikke sånn at far er nødt til å være med å spleise på utgiftene? Innen rimelighetens grenser altså (ikke lokale og mat til 50k, men "billigste" alternativ) mener å ha lest noe om dette før. Trodde dette var en av utgiftene fedre eller mødre kan bli pålagt å betale. Hadde iallefall hørt med NAV om dette. Anonymkode: a03d9...642 7
LittleBabyBlue Skrevet 3. januar 2017 #14 Skrevet 3. januar 2017 Tenker det er litt situasjonsavhengig. Er dette vanlig oppførsel for pappaen? Er han uansvarlig, han og sambo klarer ikke å holde på en jobb og de har dårlig økonomisk styring så hadde jeg blitt forbanna og gått nav-veien. Er dette noe som aldri har skjedd før eller skjedd sjelden så er det unntakstilstand og jeg ville ikke lagt stein til byrden ved å gjøre økonomien deres dårligere, så her må det kuttes på kostnadene. Første er å forklare situasjonen for konfirmanten. Ikke legg skjul på noe, han har godt av å vite at ikke alle har god økonomi og at det alltid lønner seg å spare. Så må man se på hva som kan kuttes. Kan dressen lånes (han vokser kjapt ut av den uansett)? Kan gjestelista kuttes ned på, og isåfall selskapet holdes hjemme? Tenker da at det kan kuttes på begge hold hvis det er perifere gjester. Kan maten lages billigere (eksens sambo er jo arbeidsledig og burde kunne bidra med tid iallfall)? Kan bordpynten lånes? Det er kjipt å miste depositum, men hvis sluttsummen blir mye mer må man nesten bare se på hva man har råd til. 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #15 Skrevet 3. januar 2017 Økonomien min raser ikke, men skal ut med ganske mye mer enn han i gave. Har ikke lyst å ta av det budsjettet for å dekke opp for far. Har spart i mange år for å kunne gi han denne gaven. Anonymkode: a40a8...f9c 1
Gjest O.G. Skrevet 3. januar 2017 #16 Skrevet 3. januar 2017 At samboeren til faren er arbeidsledig er ikke Ts sitt problem.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #17 Skrevet 3. januar 2017 Akkurat nå, O.G. skrev: At samboeren til faren er arbeidsledig er ikke Ts sitt problem. Nei, men det er hans. Og har han ikke råd, så får ikke TS gjort noe med det. Anonymkode: 3a5c1...b9d 12
Gjest O.G. Skrevet 3. januar 2017 #18 Skrevet 3. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, men det er hans. Og har han ikke råd, så får ikke TS gjort noe med det. Anonymkode: 3a5c1...b9d Vel, men ungen er der uansett og ungen skal ha sitt uansett om denne samboeren har mistet jobben, faren kunne ha spart opp til konfirmasjonen og andre mindre uforutsette utgifter. Jeg gidder virkelig ikke å unnskylde en voksen fyr som ikke tar høyden for slike situasjoner.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #19 Skrevet 3. januar 2017 Akkurat nå, O.G. skrev: Vel, men ungen er der uansett og ungen skal ha sitt uansett om denne samboeren har mistet jobben, faren kunne ha spart opp til konfirmasjonen og andre mindre uforutsette utgifter. Jeg gidder virkelig ikke å unnskylde en voksen fyr som ikke tar høyden for slike situasjoner. Ja, han kunne det. Men det har han altså ikke gjort. Anonymkode: 3a5c1...b9d 5
Sariou Skrevet 3. januar 2017 #20 Skrevet 3. januar 2017 Finnes ikke pengene, så finnes ikke pengene. Sånn er livet. Det ville jo vært samme dersom dere bodde sammen og en av dere mistet jobben. Å skulle sette far i gjeld for å arrangere konfirmasjon, synes jeg er lavmål. 19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå