Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, litt om meg selv først og fremst. 
Jeg har startet som lærling for et lite år siden, og jeg har siden da gjort jobben min godt å stått på for å vise at dette er noe jeg brenner for. 
Men for 4mnd siden fikk vi en ny ansatt her på jobb, ikke noe problemer med ny ansatte, bare at denne personen startet i 40% stilling, der han var sykemeldt 60%. (i hovedsak skulle han inn 100%) 
Dette førte til at jeg måtte gjøre mye av hannes oppgaver, noe som førte til en del overtidsarbeid for meg i hele desember, der jeg jobbet 6-16. Men siden jeg elsker jobben min så har dette ikke noe betydning for meg.. 

Viktig info: Jeg skulle ha 3dager ferie i november da vi skulle reise på guttertur, men med tanke på han kunne jeg ikke ta ferie da. 

Jeg sa også til han at han kunne ta fri i romjulen, med tanke på at han har barn. Så han tok seg fri til dag. (fortsatt sykemeldt, 70% i jobb) 
Så snakket jeg med sjefen min i går, da jeg er ganske så utslitt etter desember.. Jeg spurte om jeg kunne få 2 dager fri denne uken, men pga han så fikk jeg bare en dag på slutten av uken.. 
Jeg kjenner jeg blir lei meg at jeg som har stilt opp så mye for han, og når jeg først spør om 2 dager så får jeg så vidt en dag.. 
Vet at så lenge han er sykemeldt så vil det være null sjanse for meg å få noe ferie over lengre tid.. 

Er det noe jeg kan gjøre i denne saken? eller burde jeg bare holde kjeften min å jobbe?

Anonymkode: a7c30...a0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan sympatisere med deg. Men det er desverre sant at i arbeidslivet er det ingen som takker deg for at du sliter deg ut :\

Skjønner godt at du er lei deg, men du får ta det til etteretning til en annen gang. Det er forskjell fra arbeidsplass til arbeidsplass, men det er desverre ganske vanlig at det ikke tas så mye hensyn.

Det er vel ikke helt rett at du som er lærling skal dekke inn for en som er sykemeldt heller ?

Skrevet

Mange år i arbeidslivet har lært meg at du får ingenting ekstra ved å stille opp ekstra så fremt det ikke er avtalt på forhånd. Får du overtid? Er det avtalt med arbeidsgiver at du skal jobbe ekstra fordi kollegaen ikke går 100%? Får du overført feriedager fra i fjor? 

Ferie kan ikke du styre helt selv, det er spesifikke avtaler og lover og regler på det. I min kommunale jobb så har vi plikt og rett på tre uker sammenhengende fri mellom juni og september. Litt om ferieloven

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, litt om meg selv først og fremst. 
Jeg har startet som lærling for et lite år siden, og jeg har siden da gjort jobben min godt å stått på for å vise at dette er noe jeg brenner for. 
Men for 4mnd siden fikk vi en ny ansatt her på jobb, ikke noe problemer med ny ansatte, bare at denne personen startet i 40% stilling, der han var sykemeldt 60%. (i hovedsak skulle han inn 100%) 
Dette førte til at jeg måtte gjøre mye av hannes oppgaver, noe som førte til en del overtidsarbeid for meg i hele desember, der jeg jobbet 6-16. Men siden jeg elsker jobben min så har dette ikke noe betydning for meg.. 

Viktig info: Jeg skulle ha 3dager ferie i november da vi skulle reise på guttertur, men med tanke på han kunne jeg ikke ta ferie da. 

Jeg sa også til han at han kunne ta fri i romjulen, med tanke på at han har barn. Så han tok seg fri til dag. (fortsatt sykemeldt, 70% i jobb) 
Så snakket jeg med sjefen min i går, da jeg er ganske så utslitt etter desember.. Jeg spurte om jeg kunne få 2 dager fri denne uken, men pga han så fikk jeg bare en dag på slutten av uken.. 
Jeg kjenner jeg blir lei meg at jeg som har stilt opp så mye for han, og når jeg først spør om 2 dager så får jeg så vidt en dag.. 
Vet at så lenge han er sykemeldt så vil det være null sjanse for meg å få noe ferie over lengre tid.. 

Er det noe jeg kan gjøre i denne saken? eller burde jeg bare holde kjeften min å jobbe?

Dette tror jeg skulle gå ann å ta med arbeidslederen. 

Skrevet

Nå så jeg at du allerede hadde gjort det. Kan hende Arbeidstilsynet.no har et svar de kan gi deg om du skriver til de. 

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk hvilke regler bedriften har når det gjelder fri/ferie. Som regel må man melde fra om at man ønsker fri et visst antall uker i forveien hvis det ikke er noe akutt (begravelse e.l). 

Anonymkode: 32f30...24a

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Honnikorn skrev:

Mange år i arbeidslivet har lært meg at du får ingenting ekstra ved å stille opp ekstra så fremt det ikke er avtalt på forhånd. Får du overtid? Er det avtalt med arbeidsgiver at du skal jobbe ekstra fordi kollegaen ikke går 100%? Får du overført feriedager fra i fjor? 

Ferie kan ikke du styre helt selv, det er spesifikke avtaler og lover og regler på det. I min kommunale jobb så har vi plikt og rett på tre uker sammenhengende fri mellom juni og september. Litt om ferieloven

ts her: 

Ja det var avtalt at jeg skulle jobbe overtid :)
Får ikke overført noen feriedager fra i fjor nei.. 
Vet at jeg ikke kan styre ferien helt selv, og det har jeg heller ingenting i  mot. Men når jeg har jobbet så mye som jeg har gjort, og spurt om å få 2 dager, da han som startet i en 100% stilling og sykemeldt. Er det da rett at han skal få hele romjulen fri og frem til i dag? så jeg som har jobbet her snart et år, og sa bort ferien min i november sitter igjen med en dag ferie på januar.. nesten så jeg ikke orker å ta ferie da 1 dag ikke er så all verdens.. 
ja 3uker ferie tar jeg ut i sommer. 

Skrevet

Du har krav på 4 uker og 1 dag ferie, hvis du ikke har fått avvikle det så har du krav på å få overført all lovbestemt ferie til neste år. Det er ikke lov å betale ut denne ferien i lønn såfremt du ikke slutter i jobben. Arbeidstilsynet om ferie 

Og så spørs det da, om den andre arbeidstageren hadde noe ferie til gode ( om han har opptjent ferie etter ansettelsen) sykmeldingen har ikke noe å si siden han ikke var 100% sykmeldt, han får ikke igjen tapt ferie i sykmeldingsperioden når han ikke er 100% borte. 

Så, om det er rett eller ikke.. du har krav til å få overført ferie, det er din rett. Ferie skal avvikles. Om det er lurt å være "snill" og stå på ekstra uten å avklare hva du får igjen for det. Vel, nei... 

Mulig akkurat denne situasjonen er en tapt sak (ville sett på det med overføring av feriedager, spør tillitsvalgte på jobben) men neste gang så få en avtale på ting på forhånd, gjerne på papir. Hvis arbeidsgiveren min ikke gir litt tilbake i slike situasjoner så slutter jeg å være fleksibel selv, jeg gidder ikke jobbe ekstra uten å føle at jeg blir kompensert for ulempen det medfører. Og jeg står hardt på de rettigheter jeg har som ansatt. Ingen gir deg en gullmedalje for ekstra innsats, stort sett får du bare dårlig helse og blir utslitt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...