Gå til innhold

Svigermor behandler meg bedre enn datteren

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En annerledes svigermorstråd.. svigermor er hyggeligere mot meg enn mot sin egen datter. I følge min mann fordi hun er der uansett. 

Datteren deres får stadig kommentarer på valg hun gjør i barneoppdragelse og til tider blir hun litt oversett. Ting hun sier blir ikke fulgt opp, det henger i luften med et lite jaha, før tema skiftes. 

Når vi alle er der og hjelper til får hun ikke takk for det hun gjør, men det får jeg.

Syns dette er rart. Glad de biter i seg negative kommentarer de måtte ha om vår barneoppdragelse, men deres egen datter gjør feil hvis hun gjør noe og feil hvis hun ikke gjør det. 

Syns synd på henne. Ikke sikkert hun ser dette selv så jeg er litt redd for å ta det opp. Ville dere sagt noe? 

Anonymkode: 11513...14b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke sagt noe direkte i det hele tatt. Ville prøvd å ordne det indirekte, med å inkludere svigerdatter når hun faller utenfor/blir oversett. 

Anonymkode: fb552...e3b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annerledes svigermorstråd.. svigermor er hyggeligere mot meg enn mot sin egen datter. I følge min mann fordi hun er der uansett. 

Datteren deres får stadig kommentarer på valg hun gjør i barneoppdragelse og til tider blir hun litt oversett. Ting hun sier blir ikke fulgt opp, det henger i luften med et lite jaha, før tema skiftes. 

Når vi alle er der og hjelper til får hun ikke takk for det hun gjør, men det får jeg.

Syns dette er rart. Glad de biter i seg negative kommentarer de måtte ha om vår barneoppdragelse, men deres egen datter gjør feil hvis hun gjør noe og feil hvis hun ikke gjør det. 

Syns synd på henne. Ikke sikkert hun ser dette selv så jeg er litt redd for å ta det opp. Ville dere sagt noe? 

Vet ikke hvor lenge du har vært svigerdatter men kan se for meg at en dame som prater sånn om egen datter også baksnakker deg. At hun takker deg tydelig kan være litt falskhet for å være på din godside. Det kan også være at hennes samne ansikt bare ikke har nådd deg ennå, men at det er slik du vil bli behandlet etter litt tid.

Har selv opplevd å få verdens hyggeligste svigermor som behandlet meg mye bedre enn den andre svigerdatteren. Bare det at hun baksnakker meg like mye som hun andre, kun hyggelig face2face. Så det viste seg å ikke være verdens hyggeligste, men mer falsk. 

Anonymkode: 21e1e...bb9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva skulle du si om dette? 

Du har vel lite å gjøre med hvordan foreldrene hennes er mot henne? De blander seg ikke inn i din barneoppdragelse. Da burde heller ikke du blande deg inn i forholdet mellom de. Mener nå jeg. 

Anonymkode: 06dc3...7ef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sånn mor. Hun tar meg for gitt, nesten som om jeg ikke er en person, men en eiendel, eller kanskje som en forlengelse avhenne selv. Hvis jeg gjør noe hun mener er feil, tar hun det som en personlig fornærmelse, uansett om det er noe som har noe med henne å gjøre eller ikke, så er det noe jeg gjør mot henne. Hun er verst når vi er alene (så det sørger jeg for at vi veldig skjeldent er), men kommer også med en del stikk når jeg, brødrene mine og våre partnere er samlet. Når det er utenforstående til stede, eller fjernere familie, holder hun seg i skinnet. Dermed ser omverden henne som søt og snill. De eneste som har muligheten til å observere en liten del av hvordan hun behandler meg er brødrene og svigerinnene mine. Jeg hadde satt stor pris på om noen av dem satt henne på plass! Jeg har prøvd å ta dette opp med min mor selv,men kommer ingen vei, og har derfor heller begrenset kontakten.Den eneste grunnen til at jeg fortsatt har noe kontakt er at det vil vanskeliggjøre kontakt med øvrig familie om jeg bryter helt. Hadde noen av de andre tydelig tatt mitt parti hadde det vært lettere å stå i det, fordi det alltid hjelper med støtte. Det kan også hende at mamma da hadde gitt seg litt, hun opprettholder jo fasaden når det er utenforstående tilstede, så kanhende hun hadde gjoprt det for de nærmeste også, hvis hun visste at de reagerte.

Per i dag har jeg ingen barn. Når jeg eventuelt blir gravid kommer jeg til å sette meg ned med min mor og prøve en gang til å snakke om dette. Da kommer jeg til å gi klar beskjed om at enten må hun begynne å behandle meg bedre,eller så kommer hun ikke til å få se hverken meg eller barnebarnet. En ting er at jeg kan tåle dette for min egen del, fordi det gir meg bedre omgang med øvrig familie, men mine barn skal ikke oppleve en bestemor som behandler moren deres på den måten. Uansett hva som skjer kommer hun aldri til å få sitte barnevakt.

Anonymkode: c49db...f34

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvor lenge har dere kjent hverandre? 

Anonymkode: f2173...e5a

AnonymBruker
Skrevet

Snart fire år. TS

Skrevet

Hun er nok redd for å fornærme deg! Med sin egen datter tør hun å være åpen og direkte, sikkert altfor åpen når jeg leser det du skriver, men hun er så livredd for å bli den slemme svigermoren at hun tør ikke si et kritisk ord til deg! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som du selv skrev at datteren alltid kommer til å være der, men om hun behandler deg likt så vil kanskje ikke din mann slltid være der? 

Anonymkode: 21e1e...bb9

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville dere sagt noe? 

Ville ikke tatt det opp som noen kritikk eller satt noe fokus på det.

Men ville vist mye takknemlighet og godhet for datteren, og påpekt og rost datteren gjerne når moren hørte på. Tror også jeg hadde snakket veldig fint om datteren til moren, og sagt at hun hadde en fantastisk datter. Det liker alltid en mor å høre. Kanskje moren får noe å tenke på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn kan svigermor og være.. Merker det spesielt godt med min samboer og hennes svigersønn. Han kommer alltid dårlig ut, mens svigersønnen blir hauset opp helt fantastisk. Jeg tror det er fordi at de vil vise seg frem, mens med sin egen sønn er det liksom ikke så farlig. For eksempel så pusset de opp kjøkkenet fordi at han skulle komme på besøk (de bor 4t unna og bor der når de er der), og har kjøpt samme bil som de.. Jada..

Samtidig merker jeg dette er omvendt når det gjelder meg og datteren deres. Alt jeg gjør med egne barn er helt fantastisk, og jeg er så flink til  å oppdra de, mens hun gjør så mye rart og kan ikke noe (For eksempel rutiner, men saken er at vi har totalt forskjellige barn og er forskjellige selv, jeg er rutinemenneske delux, mens hun er mer avslappet.. )

Vet ikke omd u bør si  noe, jeg har valgt å ikke si noe... Enda.. 

Anonymkode: af899...db3

Skrevet

Det handler vel om høfflighet. Man er ofte ærligere mot folk man kjenner bedre enn 'fremmede'. Nå er du jo ikke fremmed etter 4 år, men din svigermor kjenner uansett svigersøster bedre enn deg. Høres kanskje ikke ut som svigermor er noe koselig dame når hun tar opp slike ting i plenum, men det er en annen diskusjon.

Er litt likens hjemme hos mor og far også, selv om jeg ikke tenker noe mer om det. Min mor forventer mye mer av meg enn min svigersøster (kjæreste til min bror) og innvender mot meg mye fortere enn mot henne. Jeg tenker dette er helt normalt.. 

AnonymBruker
Skrevet

Uff så vanskelig for dere begge. Kan være hun ikke tar tungt på det, at hun har hyggelige timer med sin mor når du ikke er der, man kan jo ikke være blide mot hverandre hele tiden om man omgås hele tiden. Men det er leit å føle at sin egen mor heller ville hatt deg som datter på en måte så jeg syns du ihvertfall skal inkludere henne mer og kanskje ignorere svigermor mer om hun prøver å stjele fokuset ditt vekk fra henne. Og om det er skikkelig ille så snakk privat med henne å si at du syns mora hennes virker som ei kjerring som er falsk mot deg og urespektabel mot familien sin. 

Anonymkode: de39a...db2

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en vaskeekte psykopat denne svigermora og hun har hele familien i sitt nett. Direkte konfrontasjoner kommer det ingenting godt ut av. Du kan jo følge opp tråden når de ignorerer dattera og rose henne så svigermor hører det.  Observer hvirsan hun reagerer . Antagelig blir du behandlet likedan når svigermor er blitt varm i trøya. 

Anonymkode: 0abd3...038

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...