AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #1 Skrevet 3. januar 2017 Godt å se at det nå stilles strengere og strengere krav til latsabbene som ikke orker å jobbe. Godt å få det bekreftet at det nytter også! http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nav/trygve-26-maatte-jobbe-for-sosialstoenaden-det-ga-resultater/a/23884691/ Anonymkode: b4f23...a78
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #2 Skrevet 3. januar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Godt å se at det nå stilles strengere og strengere krav til latsabbene som ikke orker å jobbe. Godt å få det bekreftet at det nytter også! http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nav/trygve-26-maatte-jobbe-for-sosialstoenaden-det-ga-resultater/a/23884691/ Anonymkode: b4f23...a78 Manglende sammenheng mellom artikkelen og det du skriver. Du vet mange er ufrivillig arbeidsløse i disse dager?? Holdningene til folk er ufattelig! er også selvsagt mange late og alt i alt syns jeg dette er bra for at de skal ha en hver dag osv. Anonymkode: 7ed94...cc0 10
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #3 Skrevet 3. januar 2017 Slike tiltak fungerer ikke på "latsabbene som ikke orker å jobbe". Slike tiltak fungerer på mennesker som har mistet jobben og/eller ikke får seg jobb, men som har en arbeidsvilje i bunn, slik som vedkommende som blir omtalt i artikkelen. Anonymkode: 4de65...1a2 13
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #4 Skrevet 3. januar 2017 Fin tanke, men håpløs løsning. Så da kan jo kommunene droppe å ansette noen nye renholdere, søppelplukkere etc. og heller bruke gratis arbeidskraft betalt av sosialpenger. Flott samfunn vi får etterhvert. Håper du selv mister jobben TS, og får kjenne på disse tingene på kroppen. Anonymkode: b9c08...1fd 13
boblevann Skrevet 3. januar 2017 #5 Skrevet 3. januar 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fin tanke, men håpløs løsning. Så da kan jo kommunene droppe å ansette noen nye renholdere, søppelplukkere etc. og heller bruke gratis arbeidskraft betalt av sosialpenger. Flott samfunn vi får etterhvert. Håper du selv mister jobben TS, og får kjenne på disse tingene på kroppen. Anonymkode: b9c08...1fd Enig i at dette er et problem. Vet om flere bedrifter som ikke ansetter folk - bare lever på folk i utplassering fra NAV. Da slår det feil ut og minsker antall arbeidsplasser... Ellers er jeg helt enig med TS i at konseptet og poenget er fantastisk! Man skal ikke kunne sitte på rævva og få penger i fanget. Endret 3. januar 2017 av boblevann 5
ajarRun Skrevet 3. januar 2017 #6 Skrevet 3. januar 2017 Helt idiotisk å bruke MER penger på at de skal gjøre meningsløse ting. NAV tiltak er jo som å be noen grave opp hull og fylle dem opp igjen. Her på forumet har jeg lest om personer som går jobbsøkerkurs FEM ganger. Hva faen? Vet dere hva et sånt meningsløst kurs koster? I tillegg hjelper det jo ingen ut i jobb. Vi burde lagt ned NAV og innført folkelønn. Da ville alle fått incentiver til å finne seg selv jobb. Nå taper jo de fleste sosialklienter og personer på AAP på å jobbe, det er jo litt teit. 9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #7 Skrevet 3. januar 2017 Kan noen forklare for meg hva som skjer om ingen ønsker å ansette deg, basert på interne rykter? Bor på en liten plass, og jobbet på et sted før hvor det var mange kranglevorne kvinner. Disse ser ut til å kjenne de aller fleste både der vi bor og i byen, og disse skal raskt ha havnet i jobber etter at den gamle arbeidsplassen ble lagt ned. Er bare jeg som står igjen nå, og hører stort sett aldri fra de jobbene jeg søker på. Altså, jeg står på og søker. Men motarbeides. Hvilke rettigheter har en da når dagpengene tar slutt? Skal en bli straffet for at ingen ønsker å ansette deg? Håper jeg får et tiltak om jeg er så heldig å få gå på sosialpenger For da føler jeg at jeg i det minste har en jobb. Anonymkode: ee76c...1c3 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #8 Skrevet 3. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan noen forklare for meg hva som skjer om ingen ønsker å ansette deg, basert på interne rykter? Bor på en liten plass, og jobbet på et sted før hvor det var mange kranglevorne kvinner. Disse ser ut til å kjenne de aller fleste både der vi bor og i byen, og disse skal raskt ha havnet i jobber etter at den gamle arbeidsplassen ble lagt ned. Er bare jeg som står igjen nå, og hører stort sett aldri fra de jobbene jeg søker på. Altså, jeg står på og søker. Men motarbeides. Hvilke rettigheter har en da når dagpengene tar slutt? Skal en bli straffet for at ingen ønsker å ansette deg? Håper jeg får et tiltak om jeg er så heldig å få gå på sosialpenger For da føler jeg at jeg i det minste har en jobb. Anonymkode: ee76c...1c3 Flytt et sted ingen kjenner deg Anonymkode: d7558...5e0 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #9 Skrevet 3. januar 2017 1 time siden, boblevann skrev: Enig i at dette er et problem. Vet om flere bedrifter som ikke ansetter folk - bare lever på folk i utplassering fra NAV. Da slår det feil ut og minsker antall arbeidsplasser... Ellers er jeg helt enig med TS i at konseptet og poenget er fantastisk! Man skal ikke kunne sitte på rævva og få penger i fanget. Nettopp, men da kan ikke løsningen være et "tiltak" som egentlig er en kamuflert arbeidsplass. Ting som å rydde søppel, andre enkle administrative ting, vaske, enkel ekspedisjon etc. er ikke et "tiltak" men en jobb, selv om den kanskje i seg selv ikke er så vanskelig å utføre. Tiltak er ting som å skape kontakt med arbeidsgivere, være på kurs, intervjutrening etc. Ikke å være gratis arbeidstaker for en bedrift eller kommunen som spekulerer rått i dette. Anonymkode: b9c08...1fd 6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #10 Skrevet 3. januar 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flytt et sted ingen kjenner deg Anonymkode: d7558...5e0 Har hus og et barn som går i barnehage lokalt, og en mann som jobber på to steder der vi bor. Å flytte alle mann betyr ingen penger. Anonymkode: ee76c...1c3 1
Angelheart2 Skrevet 3. januar 2017 #11 Skrevet 3. januar 2017 I min kommune har vi i lang tid hatt aktivitetsplikt for sosialmottagere og det har fungert kjempefint. Vi har det i samarbeid med en tiltaksbedrift (Skjermet bedrift) og de som er på aktivitetsplikt utfører ingen ordinær jobb som går på bekostning av andre. det er heller ikke slik at de har full jobb og dermed er en gratis ressurs for bedriften. De har plikt til å møte opp hver dag eller et antall dager i uken. De skal være jobbsøkere (finne jobber på nett, for eksempel), jobbe med CV og søknader i tillegg til forefallende arbeid og oppgaver som varierer. Det kan en dag være å vaske bilene som hjemmetjenesten benytter, en dag kan de være med på matutkjøring til eldre, en dag kan de være med vaktmester i kommunen og rydde søppel. Oppgaver som er nyttige, men som i utgangspunktet ikke er en egen jobb. I min kommune har denne aktivitetsplikten ført til færre sosialhjelpsmottagere og i tillegg har det hjulpet flere av gjengangerne ut i jobb. Mange som ikke har en jobb å gå til mangler aktivitet i hverdagen og ender ofte med å snu døgnet, isolere seg eller havne utpå rus. Ved å ha litt faste rammer i hverdagen så er det mange som får livet tilbake i en slags rutine og på den måten klarer å komme seg ut i ordinær jobb. Selvsagt blir ikke de som er for syke satt på aktivitetsplikt og det er heller ikke slik at disse på aktivitetsplikt utfører en slik jobb at de burde hatt ordinær lønn, men det er en hjelp til å kunne komme seg opp om morgenen og rett og slett "virke" litt. 6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #12 Skrevet 3. januar 2017 26 minutter siden, Angelheart2 skrev: I min kommune har vi i lang tid hatt aktivitetsplikt for sosialmottagere og det har fungert kjempefint. Vi har det i samarbeid med en tiltaksbedrift (Skjermet bedrift) og de som er på aktivitetsplikt utfører ingen ordinær jobb som går på bekostning av andre. det er heller ikke slik at de har full jobb og dermed er en gratis ressurs for bedriften. De har plikt til å møte opp hver dag eller et antall dager i uken. De skal være jobbsøkere (finne jobber på nett, for eksempel), jobbe med CV og søknader i tillegg til forefallende arbeid og oppgaver som varierer. Det kan en dag være å vaske bilene som hjemmetjenesten benytter, en dag kan de være med på matutkjøring til eldre, en dag kan de være med vaktmester i kommunen og rydde søppel. Oppgaver som er nyttige, men som i utgangspunktet ikke er en egen jobb. I min kommune har denne aktivitetsplikten ført til færre sosialhjelpsmottagere og i tillegg har det hjulpet flere av gjengangerne ut i jobb. Mange som ikke har en jobb å gå til mangler aktivitet i hverdagen og ender ofte med å snu døgnet, isolere seg eller havne utpå rus. Ved å ha litt faste rammer i hverdagen så er det mange som får livet tilbake i en slags rutine og på den måten klarer å komme seg ut i ordinær jobb. Selvsagt blir ikke de som er for syke satt på aktivitetsplikt og det er heller ikke slik at disse på aktivitetsplikt utfører en slik jobb at de burde hatt ordinær lønn, men det er en hjelp til å kunne komme seg opp om morgenen og rett og slett "virke" litt. Dette er tull, det å omdefinere slike oppgaver til "tiltak" gjør ikke dette om til en oppgave som i praksis ikke kan kalles jobb. For hver eneste time en på tiltak vasker bilen til hjemmetjenesten, driver med matukjøring til eldre, opererer som vaktmester osv. så er det noen andre som ikke får jobbet som en ordinær arbeidstaker med disse tingene. "Oppgaver som ikke er en egen jobb" finnes ikke i arbeidsmarkedet, for er det sterkt nok behov for noe, så vil det opprettes jobb. Men ikke hvis man undergraver arbeidsmarkedet med å pøse ut masse folk på "tiltak". Anonymkode: b9c08...1fd 6
I Grosny Skrevet 3. januar 2017 #13 Skrevet 3. januar 2017 32 minutter siden, Angelheart2 skrev: I min kommune har vi i lang tid hatt aktivitetsplikt for sosialmottagere og det har fungert kjempefint. Vi har det i samarbeid med en tiltaksbedrift (Skjermet bedrift) og de som er på aktivitetsplikt utfører ingen ordinær jobb som går på bekostning av andre. det er heller ikke slik at de har full jobb og dermed er en gratis ressurs for bedriften. De har plikt til å møte opp hver dag eller et antall dager i uken. De skal være jobbsøkere (finne jobber på nett, for eksempel), jobbe med CV og søknader i tillegg til forefallende arbeid og oppgaver som varierer. Det kan en dag være å vaske bilene som hjemmetjenesten benytter, en dag kan de være med på matutkjøring til eldre, en dag kan de være med vaktmester i kommunen og rydde søppel. Oppgaver som er nyttige, men som i utgangspunktet ikke er en egen jobb. I min kommune har denne aktivitetsplikten ført til færre sosialhjelpsmottagere og i tillegg har det hjulpet flere av gjengangerne ut i jobb. Mange som ikke har en jobb å gå til mangler aktivitet i hverdagen og ender ofte med å snu døgnet, isolere seg eller havne utpå rus. Ved å ha litt faste rammer i hverdagen så er det mange som får livet tilbake i en slags rutine og på den måten klarer å komme seg ut i ordinær jobb. Selvsagt blir ikke de som er for syke satt på aktivitetsplikt og det er heller ikke slik at disse på aktivitetsplikt utfører en slik jobb at de burde hatt ordinær lønn, men det er en hjelp til å kunne komme seg opp om morgenen og rett og slett "virke" litt. Det høres bra ut, men er inntektene gode nok for disse som jobber for stønaden? Dersom man blir gående for lenge uten god nok lønn, så graver man seg ned i en usunn økonomi og risikerer alvorlig karrierehemming. 2
Angelheart2 Skrevet 3. januar 2017 #14 Skrevet 3. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er tull, det å omdefinere slike oppgaver til "tiltak" gjør ikke dette om til en oppgave som i praksis ikke kan kalles jobb. For hver eneste time en på tiltak vasker bilen til hjemmetjenesten, driver med matukjøring til eldre, opererer som vaktmester osv. så er det noen andre som ikke får jobbet som en ordinær arbeidstaker med disse tingene. "Oppgaver som ikke er en egen jobb" finnes ikke i arbeidsmarkedet, for er det sterkt nok behov for noe, så vil det opprettes jobb. Men ikke hvis man undergraver arbeidsmarkedet med å pøse ut masse folk på "tiltak". Anonymkode: b9c08...1fd Mener du at man skulle ha opprettet en stilling der jobben var å vaske et par biler en gang nå og da? eller at kommunen skulle opprette en stilling for at noen skulle være med andre å gjøre jobben deres? For det er jo faktisk slik at det allerede er noen som har disse jobbene, men de som er i tiltak går i tillegg. Det vil si at de hjelper arbeidstakere som ikke trenger hjelp til å utføre jobben sin. Om det ikke hadde vært noen i tiltak som gjorde dette ville det ikke vært noen som gjorde det og verden hadde gått fint videre. 2
Angelheart2 Skrevet 3. januar 2017 #15 Skrevet 3. januar 2017 Akkurat nå, I Grosny skrev: Det høres bra ut, men er inntektene gode nok for disse som jobber for stønaden? Dersom man blir gående for lenge uten god nok lønn, så graver man seg ned i en usunn økonomi og risikerer alvorlig karrierehemming. Dette er jo folk som ikke har hatt noen ordinær inntekt på lenge, men går på sosialstønad. Stønaden blir hverken mindre eller større av å være i tiltak, men mange får en litt mer meningsfylt hverdag. De fleste av sosialhjelpsmottagerne har allerede gravd seg godt ned i den usunne økonomien og det er ofte NAV som forvalter pengene deres allerede. 2
Gjest lizard queen Skrevet 3. januar 2017 #16 Skrevet 3. januar 2017 Har en venninne som har gått i arbeidspraksis "for å få seg jobb" nå i over et halvt år, hos en vanlig bedrift med vanlige ansatte, som ikke har tenkt å ansette henne i det hele tatt. Hver gang perioder går ut sier de bare at de dessverre ikke kan ansette henne men at de kan ha henne der en periode til så kanskje ansette henne etter den er ferdig, NAV gir faen og er fornøyd så lenge hun gjør på noe, så da jobber hu fulle dager med drittjobbene som de vanlige ansatte ikke gidder å gjøre for luselønn, sammen med ansatte som får full betaling for å gjøre samme jobben.. Tiltak kan være bra men ofte blir det ren utnytting og i sånne tilfeller skaper det ikke mer arbeidsplasser heller, tvert imot gjør det at det blir færre fordi arbeidsgivere bare kan ta nytte av folk på sosialstønad. og det er ikke greit synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #17 Skrevet 3. januar 2017 1 minutt siden, Angelheart2 skrev: Mener du at man skulle ha opprettet en stilling der jobben var å vaske et par biler en gang nå og da? eller at kommunen skulle opprette en stilling for at noen skulle være med andre å gjøre jobben deres? For det er jo faktisk slik at det allerede er noen som har disse jobbene, men de som er i tiltak går i tillegg. Det vil si at de hjelper arbeidstakere som ikke trenger hjelp til å utføre jobben sin. Om det ikke hadde vært noen i tiltak som gjorde dette ville det ikke vært noen som gjorde det og verden hadde gått fint videre. Ja, å vaske bil er da en jobb, selv om den kanskje ikke er så vanskelig. Da får bedriften/kommunen heller leie inn på timebasis istedet for å spekulere i gratis arbeidskraft! Dessuten tror jeg ikke døyt på at de som går i tiltak alltid settes opp i tillegg. Dette syndes det mot ganske heftig mange steder. Når arbeidskraft er gratis, så vil selvfølgelig etterspørselen etter det også gå mot uendelig. Anonymkode: b9c08...1fd 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #18 Skrevet 3. januar 2017 2 minutter siden, lizard queen skrev: Har en venninne som har gått i arbeidspraksis "for å få seg jobb" nå i over et halvt år, hos en vanlig bedrift med vanlige ansatte, som ikke har tenkt å ansette henne i det hele tatt. Hver gang perioder går ut sier de bare at de dessverre ikke kan ansette henne men at de kan ha henne der en periode til så kanskje ansette henne etter den er ferdig, NAV gir faen og er fornøyd så lenge hun gjør på noe, så da jobber hu fulle dager med drittjobbene som de vanlige ansatte ikke gidder å gjøre for luselønn, sammen med ansatte som får full betaling for å gjøre samme jobben.. Tiltak kan være bra men ofte blir det ren utnytting og i sånne tilfeller skaper det ikke mer arbeidsplasser heller, tvert imot gjør det at det blir færre fordi arbeidsgivere bare kan ta nytte av folk på sosialstønad. og det er ikke greit synes jeg. Word. Jeg ser de samme tendensene overalt. Anonymkode: b9c08...1fd 1
Angelheart2 Skrevet 3. januar 2017 #19 Skrevet 3. januar 2017 Akkurat nå, lizard queen skrev: Har en venninne som har gått i arbeidspraksis "for å få seg jobb" nå i over et halvt år, hos en vanlig bedrift med vanlige ansatte, som ikke har tenkt å ansette henne i det hele tatt. Hver gang perioder går ut sier de bare at de dessverre ikke kan ansette henne men at de kan ha henne der en periode til så kanskje ansette henne etter den er ferdig, NAV gir faen og er fornøyd så lenge hun gjør på noe, så da jobber hu fulle dager med drittjobbene som de vanlige ansatte ikke gidder å gjøre for luselønn, sammen med ansatte som får full betaling for å gjøre samme jobben.. Tiltak kan være bra men ofte blir det ren utnytting og i sånne tilfeller skaper det ikke mer arbeidsplasser heller, tvert imot gjør det at det blir færre fordi arbeidsgivere bare kan ta nytte av folk på sosialstønad. og det er ikke greit synes jeg. Dette du skisserer her er noe helt annet og har ingenting med aktivitetsplikt for sosialhjelp å gjøre. I arbeidspraksis har man enten tiltakspenger eller dagpenger (ev. AAP) og det skal være strenge regler for hvordan dette skal følges opp. Arbeidspraksis finnes for øvrig ikke lenger i NAV-systemet. Nå heter det Arbeidstrening og skal utelukkende være for de som har behov for trening i arbeidslivet, ikke som gratis arbeidskraft. 2
Angelheart2 Skrevet 3. januar 2017 #20 Skrevet 3. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, å vaske bil er da en jobb, selv om den kanskje ikke er så vanskelig. Da får bedriften/kommunen heller leie inn på timebasis istedet for å spekulere i gratis arbeidskraft! Dessuten tror jeg ikke døyt på at de som går i tiltak alltid settes opp i tillegg. Dette syndes det mot ganske heftig mange steder. Når arbeidskraft er gratis, så vil selvfølgelig etterspørselen etter det også gå mot uendelig. Anonymkode: b9c08...1fd Ser jeg uttrykte meg litt uklart. Selvsagt er det en jobb og det er derfor det allerede er noen som har denne jobben også. De på tiltak kommer i tillegg, ikke som en erstatning. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå