AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #1 Skrevet 3. januar 2017 Vi har en hund på 4 år, som ikke kunne vært mindre redd for raketter. Han løper bort til vinduet for og se, og har aldri vist redsel overfor hverken lydene eller blinkingen. Hvor vanlig er dette? Vi har aldri gjort noe egentlig for å vende han til disse lydene, så jeg tror egentlig vi bare har vært heldig. Men nå som vi skal få ny hund, lurer jeg på om vi kanskje aktivt bør vende den til disse lydene? Vi synes jo det er så kjekt å ha en hund som ikke tar det noe tungt. Veldig behagelig for oss eiere, og ikke minst for hunden. Kan høy musikk og høy lyd på TV være en faktor til at han vi har tar det så greit? Dette er han nemlig veldig vandt til... Anonymkode: c6d60...d98
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #2 Skrevet 3. januar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har en hund på 4 år, som ikke kunne vært mindre redd for raketter. Han løper bort til vinduet for og se, og har aldri vist redsel overfor hverken lydene eller blinkingen. Hvor vanlig er dette? Vi har aldri gjort noe egentlig for å vende han til disse lydene, så jeg tror egentlig vi bare har vært heldig. Men nå som vi skal få ny hund, lurer jeg på om vi kanskje aktivt bør vende den til disse lydene? Vi synes jo det er så kjekt å ha en hund som ikke tar det noe tungt. Veldig behagelig for oss eiere, og ikke minst for hunden. Kan høy musikk og høy lyd på TV være en faktor til at han vi har tar det så greit? Dette er han nemlig veldig vandt til... Anonymkode: c6d60...d98 Kanskje hunden er hørselsskadet av de høye lydene som han er vandt til å utsettes for... Anonymkode: 54779...661 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #3 Skrevet 3. januar 2017 Denne døde av skrekk på nyttårsaften http://www.vg.no/nyheter/utenriks/dyrene/hundeeier-diesel-8-doede-av-skrekk-paa-nyttaarsaften/a/23887484/ Det finnes en cd som kan være til hjelp Happy er bare tre av hundretalls kjæledyr som blir vettskremte når rakettene smeller i timene rundt årsskiftet. Nå skal de utsettes for lyden av nyttårsraketter på CD. Reaksjonene vil si noe om hvordan nyttårsaften kan bli. — Mange dyr begynner å skjelve eller pese, gjespe, bjeffe, mjaue eller hoppe på eieren når rakettene smeller. Dette er tegn på at dyret er redd. Dyr skal aldri straffes om de viser frykt. Det er viktig at eier er til stede og oppfører seg som normalt, sier daglig leder og dyrepleier Martine Schøyen Røang. Du skal heller ikke trøste dyret om det er redd. Det vil dyret oppleve som en bekreftelse på at det er noe skummelt på gang. Oppfør deg som vanlig, lek gjerne, og gi dyret oppmerksomhet som om ikke noe spesielt skjer, sier dyrepleieren. Må trene lenge I førjulen får dyreklinikkene stadig spørsmål om hva de kan gjøre hjemme for å dempe uro hos dyrene under nyttårsfesten. CD-en er ett av flere virkemidler som brukes for å venne katter og hunder til at de høye lydene ikke er farlige. http://www.aftenposten.no/osloby/Slik-kan-dyrene-slippe-skrekken-pa-nyttarsaften-17916b.html Anonymkode: 54779...661 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #4 Skrevet 3. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje hunden er hørselsskadet av de høye lydene som han er vandt til å utsettes for... Anonymkode: 54779...661 Dette er det morsomme med KG. Det MÅ jo være en negativ årsak til alt Anonymkode: cef92...31b 8
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #5 Skrevet 3. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er det morsomme med KG. Det MÅ jo være en negativ årsak til alt Anonymkode: cef92...31b Nei, det var et seriøst innlegg om mulig årsak til at hunden ikke reagerer på lyden av nyttårsrakettene. Anonymkode: 54779...661 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #6 Skrevet 3. januar 2017 Overhysteri. Finnes barn so er livredde fyrverki, mens flertallet elsker det. Ingen gidder å legge ut bilder i SoMe av en hund som ikke bryr seg. De som roper høyest blir hørt Anonymkode: 6ed1e...51c 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #7 Skrevet 3. januar 2017 Det har noe med skuddfasthet å gjøre. Noen hunder er skuddfaste, andre ikke, og dessverre har det vist seg at redsel for skudd er arvbart. For å sikre deg at neste hund ikke bryr seg, bør du derfor kjøpe en fra skuddfaste foreldredyr, og helst fra en oppdretter som kan dokumentere dette med en mentaltest. For mange raser er det dessverre ikke vanlig å ta mentaltest, og det blir derfor vanskeligere å sikre seg at foreldredyrene er skuddfaste... Når det er sagt, vil jo selvsagt tilvenning til skarpe lyder fra tidlig alder hjelpe på. Anonymkode: 4d7bb...e3d
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #8 Skrevet 3. januar 2017 Tja jeg er hundeoppdretter og har ti stk hjemme. Ingen av mine brydde seg, vi dro ut klokken 12 for å se på rakettene og kom tilbake ti minutter senere hundene lå rolig og sov på plassen sin de😂 Dette er normalt hunder med ADHD og full pupp dagen lang, men skuddsikre er de! De er på alder 1-14 år. Månsi jeg er meget stolt av oppdrette mitt da ja!! Anonymkode: 97fec...8e1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #9 Skrevet 3. januar 2017 Min hund står ute med oss å ser på fyrverkeriet. Han er ikke redd, men kan se at han syns det er spennende å følge med på alle lysene på himmelen. Han er nå tre år. trikse er å ikke lage noe big deal ut av det! Lager du big deal så få du big deal. Tror det er 40% avl og 60% eier som gjør en hund trygg på nytt år. Mange duller for mye med hundene sine denne dagen å gjør heller hundene usikker enn trygge. nå har jeg en setter så ligger jo veldig i rasen at di takler lyder å nye ting bedre enn andre raser. Men han har vært med på skytebanen og blitt luftet mens mange har holdt på å skyte leirduer noen meter unna fra han var valp, pluss jakt nå senere tid. Aldri reagert, men uansett en god start på introduksjon for skarpe pluttselig lyder. Start evnt å luft din nye hund ett stykke unna skytebanen også går nærmere å nærme. Kanskje det skaper god grunnlag for nyttår neste år:) pluss din andre hund reagerer ikke å det smitter nok over på valp/unghunden du får. Di lærer av di eldre Anonymkode: 1301e...a41 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #10 Skrevet 3. januar 2017 Tror det er vanligere enn vi tror. Vi hører bare om de andre, som er redde. Når eier tar med seg hunden og legger seg under teppet nyårsaften, så forsterkes redselen til hunden. Eller lar den krype i fanget osv. Kommer an på eieren. Rolige folk som ikke gjør noe vesen ut av kvelden.alle våre har vært ute å stirret mot himmelen. De eldste har lært de yngste,at dette ikke er farlig. Anonymkode: cf131...fcd
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #11 Skrevet 3. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, det var et seriøst innlegg om mulig årsak til at hunden ikke reagerer på lyden av nyttårsrakettene. Anonymkode: 54779...661 Han er nok ikke hørselskadet han hører jo lydene, og blir nyskjerrig, men reagerer ikke ved å bli redd etc. ts Anonymkode: c6d60...d98
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #12 Skrevet 3. januar 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det er vanligere enn vi tror. Vi hører bare om de andre, som er redde. Når eier tar med seg hunden og legger seg under teppet nyårsaften, så forsterkes redselen til hunden. Eller lar den krype i fanget osv. Kommer an på eieren. Rolige folk som ikke gjør noe vesen ut av kvelden.alle våre har vært ute å stirret mot himmelen. De eldste har lært de yngste,at dette ikke er farlig. Anonymkode: cf131...fcd Okei. Kanskje det er her det ligger da satser vi på at det går bra med nykommeren også! ts Anonymkode: c6d60...d98
Silfen Skrevet 3. januar 2017 #13 Skrevet 3. januar 2017 Hunden jeg var med på nyttårsaften stod ute alene da det begynte å smelle og var helt i hundre. Logret og koste seg, ikke redd på en flekk.
Gjest chisandra Skrevet 3. januar 2017 #14 Skrevet 3. januar 2017 Mange med hunder som ikke er redde, sier at de helt fra hundene er valper har latt som ingenting når det smeller. Hunder speiler eieren sin for å se om dette er noe reagere på.
Gjest noe tilfeldig Skrevet 3. januar 2017 #15 Skrevet 3. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei. Kanskje det er her det ligger da satser vi på at det går bra med nykommeren også! ts Anonymkode: c6d60...d98 Bikkja vår er likegyldig (den er 8år) den bjeffer litt solidarisk ved de første rakettene for å vise seg, så hysjer vi på den og den trekker nærmest på skuldrene og går å legger seg.. litt sånn "dont say i didnt warn you".. Heheh 😜 Vi har en eldre tante som passer den innimellom og da bjeffer den etter nesten alt. Hun er alene da, og jeg tror hun egentlig liker at han bjeffer; "Fido bjeffet mot naboen igjen, jeg vet at Fido ikke liker naboen, fordi han er så nysgjerrig blablabla" (hun hater naboen) så bikkja bjeffer mot alt hun ikke liker også deler de en form for felles hat. Hehe..så ja, tror miljø har endel å si vedr. bjeffing
happiest Skrevet 3. januar 2017 #16 Skrevet 3. januar 2017 Mine var ikke redde. Men nå hadde jeg besøk også da, så vi overkjørte jo litt av lydene med prat og musikk. De fikk også to gode bein å tygge på i håp om at de ble ble opptatt med det, og det gjorde vi! Her var vi også ute på lufting når klokken bikket 00. De kunne ikke brudd seg mindre, men så vsr det heller ikke sååå mye raketter i området.
Gjest O.G. Skrevet 3. januar 2017 #17 Skrevet 3. januar 2017 Snuppa mi brød seg mindre om styret nyttårsaften.
tørkestativ Skrevet 3. januar 2017 #18 Skrevet 3. januar 2017 Min på 6 mnd var ikke redd ble veldig overrasket faktisk siden hun er en veldig nervøs type og i tillegg er i spøkelsesalderen. Hun er redd søppeldunker og postkasser liksom. Men raketter? Null stress nå var vi heldige å hadde besøk av en eldre hund som ikke er redd, så det hjalp nok veldig. Kan godt være at hun hadde reagert dersom "gamla" ikke var der
makkapakka Skrevet 3. januar 2017 #19 Skrevet 3. januar 2017 Min reagerte, muligens fordi det var i kjente omgivelser det var mye lyd og farger hun ikke er vandt til. Så hun ble liggende på badet der det ikke er vinduer for å få fred. Ingenting hjalp og hun skalv og peste litt for voldsomt.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #20 Skrevet 3. januar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det var et seriøst innlegg om mulig årsak til at hunden ikke reagerer på lyden av nyttårsrakettene. Anonymkode: 54779...661 Og den minst sannsynlige.. jepp, man har alltid for vane å anta det minst sannsynlige. Eller så synes man det føles litt deilig å være litt irettesettende. Kan si meg enig i at det er litt digg Anonymkode: cef92...31b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå