AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #1 Skrevet 3. januar 2017 Jeg har så lyst å kjøpe meg sånn skap/minidrivhus fra enten plantasjen eller ikea til sommeren. De er ca 1.30 høye eller noe og har plass til endel vekster, tenker bare tomatplanter, chili, oregano, koriander og basilikum og agurk og squash. Er disse plantene for store for et slikt skap? selvfølgelig ikke urtene, men kanskje squash og agurk er for store? Er det noen som har minidrivhus eller pleier å dyrke litt på verandaen? Kan skapet stå midt i solsteiken? Anonymkode: ad966...932
Juniper Skrevet 5. januar 2017 #2 Skrevet 5. januar 2017 Det største problemet med et minidrivhus er at luftvolumet blir veldig lite. Det vil varmes fort opp, og kan fort bli kaldt. Du rissikerer at temperaturen blir alt for høg for plantene, om du ikke har en automatisk åpner som hjelper deg å passe på. Squash trenger stort sett ikke drivhus. Det er uteagurker som går helt fint på friland uten drivhus også. Samme går for tomater, har hørt om folk som har gode resultater på friland. Så spørsmålet er hvilke sorter du velger. Har sett grønnsakgrupper på facebook der man kan få veldig gode råd om det. Chili og paprika trives bra i drivhus. Det samme vil urter som basilikum gjøre, pluss at drivhuset er veldig godt egna for å drive fram agurker og tomater og sånt i starten, før de blir store. Hvor i landet sånn ca holder du til? I forhold til klima og hva som fungerer. Det er også en del sånne veggdrivhus som er litt større enn det du skisserer her. Mulig du har plass til en litt større modell?
Gjest Coolaid Skrevet 6. januar 2017 #3 Skrevet 6. januar 2017 Du trenger faktisk ikke kjøpe noe. Du kan finne et vitrine skap eller noe annet som gies bort på Finn.no. Jeg har for eksempel bygget om et slikt skap fra ikea som ofte dukker opp på finn. (Jeg fant mitt utenfor et studenthjem..) Det bruker jeg som et liggende drivhus for sommerblomster. Har laget en ramme i tre og satt på hengsler. Finn noe gratis og få det akkurat slik du selv ønsker det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå