Gå til innhold

Det å slutte med smokk og det å la barn se på tv/skjerm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg undrer meg..og spør derfor her. :)

Ut fra anbefalinger jeg har lest, ser jeg at man bør slutte med smokk i 6-10 måneders-alderen og at barna ikke bør se på skjerm før de er 3 år.

Jeg har inntrykk av at svært få gjennomfører dette eller prøver å gjennomføre det.

Hva er grunnen til dette? :)

Nei, jeg har ikke barn ennå, men skal få, og er derfor interessert i å høre hvilke erfaringer folk har på disse to områdene. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smokk velger man jo fritt.

Skjermer er vanskeligere å holde barna unna. Alt med måte, sier nå jeg da :)  Det kan bli for mange anbefalinger...

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, MapleSirup skrev:

Smokk velger man jo fritt.

Skjermer er vanskeligere å holde barna unna. Alt med måte, sier nå jeg da :)  Det kan bli for mange anbefalinger...

Man velger smokk fritt, ja, men lurer på hvorfor så mange velger å vente til 2-3-årsalderen. 

Jo, er enig i at det kan bli for mange anbefalinger. Samtidig så skjønner jeg hvorfor de er der.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Kaisamaia skrev:

Man velger smokk fritt, ja, men lurer på hvorfor så mange velger å vente til 2-3-årsalderen. 

Jo, er enig i at det kan bli for mange anbefalinger. Samtidig så skjønner jeg hvorfor de er der.

Folk venter fordi det er lettvint. Det er en klassisk form for latskap som foreldre ofte tyr til. Småbarnslivet handler ofte om overlevelse ;)  Man velger minste motstandsvei med ting som ikke betyr så mye i lengden.

Ang. anbefalinger så er det jo flott at det forskes og opplyses. Men man må likevel vrdere litt edruelig - og igjen velge noen løsninger underveis som fungerer for familien.

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, MapleSirup skrev:

Skrevet

Aha, så det er latskap og enkelhet som er greia. Skjønner jo at det handler litt om "overlevelse" også ja, men synes det er litt overdrevet... Jeg får vel erfare selv nå da, og se om jeg blir sittende med skjegget i postkassa eller ikke. :P

AnonymBruker
Skrevet

Hvem anbefaler å slutte med smokk så tidlig? Tannlegen vår mente det ikke hadde noen hast før barnet nærmet seg 4, ettersom smokken ikke påvirker tannstillingen før den tid. Dessuten er det mange som suger på tommelen hvis de ikke får smokk, og den er det vanskeligere å ta fra dem senere. :P

Det var i alle fall grunnen til at vi valgte å vente til gutten vår var 3 år. Det og at det da var lettere å snakke med ham og forberede ham på det. Gikk som en lek. :)

Anonymkode: 2a841...2f5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem anbefaler å slutte med smokk så tidlig? Tannlegen vår mente det ikke hadde noen hast før barnet nærmet seg 4, ettersom smokken ikke påvirker tannstillingen før den tid. Dessuten er det mange som suger på tommelen hvis de ikke får smokk, og den er det vanskeligere å ta fra dem senere. :P

Det var i alle fall grunnen til at vi valgte å vente til gutten vår var 3 år. Det og at det da var lettere å snakke med ham og forberede ham på det. Gikk som en lek. :)

Anonymkode: 2a841...2f5

Det er ingen sammenheng mellom smokk og tott!

Anonymkode: e2afb...313

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Visst er kan det være en sammenheng! Mitt barn sutta på tommel fra 3 mnd alder, hadde et svare strev med å overtale henne til å ta sutt i stedet. Holdt på i ukesvis med å dra ut tommel og putte i sutta. Så var hun veldig glad i sutta helt til sabeltann måtte få de når hun var 3. Fulgte tannlegens anbefaling.  

Anonymkode: 94dea...5c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha ha ha. Ååååå det er så enkelt å dømme andre før man har barn selv. Husker jeg trodde jeg aldri ville gjøre hverken ditt eller datt- men så sover du maks 3timer i strekk i 2 år og husker ikke mannen ditt sitt navn eller din egen bursdag - så kan man jo se om man gidder ta kampen om smokken som gjør at de roer seg oppi det hele.

ring meg når du får barn, a!

Anonymkode: 7eb05...ee0

• Liker 13
Skrevet

Mine fikk ikke smokk etter 6 mnds alder. Eldste fikk lov å se på tv da han var over 2 år. Nå når han er fem år får han se på tv i helgene, da ser vi en film sammen. Minste på 14 mnd får ikke se tv enda. Har fått ekstremt mange reaksjoner på det, men jeg dømmer ikke folk som gir ipad til sin 1-åring, så jeg synes heller ikke man skal dømme oss som ikke gjør det. 

• Liker 2
Skrevet

Fordi: disse to tingene er ikke skadelig eller direkte slitsomme på noen måte, men motsatt, det hjelper i hverdagen.  Man har mer enn nok med å innføre alle andre rutiner som spising og soving og barnehagetilvenning og pottetrening. Kle på seg, sove i egen seng, snakke, gå. Barn nummer en: brukte ikke smokk, så veldig lite på tv før tre-års alder, litt Teletubbies og slikt av og til når hun spiste kveldsgrøt. Ellers etter boka. Ei heller noe særlig godteri/sukker (null før to år), mest hjemmelaget mat osv. Vi sang og leste. Barn to: Så på tv når eldstemann så på tv, det var mer enn sosial greie og noe de to gjorde sammen og hadde felles. Barn to måtte avledes mer mens man var opptatt med eldstemann. Barn to sov ikke uten smokk fra to ukers alder, men roet seg utmerket med den. Planen var å slutte på toårsdagen (hva slags sterke anbefalinger er det at de BØR slutte ved 6-måneders alder?), men da var hun midt i verste trassen, vi hadde flytta og hun begynte i barnehagen for første gang, sykdom, bleieslutt og nattevåk. Så det ble til at hun beholdt den om natten til treårsdagen, fordi vi hadde andre kamper å kjempe. Ikke noe problem å slutte på treårsdag.
Men vi lurer jo på hvorfor andre bruker det til de er fem, eller bruker vogn, eller ser ekstremt mye på tv, eller drikker brus. De har sikkert sine grunner/prioriterer annerledes, kanskje fordi de MÅ. Hvorfor pottetrener ikke folk barna sine, det gjorde jeg med mine da de fylte to for eksempel. Hvorfor legger noen seg sammen med barna på kvelden for å få dem til å sove, hvorfor ammes noen om natten til de er to, hvorfor hvorfor hvorfor gjør ikke alle det helt perfekt hele tiden?
Før barn nummer to lurte jeg på hvorfor noen brukte smokk i det hele tatt :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen sammenheng mellom smokk og tott!

Anonymkode: e2afb...313

Jo, det er det. Ikke for alle - noen barn klarer seg uten begge deler - men det er få barn som bruker smokk som også bruker tott, totten brukes av barn som får lite smokk og som finner trøst i tott. 

Anonymkode: 494e2...ecb

AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du lest disse anbefalingene? Har ikke sett noen av dem noe sted. Min erfaring er forøvrig at mange råd nesten er motivert ut fra at "alt moderne, og særlig ting som gjør livet lettere, er skadelig"

Ang smokk, er det jo en risiko for at tannstilling og tale påvirkes negativt, men det er jo forskjell på å bruke smokk "hele tiden" eller kun når man skal sove eller trenger trøst. Selv brukte ikke vår lille smokk det første året, hun var ikke interessert så lenge jeg ammet. Men etter ammingen ble interessen vekket (fant de par smokkene vi hadde i skuffen og så sitt snitt til å "låne" andres). Hun finner mye trøst i smokken når hun er lei seg el trett - det er noen instinkter som utløses; behovet for trygghet gir seg uttrykk i form av sugebehov ( - egt uttrykk for behov for Mamma?) Hva er så galt med det? Helsestasjonen og søstrene er jo nå mer pro smokk enn noen gang, kanskje noen gammeldagse holdninger er gravlagt? I så fall bør rådene oppdateres også. 

Nå er hun tre og vi er i gang med utfasing. Hun snakker bra, tannstillingen er fin. Jeg var negativ til smokk før, hadde venninner med totalt smokkfrue barn og slukte vel litt deres ideer rått. Men når jeg ser effekten av smokk, hvordan hun koser seg med den enten hun skal sove eller sitter på fanget for trøst, så tenker jeg at barn som vil ha smokk men frarøves denne tidlig, går glipp av en ekstra god kos og trygghetsfølelse. Fordi man har en pietistisk holdning hee til lands om at moderne hjelpemidler som letter livet, er farlig. 

Når der gjelder skjermbrett er jeg mer skeptisk, særlig pga lyset og at barn fristes til å holde brettet tett på øynene. Men jeg ser gjerne noe vitenskapelig begrunnede råd, med kilder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Smokk er bra, men med måte. Ser når jeg henter barnebarn i barnehagen at det første mange foreldre gjør er å putte smokken i munnen på ungen. Hvorfor i all verden gjør de det? Ungene er blide og fornøyde når mor/far kommer for å hente, så hvorfor trykker de smokken inn med en gang? Er det ikke unødvendig bruk av smokk? Ser også ofte barn i lek på lekeplasser sammen med en foreldre at litt større unger flyr rundt der med smokk. Det kan vel heller ikke være nødvendig med smokk mens de leker og har det gøy.  Både TV og skjermer blir for mange en slags barnevakt mens foreldre lager middag og ordner litt i huset, noe som er forståelig, men jeg tror de fleste foreldre selv er klar over at unødig bruk kan være skadelig i for store doser. Vi kjenner jo selv hvor slitne vi kan bli av å sitte foran en PC en hel dag på jobben.

Anonymkode: 2c5ba...b02

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Smokk er bra, men med måte. Ser når jeg henter barnebarn i barnehagen at det første mange foreldre gjør er å putte smokken i munnen på ungen. Hvorfor i all verden gjør de det? Ungene er blide og fornøyde når mor/far kommer for å hente, så hvorfor trykker de smokken inn med en gang?

Når jeg kommer for å hente løper lillegutt mot meg og gir meg en klem, før han løper videre og henter smokken sin på plassen. Han er nemlig veldig glad i smokken, men bruker ikke smokk i barnehagen unntatt når han skal sove eller i spesielle tilfeller (en gang slo han seg, da løp han ut i garderoben, suttet litt på smokken, og la den tilbake :ler: ). Så for ham er den ren gjensynsglede, og så tar vi den ut på vei hjem- for jeg er helt enig med deg, det er ikke noe poeng å gå med smokken i munnen konstant når barnet er blid og fornøyd. Vanskelig å høre hva de prøver å si også.

Ville bare lansere en forklaring på smokkebruk etter barnehagen, selv med bilde barn. Andre har sine grunner, gode eller ikke gode.

Til TS, så er det heldigvis et langt stykke mellom det å avvenne smokken i babytiden og ikke se TV fra de er tre år, til å valse rundt med smokk til skolestart og se på TV hele dagen. Jeg skal ikke dra den der "Hah, du skjønner jo ingenting, for du har ikke barn!", men vær forberedt på at du kanskje må moderere enkelte standpunkter... det gjelder for øvrig også småbarnsforeldre som sier at "mine tenåringer skal aldri...!" osv. Vent og se ;) De viktigste prinsippene holder man fast ved, men så finner man ofte ut at mange sterke synspunkter man hadde tidligere ikke var så viktige likevel.

Anonymkode: f372d...0af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Smokk er bra, men med måte. Ser når jeg henter barnebarn i barnehagen at det første mange foreldre gjør er å putte smokken i munnen på ungen. Hvorfor i all verden gjør de det? Ungene er blide og fornøyde når mor/far kommer for å hente, så hvorfor trykker de smokken inn med en gang? Er det ikke unødvendig bruk av smokk? Ser også ofte barn i lek på lekeplasser sammen med en foreldre at litt større unger flyr rundt der med smokk. Det kan vel heller ikke være nødvendig med smokk mens de leker og har det gøy.  Både TV og skjermer blir for mange en slags barnevakt mens foreldre lager middag og ordner litt i huset, noe som er forståelig, men jeg tror de fleste foreldre selv er klar over at unødig bruk kan være skadelig i for store doser. Vi kjenner jo selv hvor slitne vi kan bli av å sitte foran en PC en hel dag på jobben.

Hva mener du er skadelig med dette? Helt konkret?

Noen barn er trette og slitne etter dagen i barnehagen, de begynner også å bli sultne. Da kan smokken være det som holder humøret oppe og tårer og vranglåsing inna frem til man kommer hjem. Vår er slik, fra topp til bunn tar to minutter når hun er trett og småsulten og går hun i vranglås nekter hun å spise, da er smokken til nytte en liten stund frem til middag, så er den borte frem til legging.

Skjønner ikke at folk er så sneversynte eller ute etter å dømme, at de ikke kan tenke seg frem til gode grunner for hvorfor folk gjør som de gjør. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lar barnet se på barnetv nesten når det vil. Har alltid gjort det slik. Barnet er omtrent det eneste barnet som liker å gjøre andre ting enn å glo på TV hvis det får muligheten. Dette er et bevis på at å si nei til barnetv kan skape mye større avhengighet. 

Uansett så må du tilpasse litt etter barnet. Hvis barnet blir sur når du en sjelden gang må ta bort barnetv/mobil/nettbrett fordi du vil gjøre andre ting, det er da du må reagere litt.

Anonymkode: 76962...abb

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du er skadelig med dette? Helt konkret?

Noen barn er trette og slitne etter dagen i barnehagen, de begynner også å bli sultne. Da kan smokken være det som holder humøret oppe og tårer og vranglåsing inna frem til man kommer hjem. Vår er slik, fra topp til bunn tar to minutter når hun er trett og småsulten og går hun i vranglås nekter hun å spise, da er smokken til nytte en liten stund frem til middag, så er den borte frem til legging.

Skjønner ikke at folk er så sneversynte eller ute etter å dømme, at de ikke kan tenke seg frem til gode grunner for hvorfor folk gjør som de gjør. 

+1 Bruk smokk så lenge den ikke får totalt dominere hele døgnet. Bra dere bruker fornuft, for det er mange her inne på KG som er uten fornuft og veldig dømmende!

Anonymkode: 76962...abb

AnonymBruker
Skrevet

Noen foreldre er like avhengig på smokken som barna er.   Har sett det tusen ganger...barna er fornøyd og leke og smile og plutseleg stappe foreldrene smokk i munnen.  Da løper barna rundt med smokk, samtidig som de prøver å prate med den i munnen.  

Bryr meg ikke hvor enkelt hverdagen blir med smokk- det er foreldrene som er verstinger her.   Latskap.  

Anonymkode: efd70...4a1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...