AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #1 Del Skrevet 2. januar 2017 Jeg er student og sitter og tråler internett for brukte pensumbøker, men det er selvsagt umulig siden de blir utdatert før du rekker å legge dem i handlekurven. Jeg er så sint og frustrert. Den ene boken jeg skal ha, har jeg ikke klart å finne brukt noe sted og den koster nesten 2000 kroner ny. Og da er den i myke permer.... Jeg fatter ikke at det er lov. Jeg har rett og slett ikke råd til å kjøpe pensumbøkene mine.... Vi er veldig mange studenter som trenger denne boken og universitetsbiblioteket har 1 eksemplar.... noe som selvsagt gjør det tilnærmet umulig å få låne den, og jeg var for sent ute med å sette meg opp på venteliste (er nr 6 i køen, noe som betyr at jeg ikke får den før eksamen i mai er ferdig) Jeg undrer meg over at det ikke finnes noen form for kontroll av dette og at det ikke er regler for hvor mye en bok kan koste. Skjønner ikke hvorfor ingen tar tak i dette, for det er rett og slett hårreisende at det skal være så dyrt som det er. Ja. Jeg vet vi er heldige som har gratis høyere utdanning i Norge, og at jeg ikke burde klage, men jeg syntes faktisk at prisene på bøkene har flydd langt forbi grensen for absurd nå.... Hvordan kan dem som skriver dem få lov til å utnytte studenter som ikke har noe annet valg enn å bare betale? Hva tenker dere? Har dere noen råd for hvor jeg kan lete? Og burde det ikke finnes grenser Boken jeg er på jakt etter (de andre er dyre og, men denne trodde jeg faktisk var en spøk da jeg så prisen) heter "Child development" av Laura E.Berk, 2013. Den koster 1900kr hos akademika.... Anonymkode: 3bc7e...2c5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #2 Del Skrevet 2. januar 2017 I desember i fjor (altså 2016) kjøpte jeg pensumbøkene jeg skulle ha dette semesteret på 20% rabatt på adlibris fordi de hadde rabatt på hele butikken. Lønner seg å sjekke ut sånt. Nå har de 10% på pensumlitteratur i alle fall. Det er jo noe. Jeg har flere år brukt ca 5000 kr i pensum. Nå har jeg sluttet å kjøpe alle bøker og vi har også endel bøker som vi brukte tidligere år i pensum. Brukte faktisk bare 1600 kr i år etter rabatt på alle bøkene jeg trenger dette semesteret, så var heldig der. Anonymkode: 1a278...bd5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #3 Del Skrevet 2. januar 2017 Låner gratis på biblioteket. Får fatt i nesten alt. Anonymkode: 554af...60b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #4 Del Skrevet 2. januar 2017 Har du sjekket ebay? Anonymkode: 3404b...0f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #5 Del Skrevet 2. januar 2017 Hvis noen gidder å bruke tid på å scanne inn, så kunne dere jo gå flere sammen og spleise på bøkene og scanne inn på dataen så alle hadde fått i alle fall en pdf-versjon. Det er bedre enn ingenting. (Vet ikke om dette er lov, da. Hvis det ikke er lov så anbefaler jeg heller ikke å gjøre det. Sånn for sikkerhets skyld her.) Anonymkode: c5bd6...13f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paraply Skrevet 2. januar 2017 #6 Del Skrevet 2. januar 2017 Kan denne være en mulighet? http://www.adlibris.com/no/bok/child-development-plus-mydevelopmentlab-with-pearson-etext-9781447943549 Om det er riktig utgave da. Adlibris pleier å redde meg, du må aldri finne på å kjøpe bøkene på Akademika. Prisene deres er til å bli gal av. Du kan også søke på amazon.co.uk, siden du er så heldig at du har pensum på engelsk. Og ja, det burde finnes grenser for hvor dyre pensumbøker kan være. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 2. januar 2017 #7 Del Skrevet 2. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis noen gidder å bruke tid på å scanne inn, så kunne dere jo gå flere sammen og spleise på bøkene og scanne inn på dataen så alle hadde fått i alle fall en pdf-versjon. Det er bedre enn ingenting. (Vet ikke om dette er lov, da. Hvis det ikke er lov så anbefaler jeg heller ikke å gjøre det. Sånn for sikkerhets skyld her.) Anonymkode: c5bd6...13f Slikt er strengt ulovlig Og det er nok enklest om det er snakk om et par sider. Prøvde selv å låne bøker og scanne da jeg skulle spare penger i fjor, men det går mye tid og resultatet blir ikke nødvendigvis så bra Det blir nok å bite i det sure eplet i år og for min del Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #8 Del Skrevet 3. januar 2017 2 minutter siden, Paraply skrev: Kan denne være en mulighet? http://www.adlibris.com/no/bok/child-development-plus-mydevelopmentlab-with-pearson-etext-9781447943549 Om det er riktig utgave da. Adlibris pleier å redde meg, du må aldri finne på å kjøpe bøkene på Akademika. Prisene deres er til å bli gal av. Du kan også søke på amazon.co.uk, siden du er så heldig at du har pensum på engelsk. Og ja, det burde finnes grenser for hvor dyre pensumbøker kan være. Takk for svar! Den var hakket billigere. Tusen takk Men det svir jammen meg i lommeboken med disse bøkene Anonymkode: 3bc7e...2c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #9 Del Skrevet 3. januar 2017 Synes også prisene er ute av kontroll. Professorene vet å ta seg godt betalt og er raske på å oppdatere bøkene sine til årets nye modell, uten å informere om eldre versjoner kan brukes. Har nettopp betalt 1000kr for en bok. Anonymkode: d8038...d1d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søgni Skrevet 3. januar 2017 #10 Del Skrevet 3. januar 2017 (endret) Vurdert å spleise med en medstudent, og ha den på deling? Hvor muggen jeg hadde blitt over å måtte kjøpe ei pensumbok til 1900 kroner, avhenger av ulike ting. Jeg antar at denne boken er mer som en bibel innen fagfeltet og studiet, den ser sånn umiddelbart ut som en sånn type bok, men hva vet jeg. Ut fra beskrivelsen av boka så er den jo en slik type anvendelig bok som man, litt avhengig av studie og senere jobb, kan ha utbytte av over tid, da. Jeg hadde blitt ganske bitter over å forventes å kjøpe ei veldig dyr og samtidig smal nisjebok som var på pensumlista til et 7,5 sp. fag over ett semester (hadde garantert ikke kjøpt den, men heller lett opp relevante fagartikler som jeg kunne lese gratis om temaet), men om det er en slik "must have" på studiet og fagfeltet, så hadde jeg ikke blitt så oppgitt. Endret 3. januar 2017 av Søgni 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ananas. Skrevet 3. januar 2017 #11 Del Skrevet 3. januar 2017 (endret) For det første må du aldri finne på å kjøpe bøker på akademika, norli osv. Sjekk adlibris, tanum og haugenbok, vanligvis er adlibris billigst. For det andre bør du sjekke amazon og ebay når bøkene er på engelsk, mye penger å spare - men da må man jo også være tidlig ute for å få det i rimelig tid. Vurder også hvilke bøker du MÅ kjøpe. Når denne har 800 sider så skal du antagelig ikke ha så mange andre bøker, eller så skal du ikke ha så mange sider fra denne boken, begge deler gjør at du sparer penger - enten ved å låne for å bruke det du trenger, eller ved å ha færre bøker å kjøpe. ibok er en super side, om du ikke kjenner til den fra før. Ellers skjønner jeg frustrasjonen din, altså. Skriver master innen noe det ikke finnes norsk faglitteratur om, et meget smalt felt der bare hundre sider fort koster 5-600. Poenget mitt er vel egentlig bare at vi ikke får gjort stort for å forandre det, så vi må ta i bruk de (lovlige) triksene vi finner. Endret 3. januar 2017 av Ananas. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #12 Del Skrevet 3. januar 2017 6 minutter siden, Søgni skrev: Vurdert å spleise med en medstudent, og ha den på deling? Hvor muggen jeg hadde blitt over å måtte kjøpe ei pensumbok til 1900 kroner, avhenger av ulike ting. Jeg antar at denne boken er mer som en bibel innen fagfeltet og studiet, den ser sånn umiddelbart ut som en sånn type bok, men hva vet jeg. Ut fra beskrivelsen av boka så er den jo en slik type anvendelig bok som man, litt avhengig av studie og senere jobb, kan ha utbytte av over tid, da. Jeg hadde blitt ganske bitter over å forventes å kjøpe ei veldig dyr og samtidig smal nisjebok som var på pensumlista til et 7,5 sp. fag over ett semester (hadde garantert ikke kjøpt den, men heller lett opp relevante fagartikler som jeg kunne lese gratis om temaet), men om det er en slik "must have" på studiet og fagfeltet, så hadde jeg ikke blitt så oppgitt. Den boken er en av flere bøker på pensumlisten og det er ikke en vi skal bruke videre... Vi har 3 bøker i det ene emnet (15 poeng) hvor hele boken er pensum dette semesteret og denne boken er en av dem, men ikke noe vi skal bruke videre...(vi har mange fler, men da kapitler i flere, noe som er hakket enklere å få tak i, i form av kompendier) I fjor kjøpte jeg en til 1000, men det er en slik bok som du snakker om: en slags "bibel", så da var det ikke fult så surt... Jeg føler jeg må kjøpe den rett og slett fordi vi har skoleeksamen i dette emnet og jeg er dermed nødt til å faktisk ha vært nøye igjennom pensumet.... TS Anonymkode: 3bc7e...2c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #13 Del Skrevet 3. januar 2017 Jeg har vært igjennom pensumlistene nå og ser at om jeg kun kjøper de bøkene der hele boken er pensum (tar to emner som utgjør 30stp totalt) ,og dropper/låner resten, vil det likevel koste meg oppunder 6000,- bare i bøker for dette semesteret... og da kjøper jeg ikke alt en gang. ARGH!!! TS Anonymkode: 3bc7e...2c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hermine Grang Skrevet 3. januar 2017 #14 Del Skrevet 3. januar 2017 Pensumbokmarkedet er helt ødelagt. Et av problemene er at det ikke er at de som setter opp pensumlistene ikke må betale for bøkene de setter opp. Det er klart at når man ikke bryr seg om kostnadene så blir det dyrt. Selv har jeg alltid klart å fått kjøpt brukt til halv pris og fått solgt bøkene til omtrent samme pris. Men forstår jo at det ikke går for alle, spesielt om pensum endres hyppig på studiet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søgni Skrevet 3. januar 2017 #15 Del Skrevet 3. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Den boken er en av flere bøker på pensumlisten og det er ikke en vi skal bruke videre... Vi har 3 bøker i det ene emnet (15 poeng) hvor hele boken er pensum dette semesteret og denne boken er en av dem, men ikke noe vi skal bruke videre...(vi har mange fler, men da kapitler i flere, noe som er hakket enklere å få tak i, i form av kompendier) I fjor kjøpte jeg en til 1000, men det er en slik bok som du snakker om: en slags "bibel", så da var det ikke fult så surt... Jeg føler jeg må kjøpe den rett og slett fordi vi har skoleeksamen i dette emnet og jeg er dermed nødt til å faktisk ha vært nøye igjennom pensumet.... TS Anonymkode: 3bc7e...2c5 Ja, i dette tilfellet må jeg si jeg skjønner det er ekstra bittert å skulle bruke 1900 på ei bok. Når du på en side må ha den pga. eksamensform (jada, man bør alltid komme seg gjennom pensum, men ved emneoppgaver og hjemmeeksamen bruker man gjerne pensum på en annen måte, i det minste), samtidig som den ikke skal brukes mer enn ett semester. Jeg foreslår igjen å kjøpe den sammen med noen. Jeg tror dette er den dyreste pensumboken jeg har hørt om, forresten. Særlig til bruk i kun et eneste semester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #16 Del Skrevet 3. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den boken er en av flere bøker på pensumlisten og det er ikke en vi skal bruke videre... Vi har 3 bøker i det ene emnet (15 poeng) hvor hele boken er pensum dette semesteret og denne boken er en av dem, men ikke noe vi skal bruke videre...(vi har mange fler, men da kapitler i flere, noe som er hakket enklere å få tak i, i form av kompendier) I fjor kjøpte jeg en til 1000, men det er en slik bok som du snakker om: en slags "bibel", så da var det ikke fult så surt... Jeg føler jeg må kjøpe den rett og slett fordi vi har skoleeksamen i dette emnet og jeg er dermed nødt til å faktisk ha vært nøye igjennom pensumet.... TS Anonymkode: 3bc7e...2c5 Jeg klarer ikke helt å se det voldsomme problemet. Studielånet man mottar i januar er stort. Du kan selge den videre når du er ferdig med den. Jeg finner den forøvrig ny på Book depository til 1400,- og brukt til omtrent 800,- på Amazon. Så veldig hardt kan du neppe ha lett. Anonymkode: db87a...b0c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #17 Del Skrevet 3. januar 2017 https://ibok.no/bok/9780205197668 http://pugg.no/bok/9780205197668 Har du sjekket disse sidene? Anonymkode: c5bd6...13f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #18 Del Skrevet 3. januar 2017 5 minutter siden, Søgni skrev: Ja, i dette tilfellet må jeg si jeg skjønner det er ekstra bittert å skulle bruke 1900 på ei bok. Når du på en side må ha den pga. eksamensform (jada, man bør alltid komme seg gjennom pensum, men ved emneoppgaver og hjemmeeksamen bruker man gjerne pensum på en annen måte, i det minste), samtidig som den ikke skal brukes mer enn ett semester. Jeg foreslår igjen å kjøpe den sammen med noen. Jeg tror dette er den dyreste pensumboken jeg har hørt om, forresten. Særlig til bruk i kun et eneste semester. Tro det eller ei https://www.akademika.no/child-development/laura-e-berk/9780205197668 ... Jeg tenkte egentlig det samme... At prisen måtte være en spøk, men her har du den altså... De kunne i det minste ha solgt den i hardcover når du skal betale skjorta for den.... Det er heftig dyre 816 sider TS Anonymkode: 3bc7e...2c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #19 Del Skrevet 3. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarer ikke helt å se det voldsomme problemet. Studielånet man mottar i januar er stort. Du kan selge den videre når du er ferdig med den. Jeg finner den forøvrig ny på Book depository til 1400,- og brukt til omtrent 800,- på Amazon. Så veldig hardt kan du neppe ha lett. Anonymkode: db87a...b0c Studielånet skal faktisk rekke til litt mer enn bare bøkene man trenger.... som semesteravgift og lignende. Jeg prøver også å spare litt av det så jeg har råd til mat og husleie de resterende månedene av året... Det er ikke mulig for meg å jobbe ved siden av studiet, så jo. Det er faktisk et stort problem at de er så dyre. Tusen takk for potensielle løsninger uansett. Kunne du sendt meg link til de du fant? Vet du om det tar lang tid å få bøker derfra? For jeg trenger dem asap... TS Anonymkode: 3bc7e...2c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #20 Del Skrevet 3. januar 2017 Jeg ser flere har foreslått at jeg kunne kjøpt dem på forhånd, og det skulle jeg gjerne gjort, hadde det ikke vært for at universitetet i Bergen er noen hodeløse apekatter som ikke la ut pensumlistene for dette semesteret før i forrige uke.... TS Anonymkode: 3bc7e...2c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå