Gå til innhold

Det hagler inn med inkasso-sms på min telefon, og det gjelder ikke meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nytt mobilnummer for 11 mnd. siden. 

Og det kommer stadig sms fra inkassoselskaper om at jeg skylder penger. Noen har jeg ringt tilbake til, og fått avkreftet at det gjelder meg. Men det er jo surt å måtte bruke massevis av tellerskritt for å ringe rundt i disse sakene. Ofte er det kø på telefonen når jeg ringer, og lang ventetid. 

Noen som har tilsvarende opplevelser? Hvordan ble dere kvitt det? 

Anonymkode: fbbbb...4c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sperret nr på din tlf. Enkelt og greit, så slipper du å bruke tid,penger og irritasjon på dette

Anonymkode: e7bb6...9f7

Skrevet

Skikkelig rart. Jeg ville prøvd å ringt selskapet du har abbonement hos og sett om de har noen mulighet til å rydde opp i dette. Finne riktige eier, sperre nummer eller lignende. Det nummeret du har må jo ha vært i bruk før? Eller så har noen oppgitt et falskt nummer? 

• Liker 1
Skrevet

Garantert at nummeret ditt har vært i bruk før :) 
Har det ikke vært aktivitet på ett nummer innen ett år, så blir det oftest gitt til noen andre...

Du kan alltid høre med selskapet om du ikke kunne få ett nytt nummer, fordi du har problemer med at inkassobyråer som ikke gjelder deg?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Inkassoselskapene har ikke lov til å sende smser på denne måten. Her bryter de personvernloven så det suser etter, dersom dettee r tilfellet. Du kan kontakte både teleoperatøren og datatilsynet. 

Anonymkode: 51ba2...64d

AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg også fått, masse smser fra Melin Collector (eller noe) om utestående krav, som jeg ikke kjenner til.

jeg fikk nytt nr for snart 1 år siden.

Så takk for tips å melde dem til datatilsynet!

Anonymkode: 1a14f...4de

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg også fått, masse smser fra Melin Collector (eller noe) om utestående krav, som jeg ikke kjenner til.

jeg fikk nytt nr for snart 1 år siden.

Så takk for tips å melde dem til datatilsynet!

Du er sikker på at du ikke har noe utestående på legekontoret eller noe i den duren?

Anonymkode: 1a0c8...efc

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Inkassoselskapene har ikke lov til å sende smser på denne måten. Her bryter de personvernloven så det suser etter, dersom dettee r tilfellet. Du kan kontakte både teleoperatøren og datatilsynet. 

Anonymkode: 51ba2...64d

Er du sikker på dette? At de ikke har lov?

Jeg også synes det strider mot personvern. I den ene sms-en var det også oppgitt kreditor (en tannlege i en by jeg aldri har vært i)

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er sikker på at du ikke har noe utestående på legekontoret eller noe i den duren?

Nei jeg fikk panikk å ringte dem for å dobbelsjekke,ingenting utestående.

Det sto tilogmed hvordan lege dette gjaldt, ikke hørt om legen...

Men om jeg hadde hatt det, har de lov å sende smser da?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gidder du å ringe og vente i kø? Send epost i stedet.

Anonymkode: 19e2f...49f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg fikk panikk å ringte dem for å dobbelsjekke,ingenting utestående.

Det sto tilogmed hvordan lege dette gjaldt, ikke hørt om legen...

Men om jeg hadde hatt det, har de lov å sende smser da?

Det vil jeg tro. Sms får du hvis du glemmer å betale hos legen.  Billigere for deg å betale når du får infoen på sms enn faktura.

AnonymBruker
Skrevet

Lag en standardformulert epost der du skriver at du har fått telefonnummeret i begynnelsen av 2016, og lenker til en side hos f.eks. gulesider som viser at nummert tilhører en annen person enn de tror.

• Liker 3
Skrevet

Lenge siden jeg har hørt ordet "tellerskritt" nå. Fantastisk å oppleve i 2017. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lag en standardformulert epost der du skriver at du har fått telefonnummeret i begynnelsen av 2016, og lenker til en side hos f.eks. gulesider som viser at nummert tilhører en annen person enn de tror.

TS her. 

De oppgir ikke epost-adresse. Kun et telefonnummer og et saksnummer. 

Det er hittil to forskjellige inkassoselskaper. Langt flere enn 2 saker, men to selskaper. 

Jeg ringte dem senest i går, og ble sittende i telefonkø i 10 minutter før jeg la på. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AgentFassbender skrev:

Lenge siden jeg har hørt ordet "tellerskritt" nå. Fantastisk å oppleve i 2017. 

Hehe, hva heter det nå da? (Tenker....) Ringeminutter eller noe sånt? 

Uansett, spiller ingen rolle. Det koster uansett penger. 

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk Gule Sider til å finne ut hvem telefonnummeret tilhører, og finn en epostadresse på nettsiden deres.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Oppgir ikke de i smsene hva selskapet heter? Så finner du de på nett og en e-post?

Anonymkode: f554c...8ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, hva heter det nå da? (Tenker....) Ringeminutter eller noe sånt? 

Uansett, spiller ingen rolle. Det koster uansett penger. 

Jeg trodde alle hadde abonnement med ubegrenset ringetid nå. Jeg betaler litt over en hundrings i måneden, og da er alt inkludert utenom data over 1 GB. 

Uansett, jeg husker da jeg var liten og vi hadde tellerskritteller på veggen. Nostalgiske minner! 

Anonymkode: d386f...305

• Liker 1
Skrevet

Det lukter scam på lang vei. Hvorfor gidder du å ringe rundt når du ikke har noe inkasso????

Skrevet

TS her. 

Det er hittil to forskjellige inkassoselskaper. Langt flere enn 2 saker, men to selskaper. 

Jeg ringte dem senest i går, og ble sittende i telefonkø i 10 minutter før jeg la på. 

Hvilke selskaper? Jeg kan grave fram mailadresser for deg.

1 minutt siden, Leavemealone skrev:

Det lukter scam på lang vei. Hvorfor gidder du å ringe rundt når du ikke har noe inkasso????

Ikke svindel, men noen som har kvittet seg med et telefonnummer for å prøve å unngå inkassoselskapene. Det skal gå en viss tid før det nummeret tas i bruk igjen for nye kunder for å unngå situasjoner som dette, men så er noen altså uheldige. Sånn som TS. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...