Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet nå i høst på en 6 årig profesjonstudiet. Jeg var 18 år da jeg startet, har alltid hatt gode rutiner, og er ikke i tvil om at jeg kan fullføre uten problemer. 

MEN jeg er så ung, og angrer på at jeg ikke tok en pause på et år, bare jobbe og slappe av. Når jeg er ferdig, så er jeg fortsatt ung, men da kommer livet til å dreie seg om jobbing i det yrke som jeg har valgt som profesjon. Jeg er IKKE blitt presset til det studiet, og hadde vurdert det i flere år. Jeg har ikke planer om å ute og reise, bare slappe av. 

Jeg har kommet igang med studiet, har studenthybel fem min med tbane unna, med familie kort biltur unna. Altså alle forholdene ligger perfekt til rette. 

Spørsmålet er altså kan jeg gjøre meg ferdig første året, søke om et års permisjon, og starte med andre året, med kullet under oss. Pleier det å gå greit? 

Anonymkode: 01e59...851

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På skolen min får vi bare ta permisjon dersom det er sykdom eller noe lignende. Må ha legeerklæring og sånn. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Frøken.stille skrev:

På skolen min får vi bare ta permisjon dersom det er sykdom eller noe lignende. Må ha legeerklæring og sånn. 

Korrekt. Man kan ikke bare ta permisjon. Det må være pga sykdom eller fødselspermisjon o.l 

Anonymkode: 9ee21...7c4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Korrekt. Man kan ikke bare ta permisjon. Det må være pga sykdom eller fødselspermisjon o.l 

Anonymkode: 9ee21...7c4

Du tar feil. Dette avhenger av studiested. Det er mange studiesteder der man kan søke om permisjon uten å oppgi årsak. Kravet er som regel at man må ha avgitt 60 studiepoeng før man kan søke. Jeg kjenner flere medisinstudenter som har gjort nettopp dette. 

Anonymkode: e8ad1...a67

• Liker 1
Skrevet

Mange studiesteder tillater å søke permisjon på inntill et år uten oppsatt grunn. Hvilket universitet går du på?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

en 6 årig profesjonstudiet.

Et 6-årig studium, heter det. Et studium - det studiet - to studier - alle studiene/studia.
Ordet en studifins også, men det betyr noe annet.

Anonymkode: 54cda...316

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, altflyter skrev:

Mange studiesteder tillater å søke permisjon på inntill et år uten oppsatt grunn. Hvilket universitet går du på?

Oslo, ønsker ikke å oppgi noe mer for å ikke bli gjenkjent

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et 6-årig studium, heter det. Et studium - det studiet - to studier - alle studiene/studia.
Ordet en studifins også, men det betyr noe annet.

Anonymkode: 54cda...316

Takk for retting :)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oslo, ønsker ikke å oppgi noe mer for å ikke bli gjenkjent

Da må du nesten lete litt selv om du ikke vil si hvor du studerer. Mange steder kan man søke permisjon uten grunn, men det ser ut til at mange profesjonsstudier ikke tillater dette etter 4.år.  Du må nesten bare lete litt da, men her er en link. Jeg tror uansett at det aller meste kan ordnes og at det finnes unntak for det meste om du bare snakker med studieansvarlig :) 

https://www.uio.no/studier/admin/permisjon/

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, altflyter skrev:

Da må du nesten lete litt selv om du ikke vil si hvor du studerer. Mange steder kan man søke permisjon uten grunn, men det ser ut til at mange profesjonsstudier ikke tillater dette etter 4.år.  Du må nesten bare lete litt da, men her er en link. Jeg tror uansett at det aller meste kan ordnes og at det finnes unntak for det meste om du bare snakker med studieansvarlig :) 

https://www.uio.no/studier/admin/permisjon/

Universitet i Oslo, mente jeg. Det er studieretning jeg ikke ønsker å oppgi, selv om jeg vet det ikke er så mange profesjonstudier på UIO.

Takk, jeg skal sjekke ut linken.

Problemet mitt er ikke at jeg ikke kan klare det, selv om jeg er ung. Problemet mitt er at jeg føler meg så ung, og jeg har rett og slett lyst til å ta et friår. Luksusproblem, ja jeg vet.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt fint at du tar et friår. Så kan du også legge deg opp litt penger å ha i bakhånd nå du går tilbake til studiene, det hjelper godt på. 

Anonymkode: 0f04d...cbb

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du leve av det året du tar fri? Å "slappe av" høres litt vagt ut...

Og du bør være obs på at du muligens må begynne å betale ned på studielånet ditt til lånekassen, siden du ikke er student lenger når du er i permisjon. 

Anonymkode: bba4f...b53

AnonymBruker
Skrevet
På 3.1.2017 den 21.22, AnonymBruker skrev:

Hva skal du leve av det året du tar fri? Å "slappe av" høres litt vagt ut...

Og du bør være obs på at du muligens må begynne å betale ned på studielånet ditt til lånekassen, siden du ikke er student lenger når du er i permisjon. 

Anonymkode: bba4f...b53

Betalingsutsettelser... 

Anonymkode: e8ad1...a67

AnonymBruker
Skrevet

Hva med utveksling?

Anonymkode: 2757e...0a9

AnonymBruker
Skrevet

Go for it.

Lever bare en gang.

Anonymkode: 8c965...80e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...