Gå til innhold

Hvordan bli kvitt søtsuget?

Enitram123

Anbefalte innlegg

Jeg trenger virkelig hjelp til hvordan jeg skal bli kvitt søtsuget? Jeg spiser alltid noe godt på kveldstid som inneholder sukker, og jeg vet at man kan erstatte det med feks bær og kesam, osvosv. MEN, jeg skal prøve å vende meg av å spise noe på kveldene når klokken er sånn 22-23 slik som den er nå! Så, trenger tips til hvordan dere kommer dere helskinnet gjennom kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trenger virkelig hjelp til hvordan jeg skal bli kvitt søtsuget? Jeg spiser alltid noe godt på kveldstid som inneholder sukker, og jeg vet at man kan erstatte det med feks bær og kesam, osvosv. MEN, jeg skal prøve å vende meg av å spise noe på kveldene når klokken er sånn 22-23 slik som den er nå! Så, trenger tips til hvordan dere kommer dere helskinnet gjennom kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser alltid frukt på kvelden og ser ingen grunn til å slutte med det. Jeg spiser enten sen middag eller kveldsmat. På denne måten slipper jeg å være sulten på kvelden og bli fysen på noe. Evt. kanskje te eller noe annet du liker. Trening og frisk luft i løpet av dagen virker apetittregulerende.

Søtsuget blir borte etterhvert og det begynner allerede å bli mindre etter en ukes tid. Du må bare bite tennene sammen og komme deg gjennom.

Anonymkode: 38cf1...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er en som liker søtt, blir du ikke "kvitt" suget, men det er egentlig ikke nødvendig, det gjelder bare å redusere det til et nivå som du kan tolerere. 

Det er sukker i bær og det er sukker i kesam, og det er kjemisk sett samme stoff som i frukt, grønnsaker og melkeprodukter. Du kan la være å spise tilsatt sukker, men det er tvilsomt om det er noen god strategi - hvis du ikke kan ha litt sukker på julegrøten engang, blir det litt stusselig, og spesielt hvis det gjør at du aldri kan spise grøt. Hvis du liker grøt da :P

Du overlever nok å ikke spise på kvelden, hvis du har spist godt og nok tidligere på dagen. Det er bare å bestemme seg. Å pusse tennene etter at du har spist det du har tenkt å spise, kan skape en naturlig barriere for å spise uplanlagt.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol

Jeg synes proteinrik mat hjelper mot søtsug  men får lyst på noe søtt innimellom  (is og sjokolade).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor får du søtsug? Kan det være du har fått i deg for lite mat gjennom dagen? Stresset? Eller vil du ganske enkelt ha det bare?

om det er Sistenevnte er det så klart ikke enkelt, men det er heldigvis mulig. Uten at jeg sitter på mer kunnskap enn min egen erfaring, vil jeg tro at du kun opprettholder søtsuget ved å erstatte godteriet med bær og lignende. Hvorfor ikke prøve å gå over til F.eks riskaker, nøtter og annet salt? Jeg gjorde det, og det funket - til slutt. Men det var ikke enkelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spise godt og korrekt sammensatt hele dagen er med på å forebygge søtsug, men det vet du vel?

Jeg tror de fleste av oss som liker søtt, får søtsug i noen grad, men det beste rådet for å venne seg av med å spise noe søtt er jo å rett og slett slutte. Selv den månedlige "jeg kunne drept for noe søtt" som vi kvinner kan få, kan man faktisk stå imot.

For ordens skyld mener jeg ikke at du, jeg, eller andre, skal kutte ut søte ting fullstendig, men hvis du vil bryte en vane, kan det beste være å bare ta kontroll over den og rett og slett stå i det til kropp og hjerne har fått med seg at den ikke kan regne med noe søtt hver kveld. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle så utrolig gjerne gitt deg noe magisk detteløseralt-svar, men det har jeg ikke. Det eneste som teller her er ren og kjær viljestyrke. Du vet godt selv at du ikke MÅ spise noe søtt og at det bare er en uvane, så derfor må du rett og slett bare kutte det ut.

Hva spiser du i løpet av dagen? Hvis du ikke får i deg nok, kan det resultere i et kraftig sukkersug på kvelden (hvertfall det jeg har erfart selv). Prøv å få i deg tre-fire hovedmåltider om dagen med tre-fire timers mellomrom. Spis grove kornprodukter, masse grønnsaker, få i deg nok fett og proteiner (uten å overdrive) og lite raske karbohydrater. Da holder du et stabilt blodsukker ut over dagen. Mellommåltider som yoghurt, frukt, nøtter o.l. er også gull hvis det blir litt lenge mellom måltidene.
Få også inn litt trening i hverdagen, det motiverer hvertfall meg til å passe litt på det jeg spiser. Tenk på DEN kroppen du kommer til å få! :nori:

Men til det du konkret spør om:

- Spis et sunnere alternativ som frukt, grønnsaker, bær, nøtter, lettyoghurt osv.
- Drikk et stort glass vann. Tørste kan faktisk forveksles med sult eller søtsug. 
- Puss tennene, da frister det ofte ikke så mye med mat etterpå.
- Gjør noe annet enn å sitte å tenke på sukker. Beveg deg eller gjør noe som distraherer. På dagtid kan trening, turer, gjøremål være fine distraksjoner.  
- Ha en dag i uken hvor du skeier ut. Da kan du glede deg til den og holde motivasjonen oppe resten av uka.
- Gå og legg deg, og sov bort problemene:fnise:

Nå er dette ting som fungerer for MEG, men kanskje du kan få litt inspirasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kutter ut søtt helt, og tenker jeg skal prøve i to uker. Det er skikkelig hardt de første dagene, da passer jeg på å spise mye frukt. Når de to ukene har gått, er ikke suget så sterkt lenger og jeg kan forsette uten søtt. 

Jeg sliter skikkelig med søtsug, og kan nesten ikke spise søtt uten å falle utpå igjen.  Jeg må kutte helt ut.

Anonymkode: f8c4a...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...