AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #1 Skrevet 2. januar 2017 Er hundene glade i eieren uansett hva? Jeg mener ja, jeg har sett hunder som er kamphunder som elsker Eigeren sin. men venninna mi mener at hunder som rømmer, ikke er glade i eieren sin. Er alle hunder glade i eieren sin? Anonymkode: 7cf41...d5a
Nøste~ Skrevet 2. januar 2017 #2 Skrevet 2. januar 2017 Nei, men mennesker prøver hardt å bli likt av dem.
Kvinne87Rogaland Skrevet 2. januar 2017 #3 Skrevet 2. januar 2017 Min hund er veldig glad i meg hvertfall! Har en mellomstor blandingshund, og når vi var på hytta lå han i stua, men i løpet av natta hadde han fått opp døra til soverommet, og når jeg våknet lå vi i skje 😅 6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #4 Skrevet 2. januar 2017 Jeg elsker hundene mine og jeg tror helt ærlig at de også elsker meg. De er ekstremt avhengige av meg, vil ligge inntill meg, være nær meg, de ser på meg med kjærlige øyne. Kjærlighet er noe man bare vet er der, man føler det. Anonymkode: 4d0dc...97b 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #5 Skrevet 3. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er hundene glade i eieren uansett hva? Jeg mener ja, jeg har sett hunder som er kamphunder som elsker Eigeren sin. men venninna mi mener at hunder som rømmer, ikke er glade i eieren sin. Er alle hunder glade i eieren sin? Anonymkode: 7cf41...d5a Om du har stått og sett på hunder bli misbrukt i kamp er du medansvarlig og burde vært fengslet selv! Anonymkode: f8392...f4d 5
FruRaeder Skrevet 3. januar 2017 #6 Skrevet 3. januar 2017 Stort sett ja, men at hunder som rømmer fra eier ikke er glad i eieren sin er ren svada, de kan være likså glad i eieren som en hund som nekter å forlate eiers side. Det kommer helt an på rase, selvtillit hos hunden, instinkter, hvor spenningsøkende der er osv. Jeg bruker å passe en Sibirsk Husky som aldri forlater min side hvis jeg er i nærheten, men hvis jeg er borte eller ikke ser på så kan hun være truende til å stikke av, men hun kommer alltid tilbake, enten av seg selv eller på innkalling. (Mangler jaktinstinkt) Av og til stikker hun av fra eieren sin og kommer på besøk til meg, men hun blir hoppende glad når eier kommer og henter henne. Ofte kan denne rasen forsvinne helt om de får ferten av noe, men de er flokkdyr, og trives som oftest veldig godt hos eier. At hunden min er glad i meg er jeg ikke i tvil om. Skikkelig matmordalt! 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #7 Skrevet 3. januar 2017 Min er ikke bare glad i meg, men i andre mennesker også. Du ser den aldri lykkeligere enn når den får være rundt folk. Helst så mange folk som mulig. Anonymkode: a3836...f12 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #8 Skrevet 3. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du har stått og sett på hunder bli misbrukt i kamp er du medansvarlig og burde vært fengslet selv! Anonymkode: f8392...f4d Jeg har jo selvfølgelig ikke det? Ro ned titsa litt a... Så det bare på Animal Plantet, ASPCA eller noe. ts Anonymkode: 7cf41...d5a 2
Tabris Skrevet 3. januar 2017 #9 Skrevet 3. januar 2017 Jeg tror hunder definitivt føler glede og tilknytning til eieren. Men jeg vil være litt forsiktig med å bruke ord som "glad i/elsker", og å menneskeliggjøre hunden for mye. Min hund vil f.eks hyle hvis noen holder ham og jeg går fra ham. Det er ikke fordi han "er så utrolig glad i meg". Det er fordi han er utrygg i seg selv og trenger meg i umiddelbar nærhet for å føle seg trygg andre steder enn hjemme. Det er ikke en positiv egenskap. Tilsvarende så kan overstrømmende hilsing når eier kommer hjem etter å ha vært borte en stund være tegn på stress, at hunden ikke har vært komfortabel hjemme alene. Min hund gidder såvidt hilse på meg når jeg kommer hjem fra jobb - DET anser jeg som en positiv egenskap, det er tegn på at han er avslappet. Men i settinger hvor han ikke har følt seg komfortabel, så hilser han voldsomt. Da har han vært stresset. Så hunder føler definitivt positive emosjoner - trygghet, glede og nærhet - med eieren. Men jeg synes det er viktig å ikke menneskeliggjøre alt hunden gjør, det er ikke alt vi tolker som "uttrykk for kjærlighet" som er akkurat det. 4
Gjest MadameDeRosa Skrevet 3. januar 2017 #11 Skrevet 3. januar 2017 Blir hunden behandlet bra, så blir den det, og veldig knyttet til eieren sin.
Alphamale Skrevet 3. januar 2017 #12 Skrevet 3. januar 2017 Hunder handler på instinkt, ikke følelser
Minlillesky Skrevet 3. januar 2017 #13 Skrevet 3. januar 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Er hundene glade i eieren uansett hva? Jeg mener ja, jeg har sett hunder som er kamphunder som elsker Eigeren sin. men venninna mi mener at hunder som rømmer, ikke er glade i eieren sin. Er alle hunder glade i eieren sin? Anonymkode: 7cf41...d5a Hunder som blir behandlet bra og har et godt liv, blir glad i eierne sine. Har vokst opp med en Border Collie. Det er mange år siden jeg flyttet ut, men hver gang jeg kommer hjem til foreldrene mine, hopper hun av glede, halen logrer vilt og hun vil ha masse kos og "prater" i ett sett. Hun har blitt veldig bra behandlet og hatt et fint liv, en gammel dame nå. Men like ung til sinns. Elsker "navnet på bikkja". Godeste bikkja på jord. Hunder kan rømme av ulike årsaker, selv om de har trygge og fine hjem. Vi hadde en omplassering hund da jeg var liten jente, og hun rømte stadig vekk, selv om hun hadde et stabilt, trygt og godt hjem hos oss. Hun hadde et trøblete fortid stakkar. Men hun ble glad i oss. Hun ble veldig glad når hun så vi kom hjem fra jobb/skole. Men så fort hun fikk sjansen løp hun avgårde og gjorde det hun ville. Hun måtte dessverre avlives pga alvorlig sykdom. Vi er en dyrekjær familie og tar godt vare på dyrene våre. Nå er jeg voksen og har selv barn. Vi har 7 katter og alle stortrives Alle hunder er ikke glade i eierne sine, men da er det nok en årsak bak det og
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #14 Skrevet 4. januar 2017 17 timer siden, Tabris skrev: Jeg tror hunder definitivt føler glede og tilknytning til eieren. Men jeg vil være litt forsiktig med å bruke ord som "glad i/elsker", og å menneskeliggjøre hunden for mye. Min hund vil f.eks hyle hvis noen holder ham og jeg går fra ham. Det er ikke fordi han "er så utrolig glad i meg". Det er fordi han er utrygg i seg selv og trenger meg i umiddelbar nærhet for å føle seg trygg andre steder enn hjemme. Det er ikke en positiv egenskap. Tilsvarende så kan overstrømmende hilsing når eier kommer hjem etter å ha vært borte en stund være tegn på stress, at hunden ikke har vært komfortabel hjemme alene. Min hund gidder såvidt hilse på meg når jeg kommer hjem fra jobb - DET anser jeg som en positiv egenskap, det er tegn på at han er avslappet. Men i settinger hvor han ikke har følt seg komfortabel, så hilser han voldsomt. Da har han vært stresset. Så hunder føler definitivt positive emosjoner - trygghet, glede og nærhet - med eieren. Men jeg synes det er viktig å ikke menneskeliggjøre alt hunden gjør, det er ikke alt vi tolker som "uttrykk for kjærlighet" som er akkurat det. Jeg er nesten alltid enig med dine innlegg og synes du har veldig gode svar, men her er jeg delvis uenig. Man sier alltid at man ikke skal menneskeliggjøre hunden og andre dyr, men hvorfor ikke? For bare noen titalls år siden visste vi ikke i nærheten av det vi gjør i dag når det kommer til følelsespekteret hos dyr, at hunder kunne føle sorg, savn, stress, apati, empati osv. var omtrent absurd, i dag vet vi bedre da det er forsket på og at vi har gått lenger unna den "tradisjonelle" dresseringa og fokuserer mer på positiv trening, språk og atferd. Vi mennesker er kun dyr vi også, ganske primitive om man tenker seg om, og hvorfor skal ikke dyr føle mye av det samme vi gjør? Man skal være forsiktig med å være for bastant, for vi har egentlig ikke så mye greie på hva dyr kan føle. Alle våre følelser går på instinkter, så hvorfor skal vi være alene om å føle det slik? Jeg er enig i at i mange tilfeller så kan det være at hunden føler seg utrygg hos andre og vil til sin trygge leder den kan stole på, min hund blir fra seg når han møter noen han liker veldig godt, og det tar lang tid før han får tillit til noen. Gleden hans er ikke til å ta feil av. Jeg tenker at dersom hunden får tillit og trygghet så er det også er en form for at den er glad i deg, om ikke så ville den fulgt en totalt ukjent person bare vedkommende hadde vært "leder" nok. Anonymkode: 4ada7...9f3 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #15 Skrevet 4. januar 2017 17 timer siden, Tabris skrev: Jeg tror hunder definitivt føler glede og tilknytning til eieren. Men jeg vil være litt forsiktig med å bruke ord som "glad i/elsker", og å menneskeliggjøre hunden for mye. Hvorfor skal du sitte på fasiten på hvor grensa går for menneskeliggjøring? Syns det er nedlatende ovenfor mennesker som har andre meninger enn deg selv. For noen år tilbake var det mange som ville kalt dine analyserer for menneskeliggjøring og behandlet dyr deretter. Man burde aldri fokusere på om noe er menneskeliggjøring, man burde fokusere på om det kan være en riktig eller uriktig observasjon. Anonymkode: 41107...24a 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #16 Skrevet 4. januar 2017 Tegn på at hunden er glad i deg: Vil sove inntil deg (viktig punkt, ta det til dere som fengsler hunder i bur, eller stenger de langt unna Ser deg lenge inn i øynene. Blir glad for å se deg når du kommer hjem Liker lekesloss med deg Smiler. Ønsker være med deg Anonymkode: f8392...f4d 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2017 #17 Skrevet 4. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal du sitte på fasiten på hvor grensa går for menneskeliggjøring? Syns det er nedlatende ovenfor mennesker som har andre meninger enn deg selv. For noen år tilbake var det mange som ville kalt dine analyserer for menneskeliggjøring og behandlet dyr deretter. Man burde aldri fokusere på om noe er menneskeliggjøring, man burde fokusere på om det kan være en riktig eller uriktig observasjon. Anonymkode: 41107...24a Helt enig. Anonymkode: f8392...f4d
Tabris Skrevet 4. januar 2017 #18 Skrevet 4. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er nesten alltid enig med dine innlegg og synes du har veldig gode svar, men her er jeg delvis uenig. Man sier alltid at man ikke skal menneskeliggjøre hunden og andre dyr, men hvorfor ikke? For bare noen titalls år siden visste vi ikke i nærheten av det vi gjør i dag når det kommer til følelsespekteret hos dyr, at hunder kunne føle sorg, savn, stress, apati, empati osv. var omtrent absurd, i dag vet vi bedre da det er forsket på og at vi har gått lenger unna den "tradisjonelle" dresseringa og fokuserer mer på positiv trening, språk og atferd. Vi mennesker er kun dyr vi også, ganske primitive om man tenker seg om, og hvorfor skal ikke dyr føle mye av det samme vi gjør? Man skal være forsiktig med å være for bastant, for vi har egentlig ikke så mye greie på hva dyr kan føle. Alle våre følelser går på instinkter, så hvorfor skal vi være alene om å føle det slik? Jeg er enig i at i mange tilfeller så kan det være at hunden føler seg utrygg hos andre og vil til sin trygge leder den kan stole på, min hund blir fra seg når han møter noen han liker veldig godt, og det tar lang tid før han får tillit til noen. Gleden hans er ikke til å ta feil av. Jeg tenker at dersom hunden får tillit og trygghet så er det også er en form for at den er glad i deg, om ikke så ville den fulgt en totalt ukjent person bare vedkommende hadde vært "leder" nok. Anonymkode: 4ada7...9f3 Grunnen til at jeg er mot menneskeliggjøring er fordi det til syvende og sist ofte er hunden det går ut over. Det er naturlig for oss å tolke hundens atferd inn i en menneskelig referanseramme, men det kan føre til misforståelser. F.eks når man kommer hjem til en hund som har spist sofaputene og tolker dens dempende signaler som "dårlig samvittighet". Eller man tolker stress som ren glede. Det betyr ikke at det eneste alternativet til menneskeliggjøring er å anse hunder som roboter uten følelser. Men jeg synes det er viktig å være litt tilbakeholden slik at man ikke ender opp med å misforstå på en måte som går utover hunden.
Tabris Skrevet 4. januar 2017 #19 Skrevet 4. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal du sitte på fasiten på hvor grensa går for menneskeliggjøring? Syns det er nedlatende ovenfor mennesker som har andre meninger enn deg selv. For noen år tilbake var det mange som ville kalt dine analyserer for menneskeliggjøring og behandlet dyr deretter. Man burde aldri fokusere på om noe er menneskeliggjøring, man burde fokusere på om det kan være en riktig eller uriktig observasjon. Anonymkode: 41107...24a Jeg skrev: "Jeg tror..." og "jeg vil være litt forsiktig med..." Slike formuleringer er temmelig motsatt av å ha en fasit og å være nedlatende. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #20 Skrevet 6. januar 2017 På 4.1.2017 den 11.40, Tabris skrev: Jeg skrev: "Jeg tror..." og "jeg vil være litt forsiktig med..." Slike formuleringer er temmelig motsatt av å ha en fasit og å være nedlatende. Grunnen til at du er nedlatende er at du avfeier andre sine argument med "det er menneskeliggjøring". Som om personen ikke evner tenke og reflektere, men er offer for en simplistisk tankegang der han ikke klarer skille mellom dyr og mennesker. Du har ikke skrevet at du "tror det er menneskeliggjøring". Du skriver "jeg ville vært forsiktig med å menneskeliggjøre". Forskjellen her er at ved sistnevnte har du bestemt deg for grensen for hva menneskeliggjøring er og mener at alle som omtaler dyra sine utenfor den grensen driver med menneskeliggjøring. Noe som er nedlatende da du neddvurderer personen sin evne til å skille dyr og mennesker og på den måter stiller personen i et negativt lys der han vil virke emosjonell og enkel. Anonymkode: 41107...24a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå