Gå til innhold

Spm til deg som butikkansatt (helst kleskjeder)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan sikrer butikker seg mot dette? Jeg ser ofte at klær f.eks mangler alarmer, og at noen klær har alarmer og andre ikke i samme butikk. Vil det da si at det er andre "usynlige" alarmer på plaggene hvor det ikke er en synlig alarm? Er det alarm i strekkoden på prislappen på plagget, eller er ikke teknologien kommet så langt? For er det slik at flere plagg ikke er sikret så virker det i realiteten ikke så vanskelig å komme unna med litt lovbrudd her og der om man skulle trengt noe ekstra cash i lomma :D

Anonymkode: 6c695...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan sikrer butikker seg mot dette? Jeg ser ofte at klær f.eks mangler alarmer, og at noen klær har alarmer og andre ikke i samme butikk. Vil det da si at det er andre "usynlige" alarmer på plaggene hvor det ikke er en synlig alarm? Er det alarm i strekkoden på prislappen på plagget, eller er ikke teknologien kommet så langt? For er det slik at flere plagg ikke er sikret så virker det i realiteten ikke så vanskelig å komme unna med litt lovbrudd her og der om man skulle trengt noe ekstra cash i lomma :D

Ekstra cash i lommeboka **

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tviler på at de pengene og tingene veier opp for den karma du får. Du må jo leve med deg selv etter på, noe som folk undervurderer sterkt.

Anonymkode: 5e323...1b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke på gud, karma og jeg bryr meg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært interessant å vite svarene på spørsmålene du stiller. Nå før jul opplevde jeg på en butikk gnikket de strekkkoden iherdig ned i disken. Betyr det noe? Aner ikke. Trodde de jeg kom til å stjele noe? Vet ikke. Tviler på det. Før jul må jeg ha sett ut som en overlesset småbarnsmor på desperat jakt etter de siste julegavene.

Det hadde vært interessant å vite hvordan butikker sikrer varene sine. Det lurer jeg ofte på selv når jeg står der i prøverommet, eller de gangene jeg ser folk gå ut av butikken med pipende poser. Det har jeg opplevd selv på andre butikker - kjøper man flere av samme vare og ikke hver enkelt skannes, kan det pipe når man går ut. Hvordan virker dette? Hvordan "fjernes" alarmen ved kun å skanne en vare? Interessant!

Men det er en grunn til at vi som ikke jobber der ikke skal vite det. Jeg har jobbet på butikk tidligere, og selv om jeg står fritt til å gjøre det deler jeg ikke hva vi gjorde for å unngå butikktyveri. Og er du interessert nok finnes det nok på Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan det funger i matbutikker og lignende. Kan man i teorien bare gå ut med en kjærlighet i lomma? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, KillerKitty skrev:

Jeg lurer på hvordan det funger i matbutikker og lignende. Kan man i teorien bare gå ut med en kjærlighet i lomma? 

ts: jeg tok en iskaffe i sommer og gjemte under hettegenseren, så gikk jeg ut fra butikken. Ingen alarm gikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet i hvertfall at en del varer har alarm som er innebygd i selve varen.. f.eks sko med alarmbrikke inni hælen. 

Anonymkode: 66d63...653

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet i hvertfall at en del varer har alarm som er innebygd i selve varen.. f.eks sko med alarmbrikke inni hælten. 

Anonymkode: 66d63...653

har du blitt tatt for dette med skoen? står du i kassa og tar ut alarmer fra inni skoa, hvordan er det mulig?  tror du er 100 år for tidlig ute :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke på gud, karma og jeg bryr meg ikke :)

Men KAMERA har du glemt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva hjelper det å fjerne alarm når det er kamera overalt som vil avsløre deg. 

Anonymkode: 1487b...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, Evilposelos skrev:

Men KAMERA har du glemt. 

Hun tror sikkert ikke på kamera heller. :ironi:

Anonymkode: 6f359...3e6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke i teorien gå inn i prøverommet, ta på nye klær under de gamle og gå ut igjen? Kan jo bare bruke av klærne som folk ikke har giddet å ta med seg ut igjen mtp kamera. Jeg mener, de kan da ikke be deg om å strippe heller, blir for dumt. Man kan jo bare kjøpe et pr sminketing og betale for de, da vil de jo bare tro at det er de det er noe galt med, eller? Sikkert noe jeg ikke har tenkt på. Er ikke akkurat den fødte tyv, heldigvis 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Noen varer har alarm innebygd i klærne. Dette brukes mye i andre land, særlig i vesker, jakker og sko. (Da ligger det en "chip" i sømmen)

Det er ikke alarmer på strekkodene. Vi i butikken må fysisk klistre på små avlangede "chipper" eller feste slike klosser på. Derfor blir ikke nødvendigvis ALLE varene alarmerte, men de fleste butikkene har kameraer.

Anonymkode: eac61...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, KillerKitty skrev:

Kan man ikke i teorien gå inn i prøverommet, ta på nye klær under de gamle og gå ut igjen? Kan jo bare bruke av klærne som folk ikke har giddet å ta med seg ut igjen mtp kamera. Jeg mener, de kan da ikke be deg om å strippe heller, blir for dumt. Man kan jo bare kjøpe et pr sminketing og betale for de, da vil de jo bare tro at det er de det er noe galt med, eller? Sikkert noe jeg ikke har tenkt på. Er ikke akkurat den fødte tyv, heldigvis 

Haha....prøv det. Alarmen vil gå

Anonymkode: 8429f...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarm kan være bare i et syltynt klistremerke som en prislapp f.eks., så teknologien har iallfall kommet så langt for flere år siden.

Ikke jobbet i klesbutikk, men annen butikk. Importerte varer fra USA hadde ofte dette klisteret godt gjemt i varen som vi måtte huske å avmagnetisere (det var vanligvis ikke alarm på de andre varene). 

I tillegg peip det flere ganger når noen kom inn med biblioteksbøker, det var tydeligvis den type alarm i noen bøker også som de hadde sluppet ut fra biblioteket med, men som vår alarm reagerte på.

Bor sentralt og her er også en del varer på matbutikken utstyrt med alarm. Den type klister-alarm man ser om man leter etter den (de litt tykke, avlange).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Matbutikker har en liten klistremerke-alarm på de snåleste varer. Da jeg jobbet i butikk i min ungdom pep alarmen en gang fordi en forsøkte å gå ut av butikken med en boks hermetiske tomater gjemt i jakka (og en overivrig ansatt la på sprang etter han, så det er absolutt ikke noe jeg vil anbefale) 

Klær og lignende har både synlige og "usynlige" alarmer, samt at det er kameraer over alt i butikker (mange har kamera i prøverommene også, men videoen ses kun på ved mistanke om butikktyveri) 

Dersom du tar på deg klær fra prøverommet under dine egne klær og betaler for noe annet før du går ut av butikken, som noen over her foreslår, og alarmen går, vil ikke de ansatte la deg gå før de har funnet årsaken til at alarmen pep. De vil altså ikke "bare tro det var pga. det andre du kjøpte", de går igjennom tingene dine og kjører de gjennom alarmen for å finne årsaken til at det pep (dette kan du jo nekte, men da blir vektere og eventuelt politiet tilkalt) 

Anonymkode: fee49...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha....prøv det. Alarmen vil gå

Anonymkode: 8429f...600

Jeg, nei 😅 

Klart alarmen vil gå, men hva skal de gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

what goes around comes around.
Joa, det er en del varer uten alarm.
Butikker budsjetterer også med at det finnes mange uærlige sjeler ute blant oss, og for å dekke inn tapet øker dem prisene.
Det har også vært tilfeller der butikker faktisk har måtte legge ned fordi dem har tapt såpass til naskere
men for all del, du kan jo spare noen kroner, da har det ikke så mye å si om andre betaler mer eller mister jobben...

Anonymkode: e3415...33b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående alarm festet til produkter du kjøper, så er det utrolig irriterende når butikkbetjeningen ikke fjerner alarmen ved kjøp. Og det da piper unødvendig når en går inn i andre butikker med den varen i en pose.

Jeg har alltid kvittering når jeg handler på for eksempel Elkjøp eller Stormberg eller Kapp Ahl så jeg kan raskt vise at jeg ikke stjeler varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...