Gå til innhold

Katt som vandret "hjem"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet for en tid siden ca 4km fra vår forrige bolig. Vi har en 3 år gammel pusemann som var inne i 3 uker før vi slapp han ut med ny bolig. Første uken gikk det veldig fint, men så ble han borte. Han hadde vandret hjem til vår gamle bolig. Nå lurer jeg å hvor lenge vi bør la han være inne før vi slipper han ut på nytt. Jeg vurderer å kjøpe bånd og sele slik at jeg får luftet han i området, men jeg klarer ikke helt å se for meg at han kommer til å bevege seg en meter med noe slikt på seg. Det er nå litt over en uke siden vi fikk han hjem og han har sååååå lyst ut, men jeg tørr ikke. Noen som har opplevd lignende? Hva gjorde dere for å lære pus at han nå hørte til på en ny plass?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitte ute sammen med pus? :) Kanskje ha noe godbiter, gå sammen med katten og prate litt og vise at dere "hører til her"? :) 

Skrevet
17 timer siden, mjauritz skrev:

Sitte ute sammen med pus? :) Kanskje ha noe godbiter, gå sammen med katten og prate litt og vise at dere "hører til her"? :) 

Vi bor rett ved en tursti, så jeg er redd han fort vil springe avgårde selv om jeg er ute med han. Han liker ikke andre mennesker og gjemmer seg fort hvis han ser noen han ikke kjenner. Men kanskje jeg kan prøve på dagtid når det ikke er like mange folk som går tur her og en boks leverpostei lett tilgjengelig. Takk for tips :) 

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
1 time siden, The Silence skrev:

Vi bor rett ved en tursti, så jeg er redd han fort vil springe avgårde selv om jeg er ute med han. Han liker ikke andre mennesker og gjemmer seg fort hvis han ser noen han ikke kjenner.

Dette er muligens en av grunnene til at han rømte tilbake til det andre huset, han føler seg utrygg.

Skrevet

Du sier det gikk bra i en uke før han rømte "hjem". Da vet han vel hvor han bor nå? Kanskje han bare ville hilse på en gammel venn eller bare hadde hjemlengsel? Du kan nok ikke tvinge ham til å like sitt nye hjem. Men det kan hjelpe om du blir med ham ut noen ganger. Ellers kan det være at han bare må hentes noen ganger der dere bodde før, før han godtar sitt nye hjem.

Skrevet

Vi opplevde dette med vår pus (kastrert hannkatt). Jeg måtte hente ham utenfor vårt gamle hjem/i den forrige gata vår gang på gang i ca et halvt år, før han slo seg til ro på det nye stedet (lå bare 2 km unna). Han ville absolutt ikke være med meg hjem når jeg kom bort til gamlehuset, enda han garantert var skrubbsulten (er ingen god jeger).  Han som vanligvis alltid kommer mot meg og vil kose, holdt seg unna meg og gjorde seg utilgjengelig/løp vekk fra meg. Måtte lokke ham med reker (favorittgodsakene hans) for å få fatt i ham. Uff, det var ingen morsom tid. Håper det ikke tar så lang tid for dere. Nå går han maks 20 meter fra huset og er kongen på tomta :) 

Masse lykke til! :)

Skrevet

Han var ute noen ganger og kom tilbake hit før han forsvant, så han har jo forstått hvor jeg er. Kanskje han har blitt redd og ville hjem til gamle trakter. Han er veldig trygg innendørs og virker til å trives godt i nytt hus, men jeg har ikke turt å slippe han ut igjen enda. Nå har det vert mye ruskevær og kaldt i tillegg og jeg orker ikke tanken på at pus kanskje blir gående ute i noen uker i kulden for å finne hjem til gamle plassen igjen. Jeg kommer til å prøve litt igjen når det blir bedre vær. I mellomtiden har hele familien fått i oppdrag å aktivisere pus innendørs. Pusen her er også sterilisert og såpass pysete at jeg ikke klarer å se for meg at han fanger et byttedyr :ler: Han spiste som en hest når han kom hjem. 

Det positive er at han har blitt en skikkelig fangkatt nå, det har han ikke vert før. Så noe godt har kommet utav det :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...