Gå til innhold

Lei av planleggingsdager - hva er problemet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først les denne artikkelen:

https://www.nrk.no/sorlandet/lei-av-planleggingsdager-1.13300910

Og da lurer jeg på hva er problemet med å være samme barna en dag ekstra? Trodde det en skulle ta vare på de og ikke sparke det fortes mulig tilbake på skolen fordi arbeidet er SÅÅÅÅÅ mye mer viktig. Jeg lurer på om det hadde vært bedre å IKKE hatt barn når en skal "dytte" tilbake på skolen fortest mulig etter ferie. 

Nå skal barna på både barnehage (natt og dag), skolen, sfo og mindre og mindre skal de være hjemme. En skulle tro at foreldrene ikke var intersert i å ha barna hjemme i det hel tatt. Jada, jeg har hørt den ene og andre unnskyldingen om at en må tjene penger for at en skal få rå til alt og bla bla. Men da får en jaggu leve billgere og ikke kjøpe dyre biler/hus/båter og ikke minst droppe både sydenturer og kjøpe dyre merkeklær.. 

Dette er for meg helt bak mål og det er forståelig at halve Norge går på piller fordi de som bor her ikke klarer å holde koken oppe pga status og vellykkethet.

Dette må være helt koko...

Kjør debatt!!!

Anonymkode: 3daed...54c

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For at barnehager og skole skal bli så bra som mulig så må man ha planleggingsdager ;)  Det er meningen at barnet skal ha det så bra som mulig, men det funker ikke om det aldri er planleggingsdager :)  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er vel at samfunnet ikke akkurat er lagt opp til at man skal være hjemme fra jobb. Helst skal man aldri være syk, man skal aldri ha syke barn og man kan ikke være hjemme ved planleggingsdager. 

Det er jo i orden om du har giftet deg med en rik forretningsmann og lever på hans penger og ikke har arbeidsgiver å forholde seg til, da er det vel ikke noe problem å være hjemme med barna. 

For min del er det kinkig da jeg har en del obligatorisk oppmøte på studiet mitt og da føles det ganske kjipt å måtte styre på for å finne barnevakt fordi de ansatte i barnehagen skal "planlegge". (Unnskyld meg, men i andre yrker må man jobbe overtid når man planlegger, hva er det som gjør barnehageansatte så spesielle at de må ha en hel dag for å planlegge, og hvorfor kan ikke dette legges til etter at barnehagen er stengt?!). 

Nå kjenner jeg også flere barnehageansatte da, som forteller at planleggingen ofte skjer på kveldstid dagen før også tar de fri den egentlige planleggingsdagen. Idiotisk opplegg spør du meg. 

Anonymkode: 82262...22c

• Liker 13
Skrevet (endret)

Jeg er litt usikker på om vi leste samme artikkel nå, for jeg ser ikke noe om at foreldrene ikke vil være med barna, eller at de ikke vil ha planleggingsdager fordi de må ha penger. 

Jeg synes at planleggingsdager bør legges til ettermiddagen. Det står at de har 5 dager i året, og 5 dager med "kveldsvakt" er da ingenting i mine øyner. Grunnen er at det er ikke "bare å ta fri" for mange yrkesgrupper.

Selv jobber jeg på en arbeidsplass med to andre personer som begge har barn i 4-8 års alderen, og hver gang det er planleggingsdag så må de ringe rundt til ekstrahjelpene. Dette kommer jo i tillegg til sykedager for både foreldre og barna, og det er ikke alle ekstrahjelper som kan stille hele tiden. Om en person er vekke så går det akkurat rundt på jobben om vi er heldig, og vi andre jobber oss i hjel. Om to er vekke så er det helt krise.

Så kan man selvfølgelig dra frem kortet om at man alltid må ha folk som kan stille på kort varsel, og heldigvis har det akkurat gått rundt for oss, men jeg tror at det er mange bedrifter som har lik problemstilling og sliter. Spesielt de som har stillinger der man må ha høy grad av kompetanse/utdannelse for å utføre oppgavene får problemer. Da er det ikke bare å hente inn en ekstrahjelp.

Endret av Ankimaki
  • Liker 1
Skrevet
På 2.1.2017 den 21.54, gladjenta96 skrev:

For at barnehager og skole skal bli så bra som mulig så må man ha planleggingsdager ;)  Det er meningen at barnet skal ha det så bra som mulig, men det funker ikke om det aldri er planleggingsdager :)  

Det er vel de fleste enige i, men i de fleste andre jobber taes disse planleggingsmøtene i normal arbeidstid eller på kveldstid.

Er ikke alle som har mange valg i forhold til barnevakter o.l på disse dagene og ikke alle stillinger er slik at det bare er å ringe etter ekstra personell. 

• Liker 1
Skrevet

Problemet med å ta alle planleggingsdager på kveldstid er flere. 

Jeg har fast fire timer med "personal/avdelingsmøte" på kveldstid hver 4.uke og det er ett absolutt minimum mtp å ha ett godt samarbeid innad i personalgruppen. 

Vi får ikke overtidsbetalt, alt arbeid utenfor åpningstid må tas ut i avspasering. Alle timer man jobber utover den stillingsprosenten man har (50% 100% eks) må tas ut i avspasering, er man heldig får man betalt per time ekstra men det er ingen selvfølge (jeg må forhandle hvert halvår om det). 

En planleggingsdag er like lang som en vanlig arbeidsdag, Dvs at planleggingsdager på kveldstid utløser en arbeidsdag på 15 timer i den dagen.

To av planleggingsdagene brukes på større seminarer sammen med alle andre barnehager i kommunen, de tre andre fordeles mellom barnehagen som helhet og den enkelte avdeling. 

Å ta inn vikarer for å holde åpent på planleggingsdager går ikke, vikarer deltar på planleggingen. 

• Liker 10
Skrevet
14 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Det er vel de fleste enige i, men i de fleste andre jobber taes disse planleggingsmøtene i normal arbeidstid eller på kveldstid.

Er ikke alle som har mange valg i forhold til barnevakter o.l på disse dagene og ikke alle stillinger er slik at det bare er å ringe etter ekstra personell. 

Normal arbeidstid går ikke for da er det barn der. Og da blir de store møtene som regel flyttet til på kvelden, men da har de som jobber krav på fridager siden de har 2 timer planlegging på ettermiddagen en del ganger gjennom året. Og da har de krav på fridager fordi da har jobbet inn en del dager. Og da velger de å ta fridagen lille julaften og andre dager som de kaller for planleggingsdager. Det er teknisk sett planleggingsdager. De har bare jobbet inn dagen på ettermiddagen :) Tror du hadde skjønt det mer om du hadde jobbet i barnehage/skole :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært en forkjemper for max 6timers arbeidsdag. Mer tid til barn og familie, mindre konflikter. Lykkligere barn og lykkligere foreldre. Mindre stress som kommer arbeidsgiveren til gode. Det er forsket på dette og med veldig gode resultater. Synd det noen som mener at man ikke er verdt noe hvis man ikke arbeider til man kjenner blodslitet i beina.

Anonymkode: 724b5...23c

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, gladjenta96 skrev:

Normal arbeidstid går ikke for da er det barn der. Og da blir de store møtene som regel flyttet til på kvelden, men da har de som jobber krav på fridager siden de har 2 timer planlegging på ettermiddagen en del ganger gjennom året. Og da har de krav på fridager fordi da har jobbet inn en del dager. Og da velger de å ta fridagen lille julaften og andre dager som de kaller for planleggingsdager. Det er teknisk sett planleggingsdager. De har bare jobbet inn dagen på ettermiddagen :) Tror du hadde skjønt det mer om du hadde jobbet i barnehage/skole :)

Er da ikke slik at alle de ansatte nødvendigvis er nødt til å være tilstede på disse møtene.

Ett annet alternativ er f.eks å samarbeide med andre barnehager i nærheten slik at de tar inn noen ekstra barn evt sette inn vikarer slik at de som betaler for plassen via egen betaling + diverse skatter. 

En klarer det fint innen andre yrkesgrupper.

Kjenner nok av mennesker som jobber i barnehage/skole til å vite at planleggingsdager ikke nødvendigvis brukes til planlegging.

Personlig tror jeg ikke at jeg hadde trivdes med en jobb i bh/sk tiltross for en over snittet barneflokk.

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, gladjenta96 skrev:

Det er vel ingen andre yrkesgrupper som setter av hele dager flere ganger i året til å "planlegge". Og derfor innstiller driften, slik at det går utover både "kundene" og alle landets bedrifter samtidig. 

Barnehagens "planleggingsdager" påvirker i stor grad andre bedrifter og sektorer, ettersom man da må gå med mindre bemanning, eller kalle inn vikarer. Foreldre må i stor grad være hjemme på disse dagene, eller få inn barnevakt. Og hvor enkelt er det å få barnevakt på dagtid, når de fleste jobber? Og ja, besteforeldre jobber gjerne også fulltid.

Hvor lenge skal dette pågå? Det må da være mulig å "planlegge" på andre måter! F.eks ved at noen deltar, mens barnehagen kaller inn sine vikarer for å holde åpent! Så kan de ansatte som ikke har vært med på planlegging få info etterpå, i form av skriv eller et møte.

Barnehager er i en særstilling når det gjelder å stenge bedriften for å kunne planlegge. De har fra starten av en plan å gå etter, så hvorfor trenger de hele dager flere ganger i året til å planlegge mer?

Anonymkode: 4fe23...58b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 4.1.2017 den 1.54, Sulosi skrev:

Jeg har fast fire timer med "personal/avdelingsmøte" på kveldstid hver 4.uke og det er ett absolutt minimum mtp å ha ett godt samarbeid innad i personalgruppen. 

Vi får ikke overtidsbetalt, alt arbeid utenfor åpningstid må tas ut i avspasering. Alle timer man jobber utover den stillingsprosenten man har (50% 100% eks) må tas ut i avspasering, er man heldig får man betalt per time ekstra men det er ingen selvfølge (jeg må forhandle hvert halvår om det). 

En planleggingsdag er like lang som en vanlig arbeidsdag, Dvs at planleggingsdager på kveldstid utløser en arbeidsdag på 15 timer i den dagen.

To av planleggingsdagene brukes på større seminarer sammen med alle andre barnehager i kommunen, de tre andre fordeles mellom barnehagen som helhet og den enkelte avdeling. 

Å ta inn vikarer for å holde åpent på planleggingsdager går ikke, vikarer deltar på planleggingen. 

Det er bare tøv at vikarer skal delta på planleggingsdager. Disse dagene bør være for de faste ansatte, og selv da trenger vel ikke alle å være tilstede. Ikke på seminarer heller. Som regel løser man seminarer og kurs ved rullering, eller ved at bare noen deltar. 

I andre bedrifter er det noen få som planlegger driften videre. Ikke alle, inkludert vikarer. I andre bedrifter stenger man ikke døra og legger ned driften for å ha et heldagsmøte. Da kaller man inn vikarer, og tar kun noen ansatte med for å ha møte eller planlegging. Så informerer man resten av de ansatte om hvordan det blir framover.

Det skulle tatt seg ut om sykehjem og hjemmetjeneste bestemte seg for å ha samme opplegg som dere. "Vi er dessverre ikke bemannet på sykehjemmet i dag pga planlegging, så dere pårørende må overta stell og tilsyn av deres far/mor/tante/onkel/osv. Derfor må dere ta fri fra jobb, og komme hit kl 8. Evt skaffe andre som kan komme" 

Barnehager har fått en særstilling med sine "planleggingsdager", som ingen andre har. Hva med å ta lærdom fra andre bedrifter, istedet for å stenge ned hele virksomheten flere ganger i året? Noe som går utover andre bedrifter i sterk grad! Jeg skjønner ikke at dere får holde på sånn! 

Er det sånn at planlegging må foregå en hel arbeidsdag, så er det i seg selv dårlig planlegging. Da får dere heller dele det opp litt. Sånn at det er flere kortere møter enn et heldags, om til og med vikarer er NØDT til å delta på dette. Og som sagt, andre bedrifter, inkludert sykehjem og hjemmetjeneste, klarer fint å få dette til uten å stenge virksomheten. Så jeg skjønner ikke hvorfor dere i barnehagen må fortsette en praksis som går utover alt arbeidsliv i hele Norge. Det er helt bak mål!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at verden sirkulerer ikke rundt foreldre med barn i barnehagealder/småskolealder. Bedrifter må tjene penger, og ha åpent. De kan ikke stenge for halve bedriften må være hjemme med planleggingsdag. Sette inn vikarer er dyrt. Kjipt å bruke feriedager på planleggingsdager eller ta fri uten lønn (som og går utover barnet) Det handler ikke om at man ikke vil ha tid med barnet eller ikke vil se barnet sitt, men det handler om at ikke alt handler om at man har barn. Samfunnet må fortsatt gå rundt selv om Pål og Trine må være hjemme med barna. Skal alle med barn være hjemme når det er planlegginsdag, så stopper jo alt.

Jeg jobber i helsevesen på et sykehjem. Vi må ha 4 på vakt på dagen, og 3 på kvelden den dagen.. Av 7stk, så er det ei uten barn, og ei med voksne barn. 5av oss har da barn med planleggingsdag. Ei har mann som jobber vekk og må være hjemme på kvelden. Kan derfor ikke bytte vakt. Da er vi 4stk igjen som må ha fri, bytte vakter osv. Det blir veldig mye styr. Ikke alle kan bytte vakt eller ta fri. Det finnes nesten ikke vikarer.. Noen er alene, andre har ikke barnevakt. Og dette er det nok mange som sliter med.. Man ordner det jo, og det går på et vis, men det burde ikke vært sånn.

Anonymkode: 98f7f...d5b

• Liker 1
Skrevet
På 4.1.2017 den 1.54, Sulosi skrev:

Les igjennom det du har skrevet en gang til og prøv å tenke på hvordan det foregår på andre arbeidsplasser.

Å stenge ned pga planlegging slik bh/sk gjør er totalt antikvarisk og hører ikke hjemme i dagens samfunn hvor de fleste foreldre er i arbeid,

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke noe problem da? Det burde ikke komme som noe overraskelse når man får barn at barnehage/skole har planleggingsdager. Man får da vel også utsendt semesterplan så man kan planlegge i god tid på forhånd å skaffe barnevakt/ta seg fri.

Andre ting kan også dukke opp når en får seg barn. Det er en "fulltidsjobb" i mange år, noe som virker som en stor overraskelse for noen som får seg barn. 

Ansatte i barnehage og skole med barn må også ta seg  fri når det er planleggingsdag. 

Og planleggingsdager skal være en full arbeidsdag, altså 7,5 timer. Hvordan skal det være mulig å ta på ettermiddag for dere som mener det? Skal de ansatte på jobb i barnehagen for deretter å ha planlegging fra kl 17-24.30???

Anonymkode: c2c9e...281

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tøv at vikarer skal delta på planleggingsdager. Disse dagene bør være for de faste ansatte, og selv da trenger vel ikke alle å være tilstede. Ikke på seminarer heller. Som regel løser man seminarer og kurs ved rullering, eller ved at bare noen deltar. 

I andre bedrifter er det noen få som planlegger driften videre. Ikke alle, inkludert vikarer. I andre bedrifter stenger man ikke døra og legger ned driften for å ha et heldagsmøte. Da kaller man inn vikarer, og tar kun noen ansatte med for å ha møte eller planlegging. Så informerer man resten av de ansatte om hvordan det blir framover.

Det skulle tatt seg ut om sykehjem og hjemmetjeneste bestemte seg for å ha samme opplegg som dere. "Vi er dessverre ikke bemannet på sykehjemmet i dag pga planlegging, så dere pårørende må overta stell og tilsyn av deres far/mor/tante/onkel/osv. Derfor må dere ta fri fra jobb, og komme hit kl 8. Evt skaffe andre som kan komme" 

Barnehager har fått en særstilling med sine "planleggingsdager", som ingen andre har. Hva med å ta lærdom fra andre bedrifter, istedet for å stenge ned hele virksomheten flere ganger i året? Noe som går utover andre bedrifter i sterk grad! Jeg skjønner ikke at dere får holde på sånn! 

Er det sånn at planlegging må foregå en hel arbeidsdag, så er det i seg selv dårlig planlegging. Da får dere heller dele det opp litt. Sånn at det er flere kortere møter enn et heldags, om til og med vikarer er NØDT til å delta på dette. Og som sagt, andre bedrifter, inkludert sykehjem og hjemmetjeneste, klarer fint å få dette til uten å stenge virksomheten. Så jeg skjønner ikke hvorfor dere i barnehagen må fortsette en praksis som går utover alt arbeidsliv i hele Norge. Det er helt bak mål!

Alt handler ikke om folk som har barn. De som jobber i skole og barnehage gjør allerede en stor tjeneste for deg og ditt barn. Mange har barna sine mer i barnehage enn de er hjemme omtrent, også er det helt forferdelig om ungen må være hjemme 4 dager i året. Vær takknemlig for at du i det hele tatt har barnehageplass og rett på skole helt ut vgs. 

Der er hensyn som må tas over alt. Samtidig som det er kjipt at du må ta fri fra jobb på en planleggingsdag, er det kjipt for en lærer eller barnehageansatt å få enda lengre dager om planleggingsdager heller skal stykkes opp til ettermiddagstimer. Og kvaliteten på planleggingen vil jo bli bedre om det settes av hele dager for det. Så slipper man å ha to-tre timer her og der ETTER en full jobbdag hvor man liksom må følge med og gjøre en innsats. Ønsker du den beste hverdagen for barnet ditt så burde du støtte at lærere får satt av tid til noe av det det brukes mest tid på i skolen bortsett fra undervisning, og som er SÅ viktig. 

Anonymkode: c2c9e...281

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

har jobbet i barnehage selv og de ER nødvendige, og nei vi kan ikke ta alle på kvelden. Vi hadde planleggings dager OG diverse samlinger og møter på kvelden.

Det er ikke lett for oss heller å få alt til å gå opp i opp når vi må være hjemmefra fra 08-20.

P

Anonymkode: 361d2...d9e

• Liker 7
Skrevet

Mye kommer vel også an på om man ser på barnehagen som en pedagogisk institusjon, eller som en oppbevaringsplass for barn. Pedagogisk kvalitet krever planlegging. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og vi har noe sånt som 4 planleggingsdager i løpet av et helt år. Det er faktisk ikke veldig mye. Hvordan mener dere at man skal få planlagt utenom arbeidstid? Kveldstid, etter jobb? Tror hverken kommunen har råd eller vi har så veldig lyst til å ha 15 timers arbeidsdag. Har man fått barn er man klar over at barnehage og skole ikke alltid er åpent og man må finne andre løsninger. Mange av oss i barnehage har selv barn og finner løsninger. I verste fall får man ta med seg ungen på jobb. Det er ikke alle yrker det går i, selvsagt men ungen er uansett viktigere enn jobben vel?

Det er heller ikke slik at vi aldri jobber på kveldstid som de i andre yrker, vi har personalmøter på kvelden minst 1 gang i måneden. Disse varer 3 timer. Så ikke kom og si at vi er i særstilling som får lov til å stenge bedriften helt i arbeidstiden.

Anonymkode: 944e5...ce3

• Liker 4
Skrevet

Seniorer trenger vel ikke ekstra ferieuke, det er det småbarnsforeldre som gjør! Vi har ikke nok feriedager til å dekke opp 5 planleggingsdager + høst/jul/vinter/påske/sommer-ferie. Jeg skulle svært gjerne vært hjemme med barna alle disse, det står ikke på viljen. Men ulønnet perm hver gang barna har fri? Hva med å ta litt kontantstøtte i denne retningen?

Og hvorfor kan ikke departementet forberede pedagogiske opplegg de bare kan trekke opp av verktøykista? Må hver barnehage finne opp hjulet selv?

Skrevet
På 4.1.2017 den 1.35, Ankimaki skrev:

Jeg synes at planleggingsdager bør legges til ettermiddagen. Det står at de har 5 dager i året, og 5 dager med "kveldsvakt" er da ingenting i mine øyner. Grunnen er at det er ikke "bare å ta fri" for mange yrkesgrupper.

På 4.1.2017 den 1.39, Fru Uperfekt skrev:

Når det gjelder skoler: Skoleåret er på 190 dager. Hvis det ikke hadde vært planleggingsdag 2. januar hadde det likevel ikke blitt en ekstra dag i skoleåret, det hadde bare blitt en fridag til lærere.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...