Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ofte tenkt at jeg bruker for mye penger og at det er mye jeg kunne ha gjort annerledes for å spare penger.

Jeg er singel og bor alene.

Jeg tjener 454 700 kroner brutto Det utgjør cirka 28 000 kroner i måneden.

Jeg betaler 11 000 kroner totalt for bolig og 2100 kroner for studielån per måned. Telefon og strøm utgjør cirka 1000 kr per måned. Internett betaler jeg ikke for da det inngår i husleie.

Ofte så er lønna tom før måneden er over og jeg skjønner ikke hva jeg har brukt pengene på. Jeg går ut en gang i blandt og spiser også ute, men føler at jeg ellers er sparsom på andre måter.

Jeg ønsker nå i 2017 å spare mer penger slik at jeg med god samvittighet kan feks dra på en lang reise uten at dette går ut over mastercardet. Har dere noen gode praktise tips? Er det noen måter å spare penger på som er helt geniale? Jeg tenker både i forhold til hvor og hva man kjøper, hvor man finner tilbud, er det noen kuponger man kan bruke etc?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Appen mattilbud er et greit sted å begynne. gjerrigknark.com har mange gode tips, både på facebook og egen side. Og siden du ikke vet hva du bruker pengene på bør du absolutt sette opp et regneark med forbruket ditt og budsjett du skal følge.

Anonymkode: b3310...597

AnonymBruker
Skrevet

Sett over penger på en sparekonto med en gang du får lønning. Sett opp budsjett og se i nettbanken hva det er du faktisk bruker penger på for å finne et realistisk sparebeløp. Jeg tjener litt mer enn deg, og jeg sparer 2500 i måneden. 

Nøkkelen er å spare FØRST også se på hva man har igjen. Du må selvfølgelig sørge for at du budsjetterer ut alt som MÅ betales, også sparer du av det som er igjen. Se også på om du kan sette opp noe ala morsom sparing, hvor en viss sum settes inn på sparekonto hver gang du bruker kortet.

Anonymkode: f5b85...582

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Planlegg handling, skaff app med tilbud (feks mattilbud), bruk fryser. Tøm skap før ting går ut på dato. Gå gjennom abonnement på alt av musikktjenester, streaming, aviser osv og kutt de som ikke er viktige. 

Forsøk shoppe stopp, rydd i klesskapet og finn ting som ligger bakerst. 

Har du sparekonto så bruk en i en bank hvor du ikke har betalingskort, da forsinker du eventuelle uttak fra sparekontoen med noen timer og det blir verre å spontant bruke penger fra kontoen. 

Anonymkode: bbe60...3c0

Skrevet

Hva med å bestemme deg for å bare kjøpe det du trenger en måned ?

Hver gang du skal dra kortet så spør deg selv om det er noe du trenger.

Samle alle kvitteringer en mnd og se hva du har brukt penger på.

AnonymBruker
Skrevet

Ellers har det vært ganske mange tråder om det samme her, så hvis du leter opp dem finner du mange tips.

Anonymkode: 40da0...3e4

AnonymBruker
Skrevet

*knekke opp fingra* Jo nå skal vi se! ^^,

-Lag ukesmeny slik at det er lettere å planlegge. F.eks. kjøper man ikke et helt salathode om man kun trenger 2-3 salatblader til en burger. Da legger man til andre ting som man gjerne også har salat til. Se også i skuffer og skap før du begynner å skrive menyen for å bruke opp det du allerede har. Lag den gjerne fra tirsdag til tirsdag, eller onsdag til onsdag. Nye varer kommer ofte i butikken på tirsdager.

-Lag handleliste. Kjøper du ikke mer enn du trenger og glemmer ikke noe.

-Billige råvarer. Ris, bønner, linser, erter, løk osv. Dette er fint å spe på med i mange retter, f.eks. chilli con carne, fremfor å bare ha kjøttdeig i den. Da holder en pakke kjøttdeig plutselig mye lengre. (ps. dette er en rett som er super å fryse ned)

-Store kvanta. Det er billigere å kjøpe en pakke med 8 kyllingfileter per kilo enn en pakke med 2. Dette krever dog en fryser om du er alene, så vurder å invester i en om du ikke har, om så bare en liten en. Porsjonsfrys det du ikke planlegger å bruke. Kjedelig å tine en 8-pakning kyllingfilet når man bare spiser en og må spise kylling resten av uka:P

-Benytt deg gjerne av tilbud og ser mange foreslår en app men har ikke prøvd den selv. Særlig om det er tilbud på noe du vet det går av men som du ikke trenger der og da/holder seg lenge. F.eks. tomatpure.

-Billigkjeder. Kiwi og Rema over andre steder, det du ikke finner der eller trenger noe spesielt, da kan man gå på coop, meny osv.

-Billig produkter. Kjøper alltid brødposer, bakepapir osv., fra dem, samt en del matprodukter der jeg ikke kjenner forskjell, men det er jo en smakssak, så der må du prøve deg frem tror jeg.

-Dropp ferdigfabrikat. Lag mest mulig fra bunnen, mye billigere og bedre:)

Det jeg kommer på i farta:)

Anonymkode: 4907a...39c

AnonymBruker
Skrevet

Lag månedlig autotrekk fra lønningskonto til sparekonto som overføres dagen etter lønning. Bruk Coop/Trumf kort når du handler mat. Lag budsjett og matplan, når du blir flink å holde deg til dette kan du skaffe et kredittkort som gir bonus på at du handler også (men ikke før du har kontroll!!). Blir fort et par tusen i året hvis du er flink å bruke bonuskort på ting du uansett handler, du har 2-3 gratisnetter på et fint hotell bare der.

Anonymkode: 3e402...1c6

AnonymBruker
Skrevet

Forbruk går ofte i vaner som man ikke alltid tenker over og ikke klarer å bryte, det er i alle fall min erfaring da jeg for et par år siden oppdaget at jeg brukte nesten 20 000 i måneden etter at alt fast var betalt. En del av dette var jo ting jeg måtte ha av mat og annet forbruk, men summen var jo enorm og jeg måtte bruke mye tid på å jobbe med hverdagsvanene mine. Nå har jeg fått ned denne summen til 5000 i måneden (noe som også inkluderer litt kos).

- Hvis du er usikker på hva du egentlig bruker penger på er det lurt å ta vare på kvitteringer fra alle kjøp. Det er ikke alltid så lett å oppdage hvilke vaner som dytter deg over budsjett bare ved å se på kontoutskriften. Selv gjorde jeg dette i to måneder og oppdaget at jeg brukte flere hundre kroner på brus og annen drikke. Totalt unødvendig til hverdags når en har vann i springen.

- Se alltid i skapene før du går til butikken og ha alltid en plan om hva du trenger. Jeg bestemmer alltid middag med utgangspunkt i råvarer jeg har slik at jeg ikke trenger å kaste mat.

- Å følge en matplan kan også hjelpe mot svinn. For meg som ikke var vant til å planlegge på denne måten var det enklest å starte med å spise en fast frokost og lunch over noen uker (f.eks. havregrøt hver morgen og brødskive hver lunch eller hva du enn måtte like) - da sparte jeg mye tid og stress på å planlegge for mye, det eneste jeg trengte å tenke på var noen faste basisvarer + middag. Jeg planla middag for ca. have uken om gangen og startet alltid med å sjekke skap for å se hva som var igjen fra forrige handlerunde.

- Ikke venn deg til å gå rundt på kjøpesentre og i butikker uten "mål og mening". Uten at jeg var klar over det ble jeg vant til å ta meg en bytur med litt shopping nesten hver helg. En veldig hyggelig, men svindyr vare. En generell regel er at jo mer man går i butikker og ser desto mer oppdager man ting, klær og diverse som man får lyst på og tror at man trenger. Selv om man ikke kjøper alt man har lyst på hver gang, så tror jeg at det fører til falske behov.

- Last ned apper med tilbud og bli medlem av kundeklubber med fordeler. Snakker da kun om matbutikker. Andre typer kundeklubber kan raskt bli en større fristelse og nytte. Prøv å handle flest mulig basisvarer på tilbud (f.eks. kjøtt, fisk og grønnsaker), men unngå halvfabrikata. Å kjøpe Grandiosa eller iskaffe på tilbud betyr ikke at kilosprisen er lav sammenlignet med hva du kunne lagd sunnere og billigere selv. Halvfabrikata er som regel ikke særlig mettende heller, så ofte ender man opp med å kjøpe enda mer mat i tillegg.

- Sett av en del av lønna på en annen konto tidlig i måneden. Legg handleturer (når du skal ha klær eller annet) til slutten av måneden og tillatt deg selv å kun shoppe for det du har igjen av lønna minus sparing. På den måten unngår du å bruke mer enn budsjett. "Straffen" blir at du ikke får kjøpt det du skulle.

Anonymkode: 20fc8...3d4

• Liker 1
Skrevet

Sett et matbudsjett og handle for omtrent hele summen én gang i måneden. Småturer i butikken er veldig dyrt, og du lærer deg å strukturere handlingen. At du storhandler en gang, betyr ikke at du ikke kan supplere i løpet av måneden (spesielt når det kommer til ferskvarer som grønnsaker og sånt), men to små suppleringsturer i matbutikken hvor man unner seg litt ekstra utgjør en ganske mye mindre sum enn handleturer annenhver dag med påfølgende "unning."

Du kan til og med gjøre dette to ganger i måneden, og handle for to uker av gangen. Gå to ganger i matbutikken der du handler for 1000,- pr. gang (ca. 2000,- i måneden i matbudsjett er helt ok for en person). Til slutt går det lenger og lenger tid mellom hver gang du går i matbutikken, for man gidder sjelden å gå i butikken for å handle én løk, eller én liter melk. Da bruker man heller de grønnsakene man allerede har i skapet, og kanskje til og med vann i stedet for melk. Dette har hjulpet oss veldig.

Skrevet

Etter alt av regninger som du har oppgitt er betalt sitter du igjen med 13 900kr, som skal dekke blant annet mat. Nå vet ikke jeg når disse regningene kommer (samtidig som lønn eller ikke).

Jeg ville startet med å ha 4 forskjellige kontoer, 2 stk med bankkort, 1 brukskonto uten kort og 1 sparekonto.

Konto 1 med bankkort er kontoen lønnen din kommer inn på samt kontoen du bruker om du skal kjøpe deg en genser eller ta deg en øl på byen.

Brukskonto uten kort: Her overfører du hver mnd (med en gang lønnen kommer inn) 15 000kroner som skal dekke alt av regninger (idag 13900). Alle regninger betales fra denne kontoen.

Konto 2 med bankkort: Kort for mat og husholdningsprodukter (såpe,oppvaskmiddel ol). Sett opp automatisk trekk med en gang lønnen kommer på f.eks 3000kroner. Dette kortet bruker du på matbutikker, KUN det! Dette for enda bedre kontroll på hva du bruker på mat hver mnd. Kanskje er ikke 3000kr nok om du spiser mye.

Sparekonto: Når lønnen kommer setter du automatisk inn en gitt sum hver mnd som skal gå til sparing. Du bør alltid ha litt penger her slik at du har buffer om du får en uforutsett utgift; ødelagt vaskemaskin f.eks. Etter penger er overført til regningskonto og matkonto sitter du nå igjen med 10 000kroner, bestem deg for et fast beløp. F.eks 5000kroner. Da sitter du igjen med 5000kroner hver mnd som kan brukes på hva som helst (klær, resturantbesøk, bytur ol) samtidig som du allerede har spart 5000kroner.

Om det er flere regninger enn de du har nevnt, sett opp budsjett så du vet ca sum på disse og sett over tilsvarende på regningskontoen din hver mnd. På denne måten kan du bruke opp alt på brukskontoen din hver mnd uten at du har brukt opp hele lønnen. Du må derimot klare å være så streng med deg selv at det som er på sparekontoen er til buffer for uforutsette utgifter (ødelagt vaskemaskin, ikke resturantbesøk), sparing til f.eks reiser som du ønsket deg.

AnonymBruker
Skrevet

Opprett microspar.

Opprett sparekonto, som de trekker en fast sum hver mnd. 

Og en buffer konto.  Eks 500 hver mnd.

Handle inn en g i uken. Handle en g i mnd kjøtt,fisk på tilbud. 

Unngå taxi, mat på bensinstasjon. Ta med niste på jobb. Unngå kaffen og brusen i kiosken

Si opp abonemanger du bruker lite. 

Forhandle om forsikringer,bankraner

Januar er tiden for å gjøre kupp på gaver. Putt i en skuff, så du har til bursdager og jul

Bak brød selv

Anonymkode: 8fba9...e7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...