Gå til innhold

Vi får personlig rapport ved for å komme for sent på jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Konsernet jeg jobber i gir personlig avvik og trekk i lønn om vi kommer 1 min eller 3 timer for sent.

Skjer det feks en bilulykke på vei til jobb og du p ingen måte har mulighet til å snu for å kjøre en annen vei, så ringer vi jo inn for å si ifra. Uansett så blir det rapport og trekk i lønn, selv om trafikkulykken var så fæl at det står om den feks på VG.

Det samme skjer om du 1 gang i løpet av året kommer 1 min for sent + at de trekker ett minutt av lønna. De tar overhode ikke hensyn til at det kan skje uforutsette ting på vei til jobb. 

Vi jobber til alle døgnets tider og når du da skal begynne 03.30 og alltid er tidlig ute så blir det rapport.

Jegvhar jobbet i dette konsernet i 12 år og har kommet for sent 5 ganger på den tiden, 2 ganger skjedde det ting som ikke var min skyld på vei til tidligvakt, de andre gangene forsov jeg meg og senest har jeg kommet 45 min.

Disse rapportene blir brukt mot oss om vi skulle søke oss til feks andre posisjoner i firmaet, da egner vi oss ikke til å bli forflyttet.

Mulig jeg skal regne med alvorlige trafikkulykker på vei til jobb, men det blir for dumt. Kjøre hjemmefra 1 time før i tilfelle noe skal skje.

Om vinteren beregner jeg alltid bedre tid pga snøfall og glatte veier, så jeg er alltid tidlig ute uansett.

Er det andre her som har denn ordningen på jobb og er det egentlig lov å få både rapport og trekk i lønn - dobbelstraff? + at du ikke får mulighet til å søke andre stillinger fordi du har forsovet deg en gang i løpet av ett år?

Kunne fortalt om flere tilfeller mine kolleger har kommet for sent, blandt annet pga innstilte tog/signalfeil som gjør at toget de vanligvis tar blir forsinket.

Anonymkode: 2fe38...802

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser helt ærlig ikke problemet. Det vil være helt naturlig at avvik rapporteres inn når man kommer for sent, og man skal naturligvis ikke ha betalt for tiden man ikke er der. Klarer ikke helt å se den såkalte dobbeltstraffen her.

Anonymkode: bbc9d...c34

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok i henhold til loven teknisk sett, men har aldri hørt om en arbeidsgiver så er så vanvittig regelrytter som dette før. 

Anonymkode: c1ac6...1f4

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Lønn er en gode du får,for å møte opp. Når det skjer ulykke bør de droppe det

Anonymkode: a2549...b9f

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke giddet det firmaet. Det er lov til å operere med skjønn, om man vil at ansatte skal trives.

Anonymkode: e9abe...179

• Liker 14
Skrevet

På vår jobb er det få ansatte. Alle er avhengige av at alle er der til tiden, ellers går det utover åpning, vaktskifte. Tror det har hendt en gang på 5 år at en har kommet litt for sent pga sen buss som var forhindret av en ulykke. Vedkommende ringte på forhånd. Tror det var snakk om 20 minutter. Da var sjefen rund på det og det fikk ingen konsekvenser i at hun ikke fikk betalt for den timen.

Men man skal da normalt ikke ha lønn for den tiden man ikke er på jobb. Tenk hvis noen kommer 5 minutter for sent til stdighet. Det blir mye fravær til sammen. 

Men skjer det en alvorlig ulykke bør sjefen se gjennom fingrene med det, selvsagt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den type regime er dårlig lederstil og utgått på dato. Det er iallfall ingen som tjener på et slikt rigid system. Både arbeidsgiver og arbeidstaker tjener på å være litt rause og fleksible (når det er rom og mulighet for det, vel å merke). Jeg tror de undervurderer betydningen av at ansatte skal føle seg verdsatt. 

Anonymkode: 524a9...d7e

• Liker 22
Skrevet

oi, har du mulighet ville jeg byttet jobb, det kan da umulig gi noe godt arbeidsmiljø med en slik ordning?...de fleste har en tendens til å oppføre seg som 3 åringer når de blir behandlet som det.......

Du vil selvfølgelig ikke si hvor du jobber, men kan jeg spørre hvilken bransje dette er? 

• Liker 4
Skrevet

Hvis jeg skulle blitt trukket om jeg hadde kommet 5 min for sent, så skulle jeg jaggu hatt betaling for å stå 5 min over også. 

Her må man både ta og gi, tenker jeg. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, smilo skrev:

Hvis jeg skulle blitt trukket om jeg hadde kommet 5 min for sent, så skulle jeg jaggu hatt betaling for å stå 5 min over også. 

Her må man både ta og gi, tenker jeg. 

Der jeg jobber nå, har vi fleksitid, med kjernetid fra 9-15, men jeg har tidligere jobbet steder med stemplingsur. Det var faktisk veldig kjekt, for da fikk vi betalt for den tiden vi faktisk jobbet.

• Liker 1
Skrevet

Synes stemplingsmaskin er genialt jeg egentlig, da får du ikke betalt for de 5 minuttene du kommer for sent - men samtidig får du betalt for de 10 minuttene du går ekstra. Genialt! 

Forøvrig syns jeg dette høres ut som utrolig fæl lederstil. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her er det motsatt hos oss. Folk kommer for sent oftere enn de kommer i tide, inkl sjefen selv. Ingen konsekvenser om du er kronisk sen, kommer 5 timer etter at du skulle vært på jobb, eller bare ikke dukke opp. Mens jeg som alltid har kommet i tide, ble forsinket en gang fikk høre det. Jeg har tatt opp problemet på jobb, men blir bare ignorert. 

Jobber kommunalt. 

Anonymkode: 0e0ec...d20

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der jeg jobber nå, har vi fleksitid, med kjernetid fra 9-15, men jeg har tidligere jobbet steder med stemplingsur. Det var faktisk veldig kjekt, for da fikk vi betalt for den tiden vi faktisk jobbet.

Må dere avtale med leder hvis dere ønsker å jobbe 9-15 på jobben og f.eks 17-1830 hjemme, eller er det innafor uten avtale. Grunnen til at jeg spør er at dette er en diskusjon på jobben hos oss men samme kjernetid. Spørsmålet er hvordan kjernetid blir oppfattet. Som et tidspunkt man skal være på jobb og tilgjengelig eller som et minimumstidspunkt (Dvs kan ikke begynne etter 09 eller avslutte før 15, men må være 7.5 time på jobben) 

AnonymBruker
Skrevet

Hørtes overdrevent ut. Var sånn forrige sted jeg jobbet, ble trukket for hvis du stemplet inn 07:01 en gang på en måned liksom :ler: for min del ble jeg bare utrolig sur av det, man får jo ikke akkurat ekstrabetalt for å jobbe til 15:01... slapp alt jeg hadde i hendene og løp ut på slaget. hvis de skal være så lite fleksible så gidder ikke jeg være fleksibel heller.. heldigvis ikke sånn der jeg er nå :)

Anonymkode: 060c2...8a1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber heldigvis på en svært fleksibel arbeidsplass med kjernetid 09-15. Her er det dog slik at så lenge jobben blir gjort er det greit å komme sent eller gå før. Det funker fordi vi er få ansatte som ikke er avhengige av hverandre.

Men da jeg jobbet i butikk var det mer rigid system. Da måtte vi være der 10 min før, men fikk bare lønn for selve skiftet. Vi jobber minimum 15 min overtid i forbindelse med stengetid, hvor regionssjefen alltid var innom for å kjefte om at "Man måtte skjønne at man ikke kunne lønne for å være treig å telle kassa", samtidig som man "måtte skjønne at man kunne ikke jage ut folk som kom inn i butikken akkurat når det stengte."

Anonymkode: e9abe...179

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man som ansatt har uttalelsesrett om hvorfor man kommer for sent og får muligheten til å få legitimert fravær som er gyldig så ser jeg ikke problemet.

Jeg skjønner jo at dette med 5 minutter kan virke som flisespikkeri og at flittige ansatte ofte "gjør opp" for seg ved å gi det lille ekstra i andre sammenhenger, men først og fremst så synes jeg at det er bra at ledelsen følger opp fravær og andre avvik.

Selv jobber jeg på et sted hvor ledelsen er veldig "snill" på fravær og forsentkomminger. Det står ikke om liv og død eller vaktskifte hos oss, men det går utover oss andre ved at vi må vente på å starte møter eller at vi andre må repetere viktige beskjeder og rutiner til de som har vært borte.

Og ikke minst så skaper dette en ukultur hvor holdningene til frister og møtetidspunkt fører til en mindre effektiv hverdag for "oss andre".

Jeg er for all del glad for at jeg har en arbeidsgiver som viser tillitt, men jeg skulle ønske at det lå en større systematikk bak å følge opp avvik.

Anonymkode: 040c5...ebd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, smilo skrev:

Må dere avtale med leder hvis dere ønsker å jobbe 9-15 på jobben og f.eks 17-1830 hjemme, eller er det innafor uten avtale. Grunnen til at jeg spør er at dette er en diskusjon på jobben hos oss men samme kjernetid. Spørsmålet er hvordan kjernetid blir oppfattet. Som et tidspunkt man skal være på jobb og tilgjengelig eller som et minimumstidspunkt (Dvs kan ikke begynne etter 09 eller avslutte før 15, men må være 7.5 time på jobben) 

Skal man kun jobbe kjernetid på kontoret, må naturligvis hjemmekontor avtales for resterende timer.

AnonymBruker
Skrevet

Hørtes slitsomt ut, men jeg håper at de er like "streng" andre vegen og at dere blir betalt for de minuttene dere jobber over? Vi har kjernetid 9-15, og fleksitid, men ingen som bryr seg om du kommer kl.10 for eksempel. Men da er vi lite avhengig av hverandre, min jobb er det kun jeg som gjør. Som igjen har sine ulemper, da ting fort hoper seg opp ved sykdom eller ferie. Jeg må jobbe overtid (eller, jeg får vel bare plusstid i fleksiregnskapet) hver dag fram til midten av mars, fordi det er travelt og jeg har aleneansvar for mitt fagområde. Jobber i kommuneadministrasjon.

Anonymkode: 800fb...a9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at det oppfattes som flisespikkeri, men det er vel for å få en policy for alle ansatte og slippe vurdering ut fra skjønn og trynepolitikk. Jobber selv et sted der vi er avhengig av at folk kommer presis på jobb for at de som har vært på jobb skal kunne gå hjem. Stort sett er folk presise, men det er noen som kommer for sent flere ganger i uken, evt kommer akkurat på slaget, men ikke vil ta over før de har sminket seg/satt opp håret/lagt mobilen til lading osv. Spesielt en kommer mye for sent og skylder på omstendigheter hun ikke kan noe for som vær og trafikk, det er bare det at alle de andre som bor i samme område som henne kommer presis hver gang. Hun er også kjempesein når hun forsover seg, kan fort ta halvannen-to timer før hun dukker opp etter at vi har ringt. Jeg er en av de som har vært nødt å gå overtid mange ganger pga henne, det er utrolig kjipt å ikke kunne gå fra jobb når du skal, men vent 20-30-60 minutter ekstra på en treiging. Til slutt sa sjefen at alle som kom for seint ble trekt i lønn eller måtte gå tilsvarende tid lenger utover sagen. Masse hyling og jamring fra dette kvinnemennesket, for alle oss andre er ordningen helt greit, siden vi faktisk dukker opp presis. Så jeg syns det er helt greit å bli trukket i lønn for den tiden du ikke er der, går du over en dag skriver du det ned. 

Anonymkode: 36371...aab

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...