Gå til innhold

Hva liker du å ta med som tur-mat og tur-drikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Både på kortere og lengre turer....

Selv er jeg glad i å fylle en termos med noe varmt, f.eks kakao, solbærtoddy eller buljong. Dersom jeg er på litt lengre tur pleier jeg å lage suppe (både toro og hjemmelaget) og fylle på en termos. Har noen ganger med egg eller pølsebiter også for å gjøre suppen litt mer mettende. 

Anonymkode: 8b0c0...75e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kakao, kaffe, kjeks eller den norske turfavoritten kvikk lunsj ☺

Skrevet

Gjerne noe varmt om det er kjølig ute, fortrinnsvis kaffe eller te. I tillegg selvsagt vann. Hva mat angår tar jeg det jeg har, liker å bake: kanelboller, pølsehorn, etc. Om ikke jeg har noe godt blir det skiver av så grovt brød som mulig med magert pålegg for energi! På skikkelig lange turer har jeg med turmat på pose. Smaker greit og er lett å lage på primus. Blir en og annen kvikklunsj også, er så altfor godt! 

Skrevet

Kaffe. Hjemmelaget lapskaus/suppe med røykt kjøtt, som varmes på primus eller has på matthermos. Jeg fryser ned i porsjoner til turmat når vi vil ha middagen på fjellet.

Skrevet

Mye bacon, egg og kaffe.    ☺

Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Real turmat har blitt brukt mye på våre turer. Kaffe og kakao er og standard å ha med. Bruker da pose og pulverkaffe så jeg bare trenger en stor termos. På kortere turer hvor jeg ikke har med real turmat bruker jeg polarbrød, lefseruller og spekepølse som jeg bare skjærer av tykke skiver og mauler..

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Bananer, avocado, klementiner, selleri og epler, nøtter, tørket frukt...minimalt med arbeid, ferdig innpakket og kan kjøpes på butikken på vei til turmålet.

Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg har fått mer og mer sans for å lage en eller annen variant av bondeomelett som turmat på lengre turer. Bruker gjerne litt lapskausblanding fra frysedisken, pluss ost, skinke, tomat, sopp og hva jeg ellers måtte ha som passer til. Ellers har det ofte gått i brødskiver med ost og skinke mellom. Hvis det er mulighet for å tenne bål, så passer det godt å lage varme ostesmørbrød :) .

Jeg synes det holder å bære med seg én termos, så jeg har med teposer, pulverkaffe eller rett i koppen-kakao som kan blandes med kokt vann. Rett i koppen-suppe er også en ok variasjon. Dessuten har jeg med en drikkeflaske med vann. I tillegg til slik «matpausemat» har jeg gjerne med sjokolade eller frukt til kortere stopper. På kortere turer er det som regel bare med en drikkeflaske og kanskje en sjokoladebit. 

Skrevet

Vi har med til å lage rømmegrøt og spekemat, eventuelt lage ferdig før vi drar, eller så har vi med ingredienser til ulike viltgryter. Noe må forberedes i forveien, men det gjør seg veldig når man er på tur og er veldig sulten, og det smaker godt.

Vi har også med egg, bacon, og bønner dersom vi skal overnatte.

Tørket mat tar mindre plass, og vi benytter oss av lettere emballasjer, og pakkeposer.

Har man lyst på noe spesielt er det bare å forberede det og lage det på forhånd. Vi laget empanadas en gang, og de gjorde seg også utmerket.

Det er nesten ingen begrensinger for hva man kan bruke som turmat, det meste er godt på tur.

Standard er hjemmelaget energibarer med nøtter, honning og sjokoade og kvikklunsj.

Om høsten har vi med ferdig hjemmelaget pannekakerøre vi steker over en panne på bålet, og plukker blåbær for å ha ved siden av, eller ferdiglaget toast.

Ellers er det hel biff og gode kjøttpølser som er blitt litt standard.

Kantareller fra naturen utgjør også et fantastisk måltid, og kan benyttes til det meste.

Skal man fiske, så har man hovedretten, og tar med seg tilbehør:)

Gjest Supersol
Skrevet

Er på slankekur nå, men normalt sett ville jeg tatt med grovbrød med gulost og bixit havrebar med blåbær og en appelsin. Kaffe og muligens kakao på termos. 

Gjest Supersol
Skrevet
Akkurat nå, Supersol skrev:

Er på slankekur nå, men normalt sett ville jeg tatt med grovbrød med gulost og bixit havrebar med blåbær og en appelsin. Kaffe og muligens kakao på termos. 

Utifra dagens situasjon ville det nok bare blitt kaffe og appelsin.

Skrevet

Wienerpølser på termos, solbærtoddy eller kakao, omelett på rundstykke, appelsin og Kvikk Lunsj er mine favoritter på tur.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...