Gå til innhold

"tvangstanker/handlinger"

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Så på den store IQ-testen forige lørdag og der var det noen som fortalte om sånne tvangsting. Bl.a ei som alltid morset navnet på nye mennesker hun traff (inni seg da). Husker ikke hva han andre gjorde. Iallefall ble jeg utrolig gla for at det ikke bare er meg.... Selv har jeg det slik i perioder at jeg MÅ lese høyt (inni meg) bilnr på biler som kjører forbi - og si inni meg navnet på fargene på ting rundt meg. Noen som har andre slike finurlige ting de "må"?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tari ikke innlogget
Skrevet

Ja, jeg må telle alt rundt meg. Eks: hjørner, streker, hvor mange "streker" det er i en ramme også diagonalt osv. Er ganske slitsom om jeg er hos noen med fliser på gulvet feks... Og hver gang jeg er på do må jeg teller knappene på vaskemaskinen og antall "streker" på døra til vanskemaskinen enda jeg vet hvor mange det er for jeg har jo telt mange ganger før.... :oops:

Gjest Hilde K S
Skrevet

Når jeg er stresset må jeg gå tilbake til bilen for å se at håndbrekket står på.

Skrevet

Jeg har en slags sykelig trang til å måtte sjekke minst ti ganger at alle platene på komfyren virkelig ER slått av før jeg legger meg.

Samme med vekkerklokkene, jeg sjekker at de står riktig innstilt en haug av ganger før jeg legger meg, selv om jeg vet jeg nettopp gjorde det, og våkner jeg om natta så MÅ jeg bare sjekke at de fortsatt står til å ringe når de skal.

Skrevet

Jeg må ha alt i partall. Volum på tv-en, volum på stereoanlegget og hvor mange episoder jeg ser av en tv-serie. Jeg må alltid se to om gangen. Hvis ikke blir ting galt :)

Gjest Anonymous
Skrevet
Ja' date=' jeg må telle alt rundt meg. Eks: hjørner, streker, hvor mange "streker" det er i en ramme også diagonalt osv. Er ganske slitsom om jeg er hos noen med fliser på gulvet feks... Og hver gang jeg er på do må jeg teller knappene på vaskemaskinen og antall "streker" på døra til vanskemaskinen enda jeg vet hvor mange det er for jeg har jo telt mange ganger før.... :oops:[/quote']

Sånn er jeg også... :oops: - og jeg kjenner faktisk en annen som også har det på den måten. Det er muligens en trøst å ikke være alene?

I tillegg teller jeg alt dette i par; slik at det blir litt småkomplisert når antall objekter ikke kan deles på to. Da må jeg kontrolltelle noen ganger i tilfelle det kanske slumoer til å gå opp da :-?

Skrevet

Må legge ost på skiva som et puslespill ikke for mye og ikke for lite, må passe helt.

Så er jo jeg en av de heldige som ikke kan tråkke på streker, eller parallelle linjer av ting som ser like ut på hver side.

Før måtte jeg hoppe over bilskygger ellers brakk jeg bena trodde jeg, men ikke mer!

Gjest en gjest
Skrevet
Iallefall ble jeg utrolig gla for at det ikke bare er meg.... Selv har jeg det slik i perioder at jeg MÅ

Du er klar over at dette er en selvmotsigelse?

Ikke gå rundt å vær redd for at du ikke skulle være så intelligent som du gjerne ønsker å være. Alle skulle ønske de var det. Ta en test og få det bekreftet, det gjorde jeg.

Skrevet

Jeg har en trang til å hoppe/løpe gjennom glassvegger. Kun den mektige selvbeherskelsen redder meg.

Skrevet

Hvis jeg går rundt i byen, hvor det er små og store brosteiner, så kan jeg ikke gå på strekene, og aller helst må jeg ha bare en fot innenfor en av rutene. noen ganger blir det vanskelig fordi jeg er liten og rutene er lange.

Noen ganger jeg sjekke ting som jeg er kommet forbi. f.eks at jeg går forbi et butikkvindu, og plutselig får jeg det for meg at jeg er nødt til å gå tilbake og se på den ene tingen som lå i vinduet, uten at den egentlig fanget noe særlig interesse. det samme gjelder sider på nettet, jeg må gå tilbake og sjekke fire sider tilbake, bare fordi jeg må.

Dessuten har jeg en trang for å gjøre ting som skader meg. heldigvis for meg selv så gjør jeg det ikke, men det skal mye til for å overtale meg selv til å la være. som f.eks har jeg vanvittig lyst til å hoppe ned hvis jeg står i fjerde etasje på et kjøpesenter og ser ned på gulvet i første etasje. et annet eksempel er at jeg får en grusom trang til å drikke giftige stoffer vi har i naturfagen, bare for å gjøre det.

Uff, uff :oops:

Skrevet
Så på den store IQ-testen forige lørdag og der var det noen som fortalte om sånne tvangsting. Bl.a ei som alltid morset navnet på nye mennesker hun traff (inni seg da). Husker ikke hva han andre gjorde. Iallefall ble jeg utrolig gla for at det ikke bare er meg.... Selv har jeg det slik i perioder at jeg MÅ lese høyt (inni meg) bilnr på biler som kjører forbi - og si inni meg navnet på fargene på ting rundt meg. Noen som har andre slike finurlige ting de "må"?

Bilskiltet du beskrev gjenkjenner jeg faktisk men det er en stund siden... og i en annen periode av mitt liv lærte jeg å kjenne nøyaktig uten å se på klokka, når f.eks. ett minutt var gått... (på sekundet)

Jeg prater litt med meg selv, dvs f.eks banner når jeg snubler i min egen støvsuger... burde kanskje hatt hund eller et dyr så det ikke virker som jeg er helt gal liksom...

Gjest Anonymous
Skrevet

Du er klar over at dette er en selvmotsigelse?

Ikke gå rundt å vær redd for at du ikke skulle være så intelligent som du gjerne ønsker å være. Alle skulle ønske de var det. Ta en test og få det bekreftet, det gjorde jeg.

Vet du, jeg skjønner overhodet ikke hva du mener. Jeg går da ikke rundt og tror jeg er så intelligent. At jeg nevnte det med IQ-testen var jo kun fordi de snakket om slike ting der. Og en test har jeg tatt :wink:

Skrevet

Vet du, jeg skjønner overhodet ikke hva du mener. Jeg går da ikke rundt og tror jeg er så intelligent. At jeg nevnte det med IQ-testen var jo kun fordi de snakket om slike ting der. Og en test har jeg tatt :wink:

iqtester betyr jo heller ingenting og det vet dere jo. Jeg tok en slik, og kunne søke medlemskap i mensa men hva har jeg der å gjøre? Er nerdete fra før, og enda mer nerd, ser for meg mensa som en haug med kommunister med runde briller... osv.

Skrevet
Jeg må ha alt i partall. Volum på tv-en, volum på stereoanlegget og hvor mange episoder jeg ser av en tv-serie. Jeg må alltid se to om gangen. Hvis ikke blir ting galt :)

Jeg vil helst ha partall i antall innlegg på KG. Men runde tall og tall som slutter på 5 kan jeg også "leve med.." :oops:

Skrevet
Jeg vil helst ha partall i antall innlegg på KG. Men runde tall og tall som slutter på 5 kan jeg også "leve med.." :oops:

:P Sånn har samboer det og.. Har aldri helt skjønt det. Han vet ikke hvorfor det er greit med 5 tall heller..

Jeg yter derimot stor selvkontroll når jeg går over bruer, eller ved siden av sjø/dype fall ol. Hvor jeg opplever en stor trang til å kaste nøkler eller mobil eller andre ting jeg egentlig ikke vil miste utfor. Eller kanskje til og med dytte noen... :plystre:

Men det virker som det er ganske normalt

Skrevet
iqtester betyr jo heller ingenting og det vet dere jo. Jeg tok en slik' date=' og kunne søke medlemskap i mensa men hva har jeg der å gjøre? Er nerdete fra før, og enda mer nerd, ser for meg mensa som en haug med kommunister med runde briller... osv.[/quote']

Sidespor:

Om du får beskjed på nettesten til mensa at du burde ha gode muligheter til å klare den overvåkede testen også, er ikke det samme som at du ville klart den, ei heller at du ville være blant de 2 % som faktisk kan søke opptak i klubben. Det er nemlig bare de 2% beste som blir tatt opp.

Mensamedlemmer er forøvrig akkurat som andre folk.

Verken høye på pære (de fleste) eller spesielt opptatt av å fortelle at de er medlemmer i mensa. Ikke har de runde briller og ser nerdete ut heller. :wink:

Skrevet

Verken høye på pære (de fleste) eller spesielt opptatt av å fortelle at de er medlemmer i mensa. Ikke har de runde briller og ser nerdete ut heller. :wink:

Uten at det er min business, nysgjerrigheten tok bare overhånd her...

Er mysan med i Mensa ?

Gjest Chrizzy
Skrevet
Selv har jeg det slik i perioder at jeg MÅ lese høyt (inni meg) bilnr på biler som kjører forbi -

De der har jeg også holdt på med, men jeg hengte meg opp i et spesielt tall, nr 6. La sammen alle tallene og så om det ble 6 tilsammen, syns det var flott med biler med flere 6 tall. Herregud virker jo helt kokko når man skriver det ned, :o er lenge siden da! Akkurat i den tiden som jeg skrev om i den har du brukt narkotika tråden :ler: Legger fortsatt mereke til bilnummer, å kan huske enkelte lenge etter bilen har kjørt forbi, men ikke mer enn de :)

Gjest Chrizzy
Skrevet

Sidespor:

Om du får beskjed på nettesten til mensa at du burde ha gode muligheter til å klare den overvåkede testen også, er ikke det samme som at du ville klart den, ei heller at du ville være blant de 2 % som faktisk kan søke opptak i klubben. Det er nemlig bare de 2% beste som blir tatt opp.

Jeg tok faktisk den mensa testen på nettet. Fikk beskjed om at min "iq" var over gjennomsnittet på medlemmer av mensa. Det er faktisk helt sant :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...