Gjest Anonymous Skrevet 2. desember 2004 #1 Skrevet 2. desember 2004 Hei alle sammen jeg trenger noen gode råd. Jeg er oppvokst med en schæfer som fikk mat oppbløtet én gang om dagen. Nå venter vi på vår Jack Russell, som vil være presis åtte uker ved ankomst. Mine spørsmål er da som følger: 1. Hvor ofte skal en JR mates når den er valp? 2. Hva med når den er voksen? 3. Bør maten være bløtet opp eller hard? 4. Hva bør hunden få i tillegg til fóret? Om det dere har noen flere råd, er det bare å komme med dem! TAKK!!
Lady Luck Skrevet 2. desember 2004 #2 Skrevet 2. desember 2004 Oppdretteren du skal kjøpe fra kommer sikkert til å skrive ned dette for deg. Ellers er det bare å spørre hva de gir valpen din og sine egne hunder.
Gjest Anonymous Skrevet 2. desember 2004 #3 Skrevet 2. desember 2004 Ja, jeg vet oppdretter kommer med mye bra informasjon, men jeg vil gjerne høre fra flere også...
Gjest Lilleulv Skrevet 2. desember 2004 #4 Skrevet 2. desember 2004 Frokost og middag får min hund. Det kan være lurt å heller dele opp i flere små måltider i løpet av en dag da hunden har veldig kort tarm. Da får den bedre opptak av maten Når hunden din er valp, bør du gi 3-4 ganger om dagen. Og jeg gir alltid min hund oppbløtt fôr! Da sveller ikke fôret i magen til hunden, så jeg synes du kan bløte det opp både når han er valp og når han blir voksen. Min hund får kun tørrfôr og har gnagebein i tillegg. Og godbiter til trening. Det skal holde det, men de kan selvfølgelig få litt middagsrester (f.eks. kjøtt i tillegg)
Litz Skrevet 2. desember 2004 #5 Skrevet 2. desember 2004 Signerer bare på Lilleulv sitt innlegg jeg, det var nesten så jeg kunne skrevet det selv.
Gjest Eir Skrevet 2. desember 2004 #7 Skrevet 2. desember 2004 Jeg synes det fungerer best å la hunden regulere maten selv, og fyller opp skåla hennes hver gang den er tom. Hunden min spiser vanligvis to ganger om dagen.
Fakse Skrevet 2. desember 2004 #8 Skrevet 2. desember 2004 Vi har hatt flere forskjellige raser, og de har stort sett fått to måltider om dagen. Brød med leverpostei til frokost, og middagsrester eller hundemat (ikke alltid hunden bør få det menneskene har til middag) til middag. I tillegg har de hatt tilgang på vann og tørt tørrfor hele tida. Ingen av hundene har vært særlig glade i tørrfor, så de har kun spist det om de ble ganske sultne, slett ikke hver dag.
Gjest Lilleulv Skrevet 2. desember 2004 #9 Skrevet 2. desember 2004 Er ikke enige i at hunden skal ha tilgang på mat hele dagen. Synes de fort kan bli matleie da...
Gjest Eir Skrevet 2. desember 2004 #10 Skrevet 2. desember 2004 Har hatt mange ulike raser som det har fungert veldig bra med at de regulerer foret selv, og ingen av dem har blitt matlei. Hunder spiser uansett når de blir sultne også. Ikke har noen av dem overspist heller.
Litz Skrevet 2. desember 2004 #11 Skrevet 2. desember 2004 Ingen av hundene har vært særlig glade i tørrfor' date=' så de har kun spist det om de ble ganske sultne, slett ikke hver dag.[/quote'] Det er kanskje ikke så rart når de får middagsrester. Det blir nesten som å la ett barn velge mellom sjokolade og knekkebrød det. Hunden spiser tørrfóret når den er sulten, men så lenge den får "junk" (våre middagsrester) så vil den selvfølgelig ikke ha den "sunne, kjedelige" maten.
Blomsterenka Skrevet 3. desember 2004 #13 Skrevet 3. desember 2004 Hvor ofte jeg gir hunden mat? Aldri, for jeg har ikke hund. Men ca 2-3 ganger per dag kanskje. Det kommer jo litt an på hvilken hund og hvor kresen den er osv. Men jeg kan godt la en hund gå et døgn uten mat, dvs ikke skjemme den bort. Tror fatet med kuler bør stå framme, men jeg er ingen ekspert, og det varierer sikkert etter hvilken kondisjon hunden er i.
Fakse Skrevet 3. desember 2004 #14 Skrevet 3. desember 2004 Det er ikke alle middagsrester som er usunne for hunden. Og det er teit om hunden må spise kuler mens man kaster middagsrestene. Jeg synes ikke det er noe mål i seg selv at en hund skal spise bare kjøpt hundemat, så lenge den får i seg det den har behov for.
Fakse Skrevet 3. desember 2004 #15 Skrevet 3. desember 2004 Men alle bløter opp tørrfóret? Nei. Om tørrfor brukes som tilleggsfor bør det ikke bløtes opp. Hundens tenner og tannkjøtt har godt av mosjon, og oppbløtt tørrfor bør ikke stå fremme lenge av gangen på samme måte som tørt tørrfor (bakterier). Om tørrfor brukes som hovedmåltid er det greit å bløte det opp, og bruker du litt kraft eller annet med god smak på så er hunden i himmelen
Gjest miau Skrevet 3. desember 2004 #16 Skrevet 3. desember 2004 Jeg bløter ikke opp tørrforet til hundene mine. Hvis du skal ha det stående fremme er det veldig greit å ha det tørt. Jeg tror mange hunder regulerer mat-inntaket sitt selv. Noen andre f.eks siberian husky kan ha problemer med å få i seg nok mat, eller noen som får i seg altfor mye. Om foret skal stå fremme eller ikke kan du jo se litt an. Jeg gir hundene mine to måltider om dagen,frokost og middag. Litt godbiter innemellom, eller tyggebein. Valpen bør få 3-4 måltider daglig. Du bør begynne med det samme foret som oppdretter ga.
Litz Skrevet 3. desember 2004 #17 Skrevet 3. desember 2004 Fakse: Tørrfór SKAL være hovedmaten til en hund. Om den får middagsrester skal dette kun være i små mengder og som ett tilskudd. IKKE omvendt. Menneskemat er ikke beregnet for hunder, men for mennesker. Du sier at hunden kun får rester som er bra for den, javel, men all menneskemat har f eks for mye salt til at dette er sunt for hunden, dessuten har det ikke riktig næringsinnhold i forhold til hva hunden skal ha. Hvis man f eks gir en valp middagsrester som "hovedfór" så kan man ende opp med en hund som ikke vokser som den skal men som ender opp med deformeringer pga at den ikke har fått alle de vitaminene og alle næringsstoffene den trenger. I tillegg vil disse hundene kunne utvikle mangelsykdommer som følge av feilernæring. Hvis du fortsatt er uenig så vil jeg gjerne se dokumentasjon på at middagsrester er bra for hunden. Jeg kan nemlig gi deg en haug av linker som sier det motsatte.
Ylajali Skrevet 3. desember 2004 #18 Skrevet 3. desember 2004 Jeg gir tørrfór som hovedmåltid, men bløter det sjeldent opp. Blander ofte i bittelitt vått, har brukt våtfóret til eaglepack og det var ikke så verst. Virker som hun er mer fornøyd med det, og tror hun liker at det knaser litt. Middagsrester får hun svært sjeldent, om det ikke er kyllingfilet eller noe i den duren som ikke er salt.
Fakse Skrevet 3. desember 2004 #19 Skrevet 3. desember 2004 Hvis du fortsatt er uenig så vil jeg gjerne se dokumentasjon på at middagsrester er bra for hunden. Jeg kan nemlig gi deg en haug av linker som sier det motsatte. Våre hunder har vært friske, livlige, normalvektige og blanke i pelsen. Om de var feilærnærte eller underærnærte ville vi selvfølgelig ha sett det på pelsen og og aktivitetsnivået med en gang. Og om hundekuler er det eneste saliggjørende så må det være hardt å være ulv
Gjest Lilleulv Skrevet 3. desember 2004 #20 Skrevet 3. desember 2004 Synes det er rart at så mange gir middagsrester som en erstatning for tørrfôr til valper :o Da nemi ble allergisk hadde jeg lyst til å lage mat til henne selv, men alle dyrleger sa nei nei nei, da ville i hvert fall ikke de ta ansvaret om hun fikk problemer med skjelettet e.l. Så vi måtte kjøpe svinedyrt tørrfôr i steden fordi hjemmelaget mat absolutt ikke ble optimalt for en valp som skal vokse og utvikle seg. Det er nemlig veldig vanskelig å balansere at valpen får i seg akkurat riktig mengde av ditt og datt og vitaminer. Men når nemi blir 1 år skal jeg prøve henne på en hjemmelaget diett. det blir mye enklere også når jeg kan sette sammen maten selv pga allergien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå