Gå til innhold

Noen som har søkt om ekstrastpiend fra lånekassen her? (X-skjemaet)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mener da skjemaet om nedsatt funksjonsevne/funksjonshemning. 

Jeg skal nå søke om dette for vårsemesteret og skal til legen denne uken for å få det signert. Jeg er veldig redd for at legen skal være usikker på om at jeg faktisk har nedsatt funksjonsevne, men jeg har ikke vært i stand til å jobbe pga sykdommen min siden august og det tærer sterkt på økonomien. Jeg liker jo å jobbe, så det frustrerer meg, men sånn er det bare. Folk med dysleksi får jo denne ekstrastøtten, så da må vel jeg også få det. 

Lurer på til dere andre som har søkt om hvor lang tid det tok fra dere sendte inn søknaden til det kom penger på konto? 

Anonymkode: 8eb5b...d8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en kjent bekymring. Jeg var også veldig stresset over dette. Da jeg begynte å forklare legen min dette tok det imidlertid rundt to sekunder før hun nikket og sa "selvfølgelig". Dersom det er første gang man oppsøker lege for plagene er det nok ikke like lett, men ut ifra hva du skriver virker det som om dette dreier seg om en kjent sykdom. 

Jeg søkte i september, og da tok det rundt 9 uker. Det hele avhenger av hvor stor pågang det er i perioden du søker. Du finner imidlertid generell informasjon om ca behandlingstid når det gjelder slike skjemaer på Lånekassen sine sider. Det gir en grei pekepinn. 

Anonymkode: d9229...59f

AnonymBruker
Skrevet

Er psykisk lidelse innenfor på slikt? Pga. nedsatt funksjonsevne

Anonymkode: 206cb...998

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste en tidligere tråd om at noen søkte pga depresjon. 

Jeg har ikke psykisk lidelse, så jeg vet ikke. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en kjent bekymring. Jeg var også veldig stresset over dette. Da jeg begynte å forklare legen min dette tok det imidlertid rundt to sekunder før hun nikket og sa "selvfølgelig". Dersom det er første gang man oppsøker lege for plagene er det nok ikke like lett, men ut ifra hva du skriver virker det som om dette dreier seg om en kjent sykdom. 

Jeg søkte i september, og da tok det rundt 9 uker. Det hele avhenger av hvor stor pågang det er i perioden du søker. Du finner imidlertid generell informasjon om ca behandlingstid når det gjelder slike skjemaer på Lånekassen sine sider. Det gir en grei pekepinn. 

Tusen takk! 

Anonymkode: 8eb5b...d8e

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. :) 

Skrevet

Jeg fikk godkjent skjema x på grunn av dysleksi. Det var ikke noe problem. Jeg passet på å gå til legen i løpet av vår semesteret og sendte det inn i begynnelsen av juni eller slutten av Mai. Lånekassen hadde 5 ukers behandlingstid da jeg sendte inn, og det ble 6 uker. Det tar tid. Gå til legen og få det skjemaet sendt inn så fort som mulig

• 2 uker senere...
Skrevet
På 2. januar 2017 den 17.30, AnonymBruker skrev:

Det lurer jeg også på. Noen som har søkt om ekstrastipendet med det som grunn?

Jeg er deprimert og har sosial angst (har diagnosene), så å jobbe ved siden av fulltidsstudier har jeg ikke kapasitet til.. Må konte eksamener hele tiden fordi jeg ikke har mulighet til å lese til flere enn 2 eksamener i gangen. Har heller aldri fått noen sommerjobb her i byen, så jeg har alltid lite penger. 

Det frister å søke, men det er en ganske vanskelig ting å gå til legen for (for meg), spesielt hvis legen sier nei. Jeg har ny lege også siden den forrige sluttet. Men det hadde vært så kjekt med litt ekstra penger. 

Anonymkode: faa49...4e2

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er deprimert og har sosial angst (har diagnosene), så å jobbe ved siden av fulltidsstudier har jeg ikke kapasitet til.. Må konte eksamener hele tiden fordi jeg ikke har mulighet til å lese til flere enn 2 eksamener i gangen. Har heller aldri fått noen sommerjobb her i byen, så jeg har alltid lite penger. 

Det frister å søke, men det er en ganske vanskelig ting å gå til legen for (for meg), spesielt hvis legen sier nei. Jeg har ny lege også siden den forrige sluttet. Men det hadde vært så kjekt med litt ekstra penger. 

Som nevnt tidligere i tråden: Ja. :)

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Javisst, jeg fikk ekstra stipend pga klinisk depresjon+anoreksi. Lånekassen har ikke innsyn i grunnen og legen skal ikke oppgi diagnose eller noe sånt. Du kan også søke om sommerstipend på grunnlag av samme sykdom/nedsatt funksjonsevne hvis du ikke er frisk nok til å ha sommerjobb eller dersom du er sykmeldt om sommeren, det er et eget skjema for det og det må sendes inn før august om jeg ikke tar feil. Kan like greit ta med begge skjemaene til legen neste gang du har time :) (husk å sjekke søknadsfrist på X-skjema, jeg tror det er 15.mars, men dobbeltsjekk for sikkerhets skyld)

Hvis du har en diagnose som den forrige legen har satt burde det være i journalen din. Det kan kanskje føles ubehagelig å snakke om sånne ting med ny lege, men husk at det er ikke din feil at du har det vanskelig og legen din er der for å hjelpe deg. :klem:

Anonymkode: 8204c...319

Skrevet

Jeg søkte for 8 uker siden og venter fortsatt på svar, står at de behandler søknader mottatt for 10 uker siden nå. Jeg har søkt pga psykisk lidelse og det å få legen til å fylle ut skjemaet var egentlig null stress da det var h*n som foreslo at jeg skulle søke. 

Anonymkode: 9a62f...42e

• 1 år senere...
Skrevet

Hvor lang tid tok det før du fikk det innvilget? Jeg vet om folk som har søkt juni i fjor - og først fikk svar i oktober. Altså ekstrem lang saksbehandlingstid.

Anonymkode: 0d632...a5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...