Gå til innhold

Gildes "vossakorv" - en fornærmelse mot norsk matkultur

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er vestlending (ikke vossing), bosatt på Østlandet. 

For 2 dager siden fikk jeg besøk av en venninne som hadde med en liten matgave til meg. Hun hadde vært på Rema 1000, og funnet vossakorv til 8,90. Og hun tenkte på meg som elsker vestlandsmat, og kjøpte 3 pakker. 

Så i dag laget jeg raspeballer (noen kaller det kumle eller klubb) og kålrabistappe, og brukte den ene pakken med "vossakorv".

Sjokk. 

Konsistensen er helt ulik. Smaken er helt ulik. Det er rett og slett ikke Vossakorv. En helt grei nok røkt kjøttpølse, men ikke i nærheten av en Vossakorv. 

Trist at det er lov å misbruke klassiske norske klassiske matprodukter. Skal man ikke liksom nå prøve å fremheve ekte norsk matkultur, med merking og sånt? Da holder det ikke med kjipe kopier. Såååååå skuffet. 

Anonymkode: a19ae...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det var slik at Geitle på Voss, som laget utmerket vossakorv, ble kjøpt opp av Gilde. Så klarte jo disse kapitalistene etter hvert å voldta konseptet. I dag burde de skamme seg for å kalle produktet for vossakorv. Jeg må til Tyskland eller Polen for å spise grov pølse med smak. Med mindre jeg er heldig i å få tak i et hjemmelaget produkt fra en inneavlet bonde fra et tjuvhål på vestlandet.

Raspeballer, kålrabistappe, røkt lammekjøtt, bacon, smeltet smør og grov vossakorv er en pervers orgie i kalorier og nytelse. De ansvarlige i Gilde bør sendes i røkekammeret! Siv Jensen burde også stilles til ansvar. Det finnes grenser for hva som kan overlates til de frie markedskrefter. Når det gjelder pølser, så er jeg kommunist. Litt nazi også.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke en byferie som meg kjøper den pølsen. Det groveste jeg får tak i er svinemør i Trøndelag eller vigramør

Anonymkode: bcf01...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke helt vossakorv, men Nordfjord sin dampepølse (som jeg finner på Rema innimellom) synes jeg er veldig god :) og mye nærmere det jeg husker som vossakorv enn det jeg fikk servert i jula.

Anonymkode: 7e7d4...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke en byferie som meg kjøper den pølsen. Det groveste jeg får tak i er svinemør i Trøndelag eller vigramør

Anonymkode: bcf01...863

Her i Ålesund er det mange varianter av svinemør; Vigramør, Fausamør, Brattvågmør, Holemør osv. Utenfor Ålesund/sunnmøre vet jeg det dessverre er vanskelig å få tak i svinemør, men vet at Bjorlimør selges bla på Østlandet. 

Anonymkode: 48340...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her i Ålesund er det mange varianter av svinemør; Vigramør, Fausamør, Brattvågmør, Holemør osv. Utenfor Ålesund/sunnmøre vet jeg det dessverre er vanskelig å få tak i svinemør, men vet at Bjorlimør selges bla på Østlandet. 

Bjorlimorr er laget på fårekjøtt og inneholder ikke svin i det hele tatt. Kjempegod pølse, men jeg tror nok ikke den stagger sulten etter svinemør. Vi pleier hamstre Bjorlimorr og fryse ned når vi kommer over den, den er dessverre ikke å få tak i hele året. 

Som østlending vet jeg dessverre ikke hvordan "skikkelig" vossakorv skal smake, men når det gjelder pølser fra Gilde synes jeg det er triste saker rund baut. Samme hva de kaller det og hva de putter oppi synes jeg alt smaker nesten likt, med bare to faktorer som påvirker smaken nevneverdig. Og det er om pølsa er røkt eller ikke, og hvorvidt de har hatt fårekjøtt i den eller ikke. Alt smaker for så vidt helt greit, men jeg hadde slitt fælt med å skille mellom medisterpølse og urøkt bratwurst i en blindtest. 

Anonymkode: d898c...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bjorlimorr er laget på fårekjøtt og inneholder ikke svin i det hele tatt. Kjempegod pølse, men jeg tror nok ikke den stagger sulten etter svinemør. Vi pleier hamstre Bjorlimorr og fryse ned når vi kommer over den, den er dessverre ikke å få tak i hele året. 

Som østlending vet jeg dessverre ikke hvordan "skikkelig" vossakorv skal smake, men når det gjelder pølser fra Gilde synes jeg det er triste saker rund baut. Samme hva de kaller det og hva de putter oppi synes jeg alt smaker nesten likt, med bare to faktorer som påvirker smaken nevneverdig. Og det er om pølsa er røkt eller ikke, og hvorvidt de har hatt fårekjøtt i den eller ikke. Alt smaker for så vidt helt greit, men jeg hadde slitt fælt med å skille mellom medisterpølse og urøkt bratwurst i en blindtest. 

Anonymkode: d898c...a11

Hehe, det visste jeg faktisk ikke, det at Bjorlimør var laget på får. Jeg bor som sagt i Ålesund og her er utvalget så stort at vi har mange typer svinemør og fåremør til julematen. 

Lurer på om jeg kunne tjent meg noen gode kroner på å hamstre inn mange typer svinemør og fåremør her og dratt til Oslo i desember gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/1/2017 den 23.03, AnonymBruker skrev:

For 2 dager siden fikk jeg besøk av en venninne som hadde med en liten matgave til meg. Hun hadde vært på Rema 1000, og funnet vossakorv til 8,90. Og hun tenkte på meg som elsker vestlandsmat, og kjøpte 3 pakker. 

Så i dag laget jeg raspeballer (noen kaller det kumle eller klubb) og kålrabistappe, og brukte den ene pakken med "vossakorv".

Sjokk. 

Konsistensen er helt ulik. Smaken er helt ulik. Det er rett og slett ikke Vossakorv. En helt grei nok røkt kjøttpølse, men ikke i nærheten av en Vossakorv. 

Trist at det er lov å misbruke klassiske norske klassiske matprodukter. Skal man ikke liksom nå prøve å fremheve ekte norsk matkultur, med merking og sånt? Da holder det ikke med kjipe kopier. Såååååå skuffet. 

Jeg er enig med deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av mine kunder kjøper den hver uke. Hvis de kjøper det, betyr det at det er mange som spiser det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antbug

Jeg synes den er god. Mye bedre enn vanlige kjøttpølser i alle fall, men nå har jeg aldri smakt ekte vossakorv og kan derfor spise den uten å sammenligne den med originalen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 1.1.2017 den 23.03, AnonymBruker skrev:

Sjokk. 

Du kan jo ikke forvente å få ekte Vossakorv til kr 8,90 Det sier seg selv.

Anonymkode: abb3a...1fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ifølge min eks (fra Voss) er Evangerkorv den eneste "ekte" vossakorven.

Anonymkode: 87401...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ble litt nysgjerrig nå, har Gilde to typer? Kjøpte ikke Gilde opp den fra Evanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
On 1/5/2017 at 9:35 AM, AnonymBruker said:

Du kan jo ikke forvente å få ekte Vossakorv til kr 8,90 Det sier seg selv.

Anonymkode: abb3a...1fd

Prisen hos oss er 28,-

https://www.supermarket.no/vossafar-91-g-denja-levert-av-rieber-s.html

Og hos konkurrenten 30.70!

https://kolonial.no/produkter/2584-vossafar-farepolse-91g/

Vi må snart gå opp i prisen! En krone her og en krone der hjelper :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mathekta skrev:

Prisen hos oss er 28,-

https://www.supermarket.no/vossafar-91-g-denja-levert-av-rieber-s.html

Og hos konkurrenten 30.70!

https://kolonial.no/produkter/2584-vossafar-farepolse-91g/

Vi må snart gå opp i prisen! En krone her og en krone der hjelper :-)

Vossafår er et helt annet produkt enn vossakorv :)

http://norturaproff.no/produkter/vossakorv-350g-enh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...