Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å skrive bøker må være det minst lønnsomme en kan drive med, med mindre man er blant de få som har knekt bestselgermetoden. 

Å blogge seg rik er heller ikke den enkleste veien til formue. 

Spørsmålet er hvorfor gidder folk? Hvorfor ikke heller jobbe som andre? Hvorfor plage seg selv og andre med setninger som ikke fungerer og gnure på i evige tider? Hva er det med dette uttrykksbehovet til folk?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De har forhåpentligvis vanlige jobber i tillegg. Men har en hobby og et kreativt behov som de liker å sysle med på fritiden?

Anonymkode: 5e57b...63b

Gjest Margit Spat
Skrevet

He he, det er litt morsomt at spørsmålet kommer fra en person som selv har en meget lesverdig blogg! 

Jeg tenker at det kan være mange grunner til at man har dette uttrykksbehovet. Noen har kanskje nærmest et «kall», noen har et behov for å bli sett eller hørt, noen bruker bloggen som en moderne dagbok, og noen blogger for å holde familie eller venner oppdatert på hva som skjer (kanskje særlig innen reise- eller mammabloggsjangeren). Jeg tror dessuten at man kan ha flere av disse grunnene samtidig. 

Skrevet
2 minutter siden, Margit Spat skrev:

He he, det er litt morsomt at spørsmålet kommer fra en person som selv har en meget lesverdig blogg! 

Jeg tenker at det kan være mange grunner til at man har dette uttrykksbehovet. Noen har kanskje nærmest et «kall», noen har et behov for å bli sett eller hørt, noen bruker bloggen som en moderne dagbok, og noen blogger for å holde familie eller venner oppdatert på hva som skjer (kanskje særlig innen reise- eller mammabloggsjangeren). Jeg tror dessuten at man kan ha flere av disse grunnene samtidig. 

Tusen takk, det var veldig hyggelig sagt! 

Det er morsomt å fundere over spørsmålet. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har forhåpentligvis vanlige jobber i tillegg. Men har en hobby og et kreativt behov som de liker å sysle med på fritiden?

En del har vanlige jobber, ja, men likevel; hva er det for slags press som kommer innenfra som bare måå ut? Snodig.. Tenker også litt på forfattere fra tiden før velferdsstaten, hvorfor skrev de egentlig?

AnonymBruker
Skrevet

Hva driver deg selv?

Samme grunn som noen maler på fritiden. Det er kreativitet som må ut. Har det slik selv. Men det går med til ølbrygging, photoshopping, fotografering osv. osv. 

Har også vært inne på tanken å prøve meg på en litt humoristisk preget roman. Men kun for å tilfredsstille kreativiteten min. Morro hvis noen andre vil lese det osv. Men det er aldri målet med noe av det jeg gjør.

Jeg føler meg mye lettere til sinns. Samme som folk som strikker eller bygger modelljernbane i kjelleren.   

Skrevet

Jeg gjør begge deler, primært for å fortelle min historie. Ikke fordi jeg er så jævla interessant, men det er mange som har opplevd det samme som meg og da kan det være godt å lese om andre, så man ikke føler seg så alene. Jeg har ikke mange lesere, og hvis boka mi blir utgitt blir den ikke akkurat en bestselger, men for noen få sjeler vil den være viktig, og det er derfor jeg gjør det. Det er også terapi å sette ord på tankene sine.

Skrevet

Hva som driver meg er et stort spørsmål som jeg ikke kan svare på kort. Blogg blir veldig annerledes enn bok, pga umiddelbarheten som ligger i bloggformatet. De fleste forfattere har minst to år mellom hver utgivelse, som jeg antar er to år med skjult innhold. Bokutgivelser krever dessuten normalt sett eksterne vurderinger, redigeringer, kanskje spissing mot målgrupper på en proff og faglig måte. Vet ikke hva som skjer med den personlige kreativiteten da. 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo helt an på. Noen skriverier er motivert av status, andre har en indre kreativitet de får ut. De liker følelsen de har når de skriver. Akkurat slik noen liker følelsen av å trene, eller spille sjakk. Så finnes det selvsagt mange andre motivasjoner mellom disse. Hadde vært lettere å diskutere om du hadde et mer spesifikt eksempel

Anonymkode: c76a0...284

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Jeg vil våge meg på påstanden at en rekke rosabloggere blogger fordi de har et behov for oppmerksomhet og å bli sett. Og når det daglig strømmer inn komplimenter i hopetall - og fra vil fremmede - om hvor flink, dyktig, pen, vakker, vellykket osv. de er, så skapes en avhengighet for daglig bekreftelse som ikke kan mettes gjennom partner/familie/venner. 

Skrevet
10 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

Jeg vil våge meg på påstanden at en rekke rosabloggere blogger fordi de har et behov for oppmerksomhet og å bli sett. Og når det daglig strømmer inn komplimenter i hopetall - og fra vil fremmede - om hvor flink, dyktig, pen, vakker, vellykket osv. de er, så skapes en avhengighet for daglig bekreftelse som ikke kan mettes gjennom partner/familie/venner. 

Alle har behov for å bli sett, forskjellen er at noen måter er mer sosialt akseptert enn andre. Tror rosabloggere er lette å kritisere/angripe fordi de gjerne er overfladiske og det ikke krever noe å lage en blogg - i motsetning til å skrive og utgi en bok. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer jo helt an på. Noen skriverier er motivert av status, andre har en indre kreativitet de får ut. De liker følelsen de har når de skriver. Akkurat slik noen liker følelsen av å trene, eller spille sjakk. Så finnes det selvsagt mange andre motivasjoner mellom disse. Hadde vært lettere å diskutere om du hadde et mer spesifikt eksempel

Anonymkode: c76a0...284

Eksemplet er bok versus blogg. Kanskje det ikke er noe særlig forskjell, bortsett fra utholdenheten fra første bokstav til respons? Kanskje det ville vært utgitt færre bøker hvis blogg var tilgjengelig for 100 år siden?

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvilken type blogg man snakker om. Ikke alt er rosablogger. Noen blogger handler om familier, eller enkeltpersoner, som har tøffe diagnoser. Der er skrivingen ofte terapi i hverdagen. I noen tilfeller kan det også bli til informative kanaler for andre, dersom det er sjeldne diagnoser det er snakk om. Noen klisjéer er det jo likevel. Jeg føler at ikke alle som får kreft behøver å gi ut en bok om det, spesielt ikke om det handler om sykdommen i kombinasjon med kjærlighetslivet til den berørte. Det er oppbrukt. 

Andre starter jo blogger kun for å provosere. For eksempel Listhaug. Jeg antar jo lønnen hennes er god nok som statsråd, så jeg tror ikke pengene er hovedmotivasjonen hennes for den bloggen. Det må jo være for å provosere. Noe hun til de grader klarer. Men hun er jo en slags PR-magnet mellom media og partiet hun fronter. Så det er jo politisk motivert.

Ellers er jeg stort sett enig med deg når det gjelder bøkene, men også her kan det hende man ser mer på det som en hobby i stedet for som et ønsket levebrød. Litt realistisk må man jo være om man er en debutforfatter. 

Anonymkode: a1304...c10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...