Gå til innhold

Hvordan unngå å framstå som en surpomp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, saken er den: vi har en hund som er ganske engstelig for nyttårsraketter. Av den grunn valgte vi å reise på hytta til nyttårsaften. Vi har hytte på et lite hyttefelt med noen titalls hytter, som ligger ganske langt inn på fjellet. Dette er et sted med «enkel» standard og lite tilrettelegging. Tidligere år har det bare vært noen få som har skutt opp etpar nyttårsraketter ved midnatt. Så, denne gangen, var det noen  som sendte ut felles spørsmål til alle hyttenaboene om vi hadde noe imot at de skjøt opp raketter litt tidligere på kvelden. For ungenes skyld. 

Ingen har lyst til å «være slem» mot barn, eller meggete mot voksne, men litt av grunnen til at vi reiste vekk var nettopp å unngå raketter over et lengre tidsrom. Resultatet var en hund som hyperventilerte i timesvis, akkurat som om vi hadde vært hjemme, og som tydelig led. Jeg har så vondt av dyret som var så redd. Da hunden endelig hadde falt til ro etter første runde, ble det midnatt og ny oppskyting. Hadde det bare vært til midnatt, så ville det vært greit, men ikke når det blir flere skremmende episoder på rad. Jeg skulle ønske jeg hadde sagt fra på forhånd at dette ikke er noe ok for hunden. Men hvordan i all verden skal jeg ordlegge meg for å unngå å framstå som en gal og egoistisk megge som ikke unner barna nyttårsgleden? Hvordan be om at det tas hensyn til oss og hunden vår uten å framstå som en uempatisk egoist? 

Anonymkode: c0c96...89a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si det som det er at dere hadde foretrukket at alt ble tatt kl 12, da noe av grunnen til at dere reiste på hytta var for å slippe unna de verste rakettene. De spurte, så da må det være lov å være ærlig. Tror ikke jeg hadde sagt at det var på hundens vegne, da hadde de kanskje sett litt rart på deg. Mange mennesker som ikke liker lyden av fyrverkeri heller, jeg misliker det like mye som katten min :fnise:

Anonymkode: 68ee7...c2c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hunden vår bryr seg ikke om det, da vi eksponerte han for mye ulik støy som valp😊 Han har vært mye på skytebanen mens vi skulle skyte opp osv.

Hvorfor er det ikke flere hundeeiere som gjør dette?

Anonymkode: 44e2b...484

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det som bryr seg om bikkja til noen? Skal hele nyttårsaften til andre styres av at du har gått til avskaffelse av en nervøs hund? 

Gi den litt skytetrening resten av året. Så kanskje den ikke blir så isolert fra det. At når det først smeller litt. Så klikker den i vater? 

Gå turer rundt en skytterbane osv`?

Anonymkode: 96780...21b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å si at jeg elsker det når bedrevitere kommer inn og belærer meg om hundehold. :fnise: Jeg har vært i den situasjonen selv tidligere, og sett ned på folk som ikke har en hund som tåler raketter. Vel, jeg fikk virkeligheten i trynet da jeg fikk nåværende hund.  Min hund er omplassert, og selv om jeg har hatt den i mange år nå, og jobbet med saken, så manglet den viktig preging på akkurat dette fra den var valp. Den er trygg og god på absolutt alle andre områder, men akkurat kombinasjonen mellom smell og blinking går dårlig. 
Og til  den som mener at hele nyttårsaften til andre skal styres at at min hund er nervøs; gratulerer med å snu hele problemstillingen på hodet. 

Anonymkode: c0c96...89a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det der er vel det samme om det kommer muslimer til Norge. Som skal nekte oss å gå uten burka. Feire jul og spise svinekjøtt. Drikke alkohol osv. 

Det er liksom vi som skal tilpasse oss disse muslimene? Eller bikkjene som noen har anskaffet seg i et nabolag. Så må alle kutte ut viktige elementer i nyttårsfeiringen pga. at de har anskaffet seg et slikt nervøst kjæledyr?

Nei. Jeg hadde ikke brydd meg om det kom en slik nabo. Eller en muslim som nektet meg juleribba mi og tvang meg inn i niqab!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dritt i om folk synes jeg er sur for saken er at jeg er sur . Jeg holder på å klikke på naboene hver gang de fyrer opp raketter utenom de lovlige tidene og jeg har ikke hund engang. 

Anonymkode: c9c81...246

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunden vår bryr seg ikke om det, da vi eksponerte han for mye ulik støy som valp😊 Han har vært mye på skytebanen mens vi skulle skyte opp osv.

Fordi genetiske redsler ikke kan trenes bort? Si meg, er du virkelig så korka?

TS: Beklager, men det er lov å skyte opp mellom kl 18 og 02, så at naboene spurte er egentlig en gest de ikke trenger å gjøre. Hvis problemet til hunden er så stort, så må du nesten finne et sted hvor det ikke skytes opp i det hele tatt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er vel det samme om det kommer muslimer til Norge. Som skal nekte oss å gå uten burka. Feire jul og spise svinekjøtt. Drikke alkohol osv. 

Det er liksom vi som skal tilpasse oss disse muslimene? Eller bikkjene som noen har anskaffet seg i et nabolag. Så må alle kutte ut viktige elementer i nyttårsfeiringen pga. at de har anskaffet seg et slikt nervøst kjæledyr?

Nei. Jeg hadde ikke brydd meg om det kom en slik nabo. Eller en muslim som nektet meg juleribba mi og tvang meg inn i niqab!

:sprettoy:

Anonymkode: 68ee7...c2c

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, ArtyFarty skrev:

Fordi genetiske redsler ikke kan trenes bort? Si meg, er du virkelig så korka?

TS: Beklager, men det er lov å skyte opp mellom kl 18 og 02, så at naboene spurte er egentlig en gest de ikke trenger å gjøre. Hvis problemet til hunden er så stort, så må du nesten finne et sted hvor det ikke skytes opp i det hele tatt

Men det var da strengt tatt det TS gjorde? Nesten, hvertfall. Familien min har hytte på fjellet, og selvom det er relativt store hyttefelt der med mange hytter, har verken jeg eller annen familie som har vært der på nyttårsaften opplevd at folk skyter opp fyrverkeri. Vi hører så vidt noen få, dumpe smell fra langt ned i dalen, men null lys. Synes ikke det er rart i det hele tatt å dra på hytta på fjellet og forvente å slippe unna fyrverkeri. :)

Vet ikke om det hadde hjulpet å gå en tur et godt stykke unna der dere vet de skyter opp fra? Og sagt ifra at dere vil de skal si fra en times tid før de skyter opp noe, så dere får muligheten til å komme dere litt unna. Og jeg synes godt dere kan være ærlige å si at dere drar opp på hytta fordi dere har en hund som takler fyrverkeri dårlig (og får angstanfall, vet ikke om det er riktig å si om hund?). Jeg tenker at i og med at de sendte rundt det skrivet på forhånd så er dette hyggelige og hensynsfulle mennesker, som setter pris på ærlige tilbakemeldinger, og sammen ville dere funnet en løsning. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke er alle hundeeiere som har hunden fra den er valp?
Fordi det finnes hundeiere som selv er traumatisert av smell?
Fordi det finnes hunder som ikke blir skuddvant uansett hvor mye man følger "skuddtrening av hund 1-2-3" fordi hunder er like forskjellig som mennesker?
Fordi noen hunder blir traumatisert allerede som valp fordi eiere utsetter dem for mye støy?

Anonymkode: d562a...413

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alltid trening hjelper. Selv har jeg vært griseheldig og hatt to uredde hunder. Jeg vet at dette ikke er min fortjeneste, da jeg selv er redd raketter. Likevel har ingen av de brydd seg noensinne. Min mor derimot er ikke redd, og har hatt to redde hunder av uforklarlig grunn. Dette er så tilfeldig, at de få-få tilfellene der noen kan påberope seg æren for uredd hund er minimale. 

Anonymkode: 67246...333

• Liker 1
Skrevet

Trening hjelper ikke alltid. Vi trente masse med lyder på vår valp, og første nyttårsaften var han rolig. Så slo lynet med 30 meter unna oss på tur midt i verste redselsalder året etter, og den nyttårsaften var han hysterisk. Litt bedre i fjor, og i år skalv han og peste og turte ikke tisse hele dagen og kvelden. Vi følte vi gjorde alt riktig, men han fikk tydeligvis varige mén av lynnedslaget. 

Jeg skjønner godt Ts sitt problem, men det er dessverre ganske vanskelig å gjøre noe med enn så lenge det er lov med fyrverkeri fra kl 18. Neste år vurderer vi å ta inn på hotell ved Gardermoen, siden det ikke er lov å skyte opp nær flyplassen.. 

Skrevet
5 timer siden, BittelitenMummi skrev:

Men det var da strengt tatt det TS gjorde? Nesten, hvertfall. Familien min har hytte på fjellet, og selvom det er relativt store hyttefelt der med mange hytter, har verken jeg eller annen familie som har vært der på nyttårsaften opplevd at folk skyter opp fyrverkeri. Vi hører så vidt noen få, dumpe smell fra langt ned i dalen, men null lys. Synes ikke det er rart i det hele tatt å dra på hytta på fjellet og forvente å slippe unna fyrverkeri. :)

Man kan forvente basert på tidligere erfaring ja, men man kan faktisk ikke bli sur om forventningene ikke oppfylles så lenge loven respekteres. 

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet (endret)
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan i all verden skal jeg ordlegge meg for å unngå å framstå som en gal og egoistisk megge som ikke unner barna nyttårsgleden? Hvordan be om at det tas hensyn til oss og hunden vår uten å framstå som en uempatisk egoist? 

Fortell det du skrev i tråden her, at dere har reist på fjellet fordi dere  har en hund som hyperventilerer, så for dere er ikke en oppskytning ekstra noe positivt. Ikke meggete det.

Leste forøvrig idag at det er mange med redde hunder som reiser til Gardermoen på nyttårsaften, pga lydtette hotellrom og forbud mot fyrverkeri rundt flyplassen.

Endret av Den Lille Heksa
AnonymBruker
Skrevet
På 1.1.2017 den 21.50, AnonymBruker skrev:

Skuddredsel hos hunder kan være genetisk.

På 1.1.2017 den 21.51, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som bryr seg om bikkja til noen? Skal hele nyttårsaften til andre styres av at du har gått til avskaffelse av en nervøs hund? 

Gi den litt skytetrening resten av året. Så kanskje den ikke blir så isolert fra det. At når det først smeller litt. Så klikker den i vater? 

Gå turer rundt en skytterbane osv`?

Skuddredsel hos hunder kan være genetisk.

- - -

Jeg er så jævlig lei av å se de som skriver at eierne har miljøtrent bikkja dårlig. Noen ganger får man et individ med litt skrapa mentalitet, og da må man gjøre det beste ut av det.

Anonymkode: 0207c...aef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...