Gå til innhold

Hvem er begravelsen for, egentlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det for den avdøde, eller resterende familie? Noen som vet? 
Hvis noen f.eks tror at de råtner og blir ett opp av mark når de dør, og that's it, hvorfor ikke bare hive dem på søppeldynga? Jeg mener, det vil jo være å respektere livssynet deres. Det er ikke noe "fint", men er begravelsen bare for de som sitter igjen? 

Anonymkode: 638a4...729

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begravelsen er for å ta et siste farvel med den avdøde. 

Er vel liten tvil om at man råtner etter man dør men nå høres det jo neppe ut som du er særlig gammel. Kunne du tenkt deg å tatt din mor eller far og kasta i den brune søppeldunken når h*n falt vekk? Eller i en container? 

Skjerp deg!

For de fleste er også gravstedet en viktig plass å gå til for å bearbeide sorgen etter at noen er borte

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Akay skrev:

Begravelsen er for å ta et siste farvel med den avdøde. 

Er vel liten tvil om at man råtner etter man dør men nå høres det jo neppe ut som du er særlig gammel. Kunne du tenkt deg å tatt din mor eller far og kasta i den brune søppeldunken når h*n falt vekk? Eller i en container? 

Skjerp deg!

For de fleste er også gravstedet en viktig plass å gå til for å bearbeide sorgen etter at noen er borte

Jeg har aldri skrevet at det er tvil om man råtner, men du må visst ha det inn med teskje: Noen tror at de kommer i jorda. Og så er de borte, for alltid. Andre tror at de kommer til himmelen, eller helvetet. De tror på en større mening med livet. Vær så god, gratis lærdom! :)

Hvis min gamle onkel bestemt mente at begravelser var tull og at man bare råtner uansett, kunne han vel kastes på dynga. Hvorfor ikke, hvis det var samme for ham? 

Er fullt lovlig å dra på søppeldynga, for å minnes de døde...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes spørsmålet er helt legitimt, jeg. Hvilken nytte har avdøde av at familien samles for å minnes? Hvorfor er det da plutselig stuerent å bruke masse penger på blomster, og holde fine taler, når man ikke lenger kan nyte det? Nei, send heller blomster mens folk du er glad i er i live, ikke når de er døde.

Anonymkode: be2e4...979

• Liker 5
Skrevet
På 1.1.2017 den 20.05, AnonymBruker skrev:

Hvis noen f.eks tror at de råtner og blir ett opp av mark når de dør, og that's it, hvorfor ikke bare hive dem på søppeldynga? Jeg mener, det vil jo være å respektere livssynet deres. Det er ikke noe "fint", men er begravelsen bare for de som sitter igjen? 

For den avdøde... Familie og venner minnes og tar farvel med den avdøde, så enkelt er det. Å hive døde på dynga er respektløst. De bør i så fall kremeres først :P Askespredning er en utrolig fin ting, men jeg foretrekker høyfjellet framfor dynga

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo for de pårørende. Det sier seg jo selv ettersom avdøde åpenbart ikke er tilstede. 

Anonymkode: d8a3c...c94

• Liker 7
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Begravelse er for å ta et siste farvel.

Søppeldynga :sjokkert::sjokkert:

Endret av Catalina Culès
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Millimani skrev:

For den avdøde... Familie og venner minnes og tar farvel med den avdøde, så enkelt er det. Å hive døde på dynga er respektløst. De bør i så fall kremeres først :P Askespredning er en utrolig fin ting, men jeg foretrekker høyfjellet framfor dynga

Hvorfor er det respektløst dersom vedkommende ikke bryr seg før han dør? 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo for de pårørende. Det sier seg jo selv ettersom avdøde åpenbart ikke er tilstede. 

Anonymkode: d8a3c...c94

Eh.. jo.. den avdøde er tilstede. Hva trodde du man begravde, hatten hans? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Begravelse er for å ta et siste farvel.

Så hvis avdøde er humanetiker, så kan de pårørende som er smiths venner ha en "smiths venner-begravelse", fordi det er de som bestemmer da? 

Skrevet

Vi kan jo selv skrive opp hvordan vi ønsker vår begravelse. En venn av meg gjorde det mange pr dør han døde og hans barn etterfulgte de ønskene.

Nå var han humanetiker, så det vsr ikke noe gudepreik og den slags og musikk han selv hadde valgt ut. Det var heller ikke salmer, men låter han selv likte.

Den begravelsen var den "fineste" jeg noen gang har vært i og keg skal også skrive mine ønsker.

i enkelte land så legges jo den avdøde opp på ett fjell hvor grunner og alle andre dyr kan spise opp liket. I de landene så er det helt normalt.

Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis avdøde er humanetiker, så kan de pårørende som er smiths venner ha en "smiths venner-begravelse", fordi det er de som bestemmer da? 

Har jeg sagt det :klo:

Endret av Catalina Culès
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, EvaLena skrev:

Vi kan jo selv skrive opp hvordan vi ønsker vår begravelse. En venn av meg gjorde det mange pr dør han døde og hans barn etterfulgte de ønskene.

Nå var han humanetiker, så det vsr ikke noe gudepreik og den slags og musikk han selv hadde valgt ut. Det var heller ikke salmer, men låter han selv likte.

Den begravelsen var den "fineste" jeg noen gang har vært i og keg skal også skrive mine ønsker.

i enkelte land så legges jo den avdøde opp på ett fjell hvor grunner og alle andre dyr kan spise opp liket. I de landene så er det helt normalt.

I kirken er det lover og regler for at man må ha så og så mange salmer, faktisk, så regner med at han ikke ble begravet kristelig (i så fall har presten brutt lovene). 

Men hvorfor skal man følge de ønskene da? Personen er jo dau, hvis han tror at han bare er vekk for alltid så spiller det vel ingen rolle hva han ønsket før han daua. Hvis de resterende fam.medlemmene er ateister, kan de vel hive ham på dynga? Fordi de bestemmer? 

Skrevet

Det er ikke lov til å slenge et lik på søppeldynga, fordi det vil være uhygienisk, smittefarlig og stinke for jævlig. Vi har heldigvis regler for hvordan døde kropper skal behandles, ikke av hensyn til avdøde, ikke av hensyn til pårørende, men av hensyn til samfunnet. Det kan du ikke ønske deg bort fra. Men man kan selvfølgelig avstå fra seremoni, hvis de pårørende er enige. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I kirken er det lover og regler for at man må ha så og så mange salmer, faktisk, så regner med at han ikke ble begravet kristelig (i så fall har presten brutt lovene). 

Men hvorfor skal man følge de ønskene da? Personen er jo dau, hvis han tror at han bare er vekk for alltid så spiller det vel ingen rolle hva han ønsket før han daua. Hvis de resterende fam.medlemmene er ateister, kan de vel hive ham på dynga? Fordi de bestemmer? 

Det er veldig få ateister som vil hive folk på dynga. Jeg er selv ateist. Synes dette er et bra spørsmål, men IKKE slik du formulerer det her. Det er vel ikke lov å kvitte seg med lik på den måten etter norsk lovgivning engang?

Det som er mer interessant er hvorvidt eventuelt religiøse slektninger bør få ha en religiøs begravelse, siden begravelsen tross alt er mer for deres skyld. Når jeg dør. vil jeg jo uansett ikke vite hvordan det ble.

Det jeg føler selv, er derimot at det ikke er greit å gi meg en begravelse i tråd med noe jeg ikke trodde på. Min familie er religiøse fanatikere av en meget spesiell tro, og hvis de begraver meg i tråd med troen sin er det ikke akkurat minnet av MEG de hedrer, men heller en fantasi om hvem de synes jeg burde ha vært. Og det føles for meg mer respektløst enn ikke å ha noen begravelse i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Sisti skrev:

Det er ikke lov til å slenge et lik på søppeldynga, fordi det vil være uhygienisk, smittefarlig og stinke for jævlig. Vi har heldigvis regler for hvordan døde kropper skal behandles, ikke av hensyn til avdøde, ikke av hensyn til pårørende, men av hensyn til samfunnet. Det kan du ikke ønske deg bort fra. Men man kan selvfølgelig avstå fra seremoni, hvis de pårørende er enige. 

Spørsmålet er ikke om det er lov, men om det er OK? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, artigsjokk skrev:

Det er veldig få ateister som vil hive folk på dynga. Jeg er selv ateist. Synes dette er et bra spørsmål, men IKKE slik du formulerer det her. Det er vel ikke lov å kvitte seg med lik på den måten etter norsk lovgivning engang?

Det som er mer interessant er hvorvidt eventuelt religiøse slektninger bør få ha en religiøs begravelse, siden begravelsen tross alt er mer for deres skyld. Når jeg dør. vil jeg jo uansett ikke vite hvordan det ble.

Det jeg føler selv, er derimot at det ikke er greit å gi meg en begravelse i tråd med noe jeg ikke trodde på. Min familie er religiøse fanatikere av en meget spesiell tro, og hvis de begraver meg i tråd med troen sin er det ikke akkurat minnet av MEG de hedrer, men heller en fantasi om hvem de synes jeg burde ha vært. Og det føles for meg mer respektløst enn ikke å ha noen begravelse i det hele tatt.

Men det er jo ikke respektløst, det er godt ment fra deres side. Hvorfor er du opptatt av respekt, når du er død? Du merker det jo ikke! 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke respektløst, det er godt ment fra deres side. Hvorfor er du opptatt av respekt, når du er død? Du merker det jo ikke! 

Er vel ikke noen vits i å diskutere hva folk føler NÅR de er døde, de føler jo ingenting!

Ting kan vel være både godt ment og respektløst på én og samme tid. I møtet mellom (sterk) tro og ateisme blir det mye slikt.

• Liker 1
Skrevet
På 1.1.2017 den 20.05, AnonymBruker skrev:

Begravelsen er selvsagt for de gjenværende, for at de skal få en "closure" på godt norsk og føle at de tar et ordentlig farvel. Min samboer synes vi kan brenne ham og spyle ham ned i dass for det ville være enkelt.....men nei, vi andre vil gjerne ta farvel ett annet sted enn på do hvis det skulle skje...repektløst ville det dog ikke vært, heller omvendt da det er hans eget uttalte ønske om begravelse...

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

mange er opptatt av sin arv og ettermæle, og en begravelse i strid med det man står for vil jo gi de gjenlevende ett feil inntrykk av hvordan man faktisk levde...ville selv satt liten pris på om begravelsen min var full av referanser til hvordan jeg nå var fartet til himmelen etter å ha vært svært tydelig gjennom ett helt liv på at om han mot formodning skulle finnes, så vil jeg virkelig ikke til hans verden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...