Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal flytte inn i et bofellesskap med 3 andre som allerede bor der, nå til uken, jeg har aldri bodd slik som dette før. Jeg skal begynne å studere nå, og er litt bekymret for hvordan det blir å bo som dette. Jeg prøvde å finne noe hvor jeg kunne bo for meg selv, men fant ingenting... Noen som har et par tips/erfaringer å dele med meg om hvordan jeg kan komme inni det å bo som dette? Jeg er ikke så veeldig sosial av meg og liker i grunn best å ha det rolig rundt meg, er redd jeg ikke passer inn sammen med de andre... 

Anonymkode: ec1c1...4c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at kollektiv er hyggelig og har stort sett bare positive erfaringer med den boformen. Det finnes jo mange skrekkhistorier om folk som absolutt ikke passer sammen også, og da er det nok best å prøve å finne et nytt sted så fort som mulig. 

Det jeg ville gjort i din situasjon er å høre litt om husreglene og hvilke forventninger de andre beboerene har til deg. Ting du bør spørre om er f.eks. hva de deler på av utgifter og hva som kjøpes av hver person, om det er regler for bråk, besøk og rutiner for vasking. 

Hvis de ikke har noen regler ville jeg foreslått å lage noen for å gjøre det enkelt å forholde seg til andre. Min erfaring er at man må kunne svelge noen kameler for at de andre skal få det hyggelig samtidig som er er viktig å si ifra hvis noe plager deg vedig.

Anonymkode: 05ff3...7f5

• Liker 2
Gjest WeirdAlien
Skrevet (endret)

Jeg er introvert og bor i kollektiv. Det er ingen tvang eller noe press på å være sosial. Du kan trekke deg tilbake på rommet når du enn vil. Jeg er for det meste på rommet og snakker bare med dem hvis vi møtes på kjøkkenet. Vi har også hatt tacokveld sammen, og det er hyggelig en gang i blant. Ikke for ofte, da.

Både sosiale og usosiale mennesker kan bo i kollektiv, men det er hyggelig hvis man greier å ha en tone mellom seg og kommunisere om praktiske ting. Det er man nødt til. Men det er ingen som sier at du skal sosialisere i hytt og pine med dem. 

Endret av WeirdAlien

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...