AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #1 Skrevet 1. januar 2017 Barna skal reise på ferie med sin far, hva må jeg skrive I samtykke? Og, skal jeg sende med en kopi av passet mitt slik at de kan sammenligne underskriftene? Har aldri gjort dette før så aner ikke hvordan det fungerer. Anonymkode: 64e20...f38
Timseh Skrevet 1. januar 2017 #2 Skrevet 1. januar 2017 Spørs vel på hvor man skal reise til. Har reist med min stesønn i 6 år på rad, utenlands, flere ganger i året uten at noen spurte etter fullmakt. Han har att på til hatt med seg venner på to av turene.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #3 Skrevet 1. januar 2017 Det er til England så det er jo pass-kontroll, vil være på den sikre siden. Anonymkode: 64e20...f38
BlendaSensitive Skrevet 1. januar 2017 #4 Skrevet 1. januar 2017 (endret) Nei den andre forelderen kan reise så mye hen vil med barnet så lenge begge har gyldige pass. I de tilfeller den ene foreldrer ikke får utreisetilatelse med barnet, så indras passet til barnet. Og dette er gjort med vedtak i domstol og politi/toll er informert. Eller noe i den duren. edti: http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/pass-til-barn.html Barneloven § 41 om utenlandsreiser med barnet. Den som har felles foreldreansvar eller foreldreansvaret alene, har i henhold til denne bestemmelsen rett til å ta barnet med på kortere utenlandsreiser. Hva som ligger i begrepet ”kortere” er ikke nærmere definert i loven, men vil sannsynligvis ligge et sted mellom fire uker og tre måneder. Teksten er hentet fra: http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/pass-til-barn.htmlCopyright © www.advokat-hoie.no Endret 1. januar 2017 av BlendaSensitive
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2017 #5 Skrevet 1. januar 2017 Ah okay, var sikker på at han måtte ha tillatelse fra meg men da er det jo greit. Takk Anonymkode: 64e20...f38
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2017 #6 Skrevet 2. januar 2017 Hvis barnet og far har ulike etternavn, så kan det skje at de blir spurt om forholdet dem imellom. Og er ikke 6-åringen stødig i engelsk, kan han lett få forklaringsproblemer. Jeg hadde laget et skriv hvor det står noe ala "bekrefter at NN har med vår felles sønn NN til England i tidsrommet ....." Så får de ikke problemer, hvis de skulle møte på en skikkelig regelrytter i passkontrollen. Min venninne reiste med sine to tenåringsdøtre og sin nye samboer til USA via London, og de fikk heftige spørsmål ved innreise, og jentene fikk direkte spørsmål om de var med frivillig på reisen. Anonymkode: e07fc...4ee
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #7 Skrevet 3. januar 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis barnet og far har ulike etternavn, så kan det skje at de blir spurt om forholdet dem imellom. Og er ikke 6-åringen stødig i engelsk, kan han lett få forklaringsproblemer. Jeg hadde laget et skriv hvor det står noe ala "bekrefter at NN har med vår felles sønn NN til England i tidsrommet ....." Så får de ikke problemer, hvis de skulle møte på en skikkelig regelrytter i passkontrollen. Min venninne reiste med sine to tenåringsdøtre og sin nye samboer til USA via London, og de fikk heftige spørsmål ved innreise, og jentene fikk direkte spørsmål om de var med frivillig på reisen. Anonymkode: e07fc...4ee De har hans etternavn så det er ikke noe problem. Jeg vil egentlig bare være på den sikre siden at de får reist av gårde så jeg tror jeg gir han et skriftlig samtykke I tilfelle. Eldste barnet er dyktig I norsk, men en utspekulert 2-åring som fort kan rope om hjelp når ho er ute med bare 1 av oss og det ser kanskje ikke så bra ut i en passkontroll😂 Han har også blitt spurt tidligere på innreise til Norge om han er i slekt med barnet, så må nesten være føre var. Takk for innspill Anonymkode: 64e20...f38
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2017 #8 Skrevet 3. januar 2017 Rettelse: Eldste barnet er dyktig I Engelsk. Anonymkode: 64e20...f38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå