Gå til innhold

Nå må bikkjeeiere begynne å ta ansvar for bikkjene sine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

BUHUUUU, hunden min har stukket av. Vet du hva? Det er DIN skyld. Ja! Baaare din skyld! Du er en elendig hundeeier, du tar ikke ansvar. Du burde faktisk aldri hatt hund! Og til dere tusen hundeeiere som gjorde det sånn:

1: Skaffet dere hund. 2: trodde at hunden ikke trengte læring og oppdragelse. 3: griner og klager når det viser seg at hunden er redd for fyrverkeri:

Det er din feil! Ja, nettopp. DIN FEIL. Du kan ikke skylde på de som setter igang med fyrverkeri fra kl 18 31.12 (det er lov fra kl 18). Det er DIN feil at hunden din er redd, og du har sviktet som eier. Du er ene og alene skyld i ditt kjæledyrs lidelser. Er ikke det trist? Hvordan føles det å ta det innover seg? OBS! Ønsker å komme med to unntak: Skuddredde jakthunder pga uhell, og omplasseringshunder som har blitt mishandlet (les: ikke oppdratt og opplært) av tidligere eier(e).

Som hundeeier er det ditt ansvar å tilpasse hunden samfunnet. Nettopp. Samfunnet skal ikke tilpasse seg den relativt ubetydelige kjøteren din. Misforstå meg rett, jeg digger hunder. Nei, der overdrev jeg; jeg digger MINE hunder. Ikke dine. Jeg hater ikke hunder, men jeg misliker 98% av hundeeiere som ikke klarer å gi hunden et verdig hundeliv, OG et VERDIG HUNDELIV betyr at man lærer hunden til å tro at fyrverkeri er fullstendig ufarlig (eller, i verste fall, at det betyr godbiter!). 

Når en hund biter, sier man: "Det er ikke hundens skyld. Det er menneskets skyld". Det gjelder i aller største grad her og: Det er hundeeieres skyld at hunden stikker av på nyttårsaften. Det er hundeeieres skyld at hunder er redde på nyttårsaften. 

Du kan ikke slippe hunden din løs i gata og klage på at den blir påkjørt av biler. Hvorfor gjør du ikke det? Fordi du tilpasser hunden samfunnet. Du vet at biler er skadelig, så du tilpasser. Du vet at fyrverkeri potensielt er skremmende, så du MÅ TILPASSE HUNDEN.

Er du lat, eller har vært uheldig med valg av hund (dårlige gener/skuddredsel/uhell), så stikker du langt oppi skogen et sted der det ikke høres. Skalker lukene og ofrer et par dager der sammen med dyret ditt. TA ANSVAR! SLUTT Å SKYLDE PÅ ALLE ANDRE, HELE TIDEN!

Anonymkode: ae7e7...0df

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ellers har du det bra med deg selv, eller? 

Anonymkode: d3553...c31

• Liker 17
Skrevet

Så enkelt er det nok ikke, det er ikke nødvendigvis bare eieren sin skyld at hunden er redd for f.eks. raketter - skuddredsel/lydredsel er svært arvelig. Og det er ikke bare-bare å trene bort. "Alle" kan oppleve å miste en hund og, ved at de sliter seg løs, smetter ut av døra om noen er uoppmerksomme (selv om man normalt er svært forsiktig, men f.eks. en gjest da), etc.

Med det sagt, så er det garantert uforsiktighet som fører til de aller fleste rømte hunder rundt nyttår. Og hvis mine hunder var livredde for raketter hadde jeg glatt leid en hytte uti huttaheita.

Gjest Sorbus
Skrevet

???

:vetikke:

Jeg skjønner at du er anonym, for her får du mye motbør...

Min hund er ikke særlig redd fyrverkeri. Det er ikke fordi vi har øvde på nyttårsaften fra dag 1. Han er bare ikke redd...

(Hvordan øver man på fyrverkeri, egentlig? Det er jo kun lov å skyte opp dette mellom 18.00-0200 på nyttårsaften. Short window of opportunity...)

Jeg har også hatt en hund som var vettskremt på nyttårsaften. Og når det var jakt. Og når de sprengte ut til tomter en kilometer unna. Hun var sånn fra vi fikk henne. Hun var da kassert som politihund, fordi hun ikke besto skytetest. Hundeføreren kunne nok hatt godt av noen råd fra deg.:ler:

Hun var omtrent like lett å trene opp som de jaktbikkjene du nevner. Redslen er den samme, men du synes den ene grunnen er mer valid enn den andre? Vi kunne tilrettelegge og trøste når fyrverkeriet var i gang. Det var ikke like lett å planlegge når naboen bestemte seg for å starte nyttårsfeiringen på 4. juledag. Vi kunne gå en hyggelig tur i fred og ro. Så kom smellet, helt ut av det blå. Og da er det bare flaks at jeg ikke mistet henne et par ganger.

Jeg spør en gang ril om dette, jeg, for det lurer jeg veldig på: Hvordan trene på nyttårsaften? Smuglet du kinaputter til Norge for egentrening? Har du skytevåpen som du bruker ukritisk? Kom gjerne med tips, for alle med hunder som er redde, er nok like glad i hunden sin som du er. De trener nok dette bort med glede!

Skrevet

Det er veldig greit når verden er så svart/hvitt, veldig bekvemt. Jeg har vært der selv.

• Liker 13
Skrevet
3 minutter siden, Sorbus skrev:

(Hvordan øver man på fyrverkeri, egentlig? Det er jo kun lov å skyte opp dette mellom 18.00-0200 på nyttårsaften. Short window of opportunity...).

Det finnes cder med fyrverkerilyder, så ikke noe problem å øve på det. 

Gjest Sorbus
Skrevet
13 minutter siden, SweetM skrev:

Ja, jeg antar det finnes. Hunden vår hadde forsøkt tilvenning med skuddlyder. Men hun reagerte ikke på det i det hele tatt. Hun visste veldig godt forskjell... Det ble på samme måten som hun reagerte på hundeglam ute, men ikke løftet et øye hvis det var en hund på tv...

Skrevet

Er det fint å leve i en boble hvor du kan legge skylden på alle andre?

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, SweetM skrev:

Vi har øvd med fyrverkericd med hunden, men det hjelper lite når det smeller av en "bombe" av lyd og lys når man er ute på lufteturen i romjula. :rasende: 

Lyd kan man øve på, men lysglimtene er det verre med. Hadde folk enda klart å holde seg til å fyre av mellom 1800 og 0200 på nyttårsaften kunne det enda gå an, men det skjer dessverre ikke for det er alltid en idiot som finner det naturlig å fyre av fyrverkeriet før den tid. :rasende:

TS: Hunden vår går i sele og langt bånd tre dager før nyttårsaften og to etter. Vi gjør vårt for å sikre hunden vår. I tillegg har vi trent det vi kan på å tåle høye lyder. Da hadde det jammen vært flott om resten av befolkningen kunne være seg sitt ansvar bevisst og holde fyrverkeriet til fastsatt dato og tid. 

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, SweetM skrev:

Tja, digitale fyrverkerilyder lager ikke lukt og drønn på samme måten som ekte fyrverkeri gjør.

Ellers: TS: hvordan trener man på genetisk iboende frykt? For du vet vel at lydredsel er noe av det aller mest arvelige? Hvordan kan eier være ansvarlig for noe som ligger genetisk i hunden? Kan man trene bort genetikk?..

Mine hunder er ikke redde, så for meg er det ikke noe problem. Jeg klarer likevel å ha empati for andre..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hehe huffda, jeg tror noen mistet hunden sin i går av egen dumhet, TS?

Bli litt mer moden i språket ditt så vil nok ditt innlegg bli tatt seriøst og diskutert av både oss med hund OG de uten 😉

Håper du klarer å kommunisere bedre med hundene dine enn her, for slik du skriver og ordlegger deg blir det litt tøysete🙂

God nyttår🎉

Anonymkode: 3baeb...23a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så hvis et barn er redd edderkopper så er det foreldrenes feil..? Dumt eksempel, men slik høres ditt innlegg ut og. 

Anonymkode: 6c190...707

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Enig med TS, men vet også at ikke alle hunder kan trenes til alt, og at redsel for fyrverkeri kan komme overraskende på mange dyreeiere.

Det finnes audioer på YouTube som man kan sette på ultralavt mens hunden får en kjempegod godbit, og så kan man gjenta hver dag og øke volumet ørlite. Gjør man dette i ett år, har man garantert en hund til neste nyttår som vil tåle lydene bedre. Når det nærmer seg nyttår kan man sette de på hver gang noen skyter opp fyrverkeri, og så la det stå på fra litt før midnatt nyttårsaften, og ikke glem mye godbiter.

Man kan også legge på lysglimt ved å la noen stå ute og blinke med en lommelykt f.ex. mens audioen står på, og så kan man trekke for gardinene på nyttårsaften.

2 timer siden, Sorbus skrev:

Ja, jeg antar det finnes. Hunden vår hadde forsøkt tilvenning med skuddlyder. Men hun reagerte ikke på det i det hele tatt. Hun visste veldig godt forskjell... Det ble på samme måten som hun reagerte på hundeglam ute, men ikke løftet et øye hvis det var en hund på tv...

Prøv å sette på audioen mens de skyter ute, da sliter de mere med å høre forskjell.

Gjest Sorbus
Skrevet
3 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Enig med TS, men vet også at ikke alle hunder kan trenes til alt, og at redsel for fyrverkeri kan komme overraskende på mange dyreeiere.

Det finnes audioer på YouTube som man kan sette på ultralavt mens hunden får en kjempegod godbit, og så kan man gjenta hver dag og øke volumet ørlite. Gjør man dette i ett år, har man garantert en hund til neste nyttår som vil tåle lydene bedre. Når det nærmer seg nyttår kan man sette de på hver gang noen skyter opp fyrverkeri, og så la det stå på fra litt før midnatt nyttårsaften, og ikke glem mye godbiter.

Man kan også legge på lysglimt ved å la noen stå ute og blinke med en lommelykt f.ex. mens audioen står på, og så kan man trekke for gardinene på nyttårsaften.

Prøv å sette på audioen mens de skyter ute, da sliter de mere med å høre forskjell.

Lommelykt?

Youtube?

De fleste hunder hører forskjel på lyd på høytaler, og lyd irl. Og de ser i hvert fall forskjell på en kamerat med lommelykt utenfor vinduet, og fyrverkeri! Og du glemmer vesentlige ting som lukt, trykk osv....

Og det er jammen godt vår nåværende hund ikke er redd (arv sannsynligvis), for vi har ikke gardiner...:fnise:

Skrevet

Må si meg enig i at jeg misliker eiere som legger all skyld i hunden sin, når de selv ikke oppdro hunden riktig. Ellers synes jeg du er litt krass. Min valp er livredd fyrverkeri, og dette er selvfølgelig ikke min feil. På nyttårsaften satt jeg med høye lyder fra TV-en (disse takler hun), men hver gang det smalt, begynte hun å bjeffe og skrike. Har også prøvd å forberede henne på forhånd med youtube videoer og blant annet støvsuging. Hun er livredd støvsugere, og hyler hver gang vi støvsuger. Har prøvd å trene dette bort, men det lar seg ikke gjøre. Hennes søsken reagerer likt til uventede høye lyder, og de er alle oppdratt av forskjellige eiere. Har selvsagt ikke lagt noe skyld på dere som liker fyrverkeri, prøver bare å forklare at det ikke nødvendigvis er eieren sin feil at hunden har angst for ulike lyder. Må også nevne at uhell skjer, og en kan ikke være på vakt konstant, og det er viktig å ikke skylde på seg selv for hver minste feil. Valpen min har stukket av to ganger - ikke fordi jeg var eller er uforsiktig og slipper henne løs i hytt og pine, men fordi uhell skjer og hun er en rask liten rakker. 

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
18 timer siden, Sorbus skrev:

Lommelykt?

Youtube?

De fleste hunder hører forskjel på lyd på høytaler, og lyd irl. Og de ser i hvert fall forskjell på en kamerat med lommelykt utenfor vinduet, og fyrverkeri! Og du glemmer vesentlige ting som lukt, trykk osv....

Og det er jammen godt vår nåværende hund ikke er redd (arv sannsynligvis), for vi har ikke gardiner...:fnise:

Hvis du syns dette virker latterlig viser det bare hva du vet om hundetrening. Hvordan tror du en hund som er livredd fyrverkeri reagerer på en audio av det? Betyr det noe om de hører forskjell da? Enn med en hund som reagerer på dørklokka, den vil også reagere om man spiler av en audio av en dørklokke. Den vil ikke slutte å reagere på den virkelige dørklokka om man har trent med audioen to ganger, men etter 100 ganger derimot vil hunden garantert se på deg når det ringer på.

Man kan selvfølgelig ikke få inntrykkene helt like som på nyttårsaften, men at de merker forskjell betyr mindre og mindre dess mere man trener, og dess smartere man trener. En hund som er betinget til å forvente godbiter ved fyrverkerilyder slik som dette: https://www.youtube.com/watchv=iaxCU0z3bNY , VIL forvente godbiter når den hører enkle smell av fyrverkeri IRL også.

En redd hund man har trent til å både tolerere fyrverkerilyder på høyt lydnivå og å forbinde noe godt med dem, over lang tid, vil garantert ha det mye bedre på nyttårsaften enn en hund som man ikke har trent med. Og man trenger ikke sette hunden foran stuevinduene, det går an å gå inn på badet, i kjelleren etc. og skjerme hunden så godt det lar seg gjøre i tillegg.

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Så forresten akkurat et tips i en fb-gruppe at man kan sjekke inn på Gardermoen på nyttårsafta! Det er ikke tillat med fyrverkeri i en radius av 2 km rundt flyplassen, og rommene er lydisolerte, mange som gjør det :) 

Gjest Sorbus
Skrevet
34 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Hvis du syns dette virker latterlig viser det bare hva du vet om hundetrening. Hvordan tror du en hund som er livredd fyrverkeri reagerer på en audio av det? Betyr det noe om de hører forskjell da? Enn med en hund som reagerer på dørklokka, den vil også reagere om man spiler av en audio av en dørklokke. Den vil ikke slutte å reagere på den virkelige dørklokka om man har trent med audioen to ganger, men etter 100 ganger derimot vil hunden garantert se på deg når det ringer på.

Jo det er litt morsomt. Hunden min har hørt hunder som bjeffer på tv i over 9 år, uten noensinne å løfte et øre. Han spretter likevel til vinduet hver gang han hører en hund på veien. Han har også hørt telefon-ringelyd (vanlig ring-ring). Han blir likevel litt mer oppmerksom når min egen telefon ringer.

Min forrige hund var som jeg nevnte hysterisk for skuddlyder. Men lettet ikke på ørene en gang hvis dette skjedde på tv, radio eller cd (som man brukte da). Men skjedde det utenfor huset, ble hun så redd at hun gjorde på seg. Hun var også veldig redd for fjellsprengning. Det ble bygget ut omtrent en kilometer unna oss, og de ropte 'varsko her'. Knapt så vi hørte det, men for henne var det lett. Dette gjorde at hun ble redd bare noen ropte i skogen, trengte ikke å være varsko, men generell roping. Hun hørte mye roping på tv og radio, men reagerte aldri på dette. Til slutt ble hun døv, men var fremdeles redd for raketter og sprengning.

Du glemmer at hunder har endel sanser ut over syn og hørsel. Hvis en hund kan følge luktspor i flere kilometer, finne døde mennesker på 25 meters dyp, eller spore opp én dråpe biologisk materiale på et stort område, så kjenner den helt sikkert kruttrøyken utenfor huset på nyttårsaften. Slike smell gir også små vibrasjoner, som du kanskje ikke merker, men jeg skal love detg at hunden din gjør det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...